Oproep aan nieuw kabinet: stel opening vliegveld uit

LELYSTAD • Wo 4 oktober 2017 | 7:21 • Woensdag 4 oktober 2017 | 7:21
De Statenfracties van CDA, VVD, ChristenUnie en D66 in Overijssel, Gelderland en Friesland doen een dringend beroep op hun onderhandelaars voor het nieuwe kabinet om Lelystad Airport pas te openen na herindeling van het luchtruim.
Statenleden van de vier partijen uit Overijssel, de ChristenUnie uit Gelderland en CDA en ChristenUnie uit Friesland schrijven dat aan de onderhandelaars.

De fracties constateren dat een grote meerderheid van de Tweede Kamer, bestaande uit hun eigen partijen en de PvdA, zich afgelopen donderdag in een overleg met staatssecretaris Dijksma achter opening van het vliegveld in 2019 heeft geschaard.
Daarmee gaat de Kamer volgens de Statenfracties voorbij aan de kritische geluiden van diezelfde fracties een week eerder. Openstelling in 2019 leidt tot vliegroutes met veel consequenties voor de regio.

Versnellen
De provinciale fracties zijn niet tegen de opening van Lelystad Airport, maar ze roepen de onderhandelaars 'nadrukkelijk op de komende twee jaar alle energie te zetten op het versnellen van de herindeling van het luchtruim en de openingsdatum van Lelystad Airport na herindeling in uw planvorming op te nemen'. Ook vragen ze om tijdige en gelijkwaardige betrokkenheid en inspraak van belanghebbenden.

CDA Overijssel
Dit weekeinde distantieerde het CDA Overijssel zich al van het standpunt van Kamerlid Martijn van Helvert, die zich voor opening van Lelystad Airport in 2019 had uitgesproken. Volgens Van Helvert is het acceptabel dat er vier jaar lang lager wordt gevlogen dan wenselijk is, omdat door het beperkte aantal vluchten vanaf Lelystad de overlast gering zal zijn. Met de herindeling in 2023 zijn hogere routes mogelijk.

De Tweede Kamer voert woensdagmorgen een kort debat over onder meer Lelystad Airport. Naar verwachting worden daarin diverse moties ingediend, waarover later wordt gestemd.

reacties (24)

  • Gijs

      Di 3 oktober 2017 Dinsdag 3 oktober 2017

    De stekker uit dit flutvliegveld is absoluut de beste optie. Heel Nederland wordt daar nog gelukkiger van.

    reageer
  • Maartje

      Wo 4 oktober 2017 Woensdag 4 oktober 2017

    Misschien wel juist het tegenovergestelde? Het overgrote merendeel is voor.

  • gbhte

      Di 3 oktober 2017 Dinsdag 3 oktober 2017

    Vliegveld komt er gewoon. De politiek is hooguit bereid om de mensen het gevoel te geven dat ze gehoord worden, maar het besluit is al jaren geleden genomen.

    reageer
  • hans

      Wo 4 oktober 2017 Woensdag 4 oktober 2017

    Al jaren geleden was al bekend dat Schiphol en het flutvliegveld Lelystad grote problemen zouden veroorzaken! Het is dus niet zo gek dat deze nu komen ''bovendrijven''! Na jaren dus nog steeds geen oplossingen... Eens kijken wat de de verkiezingen volgend jaar maart opleveren!

  • Hannes

      Di 3 oktober 2017 Dinsdag 3 oktober 2017

    Hoeveel besluiten zijn er met de jaren al niet genomen, waar niets is uit gekomen! Vliegveld Berlin Brandenburg is ook nog steeds niet open. Maar vliegveld Lelystad is al jaren open. Veel verschil zal er niet zijn als het toch niet doorgaat!

  • Jan

      Di 3 oktober 2017 Dinsdag 3 oktober 2017

    Hoeveel mensen die nu klagen hebben in de afgelopen jaren het vliegtuig genomen om op vakantie te gaan? Op die manier heb je zelf meegewerkt aan de toegenomen vraag naar vliegverkeer, en laat je met je kritiek alleen maar zitten hoe egoïstisch je bent. En Maartje, sinds wanneer is het een recht om met het vliegtuig te mogen reizen? Volgens mij moet je er nog steeds voor betalen, en zijn er helaas nog steeds mensen die dat niet kunnen...

    reageer
  • Jerry

      Di 3 oktober 2017 Dinsdag 3 oktober 2017

    Hoeveel mensen die tegen uitbreiding zijn gaan straks gewoon met hun koffertje richting de zon? Hypocriet?

    reageer
  • Jeroen

      Di 3 oktober 2017 Dinsdag 3 oktober 2017

    Ik niet! En met mij denk ik een heleboel tegenstanders niet. Blijkbaar kunnen de voorstanders zich niet voorstellen dat er ook mensen zijn die niet met vliegtuig naar een all-inclusive hotelletje in Turkije hoeven om zich in 14 dagen helemaal tonnetje rond te eten en kacheltje lam te zuipen.

  • euro

      Di 3 oktober 2017 Dinsdag 3 oktober 2017

    dit hele traject over de vlieghoogtes is al jaren bekend en nu komen ze in tijdnood. er komt nog wel een lijk uit de kast de vfr route voor de kleine toestellen is er ook nog een niemand heeft het erover maar voor de inpassing van de special vfr staan er windmolens in de weg.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Boels

      Di 3 oktober 2017 Dinsdag 3 oktober 2017

    Het blijft (zurig) lachen met de politiek. Een PvdA-bewindspersoon heeft gedurende 4 jaar geen reet gedaan (omdat ze milieuziek is) en krijgt als beloning de steun van de provincie (die ook de nodige ondersteken heeft laten vallen). Klop eens aan bij de technische universiteiten en stop met het opvallend zinloze verwijtgedoe. Betrokken politici zouden het ook slecht doen bij een willekeurige vereniging.

    reageer
  • desiree

      Di 3 oktober 2017 Dinsdag 3 oktober 2017

    In 2 jaar tijd kan men genoeg aan de routes werken. Het ongebruikt laten van investering van tientallen miljoenen is gewoon bespottelijk.

    reageer
  • Hans

      Di 3 oktober 2017 Dinsdag 3 oktober 2017

    Iedereen die tegen deze geweldige ontwikkeling is voor de regio een landelijk vliegverbindingen geven. Hypocriet gedrag ten top!

    reageer
  • Stippie

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    Hopelijk worden de bewoners van Oostelijk-Flevoland, Urk en de Noordoostpolder, die zich tot nu toe nog niet hebben laten horen, bij het zien van het kaartje eindelijk wakker.

    reageer
  • Bas

      Di 3 oktober 2017 Dinsdag 3 oktober 2017

    Boven deze gebieden vliegen ze al op deze hoogte. Overal in Nederland is dat zo en nergens maken ze problemen, behalve in de boerengebieden. Ze denken vast dat ze beter volk zijn dan de rest in Nederland. Nergens is het wen probleem en het lands belang gaat voor!

  • Dus..

      Di 3 oktober 2017 Dinsdag 3 oktober 2017

    Leg ff het kaartje van de vliegroutes van Schiphol er overheen. Dan zie je dat er al jaren over de NOP wordt gevlogen! Oosterbaan klacht gehoord?

  • Marc

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    En terwijl wij Hollanders jaren kunnen bakkeleien over een paar meter hoger of lager vliegen (waar hebben we het over) worden we aan alle kanten economisch ingehaald door omringende landen. Doorpakken en niet zeuren. Lelystad airport kan niet snel genoeg open! En anders moeten alle klagers en tegenstanders maar de rekening gepresenteerd krijgen ter compensatie van de economische teloorgang.

    reageer
  • Huib Hermans

      Di 3 oktober 2017 Dinsdag 3 oktober 2017

    Economische teloorgang? Wat een ridicule onzin! Volgens deze Marc zeur je als je geen gezondheidsschade wil als gevolg van overheidsbeleid. In een democratie krijgen de burgers altijd de rekening gepresenteerd van falend overheidsbeleid. In dit geval - als dat waardeloze vliegveld doorgaat - bestaat de rekening uit gehoorschade en schade aan luchtwegen en longen.

  • Piet

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    Ik wil die ellende niet voor pretvakanties!!

    reageer
  • Svu

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    Vliegtuigen komen ook best dicht bij urk in de buurt. En bewoners uit tollebeek heb ik ook nog niet gehoord. Hoe zit dat?? Die vliegtuigen vliegen echt niet perfect over die getrokken lijnen hoor. Daar zit flinke afwijkmarge in. Vreemd dit

    reageer
  • HH

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    Misschien kunnen de TweedeKamerleden van die fracties aan hun partijgenoten uitleggen waarom ze hun keuze gemaakt hebben. Versnellen van de herindeling is - volgens de staatssecretaris - niet mogelijk. En het is ook duidelijk dat ook de herindeling niet de oplossing is voor alle kwalen. Het is nog niet bekend of er dan hoger gevlogen kan worden. Het luchtruim wordt immers alleen maar voller. Overlast kan wel verminderd worden als er voortaan over natuurgebieden als de Oostvaardersplassen gevlogen mag worden. Overigens telt op 1500meter hoog vliegen in de rest van Nederland niet als overlast, en dat weet de Tweede Kamer ook. Maar laat ze dat eerlijk vertellen.

    reageer
  • hans

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    Eindelijk politiek tegen- geluid! Tjonge, dat is behoorlijk schrikken! Goed dat de oren en ogen nu open zijn!

    reageer
  • Ron

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    Niks uitstel! Te belangrijk voor Flevoland en de b.v . Nederland! 540380

    reageer
  • Bert

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    Openen dat vliegveld is te belangrijk voor de verdere door ontwikkeling van de regio.

    reageer
  • Hhdj

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    Gewoon openen,heel belangrijk voor lelystad

    reageer
  • Nol

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    Daar gaan we weer. Fyra, hsl, noord zuidlijn, Betuwelijn , Oekraïne referendum etc etc De zoveelste blunder die betaald wordt uit de zak van de burger.

    reageer
  • lelystad

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    Polder dat Markeermeer nu maar in en in 2025 ligt daar de nieuwe LELY luchthaven

    reageer
  • Freek

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    Mooi zo, vertragen maar. Hoe meer en langer, des te beter. En hopelijk komt men nog tot inkeer.

    reageer
  • s

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    Laten de ambtenaren iets sneller werken aan een herindeling, en niet wachten tot 2013. Dit moet toch veel sneller kunnen. Momenteel plakken ambtenaren papiertjes op de ramen uit verveling, lees Ad en zie de foto's. Dus aan het werk en wel nu.....

    reageer
  • Jos '56

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    Ik weet niet, maar 2013 is al 4 jaar geleden :-))

  • Kees

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    Kappen en stoppen, klaar

  • Henk d

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    Men is te laat. Terug draaien is geen optie i.v.m.afspraken bedrijven in de regio

    reageer
  • Jan2

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    Welke afspraken. Onzin, gewoon uitstellen tot het hele vliegveldje en de schadelijke gevolgen helder zijn en bestreden kunnen worden. 2023 lijkt daarvoor redelijk acceptabel.

  • Jetje

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    ...en waar blijft de mening van Flevoland in dit verhaal. Het vliegveld is nu door iedereen geaccepteerd?

    reageer
  • Henk Harmsen

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    Dat zie je echt verkeerd Jetje. Niemand zit te wachten op de onvoorstelbaar grote overlast die dit vliegveld gaat veroorzaken, met gezondheidsschade voor alle omwonenden. Direct stoppen met dit waardeloze vliegveld is de allerbeste optie.

  • Karel

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    Iedereen? Hoe komt u aan die verzinsels?

  • Drontenaar

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    Hij is door mij zeker niet geaccepteerd. Ik ben falikant tegen!!!! Groot nutteloos project!!

  • Albert

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    Neeeeee, vliegen en zo snel mogelijk.

    reageer
  • Gedupeerde

      Ma 2 oktober 2017 Maandag 2 oktober 2017

    En bedankt voor al die vliegtuigen die straks op minder dan 500 mtr over mijn huis vliegen. Weg is de stilte. Weg is mijn nachtrust.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert