Gemeente praat met minister over snelle fietsen

ALMERE
De gemeente Almere gaat in gesprek met de minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, over het probleem met de zogenoemde 'Speed Pedelecs'. Die elektrische sportfietsen kunnen snelheden van 45 kilometer per uur halen.

Dat de minister met Almere wil praten, onthulde wethouder Frits Huis tijdens een bijeenkomst van de gemeenteraad. Daar spraken verschillende partijen over de fietsen, die net als bromfietsen op de weg moeten rijden.
Dat zorgt in Almere voor unieke problemen omdat de infrastructuur anders is dan in andere steden. Op de dreven, de grote wegen die door de stad lopen, verwacht automobilisten geen fietsers. De Speed Pedelec is eigenlijk te langzaam voor de dreven en te snel voor het fietspad.

Minister vraagt om gesprek
Volgens Huis heeft de gemeente Almere een brief gekregen waarin de minister vraagt om een gesprek met steden die een probleem hebben met de hoge snelheidsfietsen. "Dat gaan wij ook zeker doen", verzekert wethouder Huis.

Volgende week besluit de gemeenteraad over twee moties die door D66 zijn ingediend over het onderwerp. In een van de moties stelt de partij voor om de Speed Pedelecs voorlopig te gedogen op het fietspad. Voor dat voorstel is nog weinig steun.

reacties (12)

  • Rob

     

    Het zijn toch gewoon bromfietsen met elektrische aandrijving? Wat nou andere verkeersregels. Ik zie het probleem niet.

    reageer
  • Ed

     

    Ze zijn véél minder vervuilend dan bromfietsen met een verbrandingsmotor. En aangezien we allemaal belang hebben bij schonere lucht om in te ademen, is het niet zo vreemd om dit d.m.v regelgeving en infrastructuur te faciliteren.

  • Ed

     

    Toch is het jammer dat deze technische ontwikkelingen niet goed ingepast wordt door middel van aanpassingen aan de infrastructuur. Deze snelle, lichte voertuigen zijn ideaal voor forenzen. Maar de regering ziet een forens liever in een dure en zware elektrische auto zitten. Dat levert de schatkist meer op.......

    reageer
  • Ed Molenaar

     

    Vaak wordt iets dat gevaarlijk is verboden, of technisch uitgekleed of staat bromsnor te flitsen.

    reageer
  • Medegebruiker

     

    Snelheid is één, zichtbaarheid is twee. De ligfietsen zijn een gevaar op de weg, veel te laag. Dat men zelf het gevaar opzoekt is eigen keuze maar anderen hiermee in de problemen brengen is iets anders. Onbegrijpelijk dat ee vallen over een geel plaatje op een brommer maar dit accepteren!

    reageer
  • Sander

     

    Dit is een uitkomst voor iedereen in Almere, sneller zijn dan de mensen die je geheid willen overvallen in die ''stad'' Wat is hier mis mee?

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Barbara

     

    Koop een motor, of een scooter als je snel wilt, maar wacht er niet op tot je Speed Peledecs aangereden wordt en jij of een ander het ziekenhuis word ingeduwd.

    reageer
  • Fietser

     

    Wat moet een plaatje van een ligfiets bij een verhaal over snelle elektrische fietsen? Speed-pedelecs zijn voor het grootste deel van het bekende 'rechtop' model. Ligfietsen hebben hun eigen problematiek. Ze zijn snel, vallen slecht op omdat ze lager zijn dan de standaard 'rechtop' fiets, en zijn minder wendbaar.

    reageer
  • Jan

     

    Waarom gaat Almere niet samen met Lelystad naar de minister? En ga dan samen met andere steden die stadsdelen hebben waar ook gescheiden infrastructuur ligt. Dat maakt je positie alleen maar sterker. Ook Lelystad heeft een gescheiden infrastructuur voor fietsen...

    reageer
  • M. Janssen

     

    Verplicht elektrische fietsen en brommers te kunnen kiezen voor een begrenzing van 25 km die ze moeten gebruiken op het fietspad. Mijn auto kan ook 200 maar dat rij ik ook niet in de bebouwde kom

    reageer
  • Pieter

     

    Ik denk dat het probleem met de snelle fietsen niet de snelheid is: Als ik in de auto rijd, dan houd ik constant het verkeer achter en naast me me met spiegels in de gaten. Op de fiets heb ik geen spiegels en heb nu al ettelijke keren meegemaakt, dat ik als gewone boerenlulfietser de snelle rijders simpelweg niet heb opgemerkt. En dat is nou volgens mij net het probleem: Op de fiets heb ik geen spiegels zitten, waarmee ik het verkeer achter me in de gaten kan houden. Bovendien, maar terzijde: Volgens mij is een bel op de fiets verplicht en ik vraag me af waarom het gros van de wielrenners helemaal geen bel heeft en het moet doen met een grauw als "Hee joh!", "Pas op!" of "Kijk uit man!" Dat maakt de samenleving er ook niet erg plezieriger op.

    reageer
  • TS

     

    Ik zeg verbieden die 'Speed Pedelecs'. De bestaande infrastructuur is hier niet op ontworpen. Om alles aan te passen gaat veel geld kosten. Dat voor die paar mensen die perse 10 km pu harder willen fietsen.

    reageer
  • TLL

     

    De bestaande infrastructuur is ook niet ontworpen op sportwagens die 300 km/u gaan, zullen we die ook gelijk gaan verbieden? En huifkarren, ook niet. Scootmobielen, nog zo'n ontwerpfout....

  • HH

     

    "Automobilisten verwachten geen fietsen op de dreven." Hoeft ook niet. De speed pedelec is een bromfiets, met geel plaatje. Die horen al jarenlang op de dreven. Dat mensen in een rare ligbromfiets gaan rijden, is hun eigen keuze. Geen maatschappelijk probleem. Frits Huis snapt het nog steeds niet als hij denkt dat de speed pedelec een fiets is, en geen bromfiets. En D66 is helemaal van het padje, maar dat is normaal voor D66.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert