Versterking Houtribdijk primeur van formaat

LELYSTAD
Rijkswaterstaat is donderdag officieel gestart met de versterking van de Houtribdijk tussen Lelystad en Enkhuizen. Aan weerszijden worden zand en stenen aangebracht. Dat gebeurt omdat de dijk niet meer aan de hedendaagse veiligheidsnormen voldoet.

'Wereldprimeur'
Aan de Enkhuizer kant van de dijk worden aan weerszijden zandplaten van 150 meter aangelegd. Daarvan zal zo'n 70 meter zichtbaar zijn, de rest loopt onder water schuin af. De zandplaten breken de golven bij harde wind en beschermen zo de dijk. Met deze techniek zijn langs de Nederlandse kust de afgelopen jaren goede resultaten geboekt. Uit een proef bleek dat de techniek ook in binnenwateren kan worden toegepast. Volgens Rijkswaterstaat gaat het om een wereldprimeur.

Aan de Lelystadse kant worden voor de versterking van de dijk vooral stenen gebruikt. Dat is nodig, omdat het water aan de Flevolandse kant dieper is. Het is daarom te duur om met zand te werken. Ter hoogte van Trintelhaven wordt Trintelzand aangelegd. Daar kan de natuur zich ontwikkelen. Het gebied wordt 270 hectare groot. Aan de kant van Lelystad wordt een strand aangelegd. De totale kosten van de dijkversterking worden geraamd op 88 miljoen euro.

Dijk blijft open
De versterking van de dijk moet in 2020 afgerond zijn. Omdat de meeste werkzaamheden op het water plaats vinden, kan de dijk open blijven voor het wegverkeer.



 

reacties (5)

  • RR

     

    Als de dijk dan toch onder handen wordt genomen, is Het dan geen goed idee en moment om het aantal rijbanen te verdubbelen en een vangrail in het midden te plaatsen?? Het vergroot de veiligheid van de gebruikers, dan kan je tenminste gerust een 75km rijdende vrachtwagen inhalen en het bevorderd de doorstroming. En als ze dan toch bezig zijn dan ook maar meteen die rare haakse bocht aan de Lelystad-kant eruit halen

    reageer
  • De ingenieur

     

    U heeft werkelijk geen benul wat het zou betekenen om de dijk zo'n 15 meter breder te maken? Het is nu 2x1 smalle provincieweg. IN uw idee zou 2x2 plus vluchtstroken zijn. Het is nu al geld verspilling en bij u wordt het een miljarden project. Voor wat?

  • RR

     

    Als de dijk dan toch onder handen wordt genomen, is Het dan geen goed idee en moment om het aantal rijbanen te verdubbelen en een vangrail in het midden te plaatsen?? Het vergroot de veiligheid van de gebruikers, dan kan je tenminste gerust een 75km rijdende vrachtwagen inhalen en het bevorderd de doorstroming. En als ze dan toch bezig zijn dan ook maar meteen die rare haakse bocht aan de Lelystad-kant eruit halen

    reageer
  • HH

     

    Ook mee eens. Probleem is dat de dijk van rijkswaterstaat is, en de weg van de provincie Flevoland. Blijkbaar heeft de provincie daar geen cent voor over. Zelfs niet om een paar miljoen neer te leggen voor extra zand om de dijk alvast te verbreden. Dus investeert Rijkswaterstaat nu 88 miljoen in maatregelen die over een aantal jaar weer teniet gedaan moeten worden voor een verbreding van de weg. Gebrek aan visie bij de provincie.

  • lelystedeling

     

    Geen dijkversterking nodig. Polder dat Markermeer maar in, leg er een nieuw vliegveld aan , zoals gisteren naar voren werd gebracht tijdens de Lely-lezing. Nieuw vliegveld op zee is veel te duur.

    reageer
  • Bas

     

    In 2003 is hier door de overheid terecht definitief een punt achter gezet.. Niet nog meer vervuiling en geluidsoverlast in het hart van Nederland. Op langere termijn is een polder drooghouden duurder dan een eiland aan de kust op zee opspuiten..

  • HH

     

    Mee eens.

  • H. Van Oosten

     

    Het zou wel eens mooi zijn als iedereen dezelfde naam heeft voor deze dijk! De een noemt hem "Markerwaerddijk" de ander "Ijsselmeerdijk" en weer een ander waar onder dus #RWS " Houtribdijk". Op 80% van alle kaarten en routeplanners is het de "Markerwaerddijk" laten we allemaal er 1 naam van maken zodat ook iedereen weet waarover wordt gesproken.

    reageer
  • De ingenieur

     

    Het is nergens markerwaarddijk. Er is geen markerwaard. Het is Houtribdijk en de rest is verzonnen.

  • HH

     

    De dam zelf heet Houtribdijk. Rijkswaterstaat heeft het dus terecht over de versterking van de Houtribdijk. De gemeente Lelystad heeft de weg - uiteraard alleen binnen de gemeente - ooit Markerwaarddijk genoemd, vanwege de lobby voor de Markerwaard. Binnen Enkhuizen heet de weg weer anders. Op Google Maps staat overigens ook Houtribdijk. Het lijkt mij logisch de weg gewoon hetzelfde te noemen als de dam.

  • Henk

     

    De nieuwe manier van inpolderen!!

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert