'Windmolenplan in gevaar door vliegroutes'

FLEVOLAND
Het doorgaan van het omvangrijke windmolenplan in het oostelijk deel van de gemeente Dronten en een deel van de gemeente Lelystad komt in gevaar door de vliegroutes van de kleine luchtvaart van en naar Lelystad Airport.

Dat zei voorzitter Wim Luijkx van Windplan Groen bij een vergadering van Dorpsbelang Biddinghuizen. Dat schrijft De Drontenaar, die woensdagavond bij die vergadering aanwezig was. Windplan Groen is de overkoepelende organisatie voor de windenergieplannen voor het oostelijke deel van de gemeente Dronten. 

Kleine vliegtuigjes
Luijkx dacht in april op schema te zitten, toen luchthaven Lelystad opeens zorgde voor onduidelijkheid. Het gaat daarbij niet om de vakantievluchten waarover vooral in Overijssel en Gelderland veel onrust is ontstaan. De windmolenplannen worden volgens Luijkx dwarsgezeten door de kleinere vliegtuigen die nog onder de Boeings en Airbussen zullen vliegen.

Het is sinds dit voorjaar volgens hem opeens onduidelijk in hoeverre die kleine vliegtuigen de toekomst van het Windplan Groen in de weg zitten. "En dat terwijl we er al jaren mee bezig zijn. Het is te gek voor woorden", vindt Wim Luijkx. Volgens hem worden de komende twee maanden beslissingen genomen. Hij weet niet of het vliegveld en Windplan Groen er onderling uit komen.

Vervanging
Het Windplan Groen moet ervoor zorgen dat de huidige windmolens in dit deel van de provincie worden vervangen door nieuwe efficiëntere windmolens. Die komen dan in lijnopstellingen te staan.

reacties (5)

  • Diederik

     

    Weet iemand? Wanneer de bonussen uitgekeerd worden inzake windpark Zeewolde

    reageer
  • Diederirik

     

    Windpark Zeewolde heeft exact dezelfde problemen omwonende wn organisaties stappen naar rvc

    reageer
  • ErikF

     

    Je zou het ook van de andere kant kunnen bekijken: Windmolenplan is een bedreiging voor de kleine luchtvaart. Na de uitbreiding van vliegveld lelystad zijn de windmolens kennelijk de volgende aanvallers op de kleine luchtvaart.

    reageer
  • Pim van Asch

     

    Gezien simulated forced landing area Flevopolder (100-500 ft boven grondniveau) langs de A-27 bij de Stichtse Brug met daarin gehaktmolens tot 344 ft hoogte: Niet ‘de volgende aanvallers’ maar een inmiddels decennia lang feit. Staatssecretaris V&W/I&M, burgemeester Zeewolde (openbare orde en veiligheid), toezichthouder ILT, handhaver LuPo en GS + Statenleden provincie Flevoland hebben wat dat betreft in gemeenschap zitten slapen. Althans v.w.b. dit gedeelte van hun verantwoordelijkheid en taakuitvoering geen tot onvoldoende initiatieven getoond en/of de mond gehouden.

  • euro

     

    molens staan er al gaat vooral om de molens aan de sternweg

  • Boels

     

    Wind op land kan alleen concureren met wind op zee als de masthoogte aanzienlijk wordt verhoogd, iets van 250m of meer. Wind op land is daarom einde verhaal. Wil je windenergie bouw dan turbines op zee. Dat is ook beter voor het landschap waar via andere kanalen flink gelobbied wordt.

    reageer
  • euro

     

    eindelijk komt nu de Special VFR aan de beurt het is het volgende ontbrekende stuk in het MER rapport

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert