'Aantal snelheidsovertredingen A6 abnormaal hoog'

ALMERE
Het aantal snelheidsovertredingen op de A6 bij Almere is volgens de politie “abnormaal hoog.” Dat zegt woordvoerder Ed Kraszewski. Bij een controle zondag in de buurt van knooppunt Muiderberg reed 1 op de 10 automobilisten te hard. Dat zijn aantallen die bijna het dubbele zijn van het landelijk gemiddelde bij controles op 100 km/u wegen.

Kwart rijdt te snel
Bij controles rond de afslag Almere Buiten-Oost ligt het aantal overtredingen nog hoger. “Daar ligt het gemiddelde rond de 17 procent. Met uitschieters tot wel 26 procent. Dat betekent dat 1 op de 4 automobilisten daar te hard heeft gereden”, aldus Kraszewski.

Lichtkrant
Volgens de politie staat de maximumsnelheid van 100 kilometer per uur overal duidelijk aangegeven. Er is zelfs een aantal keer een lichtkrant geplaatst om mensen daar extra op te wijzen. Zonder al te veel succes. Het percentage dat te snel reed daalde iets, maar lag nog steeds tussen de 14 en 17 procent.

Werkzaamheden
Een duidelijke verklaring voor het hoge aantal snelheidsovertredingen heeft de politie niet. In eerste instantie werd gedacht dat automobilisten nog aan de lagere snelheid moesten wennen. Tot dit voorjaar mocht er namelijk harder worden gereden. De snelheid is verlaagd omdat er wordt gewerkt aan de verbreding van de A6.

De komende tijd zal de politie extra vaak op de A6 controleren, om er zo voor te zorgen dat het aantal overtredingen alsnog afneemt.

reacties (23)

  • Claartje

     

    Veel mensen hier schijnen het maar niet te begrijpen. Je mag gewoon niet harder dan een toegestane snelheid, punt! Waar dat dan ook is. En negeer je dat, dan moet je niet over boetes komen uithuilen.

    reageer
  • Thomas

     

    En de opgelegde snelheid op de A6 is abnormaal laag. Wie weet... zou er een verband bestaan tussen onzinnige snelheidsbeperkingen, en het overtreden van regels die nergens op slaan? Of ben ik nu veel te logisch bezig, en moet ik als burger vooral mijn kop houden en boetes betalen om de staatskas te spekken?

    reageer
  • Herman Dad

     

    Laat ze in de bebouwde kom controleren, daar rijdt 85% te hard en dat is veel gevaarlijker. Op een snelweg achter een viaduct je verstoppen en dan iedereen die 3km/u te hard rijdt een acceptgirootje sturen pffffff een ECHTE bijdrage voor onze veiligheid heren!!! chapeau!

    reageer
  • Joke

     

    Ook ik rij elke dag op de A6 en erger mee groen en geel aan degene die te hard rijden en helemaal degene die je dan links met een hoge snelheid inhalen en dan achteraf er achter komen dat ze de afslag moeten hebben en dan zich er nog even snel tussen proppen om toch de afslag niet te missen en het niet aangeven dat ze van richting veranderen ik kan daar zo kwaad om worden

    reageer
  • Steven

     

    Gewoon ordinaire belasting inning. Niks verkeersveiligheid.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Rob

     

    Auto’s van hardrijders in de shredder

    reageer
  • Harrie Vlug

     

    Dat komt omdat de navigatie 120 aangeeft.. en de borden 100

    reageer
  • Karel

     

    Ja, let u vooral niet op de weg en laat u leiden door wat de navigatie zegt, want die is altijd up to date, vooral bij wegwerkzaamheden. Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar wanneer was uw laatste update van de navigatie?

  • wimjc

     

    Ik rij daar altijd 85 a 90 km/hr. Moet je zien hoe ze rijden. Nog geen 40 cm van mijn bumper en schijnen met de lichten. Ongelooflijk. Zeker een vijfde zit te telefoneren. Ja je ziet van alles, behalve.............de politie!

    reageer
  • Dick

     

    Als de politie daar dan zou rijden is de kans groot dat jij staande wordt gehouden. Oké er bestaat geen minimum snelheid meer in Nederland, echter nog wel artikel 5. Dat is gevaar en/of onnodig hinder veroorzaken. 85-90 is op de rechterstrook niets mis mee, lekker tussen de LKW's in gaan zitten, maar ga je die LKW inhalen met die snelheid dan ben je levensgevaarlijk bezig. Er bestaat daar niet voor niets een inhaalverbod voor LKW's, puur omdat het inhalen dan te lang duurt met alle gevolgen van dien.

  • Thomas

     

    Ja. Wat zou iemand kunnen bewegen om te seinen naar een asociale bestuurder die met 85 voortsukkelt en dodelijk gevaar veroorzaakt door zijn extreem lage snelheid? Denk eens goed na. Misschien kun u het antwoord op uw vraag zelf beredeneren? Wel ben ik het er volledig mee eens dat er meer politie capaciteit moet komen. Politiecapaciteit om zulke gevaarlijk trage bestuurders van de weg te plukken. Zodra ze inhalen, direct artikel 5 en een EMV cursus. Daar kunnen ze dan leren dat extreem traag rijden, gevaar veroorzaakt en ze helemaal geen recht hebben om hun wagen naar links te rammen terwijl ze denken "Ik ben extreeeem belangrijk, dus jullie moeten allemaal op mij wachten".

  • Jan

     

    Waar je 100 mag, ga jij dus de boel ophouden? En dan klagen over andere chauffeurs die wel de toegestane snelheid willen rijden, dus moeten inhalen en daardoor filevorming ontstaat. Bedankt hiervoor.

  • Piet

     

    Bij sommige grote (Duitse) automerken kun je een optie bestellen die met groot licht gaat knipperen als je te dicht bij je voorligger komt. Ik zie ze regelmatig zo rijden, totdat ze zo dicht op mijn bumper gaan hangen dat je die koplampen niet meer ziet, en dan is het probleem voorbij.

  • Piet

     

    Ik vind het altijd zo grappig om te lezen dat mensen wel weten hoe hard ze ergens kunnen rijden. "Oh op dat stukje kan je makkelijk 130 rijden". Ja, duuuh! Ik ken stukjes in de bebouwde kom waar ik gemakkelijk 180 kan rijden! Stoer hè dat ik dan 'kan'. Man man man. Ik rij lekker altijd 104, krijg nooit een bekeuring en kom de hardrijdertjes altijd weer lekker tegen bij het stoplicht. Oh en als jullie mij een ouwe lul vinden? Ik race zo'n 6 24 uurs racen per jaar, maar wel op een stuk weg waar het écht kan.

    reageer
  • Kor

     

    Ik zou tegen mijn medeweggebruikers willen zeggen. Ga op tijd van huis.Dan hoef je niet hard te rijden. Houd je aan de verkeersregels en kijk vooral uit bij wegwerkzaamheden want dat loopt in de papieren. Tegen de politie zou ik zeggen. Ga gewoon door met controleren want sommige gebruikers leren het toch nooit. Ik vind het een goede zaak dat er gecontroleerd word.

    reageer
  • Malle Pietje.

     

    Tussen Almere en Muiderberg kan je prima 130. Ook overdag.bij de werkzaamheden moet je natuurlijk rustig aan doen. Maar wat kan je nog werkzaamheden noemen? Dat stukkie tussen Almere buiten Oost en Almere buiten? Kom op hee. Het lijkt er niet op. En dan staat er opeens een bijzonder onnodig ambtenaar foto's te schieten. Man ga verderop staan waar echt gewerkt wordt aan de weg en niet op een plekje waar het makkelijk scoren is.

    reageer
  • Almeertje

     

    Graag elke dag. Zie ze voorbij komen met 150/170. Malloten. En van de ene naar de andere rijbaan. Toeteren en middelvinger omhoog. Deze gasten horen geen rijbewijs te hebben. Regels zijn nu eenmaal regels. Rij er elke dag.

    reageer
  • Barbara

     

    Ik begrijp nog steeds niet waarom auto's zo worden gemaakt zodat zij met die krankzinnige snelheden kunnen rijden. Volgens mij hebben de echte gekken lak aan bekeuringen en ook lak aan het bestaan van hun eigen en vaak ook andermans leven. Daar komt bij dat als je zelf niet na kunt/wilt denken je ook niets hebt aan regels die opgesteld zijn bij wet. Het zal de gekken worst zijn.

  • Rob

     

    Kennelijk wordt door een groot aantal mensen met dit wat mínder sociaal rijgedrag onderschat dat dit niet alleen gevaarlijk is voor wegwerkers maar ook opspatten/opstuiven zand/stof/water/uitstoot en geluid. Staat overal duidelijk 100. Ik ben een slak met mijn 108 km/u (te hard)

    reageer
  • Sef

     

    Bij dit soort berichten lees je alleen maar reacties van mensen die zich keurig aan de snelheid houden...on topic..100km/u is veel te langzaam op die landingsbaan. Net zoals op de 5 baans A2 wil en kan iedereen harder rijden op zulke stukken.

    reageer
  • Henri

     

    Ik kan me wel vinden in de reactie van Sef. Het wegdeel nodigt ontzettend uit. Zelf klok ik ook altijd 110/115 als ik langs Almere rijd. Het gevoel en feit dat er daar ook weinig controles waren draagt daar ook aan bij. Nu de politie aangeeft meer te willen gaan controleren ga ik toch eens overwegen me aan te passen.

  • Emmeloorder

     

    Het gaat er niet om wat jij wil of denkt te kunnen. Het gaat om wat toegestaan is. Dat jij het er niet mee eens bent moet je zelf weten maar je moet niet klagen als je een bekeuring krijgt.

  • Saint

     

    Het probleem is natuurlijk dat er veel wetten zijn en weinig handhaving. Als je dan een keer besluit te gaan handhaven, ga je ook goed scoren.

    reageer
  • De Brander Man

     

    Sinds je tegenwoordig met apps als Waze of Flitsmeister bij tijds gewaarschuwd word is het een beetje dom om geflitst te worden. Reken maar dat er veel meer mensen te hard reden maar de beste apps voor op de weg gebruiken. De politie zou eens vaker moeten patroilleren en bumperklevers moeten aanpakken. Mensen die enkel te hard rijden met een verschil van 30km/uur zijn meestal niet het probleem.

    reageer
  • peter van den bemt

     

    Goed dat de politie hier nu actiever is dus.

    reageer
  • Bert

     

    Deze trajecten waar gewerkt wordt aan de weg moet de politie veel strenger zijn, meer onopvallende camera's plaatsen. En als het rijbewijs wordt ingenomen moet het definitief zijn zodat je opnieuw weer een rijbewijs moet halen met daarbij een opvoedcursus van een jaar, en zelf betalen natuurlijk.

    reageer
  • Hannes

     

    Spreek je je zelf nou niet een klein beetje tegen? Je wil zo een wegmisbruiker definitief ze rijbewijs af nemen, MAAR hij mag wel weer rijlessen nemen om een rijbewijs te behalen. Definitief is bij mijn nooit meer terug en ook niet meer de kans op behalen.

  • michael

     

    meer controles doen ... vele hebben lak aan die 100 kilometer en vinden dat er gewoon 120 kilometer gereden kan worden zoals vroeger. Na Almere Buiten en na Lelystad Noord gebeuren ook veel ongelukken en hoe zou dat nou komen....

    reageer
  • Epko Brinksms

     

    Moet veel vaker gebeuren. Gaan die asooos ook normaal rijden

    reageer
  • Esveen

     

    Kom niet dagelijks maar wel geregeld op dat hele stuk. Cruise control op 105 km en dan denk ik dat dit ding niet werkt. Iedereen schiet je voorbij. Blijf controleren en verbaliseren. Niet om de snelheid maar voor de vele papa’s die er werken en graag levend naar huis gaan. Als oud-RWS’er heb ik teveel collega’s in een kist naar huis zien gaan. Daar denken de egoïstische snelheidsovertreders nooit aan.

    reageer
  • JanB

     

    Mensen denken altijd dat als ze geen mensen aan het werk zien de maximum snelheid op dit soort plekken misplaatst is. Ik reed vandaag op een ander stuk snelweg waar ik 90 km/u mocht langs iemand die net aan de andere kant van de betonnen afscheiding met een lasermeter bezig was, ik vond de 90 die ik reed gevoelsmatig nog veel te snel. De mensen die graag 130 of harder willen scheuren (in ieder geval zich die paar kilometer niet kunnen inhouden) op dit stuk A6 hebben blijkbaar lak aan de mensen die er misschien tussendoor ook even op zo'n plek aan het werk moeten. De wegwerkers en aannemers moeten zich maar aanpassen aan de haast van de weggebruikers blijkbaar en hun eigen veiligheid ondergeschikt maken.

  • Ed Molenaar

     

    Misschien snelheid naar 120, dan zijn snelheidsverschillen kleiner en dus minder gevaarlijk.

    reageer
  • Daan

     

    Omroep Flevoland, zouden jullie zelf in beeld willen brengen waar de politie controleerde en hoe de snelheidsbeperking wordt aangegeven? Lijkt me in deze situatie een interessant item.

    reageer
  • As

     

    De snelheidsbeperking geld vanaf het begin van de A6 bij Muiderberg tot ergens voorbij Almere buiten, dat hele stuk is 100km

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert