Dijksma erkent rekenfout in rapport vliegveld
Dijksma schrijft dit aan de Tweede Kamer. De actiegroep Hoog Overijssel had half september gemeld dat de cijfers in de mer niet klopten. Het gebied met overlast van laag vliegende vliegtuigen van en naar Lelystad zou veel groter zijn dan het officiële rapport aangaf.
NLR leverde verkeerde gegevens
Experts van Hoog Overijssel hebben de afgelopen weken hun gegevens vergeleken met die uit het officiële rapport. Daaruit blijkt dat het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) in 2013 verkeerde gegevens voor geluidsberekeningen heeft aangeleverd. Op sommige plekken vliegen toestellen lager en met meer motorvermogen dan het NLR had berekend. De fout is gemaakt met een bepaald type Boeing, zo zegt een woordvoerder van het NLR. Dit heeft gevolgen voor de totale berekening van geluidsoverlast boven Flevoland.
Tussen Biddinghuizen en Zeewolde
De grootste afwijking doet zich volgens Dijksma voor tussen Biddinghuizen en Zeewolde. Daar moeten de toestellen meer gas geven om in de lucht te blijven als ze de luchthaven naderen of als ze net zijn opgestegen en nog niet kunnen doorstijgen. De motoren leveren in deze fase niet 30 procent vermogen, maar 60 tot 70 procent, met als gevolg meer geluid.
Volgens de staatssecretaris lijkt het er nu op dat daar hooguit twee huizen extra hinder krijgen. Hoog Overijssel zegt in een persbericht dat het om zeker honderd extra woningen gaat, al zitten hier ook woningen net buiten Flevoland bij.
Van grote invloed op de overlast is volgens Hoog Overijssel ook dat er veel meer vliegtuigen vanuit het zuiden langs Zwolle naar Lelystad zullen vliegen dan eerder was berekend. Toen was er van uit gegaan dat er meer vliegtuigen via de Weerribben uit het Noorden zouden komen. Deze situatie is direct zichtbaar in de geluidsoverlast rond Zwolle.
Geen nieuwe mer nodig
De fout heeft volgens Dijksma geen gevolgen voor de routes boven Flevoland en de openingsdatum van Lelystad Airport in april 2019. Het NLR heeft inmiddels de berekeningen gecorrigeerd, waarin het extra geluid is verwerkt.
Dijksma laat na invoer van de juiste gegevens de mer opnieuw beoordelen. Daarna is niet uitgesloten dat er een nieuwe milieu effectrapportage moet komen, al denkt zij op dit moment dat dit niet nodig is omdat nergens wettelijke normen worden overschreden..
Aansluitroutes
De staatssecretaris laat ook een beoordeling doen over de milieu-effecten van de routes over Gelderland, Overijssel en Friesland, de zogeheten aansluitroutes. Hoewel hoogleraren en experts maandag bij Omroep Flevoland meldden dat er bij 'significante effecten' van de lage routes een aanvullende mer nodig is, herhaalt Dijksma in haar brief dat dit volgens het ministerie niet zo is.
Dijksma zegt dat ze hecht aan zorgvuldige besluitvorming. Daarom laat zij de effecten van de aansluitroutes toch beoordelen en nogmaals toetsen door de Commissie voor de mer. In november komt haar opvolger met de uitkomsten. Volgens een woordvoerder van het ministerie is het nog steeds de bedoeling dat er in november een definitief besluit over de vliegroutes wordt genomen,.
Blunder
In een reactie spreekt Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks van een 'ongelofelijke blunder'. In een persbericht eist zij dat de milieu-effectrapportage voor Lelystad Airport alsnog geheel wordt overgedaan. Een motie hierover werd vorige week op het laatste moment niet in stemming gebracht.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Traumaheli's twee keer 's nachts op Lelystad Airport: 'Als uitzondering toegestaan'
LELYSTAD • Do 29 februari • Donderdag 29 februariOp luchthaven Lelystad Airport was in 2023 geen sprake van nachtelijke geluidsoverlast. Dat constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) donderdag. Er vonden in 2023 twee nachtvluchten pla...
-
Omwonende klaagt ruim 1500 keer in een jaar over Lelystad Airport
LELYSTAD • Wo 21 februari • Woensdag 21 februariEen omwonende van het vliegveld in Lelystad heeft vorig jaar ruim 1500 keer geklaagd over overlast bij Meldpunt Lelystad Airport. Dat blijkt uit een jaarrapportage van het meldpunt. In totaal zijn er...
-
Lelystad Airport lijdt ruim 10 miljoen euro verlies in 2023
LELYSTAD • Vr 16 februari • Vrijdag 16 februariLelystad Airport heeft vorig jaar een verlies geleden van 10,1 miljoen euro. Dat is 1,4 miljoen euro meer dan in 2022, zo meldt Royal Schiphol Group vrijdag in het jaarverslag over 2023. In eerdere ja...
recent nieuws
-
Mogelijke inzet gasgeneratoren en batterijen om stroomproblemen aan te pakken
FLEVOLAND • Do 25 april • Donderdag 25 aprilOm de problemen op het stroomnet in Oostelijk en Zuidelijk Flevoland aan te pakken, worden mogelijk gasgeneratoren en batterijen ingezet. Daardoor zou het overvolle stroomnet met name op de piekmoment...
-
Vrouw uit Almere verliest 1.950 euro door oplichtingstruc, politie deelt foto's oplichter
ALMERE • Do 25 april • Donderdag 25 aprilEen 67-jarige vrouw is vorige week donderdag in Almere slachtoffer geworden van oplichting. De politie deelt nu foto's van de jongen die de vrouw heeft opgelicht. Rond 17:45 uur werd de vrouw op haar...
-
Sterk Lokaal Almere wil actie van landelijke overheid tegen schimmelwoningen
ALMERE • Do 25 april • Donderdag 25 aprilSterk Lokaal Almere en een aantal andere lokale partijen in Nederland willen dat de landelijke overheid iets doet tegen vocht en schimmel in huurwoningen. Ze zijn een burgerinitiatief begonnen. Bij 40...