Dijksma erkent rekenfout in rapport vliegveld

LELYSTAD • Di 17 oktober 2017 | 17:22 • Dinsdag 17 oktober 2017 | 17:22
Staatssecretaris Dijksma erkent dat er rekenfouten zitten in de milieu-effectrapportage (mer) van Lelystad Airport uit 2014. Zij zal de fouten corrigeren, maar verwacht dat dit 'niet of nauwelijks' gevolgen heeft.

Dijksma schrijft dit aan de Tweede Kamer. De actiegroep Hoog Overijssel had half september gemeld dat de cijfers in de mer niet klopten. Het gebied met overlast van laag vliegende vliegtuigen van en naar Lelystad zou veel groter zijn dan het officiële rapport aangaf.

NLR leverde verkeerde gegevens
Experts van Hoog Overijssel hebben de afgelopen weken hun gegevens vergeleken met die uit het officiële rapport. Daaruit blijkt dat het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) in 2013 verkeerde gegevens voor geluidsberekeningen heeft aangeleverd. Op sommige plekken vliegen toestellen lager en met meer motorvermogen dan het NLR had berekend. De fout is gemaakt met een bepaald type Boeing, zo zegt een woordvoerder van het NLR. Dit heeft gevolgen voor de totale berekening van geluidsoverlast boven Flevoland.

Tussen Biddinghuizen en Zeewolde
De grootste afwijking doet zich volgens Dijksma voor tussen Biddinghuizen en Zeewolde. Daar moeten de toestellen meer gas geven om in de lucht te blijven als ze de luchthaven naderen of als ze net zijn opgestegen en nog niet kunnen doorstijgen. De motoren leveren in deze fase niet 30 procent vermogen, maar 60 tot 70 procent, met als gevolg meer geluid. 
Volgens de staatssecretaris lijkt het er nu op dat daar hooguit twee huizen extra hinder krijgen. Hoog Overijssel zegt in een persbericht dat het om zeker honderd extra woningen gaat, al zitten hier ook woningen net buiten Flevoland bij. 
Van grote invloed op de overlast is volgens Hoog Overijssel ook dat er veel meer vliegtuigen vanuit het zuiden langs Zwolle naar Lelystad zullen vliegen dan eerder was berekend. Toen was er van uit gegaan dat er meer vliegtuigen via de Weerribben uit het Noorden zouden komen. Deze situatie is direct zichtbaar in de geluidsoverlast rond Zwolle.

Geen nieuwe mer nodig
De fout heeft volgens Dijksma geen gevolgen voor de routes boven Flevoland en de openingsdatum van Lelystad Airport in april 2019. Het NLR heeft inmiddels de berekeningen gecorrigeerd, waarin het extra geluid is verwerkt. 
Dijksma laat na invoer van de juiste gegevens de mer opnieuw beoordelen. Daarna is niet uitgesloten dat er een nieuwe milieu effectrapportage moet komen, al denkt zij op dit moment dat dit niet nodig is omdat nergens wettelijke normen worden overschreden..

Aansluitroutes
De staatssecretaris laat ook een beoordeling doen over de milieu-effecten van de routes over Gelderland, Overijssel en Friesland, de zogeheten aansluitroutes. Hoewel hoogleraren en experts maandag bij Omroep Flevoland meldden dat er bij 'significante effecten' van de lage routes een aanvullende mer nodig is, herhaalt Dijksma in haar brief dat dit volgens het ministerie niet zo is. 
Dijksma zegt dat ze hecht aan zorgvuldige besluitvorming. Daarom laat zij de effecten van de aansluitroutes toch beoordelen en nogmaals toetsen door de Commissie voor de mer. In november komt haar opvolger met de uitkomsten. Volgens een woordvoerder van het ministerie is het nog steeds de bedoeling dat er in november een definitief besluit over de vliegroutes wordt genomen,.

Blunder
In een reactie spreekt Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks van een 'ongelofelijke blunder'. In een persbericht eist zij dat de milieu-effectrapportage voor Lelystad Airport alsnog geheel wordt overgedaan. Een motie hierover werd vorige week op het laatste moment niet in stemming gebracht.

Deel artikel

reacties (32)

  • Ed

      Wo 18 oktober 2017 Woensdag 18 oktober 2017

    Rekenfout in report. Wat toevallig weer. En de bouw is zeker nu niet meer te stoppen. Laat me niet lachen.

    reageer
  • Hannes

      Wo 18 oktober 2017 Woensdag 18 oktober 2017

    Ja hoor kijk maar naar het verleden wat er allemaal kan worden gesloopt en gerenoveerd, om ook weer opnieuw te kunnen bouwen! Goed voor de werkgelegenheid. "En dat is decennialang niet te stoppen!"

  • Mars

      Wo 18 oktober 2017 Woensdag 18 oktober 2017

    Na gisteren het item in EenVandaag gezien te hebben lijkt hier toch wel sprake zijn van grove nalatigheid en/of het bewust misinformeren van mensen.

    reageer
  • Katja

      Wo 18 oktober 2017 Woensdag 18 oktober 2017

    Uitzending gezien. Het wordt een flop dat hele vliegveld. Vliegtuigen vliegen op 800 meter hoogte. Moeten de motoren op volle kracht laten draaien anders storten ze neer. Waarom niet eerst samen met Duitsland en Belgie het luchtruim opnieuw indelen. Daarom zal dit prestige object mislukken.

  • Logisch Nadenken!

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Met enige verbazing valt op te maken dat iets vreemdst aan de had is. Het blijkt dat verleden jaar rondom Schiphol er een fikse toename van klachten heeft plaats gevonden.Nu blijken de berekeningen om de overlast te berekenen rondom Lelystad spijtig genoeg niet te kloppen. Wie steekt nu de draak met de burger?Het is wel makkelijk om de burger zo om de tuin te lijden.

    reageer
  • Kees

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Krijg ik vandaag een of andere gesubsidieerde promotie krant van vliegveld Lelystad in de bus tezamen met de Almere vandaag. Alleen maar gejubel en geen ruimte voor een tegengeluid. De eenzijdigheid en maakbaarheid van de media blijkt maar weer eens. Rechtstreeks naar het oud papier, zouden ze met dat vliegveld ook moeten dien.

    reageer
  • Ben Wakker

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    En maar blijven verkondigen dat dat nieuwe vliegveld straks zo geweldig zal zijn. Er is nu al zoveel discussie over en miskleuns die boven water komen dat het nu toch onderhand wel duidelijk moet zijn voor de zgn. Pro vliegveld Lelystad dat het helemaal niets gaat worden. Lach me kapot straks wanneer de vliegprijzen straks drastisch verhoogt gaan worden in het kader van het milieu en hoe succesvol het vliegveldje dan nog zal zijn. Nog maar niet te spreken over de negatieve veiligheid als straks het 1e ongeluk gaat plaatsvinden.

    reageer
  • Slaap Zacht

      Wo 18 oktober 2017 Woensdag 18 oktober 2017

    De prijzen zullen juist lager worden omdat Schiphol voor de lowcost maatschappijen veel te duur is met landingsrechten. De prijzen zullen dus dalen.

  • Hannes

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Schiphol en de KLM zijn op korte termijn met alle nieuwe technologieën goed bezig hun continuïteit te verbeteren. Wat zeker werkgelegenheid opgaat brengen. Dan is de overdreven uitbreiding van Vliegveld Lelystad zeker niet nodig!

  • laat alle reacties zien
  • He3

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Als ik het goed begrijp gaan we vakanties naar het buitenland subsidiëren Goed voor de economie als het vakantiegeld naar Spanje en e.a. stroomt En door laag over de campings in Flevoland en Overijssel te vliegen hebben die vakantiegangers geen andere keuze Maar er is een klein lichtpuntje ,er komt vliegtaks misschien wordt het vliegen daardoor te duur voor de gewone kudde vakantiegangers

    reageer
  • Pietje puk

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Zo gaan we in nederland toch niet met elkaar om? De een op de andere leugen. Maar op het moment dat het daar over gaat wordt er van alles bijgehaald om te vertellen hoe goed dat vliegveld wel niet is voor... uhm voor wie eigenlijk? Niet voor de bewoners hoor. Voor hun eigen hachje, hun eigen portemonnee. Gaat gewoon om dikke lobby en dik geld. Misschien dat mensen niet moeten denken in voor of tegen een vliegveld, maar in wel of niet voorgelogen willen worden door dit soort misselijk makende types. Maar nee, we typen hier wat op een reaktie forumpje... maken ons even druk.. en gaan weer verder met ons ding.. drie keer raden wie hier de lachende derden zijn..

    reageer
  • Ach

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Jawel hoor...dat is nu besturen. Kijk maar naar de Flopriade, de aanschaf van auto's bij de politie, de ICT bij de politie... allemaal heel normaal. Gewoon ff doorbouwen en vliegen met die hap.

  • Wim

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Maar wel allemaal vrolijk op vliegvakantie willen. Wel goedkoop vliegen maar geen overlast willen. Gaat niet samen volgens mij. Dus niet zeuren 🤐

    reageer
  • Jeroen

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Ah, dan mag ik zeuren want ik ga nooit vrolijk op vliegvakantie om me 10 dagen dagelijks ladderzat te zuipen en tonnetjes rond te eten in een goedkoop all-inclusive hoteletje ergens in een goedkoop economisch afgegleden land. Dus ik zeg, WEG MET DAT VLIEGVELD! Gaan jullie maar mooi op het fietsje richting verwegiestan, kun je op de terugweg de aangekomen kilo’s er weer af fietsen. Beter voor het milieu en beter tegen oplopende zorgkosten.

  • Wim de snuggere

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Tot nu toe wordt er fout op fout gemaakt in dit proces. De besluitvorminge wordt niet voor niets via achterkamers geregeld wat ze de alderstafel noemen. Als de aannamens in de mer niet juist zijn, zou het dan mogelijk zijn dat dat de aannames inzake het aantal aanvaring met vogels wel kklopt. Maar nee niet zeuren we drukken het vliegveld erdoor zonder rekening te met wet- en regelgeving. Mocht er ooit een vliegtuig uit de lucht vallen door dit wanbeleid, sturen we de nabestaanden wel bij Wim langs om uitleg te vragen.

  • Karel

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Hoe komt u daar nu bij? Er zijn legio mensen die tegen deze overlast zijn en nooit op vliegvakantie gaan, inclusief mezelf. Wel zijn we tegen het verstoren en verpesten van de natuur, en vooral van dit prachtige natuurgebied. Alles moet maar voor de economie, voor het geld. Meer, meer en nog eens meer. Het kan niet op voor alle hebberds en graaiers. Gedaan is het met de rust. De verontrustende milieuvervuiling laten we blijkbaar graag met zijn allen voor onze kinderen na.

  • Fred

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Ik begrijp niet dat er nog voorstanders zijn van de luchthaven en dat er nog steeds discussie is over geluidsoverlast. Luchthavens zijn de meest asociale buren die je kan hebben, ze storten hun benzine en dampen samen met geluidsoverlast in je achtertuin aangemoedigd door de (lokale) overheid en we weten allemaal hoe 'betrouwbaar' de overheid is! Helaas zijn er nog steeds voorstanders (papagaaien) die graag hun woonomgeving en die van anderen om zeep helpen gebaseerd op onzin over economische vooruitgang. Denken ze nu echt dat de Groningers voordeel hebben gehad van de economische vooruitgang door de gaswinning. Nee dus! Hetzelfde zal straks blijken in Flevoland. Ik benadruk nogmaals dat luchthavens uitermate asociale 'buren' zijn en beschouw de voorstanders en verdedigers van de luchthaven dan ook maar als zodanig!

    reageer
  • Nikky

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    begrijp het maar, want ik ben wel een voorstander. Dat gezeur.

  • Jos '56

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Zie de reactie van Rood Wunk :-((

  • Rood Wunk

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Mensen moeten niet zo zeuren. Dit vliegveld is goed voor de regionale en landelijke economie. Dat er hier of daar van mensen zijn die een vliegtuig over de kop krijgen, so be it, in heb in mijn jeugd in de schaduw van Schiphol gewoont, die vliegtuigen hoor je uiteindelijk niet meer, en ik ben er niet ziek, zwak of misselijk van geworden. Deze Lelystedeling vraagt iedereen op te houden met zeuren om het zeuren over Airport Lelystad, de gros van de zeikerd woont niet eens in de regio, dus bemoei je met je eigen zaken en hou op met dat oeverloze linkse gezeur over ons vliegveld!

    reageer
  • Den

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Ik zeur wel! Het gaat om mijn gezondheid (en van mijn gezin!) en dat gaat toch echt voor een paar rotcenten waarvan ik nog moet zien of ze komen. Ook ik heb in mijn jeugd vlakbij Schiphol gewoond (Castricum) en ja, er was toen al veel overlast! (Na de Polderbaan nog veel meer) Geluid en stank (kerosinelucht): en ja, niet alle vliegtuigen vallen meer op: je hebt immers geen keuze meer. Of jij er niet ziek zwak of misselijk bent van geworden is slechts deel van de statistiek. Lucky you! Vele onderzoeken geven aan dat het naast een vliegveld wonen gewoonweg ongezond is. Oh ja, ik ben geen zeikerd, ik woon wel in de regio en ik probeer me er best mee te bemoeien. Ik ga echt mijn mond niet houden omdat gasten zoals jij mij afserveren en mij in een "links" jasje duwen. Dat zegt meer over jouw rechtse stampvoetgedram dan over mijn keuzes die ik maak. Het feit dat er grove fouten worden gemaakt door de overheid kun je sterke vermoedens hebben of deze niet bewust zijn gemaakt. Het moest en zou er komen dat vliegveld. Nieuwe MER.

  • Boels

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Eens. Wel moet benadrukt worden dat de totaal ongeinteresseerde houding van de aftredende bewindsvrouwe heeft gezorgd voor onnodige onrust. Vier jaar lang het dossier ergens in een la laten liggen in de hoop dat het vervliegt om haar (voormalige?) milieuvrienden niet voor het hoofd te stoten. Opvallend ook dat "natuurlijke vijanden" elkaar vinden: gesubidieerde milieuorganisaties, sport/reclamevliegers en bezitters van dure optrekjes.

  • Jan

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Zie je wel dat we bedonderd worden stoppen met die troep

    reageer
  • Hannes

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Voorlopig blijft de uitbreiding van Vliegveld Lelystad met alle zwenkende visies en onderbouwingen een blok aan het been.

    reageer
  • Logisch nadenken?

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    De Oostvaardersplassen kunnen ze nu wel opdoeken. Of alle beesten krijgen volgens de arbowet gehoorbescherming van de luchtreizigers?

    reageer
  • Suus

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Goed idee Thomas! En als het toch een flop wordt de gemaakte kosten verhalen op alle voorstanders? Ga maar vast sparen dan... Ps Als je geen gezeur wilt lezen open de reacties dan niet *zucht*

  • b

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    wegwezen met dat project ,list en bedrog..

    reageer
  • Willem

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Niet alleen wat geluid zitten er fouten in.Ook voor het risico op vogelaanvaringen is er uitgegaan van veel te lage aantallen rond de luchthaven.

    reageer
  • Harry Klein

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Dijksma is dus niet geschikt voor deze rol, dat is nu bij herhaling wel duidelijk in dit dossier. Een grote bende, onvoldoende aansturing en controle. Wat een kruimelwerk. Bedankt PvdA....voor deze blamage (alweer)!

    reageer
  • Prutsers

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    En die Alders in al die bijeenkomsten maar kletsen dat het allemaal meevalt. Opvolger van Dijksma gaat de termijn niet volmaken. Dit dosier zit vol fouten. Maar gaat u allemaal rustig slapen, de overheid waakt over u.

    reageer
  • Bas

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Dan passen we de komma en punt in de mer even aan en gaan we weer vrolijk door met de aanleg. Vliegveld moet en zal er komen. 2 huisjes extra met geluidsoverlast, wegen niet op tegen de groei van lelystad, de werkgelegenheid, etc.

    reageer
  • Pinokkio Sharon D.

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Ach, een klein rekenfoutje kan gebeuren bij het toepassen van de salami tacktiek. De gemaakte rekenvoorbeelden over economische groei Lelystad, werkgelegenheid, openingstijden, aantal vliegbewegingen kloppen wel. Ondanks dat het dossier als los zand aan elkaar hangt, gaan we gewoon door., zodat we over 20 kunnen zeggen, met de kennis van nu en decwetenschap van toen, waren er betere alternatieven. Bas en Maartje zullen wel weer en positief puntje vinden in deze soap.

    reageer
  • Russel

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    So what shit happens... kan niet snel genoeg gaan tot April 2019

    reageer
  • Jan2

      Ma 16 oktober 2017 Maandag 16 oktober 2017

    Helaas is dit geen blunder, maar de eerste leugen die achterhaald wordt. Er zullen er nog vele volgen!

    reageer
  • Logisch nadenken?

      Ma 16 oktober 2017 Maandag 16 oktober 2017

    Waarschijnlijk kan deze luchthaven gelijk opgaan als museum zoals die er naast ligt.Vraagt men zich af wel eens af waarom er zoveel tegenstand is?Het driftig naar Economische verbanden te zoeken laat onverlet dat men zich geheel ontrekt aan geluidsoverlast,vervuiling en gevarenindicatie.Nu kan men al met moeite de politie en brandweer in de polder op peil houden zelfs zie je met regelmaat de ambulance langs de snelweg staan om stand-by te staan omdat men te kort heeft waardoor de aanrijtijd in het geding is.De gemeenschap mag op draaien voor vliegtuigreisjes om alle voorzieningen te betalen en te regelen!

    reageer
  • Nol

      Ma 16 oktober 2017 Maandag 16 oktober 2017

    Het vliegveld past niet binnen het groene karakter van Lelystad en de hele polder. Had het geld maar gebruikt voor een snellere ov verbinding en een betere snelweg dan die jaren 70 tweebaans snelweg.

    reageer
  • HH

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Dus een brede snelweg is wel lekker groen??

  • Inwoner

      Ma 16 oktober 2017 Maandag 16 oktober 2017

    Voor of tegen het vliegveld! Dit kan niet!! Hier moet zich iemand verantwoorden en hoe ergerlijk dan ook, de MER moet opnieuw. Wat een farce voor zo'n project. Ongelooflijk als het hier met een aantal 'aanpassingtjes' wel weer in orde zou moeten zijn. Dit is een keiharde dreun voor het vertrouwen in de politiek. De verantwoordelijk wethouder van Lelystad zal hier ook iets mee moeten.

    reageer
  • HH

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Wat heeft Jop Fackeldey hier mee van doen? Helemaal niets! Als wethouder luchthaven heeft hij niets met deze blunders van NLR van te maken. Het is wel eens de vraag hoe lang we in dit land het geblunder van semi-zelfstandige organisaties als NLR en LVNL nog blijven accepteren. Geldt overigens ook voor niet-luchtvaartgebonden 'bedrijven' als de NS, RDW, CBR, ziekenhuizen...

  • lelystedeling

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    De verantwoordelijk wethouder van Lelystad is een partijgenoot van Dijksma en komt na de gemeenteraadsverkiezingen niet als wethouder terug op het pluche van Lelystad.

  • Thomas

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Omdat er ergens achter de komma een klein foutje is, moet honderden uren correct werk overnieuw, op kosten van de belastingbetaler? Nee, dat onzin. Als de bezwaar-zeurders het overnieuw willen doen, moeten ze zelf de portemonnee trekken.

  • Joep

      Ma 16 oktober 2017 Maandag 16 oktober 2017

    Het lijkt wel House of Cards ...

    reageer
  • hans

      Ma 16 oktober 2017 Maandag 16 oktober 2017

    Hoezo alleen het ministerie? Das makkelijk. Deze misleiding al een tijdje bekend.(2008) Nu wachten op alle andere! (Verzwegen onderzoeken, verdoezelingen, halve waarheden, bezijden de waarheid gepresenteerde feiten, foute veronderstellingen, Het hele politieke blik gaat op z'n kop! De put gaat langzaam, maar zeker open...

    reageer
  • Lanzman

      Ma 16 oktober 2017 Maandag 16 oktober 2017

    Als je een huis bouwt te dicht op een drukke verkeersweg wordt er daadwerkelijk gemeten door een mannetje met db-apparatuur. Waarom niet een aantal testvluchten uitvoeren met bijbehorende motorvermogens en motorlasten en op de te verwachten overlast-plaatsen metingen verrichten? Geeft een eerlijk beeld van de daadwerkelijke geluidsbelasting op de omgeving. Meten is weten zei de meester op school altijd, en is beter als al die papieren berekeningen, die je naar jezelf toe kunt schrijven..............

    reageer
  • Jan

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Wat je schrijft, is juist de grote truuk met dit soort zogenaamde geluidsnormen. Ook bij Schiphol, Rotterdam en Eindhoven worden geen metingen gedaan om deze normen te bepalen. Ze gebruiken daarvoor 'berekeningen'. Deze volksverlakkerij is daar maar al te bekend en heeft geleid tot steeds meer overlast in de gebieden die eerst nog relatief 'rustig' waren. Er wordt categorisch geweigerd om 'echte' metingen te doen en aan de hand daarvan de normen op te stellen. Men googelt met cijfers, om steeds meer vliegbewegingen te kunnen toestaan. Laatst een uitgebreide reportage over de schofterige manier waarop dit rond Rotterdam is gebeurd. Door de heli (trauma) te verplaatsen hebben ze weer meer vluchten kunnen realiseren, want bleef ze allemaal keurig binnen de norm van de rekenmodellen. Metingen worden simpelweg niet gedaan, ook al hebben deze, door onafhankelijke bureaus gedaan op verzoek van milieuorganisaties, duidelijk aangetoond dat de overlast onhoudbaar is. Deze worden van de hand gewezen door weer naar die rekenmodellen te verwijzen.

  • HH

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Niet waar. Rond wegen wordt ook niet gemeten, maar een rekenmodel toegepast.

  • Henkie

      Ma 16 oktober 2017 Maandag 16 oktober 2017

    Het wordt ons gewoon door de strot geduwd!! Het is een schande. Nederland is een dictatuur, schande, schande!

    reageer
  • Henk

      Ma 16 oktober 2017 Maandag 16 oktober 2017

    Uhm, dus als meningen verschillen, en jou mening voert niet de boventoon, dan is het meteen een dictatuur? Vergis je niet, niet iedereen is tegen Lelystad Airport.

  • hans

      Ma 16 oktober 2017 Maandag 16 oktober 2017

    En ja hoor, de ''damage contole'' is begonnen. MER hoefde, nog geen week geleden niet aangepast worden. Nu worden de stukken van de rapportage al aangepast. Het vervolg laat zich ''raden''! Toch maar een parlementaire enguette naar de gang van zaken rondom flutveld Lelystad. Wat een gevulde koeken...

    reageer
  • Hannes

      Ma 16 oktober 2017 Maandag 16 oktober 2017

    Eerlijkheid en betrouwbaarheid is bepaald moeilijk waar te nemen. En dat komt pas bovenwater als de strategie en de ware struktuur niet meer overeenkomen. "Het worden nu wel hele vreemde activiteiten."

  • HH

      Ma 16 oktober 2017 Maandag 16 oktober 2017

    Dit vind ik als voorstander van het vliegveld toch ook echt een ongelooflijke aanfluiting. Het ministerie van I&M zit echt te prutsen.

    reageer
  • Hans K

      Ma 16 oktober 2017 Maandag 16 oktober 2017

    Het zijn de punten en komma’s waarover het gaan. In de hoofdlijnen klopt de MER en kunnen ze van start met luchthaven Lelystad. Volgende stap is verplaatsen van luchtmachtbasis Leeuwarden naar Lelystad zodat Leeuwarden meer ruimte krijgt voor verdere ontwikkeling. In Lelystad kan dan een 2e oost-west baan oa. voor de luchtmacht worden gerealiseerd. Ruimte zat.

    reageer
  • Jos '56

      Di 17 oktober 2017 Dinsdag 17 oktober 2017

    Een luchtmachtbasis en een vakantievliegveld rijmt niet echt met elkaar :-((

  • Arjan

      Ma 16 oktober 2017 Maandag 16 oktober 2017

    En dat is blunder 1 De Nederlandse politiek (lokaal en landelijk ) kennende zullen er nog veel volgen

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert