Flevolanders reizen het vaakst met openbaar vervoer

FLEVOLAND
Flevolanders maken het vaakst gebruik van het openbaar vervoer. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Van alle ritten en reizen die Flevolanders maken vindt ruim 9 procent plaats met bus en trein.

Na Flevolanders reizen ook inwoners van Noord-Holland en Zuid-Holland relatief vaak met het OV. In Limburg en Drenthe wordt het minst met het OV gereisd. Inwoners van die provincies maken voor meer dan de helft van hun dagelijkse ritten gebruik van de auto, als bestuurder of passagier.

Het CBS onderzoekt jaarlijks hoe Nederlanders zich verplaatsen. Daarbij wordt gekeken naar herkomst en bestemming, tijdstip van de verplaatsingen, het gebruikte vervoermiddel en het motief om op reis te gaan. In de cijfers zijn alleen privéreizen en woon-werkverkeer meegerekend. Ritten voor de werkgever tellen dus niet mee.

Traditionele fiets meer gebruikt dan elektrische
In de cijfers van het CBS wordt onderscheid gemaakt tussen ritten met de elektrische en met de gewone fiets. Het CBS constateert dat Flevolanders en Limburgers het vaakst de traditionele fiets pakken. De elektrische fiets blijkt vooral in het oosten des lands populair als vervoermiddel. In Drenthe, Overijssel en Gelderland worden van alle provincies de meeste ritten per elektrische fiets afgelegd.

Auto populair
Bijna 43 procent van alle ritten die Nederlanders in de periode 2014/2016 maakten vond plaats met de auto. Lopend en met de niet-elektrische fiets is dit aandeel respectievelijk bijna 23 en 24 procent. In Flevoland is het aantal autoritten met 44 procent iets hoger dan gemiddeld. 

De fiets en benenwagen laten we volgens het CBS logischerwijs steeds vaker staan naarmate de afstand groter wordt.
[https://localfocus2.appspot.com/5a03fbb1ee0d3]

reacties (4)

  • Annyca

     

    Je moet eens proberen om in het weekend of na 18.00 uur vanuit of naar een dorp in de NOORDOOSTPOLDER te reizen met bus. Kan niet want dan rijdt er geen bus.... Ja Noordoostpolder hoort ook bij Flevoland. Woon je in een dorp dan is het een ramp. Moet je om 8.45 op school in Zwolle zijn moet je om 6.10 in de eerste bus zitten anders kom je te laat. Niet omdat deze er zolang over doet maar omdat de aansluitingen in Dronten, Kampen en/of Emmeloord zo waardeloos zijn. 1x in het uur rijdt er een bus naar links en 1x per uur rijdt er een bus naar rechts... doordeweeks als het geen vakantie of feestdag is. De Noordoostpolder hoort in bovenstaande tekening dezelfde kleur te krijgen als Overijssel. Dat geeft een duidelijker beeld van hoe het daadwerkelijk is.

    reageer
  • Alisha

     

    Nou voor Lelystad ook niet hoor! Bussen sluiten niet op elkaar aan. Treinen sluiten ook niet op de bussen aan. Je kan eigenlijk alleen overstappen op andere bussen op het station, waardoor je binnen Lelystad lang onderweg bent.

    reageer
  • A3

     

    Geldt alleen voor Lelystad en Almere. In de buiten gebieden is geen OV. Eén bus per twee uur is niet als serieus OV te kwalificeren. Enige nuancering is hier op zijn plaats. Jammer dat hierdoor een foutief beeld ontstaat. Deze foutieve beeldvorming heeft een directe weerslag op besluitvorming tav de investeringen in het OV in Flevoland.

    reageer
  • van Haven

     

    Busvervoer binnen Almere is idd heel goed. Helaas worden de syreeklijnen steeds minder gunstig.

  • pieter de oude

     

    Voor het afschuwelijke busvervoer in Dronten geldt deze uitkomst zeker niet. !!!!!

    reageer
  • Hans

     

    En uiteraard heeft u als vooraanstaande burger dat al kenbaar gemaakt bij de provincie? Met concrete voorstellen hoe het verbeterd kan worden?

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert