'Geen extra prioriteit fietsers bij omleidingsroutes'

LELYSTAD • Di 24 oktober 2017 | 16:01 • Dinsdag 24 oktober 2017 | 16:01
Fietsers in Lelystad krijgen niet meer prioriteit bij omleidingsroutes. Dat antwoordt het college van burgemeester en wethouders op vragen van GroenLinks. 

Het gemeestebestuur is zich ervan bewust dat fietsers ten opzichte van auto's kwetsbaarder zijn. Maar omdat bij de uitvoering van projecten de veiligheid van alle weggebruikers zoveel mogelijk wordt gewaarborgd, kan voor fietsers geen uitzondering worden gemaakt.

Volgens GroenLinks zijn er in het afgelopen jaar verschillende situaties geweest waarbij fietsers in Lelystad veel last hadden van wegwerkzaamheden. Als voorbeelden worden de uitbreiding van Bataviastad en werkzaamheden aan de sluis bij de Houtribweg genoemd. Duidelijke bebording, een kwalitatief goed alternatief en vroegtijdige communicatie zijn volgens het college afdoende om de veiligheid van fietsers te garanderen.

Hanzepark
Aan het verzoek van GroenLinks om de situatie in de nieuwbouwwijk Hanzepark zo in te richten dat de afsluiting voor het fietsverkeer beperkt blijft tot de momenten dat er echt niet gefietst kan worden, komt het college niet tegemoet. In de voorbereiding is volgens de bestuurders nadrukkelijk gekeken naar opties om het fietspad deels open te houden. Maar met het oog op de 'algehele veiligheid' bleek dat niet te kunnen.

Fietsersbond
Het college laat verder weten dat bij werkzaamheden aan het Hoofdfietsnetwerk, waar een omleidingsroute voor fietsers noodzakelijk is, altijd vooraf overleg met de lokale afdeling van de Fietsersbond wordt gevoerd.

reacties (7)

  • HH

      Za 21 oktober 2017 Zaterdag 21 oktober 2017

    Fietspad Hanzepark had best open gekund op de tijdstippen dat er geen bouwwerkzaamheden zijn. En die omleiding bij Lelystad-Haven tijdens het onderhoud van de Houtribweg was vreemd. Laat liever de auto's omrijden dan de fietsers. Dit college en deze gemeenteraad zijn nog nooit fietsvriendelijk geweest. Ook GroenLinks is niet met een voorstel gekomen meer geld in de fietspaden te steken. Alleen maar vragen voor de bühne omdat er verkiezingen aankomen...

    reageer
  • Rob

      Za 21 oktober 2017 Zaterdag 21 oktober 2017

    Ach ja promoot de auto maar . Triest College

    reageer
  • Jan

      Za 21 oktober 2017 Zaterdag 21 oktober 2017

    Blijkbaar vindt het college de fiets als vervoermiddel niet relevant. Communicatie naar burgers? Laat me niet lachen. Als je geluk hebt zie je na ingang van werkzaamheden een berichtje bij de mededelingen van de gemeente in de Flevopost. Fietsen brengen de gemeente geen geld op... Of was het nu zo dat betaald parkeren bakken met geld kost.. De bouwwerkzaamheden van Hanzelijn en de herontwikkeling van Schouw-Oost zorgt ervoor dat al jaren het fietsverkeer vanuit Gondel/Schouw/Jol/Galjoen/Suyerseeboulevard met wisselende omleidingen te maken heeft. Het wegvallen van de hoge route door het centrum geeft een conflict van belangen tussen fietsers en winkelend publiek op de route tussen Arcus en BCC. De sociale veiligheid mag ermee gediend zijn, de doorstroming is er flink op achteruit gegaan. En dan de breedte van de fietspaden en de ligging van de bochten... Welke fietsenhater heeft bijvoorbeeld de route bedacht bij het Waaggebouw? 4 haakse bochten binnen 100m...

    reageer
  • KC

      Za 21 oktober 2017 Zaterdag 21 oktober 2017

    Vele personen zijn afhankelijk van een fiets. Denk aan personen die geen auto hebben, maar nog grotere groep zijn scholieren. Als er werkzaamheden zijn waar ook fietspaden bij betrokken zijn, dienen goede en korte omleidingsroutes worden aangegeven. Daarbij zou je kunnen denken aan communicatie met de scholen waar vele leerlingen op de fiets komen. Je moet voorkomen dat leerlingen worden gebracht door auto's. Ook moet het duidelijk zijn voor toeristen en dat zij niet verdwalen en dan uiteindelijk op de dreven komen.

    reageer
  • Nico

      Za 21 oktober 2017 Zaterdag 21 oktober 2017

    De overheden moeten alles op alles zetten om de energietransitie en beperking van CO2 te realiseren. Zou het in dat kader niet logisch zijn de omstandigheden voor fietsers zo veel mogelijk te verbeteren??

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Jos

      Za 21 oktober 2017 Zaterdag 21 oktober 2017

    Tegenstrijdig aan de ene kant het fietsgebruik promoten maar dan geen extra maatregelen treffen bij werkzaamheden dan ben je als fietser niet belangrijk

    reageer
  • Bas

      Za 21 oktober 2017 Zaterdag 21 oktober 2017

    College weet niet waar ze over praat. Omleidingen voor fietsers zijn soms belachelijk slecht aangegeven. Dat moet zo veel beter.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert