Dijksma: herindeling kan niet sneller

LELYSTAD
De herindeling van het Nederlandse luchtruim kan echt niet sneller dan in 2023. Het project is te complex om het eerder te doen en ook zijn er te veel verschillende partijen bij betrokken. Dat schrijft demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma woensdagavond in een brief aan de Tweede Kamer. De politici vervolgen donderdagmiddag het debat over onder meer Lelystad Airport.

Kamerleden vroegen vorige week of de herindeling van het luchtruim kan worden versneld, zodat er vliegroutes van en naar Lelystad kunnen komen die in omliggende provincies voor minder overlast zorgen. Dijksma schrijft dat de herindeling 'een complexe en zeer tijdsintensieve opgave' is, waarin procedures en routes voor invoering uitgebreid moeten worden getest.

Hetzelfde geldt voor een nieuw systeem voor de luchtverkeersleiding, dat niet eerder dan in 2021 beschikbaar is. Lelystad Airport moet in april 2019 open gaan.

Afstemming met buurlanden
De herindeling moet ook nog met buurlanden Duitsland en België worden afgestemd. Op ambtelijk niveau is hiermee voor de zomer begonnen, schrijft Dijksma. De Kamer was hierover eerder verrast, omdat het beeld bestond dat al in 2014 tot herindeling was besloten.

Veluwe-route
Dijksma meldt de Kamer ook dat een alternatieve vertrekroute vanaf Lelystad via Hierden voor haar nog steeds geen optie is. Deze zogeheten B++ route, voorgesteld door Vliegveld Teuge, zou de omgeving daar ontlasten. Een aantal luchtvaartorganisaties zei vorige week dat de route door Eurocontrol was getoetst en praktisch haalbaar was, omdat zij niet door het luchtruim van Schiphol gaat.

Na gesprekken tussen Eurocontrol, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), het ministerie en Teuge blijkt dat de route toch door luchtruim gaat dat Schiphol gebruikt. De extra belasting die dit voor de verkeersleiding oplevert, vindt Dijksma ongewenst. Hetzelfde geldt voor de versnelde klim van vertrekkende vliegtuigen vanuit Flevoland richting Gelderland en de extra geluidsoverlast die dit rond Harderwijk oplevert.

Toeristische sector spreekt vrees uit
Ondernemers in de toeristische- en recreatiesector vrezen voor omzet- en banenverlies door  de nieuwe vliegroutes naar Lelystad Airport. Dat blijkt uit een enquête van brancheorganisatie RECRON onder ondernemers op met name de Veluwe. Maar ook werden ondernemers uit Overijssel, Friesland en Flevoland ondervraagd.  

Maar liefst zeventig procent van ondervraagde ondernemers geeft aan negatieve gevolgen te verwachten van de geluidseffecten van Lelystad Airport. Ze vrezen niet alleen een enorme afname van de omzet, maar ook het verlies van arbeidsplaatsen zal groot zijn. Denken de ondernemers. 

Uit de enquête blijkt dat 97% van de ondernemers aangeeft geen reële inspraak te hebben gehad. 94% zegt onvoldoende tot zeer matig info te hebben ontvangen over Lelystad Airport en de voorgenomen concrete vliegroutes. Ondernemers zouden graag zien dat de uitbreiding van het vliegveld in Lelystad wordt uitgesteld. 

Geluidsonderzoek
De staatssecretaris meldt de Kamer verder dat de berekeningen voor geluidsoverlast zoals die in de milieu effectrapportage voor Lelystad Airport zijn opgenomen, volgens haar correct zijn. De actiegroep Hoog Overijssel meldde vrijdag dat de berekeningen onvolledig zijn, omdat het gebied waarin de vliegtuigen te horen zijn veel groter is dan het rapport aangeeft. Volgens Dijksma klopt dit niet en heeft de actiegroep niet onderbouwd waarom de officiële metingen onjuist zouden zijn. Toch gaan het ministerie, de actiegroep en een externe deskundige de geluidsberekeningen voor 'Lelystad' binnenkort nogmaals samen maken.

Overleg
Het vervolg van het Kameroverleg over Lelystad Airport is donderdag rechtstreeks te zien via onze website, vanaf 14.00 tot 17.00 uur.


 

reacties (48)

  • hans

     

    Dus die man/ vrouw met veel geld mag de lucht van honderd duizenden mensen wel vervuilen? Wat een narcistische gedachte! Hoezo logistiek knooppunt! Geen trein, bus, een een autoweg die 's middags al behoorlijk druk is. Vandaag met verkeerde been uit bed gestapt??

    reageer
  • Bas

     

    Wat zeur je nou, dit vliegveld ligt er al jaren.

    reageer
  • HH

     

    Ik ben niet werkzaam in de luchtvaart, maar heb gewoon hart voor de regio Lelystad. En de komst van Inditex, Van der Valk, Corendon e.d. heeft absoluut alles met de luchthaven te maken. Lelystad staat door de luchthaven en de overslaghaven nu internationaal te boek als een van de beste logistieke locaties. En voor een miljardair is het prettig dat hij snel met zijn privéjet naar zijn eigen bedrijf kan.

    reageer
  • Ed

     

    Vervuilde lucht is (net zomin als sigarettenrook) een gifgas waarvan je direct "kreperend over de grond gaat kruipen". Wél een sluipmoordenaar die je jaren van je leven gaat kosten. En vooral de kwaliteit van je leven nadelig beïnvloedt.

    reageer
  • Ruud Reumster

     

    Die werkgelegenheid groeit, heel beperkt overigens, omdat de economie in Nederland floreert. Jammer voor u en uw baas, luchthaven Schiphol, maar dit heeft helemaal niets met vliegveld Lelystad te maken.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Bassie en Adriaan

     

    Hoeft niet. Door opwarming van de aarde, mede door de vliegtuigen, komt de Polder vanzelf onder water te staan.

    reageer
  • HH

     

    Je stikt niet door fijnstof. Kunt er wel kanker van krijgen. Maar de meeste uitstoot wordt veroorzaakt door gemotoriseerd wegverkeer, openhaarden, barbecues, veeteelt, industrie en ook de Noordzee levert een zeer forse bijdrage in de vorm van zilte lucht.

    reageer
  • HH

     

    Die ondernemers zijn geen doorsnee van ondernemend Nederland, maar een paar honderd ondernemers van de Veluwe die bang gemaakt zijn door fakeberichten over geluid en hoe hoog 210 eh 1500 meter vliegen is. Ondertussen groeit de werkgelegenheid rondom Lelystad Airport hard, vooruitlopend op opening.

    reageer
  • HH

     

    Ik stel voor om Flevoland weer geheel onder water te zetten en de Afsluitdijk door te steken. Fantastisch voor het milieu. En het wordt weer lekker stil in Overijssel en Gelderland. Uiteraard worden dit ook weer zelfstandige gewesten, die voortaan financieel hun eigen broek op moeten gaan houden.

    reageer
  • hans

     

    Wat een prachtige luchtfietserij! Nog mooier dat je het zelf nog gelooft ook! Typisch gevalletje voor in het rijtje:boemeltreintje, lucht-kasteel, flopiade, .... ( kom maar, d'r kan nog meer bij!!)

    reageer
  • Frank

     

    En het wordt in Lelystad zelf rustiger. Geen lawaai meer van overvliegend verkeer naar Schiphol

    reageer
  • Vakantieganger

     

    Volgens mij zijn de tegenstemmers dezelfde gasten die over een paar weken over zwarte Piet gaan zeuren!!! Ga wat nuttigs doen, de vliegveld moet komen en zal ook komen, net als zwarte Piet..

    reageer
  • Redmar Ruitersma

     

    Helemaal met u eens. Beter is nog als collectief aangifte gedaan wordt. Dus tegenstanders, verenig u en doe aangifte. Gelet op recente uitspraken van rechters over het verzaken van de overheid bij het op orde brengen van de luchtkwaliteit in Nederland, denk ik dat aangifte tegen de politici die ervoor kiezen om de luchtkwaliteit juist verder te verslechteren zeer kansrijk is.

    reageer
  • HH

     

    Ik heb een nog beter voorstel. We gaan uw voorstel uitvoeren en sluiten daarnaast ook het vliegveld Lelystad. Slaan we twee vliegen in een klap. Iedereen blij.

    reageer
  • Maartje

     

    Ja precies. Waar toerisme is, is vervuiling en rommel. Ik stel dan ook voor om als compensatie voor de luchthaven in Lelystad, alle toeristische attracties bij Dronten, en alle verdere bebouwing in Almere te staken. Er geeft namelijk niets meer uitstoot, overlast en geluidsontwikking dan de mens. Dan hebben de tegenstanders ook eens een keer hun zin.

    reageer
  • Bas

     

    Mooi, ophouden dus met dit vliegveld.

    reageer
  • peter van den bemt

     

    Wat is er intussen nog goed aan de uitbreiding van luchthaven Lelystad? Voor natuur en milieu is het zeker niet goed. De toenemende werkgelegenheid? Maar liefst zeventig procent van ondervraagde ondernemers geeft aan negatieve gevolgen te verwachten. Ze vrezen niet alleen een enorme afname van de omzet, maar ook het verlies van arbeidsplaatsen zal groot zijn. Dáár hoeven we het dus niet voor te doen. Laten we het dan LATEN. Want op het gebied van milieu heeft Nederland nog heel veel te doen. Daar hoort 'erger maken' niet bij.

    reageer
  • peter van den bemt

     

    Wat is er intussen nog goed aan de uitbreiding van luchthaven Lelystad? Voor natuur en milieu is het zeker niet goed. De toenemende werkgelegenheid? Maar liefst zeventig procent van ondervraagde ondernemers geeft aan negatieve gevolgen te verwachten. Ze vrezen niet alleen een enorme afname van de omzet, maar ook het verlies van arbeidsplaatsen zal groot zijn. Dáár hoeven we het dus niet voor te doen. Laten we het dan LATEN. Want op het gebied van milieu heeft Nederland nog heel veel te doen. Daar hoort 'erger maken' niet bij.

    reageer
  • Fritzl

     

    Klopt longziekten openbaren zich pas naar een aantal jaren.

    reageer
  • De Vries

     

    Wedden dat als er een Boeing 737 deze routes gaat vliegen niemand gemerkt heeft dat hij overvloog.

    reageer
  • hans

     

    Mooi, das genoeg. Dan moet er zeker niet meer giftige troep bij! Weer het argument van prachtige plannen en verwachtingen. Je weet wat er terecht is gekomen van het super snelle boot-, bus en buisvervoer? D'r staat een prachtig ''luchtkasteel'' langs de A6. Tijd om naar het Natuurprk te gaan. Lekker met de voetjes in de klei!

    reageer
  • Peter

     

    Ik had het niet beter kunnen zeggen!

    reageer
  • HH

     

    Het is allemaal een groot complot van de natuurlobby. De snel groeiende wereldbevolking heeft zeer negatieve effecten op natuur en milieu. Door de ontwikkeling van Lelystad Airport wordt de mensheid in één klap uitgeroeid. En kan de natuur zich weer ombekommerd doorontwikkelen.

    reageer
  • HH

     

    Sorry mensen. Ik zeur maar wat. Ik vind het leuk om ergens tegen aan te schoppen. En als iedereen ergens tegen is doe ik net of ik voor ben. Maar natturlijk vind ik ook dat dit vliegveld er niet moet komen.

    reageer
  • HH

     

    Doe lekker aangifte! Ze lachen je terecht vierkant uit. Weer goed voor de statistieken van aantallen verwarde mensen in Dronten en Overijssel.

    reageer
  • HH

     

    Ja, de mensen in Hoofddorp, Amsterdam, Amstelveen, Aalsmeer, Badhoevedorp kruipen allemaal kreperend over de grond en sterven bij bosjes. Allemaal door Schiphol, dat 10x zo veel vliegbewegingen heeft als Lelystad Airport ooit zal krijgen, en dan ook nog eens veel vrachtvliegtuigen en grote intercontinentale toestellen. En al die 130.000 hobbyvluchtjes op Lelystad Airport per jaar nu zijn brandschoon.

    reageer
  • Maartje

     

    Van u mogen we de komende 20 jaar dus nog letterlijk stikken als gevolg van de uitstoot van het vliegverkeer. Niet echt maatschappelijk verantwoord deze opvatting. Wat ons betreft : geen vliegveld in Flevoland!

    reageer
  • HH

     

    Uit de MER blijkt juist dat de lucht in Flevoland helemaal niet schoon is. Het effect van het vliegveld op fijnstof is klein, valt vrijwel weg in de al bestaande achtergrondwaarden en de verwachte daling de komende jaren. Bovendien zijn er andere methoden om de fijnstof te beperken, zoals minder zwavel in kerosine, en op termijn elektrisch vliegen. Easyjet wil over 10 jaar de eerste elektrische korteafstandsvliegtuigen inzetten. TU Delft denkt dat dat iets langer duurt, maar acht het over 20 jaar zeker haalbaar.

    reageer
  • Piloot

     

    Het is in ieder geval een mooi baantje aan het worden! Land lekker. Ik kijk uit naar de verdere proffessionalisering

    reageer
  • Ed

     

    Helemaal mee eens! De luchtkwaliteit in Nederland is al slecht en zal met deze ontwikkeling zeker niet verbeteren. En dat gaat ten koste van de volksgezondheid, wat ook weer een hoop geld gaat kosten.

    reageer
  • hans

     

    En ja hoor, weer een die nog steeds niet weet wat voor troep uit de vliegtuig motoren komt. In een schoon flevoland geen gifgassen, fijn stof/roet of andere troep. Niet alleen geluidsoverlast maar vergiftiging van mensen en dieren. Notabene bij de grootste natuurgebieden van Nederland. Ohja, die mensen mogen zeker voor hun gezondheid verhuizen naar Flevoland. Dat hebben vele duizenden al gedaan.

    reageer
  • Bas

     

    Zo lust ik er ook nog wel een paar. Gauw de A6 dichtgooien

    reageer
  • HH

     

    Van alle reacties die ik tot nu toe gelezen heb is dit veruit de beste. Te overwegen valt nog om bij het OM aangifte te doen tegen alle politici die voor dit vliegveld gestemd hebben. Zij kiezen er voor om de gezondheid van veel burgers ernstig te schaden, met in sommige gevallen de dood als gevolg.

    reageer
  • Maartje

     

    Waarom bent u er toch zo voor om alle leven op aarde te vernietigen? Dit moet wel om uw eigen, korte termijn, economisch belang gaan. Ikke, ikke, ikke en de rest mag letterlijk stikken.

    reageer
  • Buf

     

    Terwijl alle gemeentes mee willen praten om zich sterk te maken voor de beste optie voor betreffende gemeente, is wethouder Poppe van de NOP in slaap gevallen. In 2023 worden routes opnieuw ingedeeld. Dat betekend dat je er NU bij moet zijn om met betrokken gemeentes opties en wensen te bespreken. Niet vanuit het principe "not in my backyard", maar ervoor zorgen dat hinder wordt geminimaliseerd!! Als je in 2020 aanschuift ben je gewoon te laat!!

    reageer
  • HH

     

    Het is nu wel duidelijk. Dit vliegveld zorgt alleen maar voor schade. De ergste schade is er voor de gezondheid van mensen en dieren. Maar er blijkt ook sprake te zijn van economische schade. Direct stoppen dus met dit vliegveld.

    reageer
  • Fred

     

    onmiddellijk stoppen met de aanleg van deze sluipmoordenaar. TNO heeft aangetoond dat de enorme hoeveelheid ultra fijnstof in de omgeving van luchthaven zo hoog is dat mensen daar eerder dood gaan door long, hart- en vaatziekten. In Amstelveen moeten ze wekelijks de balustrade van het balkon en tuinmeubilair van een zwaarte kleverige laag ontdoen hoor ik van collega's. De leugen dat het banen oplevert is alweer teniet gedaan door het baan verlies in de recreatieve sector en wat overblijft is een ongezonde, gore lawaaierige woonomgeving voor mensen die naar de polder zijn verhuisd voor "Rust, Ruimte en Groen" zoals de gemeente Lelystad in een prachtige folder beloofde begin 2000. het zijn asociale figuren die anderen met de ellende van die luchthaven willen opzadelen. wat mij betreft gaan ze met hun gezin onder de startbanen van Schiphol wonen als ze zo gek zijn op vliegvelden!

    reageer
  • LELY

     

    Polder het Markermeer maar in, zijn we toch al bezig met de Marker Wadden en leg daar een geheel nieuw vliegveld aan.Kan in 2025 gereed zijn.

    reageer
  • lelystedeling

     

    Her Markermeer inpolderen ( zijn we toch al bezig met de Marker Wadden) en daar de nieuwe luchthaven aanleggen, problemen Schiphol en Lelystad zijn dan opgelost.

    reageer
  • Geert Groot

     

    Als ik het goed begrijp jagen we de toeristen met veel kabaal in het vliegtuig naar het buitenland. Lekker geregeld dan voor de toeristische werkgelgenheid daar. Blijven wij met de overlast zitten.

    reageer
  • he

     

    Die dame heeft echt een hekel aan Lelystad, Lelystad laten wachten op de herindeling en als ik het goed begrepen heb is zij ook degene die de asbestsanering door de Kamer heeft gekregen

    reageer
  • Maarrhe

     

    En dan zit Schiphol over een paar jaar alsnog aan haar tax. De mensen daar heb ook nog een leven. Hier is de ruimte. Na 2023 heeft niemand er meer last van en de actiegroepen moeten ophouden met hun zwaar overdreven geluidsoverlast. Het aantal DB is zo laag, maar ze bedriegen gewoon de boel. Van mensen die langslopen en praten is het aantal DB veel hoger.

    reageer
  • Boels

     

    Deze staatssecrtaris is een milieu-inactiviste: moeilijk, moeilijk, ben teugen, dus doe ik er 4 jaar niks mee. Tijd voor een parlementaire enquete.

    reageer
  • Inwoner

     

    Wat een soap. Nu blijkt Schiphol voldoende mogelijkheden te hebben. Dus Lelystad niet nodig? Heeft niets met voor of tegen te maken maar realisme.

    reageer
  • Hannes

     

    Zonder tegenstanders zijn er ook geen voorstanders, nog even een paar jaar geduld hebben!

    reageer
  • hans

     

    Tuurlijk Bas! Geen vliegroutes, geen luchtverkeersleiding, geen spoorweg, geen verbreedde A6, geen grote hangars voor de vliegtuigen, geen piloten voor R, geen nieuwe werkgelegenheid, ... Rustig blijven en niets meer doen ( aan het vliegveld!)

    reageer
  • hans

     

    Goh, de volgende keer het advies en rapport v.d LVNL dus niet in de ''koelkast'' zetten! Dan lees ik op Teletekst dat Schiphol ruimte heeft om te groeien. Das wel heel toevallig allemaal! Wel een hele mooie reden om nu te stoppen met de uitbreiding van Lelystad. Zijn de flevolanders ook af van de luchtballonnetjes als een 'boemeltje uit Harderwijk'' Bijna knap hoe die onzin weer verzonnen wordt. Ben benieuwd wie er nu weer gaat intrappen....

    reageer
  • Bas

     

    Keep calm! Gewoon door gaan met bouwen en niet zwichten voor manipulatie, leugens en bedrog van de tegenstanders!

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert