Sector lobbyt voor vliegroute over Hierden

LELYSTAD
Een alternatieve vliegroute voor Lelystad Airport over de Veluwe via Hierden moet alsnog op de haalbaarheid worden onderzocht. Die oproep doen drie luchtvaartorganisaties en vliegveld Teuge aan de Tweede Kamer. Die praat woensdag over Lelystad Airport.

Staatssecretaris Dijksma heeft de zogeheten B++ route vorige week in een brief aan de Kamer veel te gemakkelijk als onhaalbaar en ongewenst afgewezen, zo zeggen de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL), Aircraft Owners and Pilots Association (AOPA) en Netherlands Association of Commercial Aviation (NACA), vliegveld Teuge en Paracentrum Teuge in hun brief.

Teuge
De B++ route werd eind augustus door Teuge gepresenteerd als alternatief voor een vertrekroute die pal over het Gelderse vliegveld zou gaan. Die zou het parachutisten onmogelijk maken om hun sport nog te beoefenen. Teuge vreesde ook voor sluiting.
Het alternatief zou over Hierden moeten gaan en voor veel minder ernstig gehinderden zorgen. Maar volgens Dijksma hindert de route een deel van het luchtruim van Schiphol en militair verkeer, en ontstaat er elders overlast.

Vreemd
De luchtvaartorganisaties vinden het vreemd dat Dijksma conclusies trekt zonder de alternatieve route grondig te hebben laten onderzoeken. De provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland hebben hier op 29 augustus wel om verzocht, maar de B++ variant is niet opgenomen in de second opinion van de routes die het Britse bureau Helios op 6 september heeft gepubliceerd.

Eurocontrol
De organisaties zeggen zich 'genoodzaakt' te hebben gezien de alternatieve route voor te leggen aan Eurocontrol, de organisatie die de luchtverkeersleiding in Europa coördineert. Volgens Eurocontrol levert de B++ route geen hinder op in het luchtruim voor Schiphol, want de toestellen komen pas voorbij Ede en Arnhem met de Schiphol-route in aanraking. Via de B++ route kunnen vliegtuigen vanaf Lelystad zelfs sneller in hogere vliegroutes terecht komen dan via de route over Teuge. Evenmin ziet Eurocontrol andere beperkingen voor Lelystad. De organisatie adviseert de B++ variant nader te onderzoeken. 

Informatieavond
In Dalfsen hebben zo'n 250 mensen maandag een informatieavond bijgewoond over de toekomstige vliegroutes van en naar Lelystad Airport. Volgens RTV Oost uitten aanwezigen luidkeels hun twijfels over de juistheid van het onderzoek naar de vliegroutes. Ook waren zij boos over de arrogantie van bestuurders en adviseurs tegenover ondernemers en inwoners in het Oosten van het land. Er volgen nog vijf informatiebijeenkomsten. 

reacties (14)

  • Hannes

     

    Alles samengevat; Schiphol wil en kan de komende tijd met alle nieuwe duurzame technologieën zoals pas nog aangeven met 20% structueel uitbreiden! Namelijk op en rond Schiphol-Centum, Oost, en Rijk, is nog veel te bereiken! Zeker wat betreft de continuïteit van het vrachtverkeer! "Dan is de verwachte praktische uitbreiding in alle bescheidenheid voorlopig voor Vliegveld Lelystad niet nodig! ((Vergeet niet Nederland is met zijn kleine oppervlakte, nog altijd een land, en net geen Londse-Metrogebied))

    reageer
  • SJP

     

    Accijnzen en btw op kerosine invoeren. eens kijken wie er nog gaat vliegen. beter voor het miljeu en leefbaarheid.

    reageer
  • hans

     

    Invoeren die Kerosine - tax! (K-tax)

  • Arjan

     

    De grap is dat die B++ variant op vele fronten een stuk beter is dan de huidige variant. Het ministerie wil er niet aan omdat ze als de dood zijn dat er een nieuwe MER moet plaatsvinden, wat de opening zo een jaar opschuift. Juridisch gezien hoeft zo'n MER trouwens niet bij aanpassen van vliegroutes, maar de schreeuw uit de maatschappij zal zo groot zijn dat ze er wel aanmoeten. Daarom houden ze nu liever vast aan de huidige B+ uitvoering.

    reageer
  • willem

     

    Het is toch helemaal terecht dat als er zo onzorgvuldig te werk is gegaan, dit consequenties heeft Natuurlijk willen tegenstanders dan hun gram halen.Veel van die tegenstanders hebben ook herhaalderlijk aangegeven dat er zwakke punten zitten in het Luchtvaartbesluit. Zoals bijv de risicoos op vogelaanvaringen

  • Iwan

     

    Opzich houd ik het vanaf de zijlijn in de gaten hoe de ontwikkellingen gaan , echter zal Schiphol moeten uitbreiden willen zij/wij nog international kunnen meekomen mbt economische belangen waar wij allen van profiteren. Lelystad is nou eenmaal een goed alternatief om de budget Charters hier onder te brengen en zo Schiphol meer ruimte te geven aan de pier. En dichtbij Amsterdam. Al die groeperingen roepen nu van alles vooraf, het zal niet veel uitmaken, beter kun je gewoon accepteren dat de toekomst en economische groei NIET tegen te houden zijn. We leven niet meer in de Jaren 60 waarin Nederland nog rustig en ruimtelijk was.

    reageer
  • Maartje, Bas en HH

     

    De toekomst kun je wel tegen houden. Bijvoorbeeld door het vliegverkeer ruim baan te blijven geven. De uitstoot van het vliegverkeer zal uiteindelijk alle leven op aarde onmogelijk maken.

  • Jan

     

    Alles is oke, maar niet in mijn achtertuin. We willen toch allemaal op vakantie?

    reageer
  • Jeroen

     

    Ik ga al 40 jaar op vakantie en ben nog NOOIT met het vliegtuig weggeweest. En als mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen met zo'n supergoedkope vlucht zo nodig op vakantie moeten, dan inderdaad graag NIET in mijn achtertuin. Ik vier mijn vakantie namelijk ook niet bij u in de achtertuin!

  • laat alle reacties zien
  • Bas en zijn vriebden

     

    Ook al is variant BB+ beter het zal nooit doorgaan omdat dit vertraging van de opening van het vliegveld tot gevolg heeft. Net zoals de hele procudure met betrekking tot Vliegvel Lelystad, beter een slechte variant dan een vertagende variant. Het vliegveld zal er komen ondanks dat er economisch bekeken gunstigere locaties zijn te vinden. Met low-budget airlines als klanten zal Lelystad de eerste 25 jaar niet rendabel blijken te zijn.Tegen de tijd dat wel winst wordt gemaakt, staat lelystad 1 meter onder water als gevolg van de zeespiegelstijging.

    reageer
  • Vliegen

     

    Wanneer krijgen al deze "betrokken" partijen nu eens door dat het al een gelopen race is. Stop al deze energie eens in andere zaken.

    reageer
  • Geenvliegroutesbhz.nl

     

    Ook de gemeente Dronten wil deze B++ variant onderzocht hebben.

    reageer
  • Buf

     

    Ik vraag me af of de kaart (foto 2) volledig is. Op eerder vertoonde kaarten vloog stijgend verkeer over de NOP. Misschien heb ik wat gemist, maar geen reactie gezien van ons gemeentebestuur. Vraagje: wordt de NOP ontzien of blijft ons College in gebreke door haar inwoners niet te informeren?!

    reageer
  • Richard Schuurman - redactie

     

    Het kaartje is dat zoals vliegveld Teuge het op 25 augustus heeft gepresenteerd en laat alleen de routes zuidwaarts zien. De aanvliegroute vanuit het noordwesten/noordoosten langs Ens en vertrekroutes aan de westzijde van Noordoostpolder zijn nog gepland.

  • Ed Molenaar

     

    Karel, ik denk dat je meer co2 genereerd als je te voet naar Afrika gaat om mensen te helpen.

    reageer
  • Jeroen

     

    Dus volgens de lobyisten zijn er veel minder gehinderden als men over Hierden (en dus Harderwijk, Ermelo, Putten) vliegt dan dat er een man of duizend zijn hobby niet meer kan uitvoeren op de plek waar ze nu zitten. Er is toch al toegezegd dat vliegveld Teuge een andere locatie krijgt! Gaan ze dat ook doen voor al die mensen die straks gehinderd zijn? Krijgen die ook allemaal een andere woning? NEE dus.

    reageer
  • Piet

     

    Huh??? Vliegveld Teuge een andere locatie??? Ik dacht het niet. Ze hebben alleen meegedeeld dat de parachutisten ergens anders een grasveldje moeten zoeken om te landen, maar dan moeten ze met busjes terugvervoerd worden naar het vliegveld op de huidige locatie. En dat kan die organisatie echt niet betalen.

  • Harry Klein

     

    Alles wat aandacht krijgt groeit! Dus zal Lelystad Airport een geweldige boost krijgen. Prima!

    reageer
  • pieter de oude

     

    Alleen transavia en easy jet, ryanair kan z'n onderbetaalde vliegers niet binnen boord houden.

  • Maartje, Bas en HH

     

    Alles overziende zijn we nu toch tot de conclusie gekomen dat het vliegveld Lelystad een gedrocht is dat alleen maar verliezers kent. Wat ons betreft gaat de stekker nu per direct uit dit waardeloze project.

    reageer
  • Stevie

     

    En wat mij betreft komen de eerste vluchten in 2019 en breiden ze direkt het aantal vluchten uit naar 45000 p.j.

  • Maartje

     

    Ik moet zeggen, mijn petje af voor zoveel fantasie en onzin.

  • Karel

     

    Stop onmiddelijk met dit vliegveld flevoland heeft al genoeg overlast van schiphol en het is leuk dat je denkt voor vakantie vluchten kan ik straks vertekken vanaf lelystad maar het wordt alleen maar meer mileu vervuilling we mogen toch over een paar jaar niet meer met brandstof voertuigen aan het verkeer deelnemen en het vliegverkeer wordt maat steeds meer wat zijn wij dan goed bezig voor het mileu gewoon lekker met fiets op vakantie gaan of lopend moet je kijken wat dat een prachtige ervaring dat is

    reageer
  • Bas

     

    Wat een intelligente opmerking! Ik neem voortaan de fiets naar Sicilië. Regel jij dan 100 vakantiedagen voor me? Niet iedereen houdt ervan om zijn vakantie te vieren met een blikje bier, 10 pakjes shag en 1000 kroketten.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert