Politiek buigt zich opnieuw over onveilig kruispunt

URK
De politiek op Urk gaat volgende week opnieuw discussiëren over het kruispunt van het Toppad, de Vlaak en de Rotholm. De kruising wordt ondanks vele verkeersmaatregelen nog steeds als onveilig ervaren door Urkers.

De afgelopen jaren zijn er weliswaar geen ongelukken gebeurd op het kruispunt, maar verkeersdeskundigen, omwonenden en rijschoolhouders pleiten toch voor de aanleg van een rotonde. 

De gemeente praat al 15 jaar over een nieuwe rotonde op die plek, maar er was tot nu toe geen geld voor. Er is nu een berekening gemaakt waardoor de gemeente de kosten van een nieuwe rotonde, bijna 400.000 euro, kan dragen. Die investering gaat wel ten koste van het onderhoud van de andere wegen op Urk.


   

reacties (5)

  • Ton

     

    4 ton voor een rotonde? Ik leg hem voor u aan voor €30000 no problem.

    reageer
  • .VV.

     

    Ja inderdaad.😄

  • Wilma

     

    Als je vanaf het fietspad van de Roggebot komt en wil oversteken naar de Rotholm dan zie je slecht het verkeer aankomen

    reageer
  • Pablo

     

    Valt reuze mee. Het probleem daar is dat sommige fietsers daar denken dat ze onder en boven de wet zijn

    reageer
  • Fietser

     

    Ik gedraag me gewoon net als Auto, ik steek mijn hand uit op het Toppad en ga dan voorsorteren op het middenstuk om vervolgens snel naar het fietspad richting Zwin te fietsen. Als ik dat gedaan heb dan denk ik "gelukkig, ik kan weer heelhuids naar huis". Baai de wee, als ik rond 14:00 klaar ben met werken en ik rijd op Toppad dan is mijn leven helemaal niet zeker. Ik zie Auto's inhalen waar het niet mag. Dus... Als we nou eens beginnen bij onszelf om wat meer rekening met elkaar te houden :)

  • Tja kreeg gelijk

     

    Ik snap dat een rotonde aanleggen geld kost, maar 4 ton? Als ze nu laten liggen wat er ligt. Een rondje in het midden maken, aan de zijde rotholm asfalteren en ruimte maken voor de rotonde. Dan hoeft dat toch geen 4 ton te kosten?

    reageer
  • DeBranderMan

     

    Dat is de simplistische versie van de werkzaamheden. Uw methodiek werkt complete willekeur in de hand zoals we in een gemiddeld derde wereldland zien. Ik ben een leek in de civiele techniek maar ik geef je op een briefje dat het in hoofdlijnen als volgt gaat: er zal een onderzoek moeten komen naar welk type rotonde conform de nationaal geldende eisen te realiseren op deze locatie; aanbesteding moeten komen; een aannemer die het projectmatig moet uitvoeren. Eenduidigheid en conformiteit komt met een prijs. Maar daar krijg je dan ook wat voor terug. Eén van de wereld zijn beste ingerichte en onderhouden wegennetten. Dat er soms wat ambtenaren zijn die de eerste keer een fout plan initiëren, door bijvoorbeeld geen rotonde te laten realiseren waar dat achteraf wel gewenst is, dat neem ik dan voor lief.

  • Pieter

     

    Eerst een racebaan aanleggen en dan weer opnieuw plannen maken. Dit is geld "verknaken".

    reageer
  • Knielus

     

    Ja, inderdaad. Een racebaan .

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert