Dijksma: hoger vliegen boven 'Oude Land'

LELYSTAD
De voorstellen van staatssecretaris Dijksma om de hinder door vliegroutes van Lelystad Airport te beperken zijn met gemengde reacties ontvangen. De gemeente Lelystad is positief, de provincie Gelderland heeft een dubbel gevoel en actiegroepen zijn kritisch.

Dijksma stuurde dinsdag een brief naar de Tweede Kamer waarin ze aanpassingen aankondigt. Ze doet dit nadat het Britse bureau Helios op verzoek van het ministerie en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) met een second-opinion was gekomen op de in juni gepresenteerde vliegroutes. Daarover ontstond veel ophef. Overijssel vond de routes over het Vechtdal veel te laag. In Gelderland was er boosheid dat een vertrekroute pal over stiltegebieden en vliegveld Teuge ging.

Wat merken Flevoland en Overijssel?
De gevolgen zijn beperkt voor Flevoland en Overijssel. In het luchtruim ten oosten van Lelystad, de zogeheten Terminal Area (TMA) Lelystad, wordt de minimale hoogte voor kleine vliegtuigen verhoogd van 3000 voet (900 meter) naar 4500 voet (1400 meter). Dat geeft de zweefvliegclub bij Lemelerveld meer ruimte. Volgens Dijksma hoeft die dan ook niet meer weg.

LVNL zegt in een toelichting aan Omroep Flevoland dat deze aanpassing er niet toe leidt dat de vliegtuigen over Overijssel automatisch ook hoger gaan vliegen: 6000 voet (1800 meter) blijft zoals eerder was aangekondigd de ondergrens. Indien mogelijk zal er zoveel mogelijk hoger worden gevlogen.

Wat zijn de gevolgen in Gelderland?
Gelderland merkt wel meer door de aanpassingen. Op advies van Helios wordt de vertrekroute boven Gelderland zodanig aangepast, dat toestellen vanaf Elburg sneller stijgen. In plaats van tot aan Apeldoorn op 6000 voet (1800 meter) te vliegen, stijgen ze naar 9000 voet (2700 meter). Volgens Dijksma ontziet deze route de stiltegebieden.
Toch is het volgens Dijksma onvermijdelijk dat de route over vliegveld Teuge gaat. Het gevolg is dat het Parachutistencentrum daar niet kan blijven. Hiervoor wordt een andere plek gezocht. Teuge zelf kan wel blijven bestaan en zou meer klein luchtverkeer van Lelystad Airport moeten overnemen.
Een alternatieve route die Teuge heeft voorgesteld, wijzen Helios en het ministerie af. Die zou het verkeer vanaf Schiphol hinderen.

Kan Lelystad Airport in april 2019 wel open?
In haar brief schrijft Dijksma dat zij van opening per 1 april 2019 niet wil afwijken. Ook houdt zij vast aan het eerder opgestelde beleid.
De openstelling zal in 2019 wel beperkt zijn: Dijksma meldt dat er maar in acht aaneengesloten uren per dag luchtverkeersleiding zal zijn. Eerder werden twee blokken van elk 2,5 uur voorgesteld. Luchtvaartmaatschappijen vragen juist om openstelling in alle uren tussen 06.00 en 23.00 uur. LVNL en Defensie zoeken naar 'maatwerkoplossingen', maar het is aan Lelystad Airport om met de luchtvaartmaatschappijen te overleggen welke openingstijden hen het beste uitkomen.
De staatssecretaris zegt nu echt werk te gaan maken van een regeling om vliegverkeer dat niet per se op Schiphol thuishoort, te kunnen dwingen om naar Lelystad te gaan. In een hoorzitting in de Tweede Kamer is hierop vorige week aangedrongen. Dijksma hoopt de regeling medio volgend jaar gereed te hebben. 
De algehele herindeling van het luchtruim is in voorbereiding, maar kan volgens Dijksma niet eerder worden ingevoerd dan in 2023. Eerst moeten hierover nadere afspraken met België en Duitsland worden gemaakt. 

Zijn er al reacties op de brief van Dijksma?
De gemeente Lelystad is positief over de aanpassingen: "Daarmee is zoveel mogelijk en binnen de grenzen van de mogelijkheden recht gedaan aan de zorgen die afgelopen weken geuit zijn". 
De provincie Gelderland heeft een dubbel gevoel: zij vindt het positief dat vliegverkeer hoger over de Veluwe gaat en een eerder voorgestelde route vervalt. Gelderland vindt het slecht nieuws dat het paracentum Teuge daar weg moet, omdat Dijksma vasthoudt aan een vertrekroute over Teuge. De provincie gaat hierover in gesprek met betrokken partijen.
Woordvoerders van actiegroepen noemen de maatregelen op Twitter 'schijnoplossingen': volgens hen leveren zweefvliegers bij Lemelerveld ten opzichte van nu juist vlieghoogte in, maar verkoopt Dijksma het als een verbetering. 

De gemeente Dronten heeft staatssecretaris Dijksma opnieuw laten weten dat Dronten geen nachtvluchten wil.

De Tweede Kamer praat op woensdag 20 september over de vliegroutes, maar diverse Kamerleden toonden zich dinsdag kritisch over de gang van zaken rond Lelystad Airport. 
 


 

reacties (19)

  • hans

     

    Tip voor de formatie: Voer zsm een kerosine belasting in. Met deze''-K-tax'' kunnen alle maatregelen zoals fikse verlaging van het bedrag eigen risico voor de gezondheidszorg, extra handen en salaris voor de verpleging en thuiszorg, betere salarissen voor de banen van de basis van de samenleving: brandweer, onderwijzers en politie. Meteen zal ook de door de rechters verplichte aanpak van de enorme luchtverontreiniging een stuk eenvoudiger worden.

    reageer
  • Adje

     

    Dit bewijst dat u (en zoveel andere tegenstanders) werkelijk nul verstand van zaken heeft. Heeft u wel enig idee wat er met de luchtvaartindustrie in Nederland gebeurd als je dat zou doen? Dat betekent het vertrek van de KLM en 80% van alles wat op Nederland vliegt. Grove inschatting, zo'n 250.000 mensen hun baan kwijt en duizenden faillissementen. Maar dat interesseert u niet natuurlijk. Vervolgens gaan alle airlines met bestemming Nederland vliegen op luchthavens net over de grens zoals Dusseldorf, Weeze, Luik, Brussel etcetera. Al die mensen stappen in hun vervuilende auto's en ronkende bussen om naar de bestemming in Nederland te rijden. Ohw en ik vergeet de mega impact op de toeristenindustrie rondom Amsterdam nog... Nee goed doordacht plan! En ikzelf vraagt u? Nou ik heb een woning met 18 zonnepanelen, gebruik geen gas, heb een warmtepomp en rijd volledig elektrisch (wat ik 75% oplaad met mijn eigen zonnepanelen). Dat is MIJN bijdrage aan minder impact hebben op de planeet. Wat is die van u?

  • Hendrik Hoefs

     

    Goed plan. Als ik 1 lieter benzine tank voor € 1,60 dan betaal ik ca. € 1,05 aan belasting. Voor vliegtuigbrandstof wordt nu helemaal geen belasting betaald. Dit is zeer onrechtvaardig. Daarom is ook mijn voorstel om op kerosine evenveel belasting te heffen als op benzine.

  • Frits1

     

    Dit is een prima plan!!!

  • Hannes

     

    Schiphol verzorgd decennialang de exploitatie en de verbetering van de continuïteit; en moet verder maar afwachten hoe de markt zich verder op Schiphol gaat ontwikkelen! "Zolang blijft vliegveld Lelystad nog een stategisch vraagstuk!!"

    reageer
  • He3

     

    Ja sneller klimmen betekend meer uitstoot en meer lawaai boven de polder En dat allemaal voor die paar mensen die zo graag op vakantie willen met een vliegtuig , het wordt tijd dat er is accijns wordt geheven op kerosine dan gaan ze allemaal weer met de auto

    reageer
  • pieter de oude

     

    Hoeveel uitstoot zou er zijn tijdens de zwarte zaterdagen in Frankrijk en Duitsland door dat "volgens u" schone autoverkeer.?

  • Hedendaags

     

    Leve de vooruitgang. Liever een vliegtuig over mijn dak dan auto's scooters e.d. door de straat. Veel minder geluid en ik kan het weten. Zit in aanvliegroute Schiphol. Gemiddeld tussen 900-1800 meter hoogte en totaal geen geluidsoverlast. En waarom? Vliegtuigen worden steeds stiller en schoner. Dus Lelystad snel gereed maken.

    reageer
  • Guus

     

    De PR afdeling van Schiphol meent ook weer een duit in het zakje te moeten doen. Ik kan het ook weten. De overlast van het vliegverkeer (geluid, uitstoot) is enorm en schadelijk voor de volksgezondheid.

  • Wanneer gaan we elektrisch vliegen?? Wanneer gaan we verticaal opstijgen??

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • hans

     

    En weer komt er een aap uit de mouw: Binnen een dag is "geregeld" dat de vliegroutes een stukje hoger kunnen. Is dit uberhaupt geloofwaardig?? ( bij de pvda!) Het plan valt nog verder uit elkaar. Wat een aanfluiting. Wanneer mogen we ook alweer stemmen?

    reageer
  • Martijn

     

    Moet toch nog door de kamer behandelt worden op 20 september of zit ik fout539333?

  • HH

     

    Weer zo'n lijk ut de kast bij LVNL. Alleen maar acht uur aaneengesloten luchtverkeersleiding? Doe het dan maar niet aaneengesloten, maar 7-11 uur en 19-23 uur. Dan kunnen de toestellen van Transavia en andere maatschappijen tenminste toch op Lelystad gestationeerd worden. Met vertrek rond 10:45 uur naar Zuid-Europa en terugkeer naar Lelystad rond 19:15 uur valt dat gat overdag te compenseren. En ook 's nachts kan er dan een keer heen en weer gevlogen worden. Tussen 7 en 11 iur en tussen 19 en 23 uur zijn ook korte vluchten mogelijk, bijvoorbeeld naar Londen heen en weer of naar een wintersportbestemming heen en weer.

    reageer
  • hans

     

    Ooit kinderen of kleinkinderen gehad? Die willen ook graag slapen.

  • Arjan

     

    Volgens mij missen we het belangrijkste stukje hier lieve mensen; "De openstelling zal in 2019 wel beperkt zijn: Dijksma meldt dat er maar in acht aaneengesloten uren per dag luchtverkeersleiding zal zijn". Uhmmm wat mankeert ze toch bij die club van de LVNL??

    reageer
  • KC

     

    Het blijft belachelijk voor Teuge. Kijk daar toch eens beter naar.

    reageer
  • Bas

     

    Wat is daar belachelijk aan? Een grasveld waar alleen parachutisten uit springen? Dat zij een paar kilometer moeten verhuizen?

  • Maartje

     

    Niet te vergelijken. Luchthaven is niet van Fraport. Lelystad wel van Schiphol. Schiphol is de initiatiefnemer en eigenaar van Lelystad Airport.

  • Madeleine

     

    Er is een tijd geweest dat de PvdA zich als milieuvriendelijke partij profileerde. Dijksma (ook PvdA) heeft hier definitief mee gebroken. Het milieu (=de kwaliteit van de leefomgeving) interesseert de PvdA helemaal niets meer. Goed om te weten met de gemeenteraadsverkiezingen die er aankomen.

    reageer
  • Maartje

     

    Slimme opmerking om gemeenteraadsverkiezingen te vergelijken met landelijke besluit vorming. Ben je weer verliefd op de PvdA als ze per 1 januari alle auto’s verbieden?

  • Roel

     

    Ik las dat er 68000 handtekeningen zijn overhandigd; het houd dus in dat er miljoenen mensen voor dat vliegveld zijn . Of is dat te simpel?

    reageer
  • Tamara

     

    Mij hebben ze niet benaderd om een handtekening en met mij miljoenen andere mensen... dus idd te simpel

  • Jaap

     

    En die 68000 zijn niet tegen het vliegveld maar tegen de lage routes.

  • Gijs

     

    Hou maar eens een referendum over dit onderwerp. Dan krijg je een sluitend beeld van voor- en tegenstanders. Jouw veronderstelling is veel te simpel.

  • Oscar

     

    Hoger vliegen betekent bij vertrek meer en langer op hogere stuwkracht vliegen, dat geeft meer geluidsoverlast op de grond boven Flevoland. Laat je niet in de luren leggen Flevolanders, jullie betalen het gelag voor deze aanpassing.

    reageer
  • Krelis van Krabbendam

     

    De Flevolandse bestuurders zijn volstrekt niet geinteresseerd in het welzijn van de Flevolanders. De gezondheidsschade die door het vliegverkeer veroorzaakt wordt moeten de Flevolanders maar voor lief nemen. En dat voor een paar banen. Echt verbijsterend.

  • Avd

     

    Genoeg is genoeg. Stop eens met al die uitbreidingen. Alles heeft te maken met economie,geld enz. Tenslotte wordt ik, als burger er geen cent beter van, maar krijg er alleen maar last van.

    reageer
  • Bas

     

    Waar heb je dan last van? Van al die leugenachtige onheilspellende flauwekul verhalen? Denk eens zelf na!

  • Hannes

     

    Alleen door niet verwachten debacle praktijken; wat onderling niet zijn op te lossen! Wacht Vliegveld Berlin Brandeburg nog steeds op het lintje wat men door wil knippen!!

    reageer
  • Maartje

     

    Niet te vergelijken. Luchthaven is niet van Fraport. Lelystad wel van Schiphol. Schiphol is de initiatiefnemer en eigenaar van Lelystad Airport.

  • Rob

     

    Het is wachten op rechtzaken totaan het Europees hof. Enkele jaren geleden is nog een sportvlieger vervolgd omdat hij op 1500 voet over de Oostvaardersplassen vloog. Dat zou een enorme verstoring voor de natuur in het Natura-2000 gebied zijn. Pak nu dan de kaart er eens bij en kijk hoeveel Natura-2000 gebieden getroffen worden door deze routes. Dit druist rechtstreeks in tegen Europese wet- en regelgeving, en dat zal uitmonden in vertraging tot de herindeling van het luchtruim een uitweg biedt.

    reageer
  • Jaap

     

    1500 voet is wat anders dan 1800 meter.

  • George

     

    Goed nieuws. Laten we hopen dat langs deze weg de schaamteloze politici in Nederland de wacht wordt aangezegd. Een rechter heeft ze inmiddels al 2 keer teruggefloten en aangegeven dat ze meer moeten doen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Een goede optie is om de stekker uit het vliegveld Lelystad te trekken.

  • Esveen

     

    Kijk eens op Flightradar24 en zie dan zelf dat op de grens van de Oostvaardersplassen en de gemeente Almere de vliegtuigen op ongeveer 1800 meter hoogte vliegen. Waarom zijn er dan geen handtekeningen overhandigd uit dat gebied. Het lijkt wel een sterk staaltje opruiing uit de overige gebieden en dan is er ook nog een groep die er geld aan wil verdienen.

    reageer
  • Martijn

     

    Omdat in Almere overwegend Amsterdammers wonen die al een keer gevlucht zijn voor de stank in de straat en het lawaai. Almere is in vergelijk een stuk schoner en stiller. Vergeet ook even niet dat vliegtuigen boven Almere in de landing zitten en niet in de klim, dat is even wat anders!487017

  • Willem

     

    En in 2023 weer nieuwe routes. Kan dus zijn dat vliegveld Teuge voor een paar duizend vluchten dicht Moet. Stoppen me LA AirPort !!!!!!!!!!

    reageer
  • Jan

     

    Dit is een toezegging waar men in 2019 niets meer van weet stoppen hiermee vliegvelden genoeg in nl.

    reageer
  • Schaapjes

     

    Beter helemaal niet vliegen! ! Wordt toch wakker kijk eens om je heen hoeveel ellende onze huidige levensstijl al oplevert

    reageer
  • Julia

     

    Onder welke steen komt U vandaan? Je kunt de klok niet 100 jaar terugzetten. Heel veel mensen werken bij aanverwante bedrijven. Economisch zou Nederland dit niet overleven. Wat een vreemde gedachtengang. Heeft Uneen alternatief voor die duizenden werklozen die er dan zijn? Neen. Natuurlijk niet.

  • Bas

     

    Ja alle ellende in de wereld komt door die stoute vliegtuigjes

  • Ed Molenaar

     

    Zweefvliegers en parachutisten mogen toch wel hun hobby uitvoeren? Iedere hobby en levenstijl kan in de ogrn vam anderen ellende opleveren, maar dat hoeft geen feit en/of erg te zijn. Leven en laten leven, toch?

  • Adje

     

    Je snapt dat je in het donker staat te roepen toch? Niemand neemt jullie serieus en wees nou niet zo naïef alsjeblieft, Lelystad komt gewoon, sterker nog, het wordt een daverend succes! Nu de vliegtuigen eerder naar hoogte kunnen klimmen (was ook niet zo heel moeilijk dames en heren LVNL) is die horde ook genomen. De parachutisten op de Teuge vinden wel een nieuw plekje, wie weet met wat subsidie :) Nou als de wiedeweerga die terminal bouwen, de baan is al bijna klaar!

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert