Politiek stuurt brandbrief over Lelystad Airport

DRONTEN • Di 24 oktober 2017 | 15:48 • Dinsdag 24 oktober 2017 | 15:48
De gemeenteraadsfracties in Dronten willen dat Lelystad Airport pas in 2023 wordt uitgebreid. Ze hebben een brandbrief gestuurd aan de Vaste Commissie Infrastructuur en Milieu in de Tweede Kamer.

De fracties willen dat het geplande zakelijke en vakantie vliegverkeer op wordt opgeschort tot na de nieuwe indeling van het luchtruim in 2023. Ze sluiten zich aan bij een brandbrief die vijf fracties in de raad van Zeewolde hebben gestuurd. De briefschrijvers vinden dat vliegtuigen in de huidige plannen te laag langs Biddinghuizen, Ketelhaven en Dronten-West vliegen.

Vorige week werd bekend dat er fouten zijn gemaakt in de milieu-effectrapportage (mer) van Lelystad Airport. Er blijkt meer overlast te zijn bij Biddinghuizen en Zeewolde dan eerder was berekend. De gemeenteraad van Dronten wil dat de mer opnieuw wordt gedaan. 

reacties (32)

  • Beetje laat

     

    Gemeente Dronten stapt uit Alderstafel. Beetje laat, maar ze zijn er eindelijk achter dat daar ook gemanupuleerd wordt met de normen.

    reageer
  • Hannes

     

    Langzamerhand zal men tot de conclusie komen hoe de logica werkelijk moet zijn! "Zonder een strategische poppenkast, en gecamoufleerde achterkamertjes politiek!"

  • Hannes

     

    Langzamerhand zal men tot de conclusie komen hoe de logica werkelijk moet zijn! Dan pas zal men er achter komen hoe men zo hebt kunnen zwalken, denkende zijn doel te bereiken....!

    reageer
  • Vliegweleens

     

    Ik hoop dat iedereen die strijdt tegen Airport Lelystad zelf nog nooit heeft gevlogen en dat in de toekomst ook niet gaat doen. In de buurt van een vliegveld is enige mate van overlast niet te voorkomen. Blijf dan ook bij je principes waar je je nu 'hard' voor maakt, waar ook ter wereld.

    reageer
  • Hannes

     

    Niemand zal tegen een Vliegveld Lelystad zijn zoals het nu is, met een uitgebreide start en landingsbaan wat veilig is! Er zijn velen voorstanders die de overdreven uitbreiding niet nodig vinden! Deze groep hebben er nog een uurtje extra tijd voorover om via Schiphol te kunnen blijven vliegen! ((Waar voor tegen is, is tegen weer voor))

  • hans

     

    Tegen een sport- of zakenvlliegveld heb ik geen bezwaar. Maar als mijn kinderen niet kunnen slapen door de herrie en de lucht die we inademen vervuilt wordt, dan zijn we erg dom bezig. Naast de schade voor de dieren( m.n. vogels )die in Flevoland en omliggende gebieden wonen. Als vliegtuigen langdurig laag moeten vliegen is het risico op ongelukken onaanvaardbaar hoog! Huizen worden minder waard, landbouwgrond vervuilt door de fijnstof en andere troep uit de motoren. Honderden miljoenen van belastinggeld dat hard nodig is voor de zorg, veiligheid en onderwijs worden verspild aan subsidies en goedpraten van een overbodig flutveld Lelystad. Er is helemaal niets geleerd van de lessen uit het failliete verleden van andere vliegvelden in Nederland! Onder het mom van die zielige werkgerechtigen die ook aan het werk moeten, wordt een complete chaos opgetuigd. Een brei aan slechte vliegroutes, ontbrekende verkeersleiders, nu al achterhaalde milieu rapportage, etc De gedachte om een nieuw vliegveld te bouwen op nog geen half uur van Schiphol is samen te vaten in een woord: idioot!

  • Marc

     

    En daar gaan we weer. Dronten wil ook nog even meedoen. Hoe eerder de luchthaven in bedrijf is hoe beter!

    reageer
  • Kláas

     

    Is het niet zo dat de herindeling van het luchtruim door dat Lelystad airport er gaat komen is ontstaan doordat de LVNL een C.A.O conflict had en dat daar door het lucht ruim niet op tijd en goed is ingedeeld.Of drinkt het nu pas tot iedereen door dat Lelystad airport gaat komen.En zoekt men nu allerlei situaties om te voor komen dat het vliegveld er gaat komen.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Hannes

     

    Alles even samengevat Vliegveld Lelystad blijft voorlopig op lange termijn nog gewoon open!!

    reageer
  • hans

     

    Ook een glazen bol??

  • DHE

     

    Nieuwe Mer of niet, het gaat toch door. Schiphol moet en zal uitbreiden, nu en in de toekomst. Ook als Lelystad Ap ruim in gebruik is, zal men daarna ook willen blijven uitbreiden. Dus is dit slechts een tijdelijke oplossing. Denk dat er daarna een nieuwe meetmethode of formule voor de geluidsnormen gaat gebruiken.

    reageer
  • Willem

     

    1 ding weten we zeker. Als het vliegveld in 2019 opengaat en als blijkt in 2023 dat die herindeling heel lastig blijft, de salamie tactiek van Schiphol weer heeft gewerkt. Dus lijkt het mij verstandig dit vliegveld pas te openen als er inderdaad zicht is op verantwoorde routes.

    reageer
  • Ro

     

    Men schijnt een aantal cruciale punten te vergeten. 1. Het vliegveld moet in 2019 operationeel zijn, terwijl het luchtruim pas in 2023 opnieuw ingedeeld wordt. Je hoeft geen raketgeleerde te wezen om in te zien welke levensgevaarlijke situaties dit gaat opleveren. Als Duitsland en België niet meewerken dan word dit nog heel lastig. 2. Economisch gezien leveren de vakantievluchten van de prijsvechters niets op. Deze maatschappijen betalen bv geen belasting over de kerosine. 3. De LVNL heeft in 2009 al in een raport gesteld dat Lelystad volledig ongeschikt is als luchthaven. 4. Vliegveld ligt vlak langs een gebied vol vogels. Deze vogels vliegen op termiek naar de randmeren. Vliegtuigen gaan daar dwars doorheen. Met alle gevolgen van dien. Men stelt dat ze dat wel kunnen reguleren.. maar dat is ze met de ganzen op Schiphol ook nog steeds niet gelukt.. zijn ze al jaren mee bezig. En dan hebben ze het in Den Haag over "Vertrouwen ". De Nederlandse Regering doet al vanaf 1940 niets anders dan de bevolking besodemieteren en voorliegen. Flutveld Lelystad gaat gewoon door. En een paar jaar na oplevering wordt een levensgevaarlijk en onrendabel vliegveld gesloten , parlementaire enquête enz, enz, enz.

    reageer
  • HH

     

    De LVNL heeft niet gezegd dat Lelystad ongeschikt is als luchthaven, maar wel dat een herindeling van het luchtruim nodig is om Lelystad naar 45.000 vliegbewegingen te laten groeien. Dat kan niet met het huidige luchtruim. De Tweede Kamer heeft daarop besloten dat het luchtruim heringedeeld moet worden. Waarom LVNL en de staatssecretaris vervolgens 8 jaar niets gedaan hebben, snapt helemaal niemand. Daarom zit Lelystad Airport nu met een plafond van 10.000 vliegbewegingen. Maar onveilig zijn die niet. Dat is echt onzin. De vliegtuigen naar Schiphol vliegen overigens ook pal over vogelgebieden, waaronder de Oostvaardersplassen en het Markermeer, IJmeer en Gooimeer, en de droogmakerijen van Noord-Holland.

  • stephan

     

    @Dirk, Schiphol is met de toeleveranciers wel degelijk van nationaal belang. Er werken direct en indirect zo een honderdduizend mensen van Schiphol.

    reageer
  • Rob

     

    Dijksma heeft zich in het pak laten naaien door Schiphol met die hele MER. Dit geeft stelt haar incompetentie wel aan het licht temeer ze aangeeft dat de cijfertjes nog maar even aangepast moeten worden maar dat de consequenties daarvan nauwelijks merkbaar zullen zijn t.o.v. MER Rapport waarmee gesjoemeld is. Dat hele plan Lelystad stinkt qua politiek van alle kanten. 1 ding is duidelijk straks zitten we met z'n allen in de herrie, milieu naar de knoppen en grote risico's op ongelukken + een beloofde banengroei die erg gaat tegenvallen.

    reageer
  • Harry Klein

     

    Rob, die banen komen er inderdaad zeker niet! Dat is een PvdA Wethouders speeltje. Maar op de lange termijn gaat het om het economisch effect op de regio en daar heeft de Provincie heel goed bestuurd! De banen komen veel later pas. De overlast zal wel meevallen, ook op termijn. Juist hier wordt het populisme ruimte gegeven te raaskallen. Dijksma heeft het slecht gedaan, dat is duidelijk (ook PvdA). Echter nogmaals op de lange termijn zullen de economische effecten zeer positief zijn. De vliegtuigen worden stiller en geven minder vervuiling. Het is van groots belang voor Flevoland en Nederland als wij een positie willen behouden in de luchtvaart en op het wereld toneel. Daar eten wij toch allemaal van?

  • Wim

     

    Prima verwoord Rob! En over een jaar of 8/10 een parlementaire enquête om te achterhalen hoe het toch kan dat al die beloftes en voorspellingen niet zijn uitgekomen. Met als conclusie: "lessen voor de toekomst". En enkele bedrijven, instanties en individuen die echt beter zijn geworden van de uitbreiding zagen dat het goed was.

  • LELYstedeling

     

    Het is weer verkiezingstijd in de polder. Van je buurgemeenten moet je het niet hebben.

    reageer
  • Nuchter blijven

     

    De economische betekenis van Lelystad wordt overschat. Shiphol "Mainport, van Nationaal Belang" heeft een toegevoegde waarde die kleiner is dan van de regio Almelo. De directe en indirecte werkgelegenheid van Schiphol is nog niet de helft van het aantal banen in de stad Groningen.

    reageer
  • HH

     

    Groningen. Topvoorbeeld. Vijf grootste werkgevers: Universitair Ziekenhuis (11.000 medewerkers); universiteit (5000 werknemers); gemeente Groningen (3500 werknemers); DUO (2000 werknemers); GasUnie (1500 werknemers). Allemaal (semi-)overheid. Ja, zo kan het hele land financieel draaiende gehouden worden, tuurlijk. De gemeente Haarlemmermeer heeft overigens veel meer banen dan de stad Groningen, en ook de Amsterdamse Zuidas floreert door de nabijheid van Schiphol.

  • Dirk

     

    Rekenen, vergelijken en bewust verrekenen wordt een nieuw economisch vak op de Hogescholen. Almelo kent een nog steeds lage economische ontwikkeling en zoek het we-percentage zelf eens op. Dan zie je een onaangename verrassing.

  • Dronterman

     

    Voordelen, nadelen, brieven, onderzoeken, economie, banen, gemak, procedures, geluidsniveau’s, afstand etc etc. Allemaal leuk en aardig maar in de praktijk komt het er gewoon op neer dat wij in Dronten onder de aanvliegroute van ee vliegveld liggen. En dat is op geen enkele manier een voordeel natuurlijk. Hoeveel mooie woordeb, economische belangen en rapportages je er ook op loslaat. Hoe moeilijk is het? Je woont binnenkort gewoon onder de aanvliegroute!!! Vliegtuigen heel laag over je dak. Dat wordt je dagelijkse werkelijkheid. Vreemd genoeg lijken heel veel mensen dat een prima vooruitgang te vinden. Geloof me, ook al heb je straks dd mooiste noeuwe baan gevonden op het vliegveld dan nog zul je niet blij zijn met al die vliegtuigen over je dak!

    reageer
  • Dirk

     

    En de net wakker geworden gemeenteraad en B&W reageren dan nu al. Heb je met zo’n wakkere burgemeester die liever gratis buskaartjes uitdeelt.

  • Tja heeft alwéér gelijk

     

    Brandbrieven..... hahaha. Daarvan komen er dagelijks tientallen binnen in den Haag. Ze zijn net als kamervragen inmiddels vaste kost en nietszeggend. We horen nu diverse lokale fracties schreeuwen. Na maart 2018 hoor je ze niet meer en binnen 1-3 jaar daarna is de luchthaven een succesvol feit.

    reageer
  • .\/\/.

     

    Ach klagen daar zijn we goed in. Ik ook. Maar ja ik woon drie hoog achter een grote schotel. Ik zit de hele dag online . Ik weet dat ik als klager te boek sta, maar ik heb vaak wel zinvolle argumenten. Klagen is nu te laat. Schiphol barst uit zijn voegen, nu wordt Lelystad snel groot. Misschien ga ik ooit wel eens vliegen vanaf Lelystad.

    reageer
  • Ed K.

     

    Daarom moet de oplossing gevonden worden in de tarifering in combinatie met spreiding. Als in de gewone economie schaarste ontstaat gaan prijzen omhoog ontstaat gaan de prijzen stijgen. Op Schiphol is ook schaarste in aantal vliegtuigbewegingen en passagierscapaciteit maar staan de ticktetprijzen constant onder druk om te dalen. Hier klopt iets dus niet, vliegen is veel te goedkoop.

  • HH

     

    Misschien ga ik ooit wel eens vliegen vanaf Lelystad.

  • HH

     

    Het is trouwens boeiend om te lezen dat de fracties Lowlands en Defqon1 als argument aanhalen om niet op 600m hoogte te vliegen. Over geluidsoverlast gesproken...

    reageer
  • Suus

     

    Laten we voor de veiligheid een uitzondering maken op al deze haatberichten en de vliegroutes op orde maken. Denk dat niemand zit te wachten op narigheid vanuit de lucht toch?

    reageer
  • Moraalridder

     

    Zonde van de tijd en energie geboden. Uitbreiding komt er gelukkig toch. Accepteer en maak er wat van. Tip pak volgend jaar een zomervlucht vanuit de polder.

    reageer
  • hans

     

    Zonder luchtverkeersleiding en veilige vliegroutes? (Euh, Met de bezem of zo?)

  • pieter de oude

     

    Dronten en de luchthaven ??????? Zelfs de burgemeester drukte zijn snor bij de Alders avond.

    reageer
  • koos

     

    zinloos die actie. te laat.

    reageer
  • Bert

     

    Als de fracties van Dronten terplekke gaan kijken zullen ze kunnen constateren dat de werkzaamheden volop in gang zijn en dat er echt geen uitstel plaats zal vinden. Of is dit weer voor de bühne nu er weer verkiezingen aankomen. #kansloos.

    reageer
  • Rbr

     

    Beetje laat om te reageren wordt net als Rotterdam alleen hier in Flevoland staan woningen dicht bij de aanvliegroutes. Dramatisch voor mensen in Swifterbant en Dronten west. Weg schone lucht weg rust.

    reageer
  • HH

     

    Net als Rotterdam? Onzin. In Rotterdam liggen de woonwijken op 500 meter. Hier is de afstand van het vliegveld naar Dronten-West 10 kilometer en Swifterbant nog verder.

  • Deetje

     

    Laat me raden.....de verkiezingen komen eraan

    reageer
  • AJ

     

    Beste fractie in Dronten, Waarom moet vooruitgang tegengehouden worden? Waarom moeten investeerders in de luchthaven gedupeerd worden door de boel 4 jaar te vertragen, terwijl het al een jaar vertraagd is. Wie gaat hen compenseren? Denk meer aan de voordelen: Snel op de luchthaven voor de inwoners, huizenprijzen zullen stijgen, er zullen banen komen in de regio, de economie groeit, ook in Dronten. Kortom, vooral voordelen.

    reageer
  • Lol

     

    Ja dat de huizenprijzen zullen stijgen denk ik ook. Wie wil er nu niet een vliegtuig over zijn huis hebben.

  • Jan2

     

    Ik ga zelden met het vliegtuig, schiphol is dichtbij, ik woon onder de aan/opvliegroute, de verkoop van mn huis is de laatste keer afgeketst op de ligging tov vliegveld lelystad en stel je van die paar extra banen maar weinig voor. Economie groeit......van vakantievluchten????

  • Dronten west

     

    Hehe eindelijk geluid vanuit Dronten. Ik hoop dat die milieuverspillende vakantievluchten nog lang uitgesteld worden.

    reageer
  • Henry

     

    Tja, nu allemaal klagen........ maar straks zijn ze blij dat ze kunnen vliegen vanaf Lelystad-Airport naar het "zonnetje"................... Let maar op de grootste klagers staan straks vooraan om in te checken..... :) :)

    reageer
  • hans

     

    Goh, zie je dat in je glazen bol?

  • Jeroen

     

    Tja, nu allemaal juigen.....maar straks zijn ze kwaad dat er vliegtuigen over vliegen waardoor ze niet meer kunnen uitslapen na een avondje stappen met flinke kater als gevolg..........Let maar op, de grootste voorstanders staan straks vooraan met klagen over de gigantische geluidsoverlast......:):)

  • Peter

     

    Dronten wordt ook wakker...

    reageer
  • Pieter

     

    Ik stel een referendum voor Jaaaaahh en referendum!!!

    reageer
  • Eddy

     

    Schiphol moet en zal uitbreiden lieve mensen. Het maakt weinig uit wie er wat dan ook van vindt. Schiphol gaat uitbreiden. Dat moet gewoon. Het zou fijn zijn als meer mensen dat zouden snappen.

    reageer
  • Aha

     

    Nee Eddy, dat snap ik niet. Ik snap niet dat economische groei een doel op zich is en dat uitbreiding van vliegverkeer de enige manier is om dat te bereiken. Economische groei is een middel om het leven met elkaar op peil te houden. Niet bedoeld om kosten wat het kost je doel: vliegen, als ultiem middel te zien als enige mogelijkheid. Van dat vliegen hebben meer mensen last dan mensen die er van genieten. En er is een beperkte visie, er wordt gedacht dat alleen investeren in vliegverkeer onze economie op gang houdt.

  • Biddinghuizen

     

    Gelukkig, ook Dronten onderneemt actie

    reageer
  • HH

     

    Het luchthavenbesluit met de lage routes over de gemeente Dronten is 12 maart 2015 vastgesteld. In 2014 heeft iedereen op het voornemen kunnen reageren, ook Dronten. Voor Dronten zal de herindeling van het luchtruim weinig uitmaken: het klimmen en dalen vindt hier sowieso plaats. Dat de geluidsberekeningen over moeten door de fout, dat is helder. Dronten kan beter over de gevolgen van de rekenfout voor Dronten opheldering vragen. Dat is namelijk een nieuwe ontwikkeling. De commissie van de MER zal richting het rijk aan moeten geven of de verschillen zo groot zijn, dat een nieuwe MER nodig is.

  • HH

     

    Beste fracties in Dronten, een herindeling van het luchtruim zal weinig uitmaken voor Dronten. De vliegtuigen zullen toch moeten dalen en landen. Het betreft hier de lage routes die al jaren geleden in het Luchthavenbesluit vastgesteld zijn, en waarover Dronten gewoon inspraak gehad heeft. Hierop terugkomen, is alleen maar verkiezingspopulisme. Los hiervan is er een fout gemaakt in de MER. Er zijn twee boerderijen meer die nu in de geluidscontour blijken te liggen. Dat wordt met een nieuwe MER niet anders. Volgens mij kunt u er beter op aandringen dat er voor deze boerderijen passende maatregelen getroffen worden (isolatie of aankoop en sloop).

    reageer
  • Julia

     

    U heeft helemaal gelijk. Er verandert niets. Wat een idiote verkiezingsretoriek! Mosterd na de maaltijd.

  • hans

     

    Ha die h.h! Dit is de zoveelste brandbrief over de chaos rondom flutveld Lelystad! Respect voor je koppigheid om iedere keer zgn ''simpele'' oplossingen aan te dragen. FEIT blijft dat er door langdurig laag te vliegen veel geluidsoverlast en milieu vervuiling is, doordat de vliegtuigmotoren op 70% moeten draaien. Het bagataliseren dat het slechts 2 huizen/boederijen was al geprobeerd door de staatssecretaris. Zeewolde en Dronten hebben gelijk met hun verzoek om uitstel. Eerst de nieuwe MER, voldoende opgeleide luchtverkeersleiders en vooral internationaal goed afgesproken vliegroutes! Misschien ook een onderzoekje met die handige nieuwe vogelradars om te kijken hoe het risico voor botsingen met vogels uit alle omliggende Flevolandse natuurgebieden.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert