Reparatie Catalina duurt langer

LELYSTAD
De reparatie van het historische vliegtuig de Catalina gaat langer duren dan verwacht. Dat meldt de Stichting Exploitatie Catalina (SEC). Lelystad Airport is de thuisbasis van het toestel. De piloot maakte op 15 augustus een noodlanding op het vliegveld, omdat het landingsgestel in de neus  van het toestel weigerde. 

Financiële pech
De kosten om het toestel te laten maken zijn erg hoog. Het vliegtuig is verzekerd, maar het eigen risico bedraagt 25.000 euro. Eerder dit jaar ging al één van de twee motoren kapot. Een vervangende motor kostte 80.000 euro. Dit alles bij elkaar heeft voor grote financiële tegenslag gezorgd. Arjan Dros, de voorzitter van SEC is bang dat het toestel straks verkocht moet worden. "Amerika heeft al laten weten interesse te hebben en het zou zonde zijn als de Catalina daarheen gaat", zegt Dros. 

Donateurs en sponsoren nodig
De SEC is dringend op zoek naar nieuwe sponsoren en donateurs. Het vliegseizoen van de Catalina start in april weer. Dros: "Dan zal de Catalina voor 100 procent weer gaan vliegen, maar de stichting moet wel kijken naar de toekomst".
 

reacties (6)

  • Mark

     

    Snap nog steeds niet dat je een watervliegtuig zonder neuswiel gaat landen op een harde baan als er vijf minuten verderop een groot meer beschikbaar is. Had een hoop schade kunnen voorkomen. De boel repareren en weer wegvliegen

    reageer
  • Bert

     

    Opruimen het oude ijzer, veel goedkoper.

    reageer
  • pieter de oude

     

    dat bedoel ik, nergens lol in, typisch armoedig Flevoland.

  • Dirk neeve

     

    80k voor een motor . Waar gaat het mis .

    reageer
  • BVZ

     

    zijn niet veel motoren meer voor deze oude dames. Het is niet zo dat elke motor er zomaar in kan

  • pieter de oude

     

    historische luchtvaart is een noodlijdende sector, Nederlanders krijg je nergens meer enthousiast voor, over de waanzinnige regelgeving maar te zwijgen.

    reageer
  • Faerie

     

    Jammer dat dit een ouderwetse organisatie is die weinig weet kennelijk van het moderne concept crowdfunding. Ik vermoed dat als ze een crowdfunding actie opzetten en dit goed communiceren naar verschillende kanalen dat ze in staat zijn het geld op te halen.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Ed

     

    Er is vast nog wel een gefortuneerde Nederlandse luchtvaartliefhebber die hem luchtwaardig kan helpen houden. En anders een mooi plekje in het aviodrome. Ook prima toch? Daar kan de "gewone man" er ook van genieten.

    reageer
  • Hans K

     

    Ja, druk hem in de hoek bij het Aviodrome. Mooi poetsen en jaren plezier er van. Motoren zullen in de toekomst weer een keer onderhouden moeten worden. Voor 80.000,- een nieuwe motor? Dan gaat het snel van je af. Reken de prijs per vlieguur uit en zul hè achterover vallen. Lijkt wel een PC-12. Ik zeg poetsen en in de hoek ermee.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert