"Maximumsnelheid landbouwvoertuigen moet omhoog"

FLEVOLAND
Landbouwverkeer is op de wegen in Flevoland een bekend fenomeen. Dat gaat geregeld gepaard met gevaarlijke situaties, zegt Jan Versteijnen, die als loonwerker op grote landbouwvoertuigen rijdt. "Het is remmen of toch maar de berm in. Niet iedereen heeft door dat de machines waarin ik rij soms 3,5 meter breed zijn. Ze verwachten dat ik aan de kant ga, maar dat lukt lang niet altijd. Het is dan goed oppassen."

Minder geïrriteerde medeweggebruikers
Landbouwvoertuigen mogen 25 km per uur rijden in Nederland. Ze hebben geen kenteken. In de rest van Europa hebben de voertuigen wel een kenteken en mogen ze 40 km per uur. "Het zou goed zijn voor de doorstroming als we hier ook harder zouden mogen. En het zorgt vast ook voor minder geïrriteerde medeweggebruikers," stelt Hero Dijkema, beleidsadviseur landbouwverkeer.

Remmen voor zwaailicht
Als automobilist moet je zeker op de buitenwegen afremmen zodra je een landbouwvoertuig met een zwaailicht ziet, zegt Dijkema. "Automobilisten denken vaak dat het landbouwvoertuig wel de berm in kan rijden, maar dat kan lang niet altijd als die te zacht is."

Deze hele week schenkt Omroep Flevoland speciale aandacht aan de boeren in de provincie. 


 

reacties (26)

  • Steven Stedenwijker

     

    Veel belangrijker is dat ze alleen nog schoon gespoten de weg op mogen.

    reageer
  • Jan

     

    Ja, bij elke dam vanaf het land de weg op een betonnen spoelplaats zoals de loonwerkers die ook hebben, stroomaansluiting voor een pomp, wateraanvoer d.m.v. bron, vuilwateropvang met filterinstallatie, het is een forse investering en het is daarnaast ook een extra kostenpost m.b.t arbeid maar ach, de boeren kunnen toch wel verdwijnen! Gezien de meeste reacties zijn 'de boeren' toch al asociale wegmisbruikers die weinig op hebben met de medemens dus dan kan dit er ook wel bij. Laten we het de agrarische sector nog moeilijker maken!! Of net zoals een reactie laatst op internet: "Laat de boeren maar verdwijnen, ik koop mijn groente wel in een potje".

  • pieter de oude

     

    Als voor het woon-werkverkeer de polder(sluip)wegen nu eens worden vermeden,wordt de onderlinge irritatie vast minder.

    reageer
  • Hans van der Moolen

     

    Op de buitenwegen zijn uitwijkplaatsen gesitueerd maar of de automobilisten zijn niet op de hoogte hiervan of denken een ander stopt wel. Als iedereen hiermee rekening mee houd is er mijns inziens niets aan de hand. Spreek uit ervaring 17 jaar op de buitenwegen gereden 53 jaar polderervaring.

    reageer
  • Onderschatten dat doen de verkeersdeskundigen!

     

    Elk landbouwvoertuig zou net zo gecontroleerd moeten worden als bij de APK.Verplicht zwaailichten gebruiken zou vandaag de dag normaal moeten zijn vooral omdat de meeste landbouwvoertuigen in gewicht zijn toegenomen de laatste jaren en dit wordt vaak onderschat!! Dagelijks zie je overbelaste assen ,de banden rijden dansend voorbij .

    reageer
  • Veeboer

     

    Een wagen vol of leeg scheelt een hoop. Lage banden spanning, scheelt vast rijden onder deze natte omstandigheden en dan gaan de karren "dansen" als ze leeg over de weg gaan om een nieuwe vracht uit de prut op te halen.

  • Vergeten

     

    Hoe hier gereageerd word getuigd alleen maar van onwetendheid en gelul uit eigenbelang.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Realist

     

    Hoeven van mij de geachte berm niet in maar gebruik maken van passeer stroken die, voor vermogens, zijn aangelegd zou getuigen van een stuk fatsoen tegenover de andere weggebruikers

    reageer
  • Jaap

     

    Laten we eerst eens afspreken dat we alleen motorvoertuigen met kentekens toelaten op de openbare weg. Een elektrische fiets moet al een nummerplaat hebben, een zware trekkercombinatie die veel gevaarlijker is en veel harder rijdt kan zomaar de weg op.

    reageer
  • Pieter

     

    Allemaal prachtig hoor, maar hoe zit dat dan met fietsers? Die mogen de berm wél in? En hoe zit dat dan met die ene hand aan het stuur en de andere hand met een mobieltje aan het oor? Is dat veilig? En wat te denken van die snelheid. Wel eens op de fiets te maken gehad met zo'n machine die met 40 langs je heen raast? Een huichelachtig stukje !

    reageer
  • Jan

     

    Een landbouwvoertuig mag max 3.00 zijn, dus hoezo 3.50?

    reageer
  • Richard

     

    Denk dat als de koplampen van die trekkers ook gewoon breed uit elkaar staan (zoals bij (vracht-)auto’s), en normaal zijn afgesteld als dimlicht, dat dat ook heel wat scheelt... Nu komt zo’n apparaat vaak met irritant groot of fel licht op je af en moet je maar gokken hoe breed zo’n kreng is... Anno 2017 zéér achterhaalde verkeersregels hier in NL m.b.t. landbouwvoertuigen...!

    reageer
  • Dick

     

    Richard, daar hebben die trekkers “breedte markeringslichten” voor. En die zijn gewoon zichtbaar als de trekkers de “wettelijk verplichte” verlichting voert. Echter rijden de meeste trekkers rond met een kerstboom aan ingeschakelde werkverkichting rond. Daarom zie je niet de juiste breedte van een trekker.

  • Rudi

     

    Onzin. In het najaar zijn de wegen van de boeren. Daar zijn de polders voor aangelegd. Als je het niet goed kan zien ga je langs de kant van de weg stil staan. Meestal doet een boer extra licht aan om goed gezien te worden. Het is een paar maand in het jaar maar blijkbaar heel moeilijk voor sommige mensen om zich een beetje aan te passen en de boeren en loonwerkers hun werk te laten doen. De polder is van iedereen maar in oogsttijd zijn de boeren de baas. Punt uit

  • Kees

     

    Laat iedereen die gebruik maakt van de openbare weg eerst eens wegenbelasting betalen. Als wij een plank van 3,5 meter dwars op de auto monteren krijgen wij een boete. Volgens de wet heeft iedereen recht op zijn eigen weghelft.dus als het moet dan maar de berm in. Ook die landbouw machines.

    reageer
  • Boer Harms

     

    Beetje omgekeerde wereld en tevens het belonen van het hedendaagse ongeduld van sommige bestuurders. Gezien de mentaliteit van de gemiddelde bestuurder van landbouw voertuigen : onvoldoende of ondeugdelijke verlichtingen, niet afdekken lading etc is 25 kmh hard zat!

    reageer
  • Hanswillem

     

    Maar dan ook een kenteken, rijbewijs verplicht en wegenbelasting gaan betalen. Verder commercieel transport van zand, grind e.d door een tractor verbieden.

    reageer
  • Rikken

     

    Kenteken is er hoogstwaarschijnlijk binnen twee jaar, een speciaal rijbewijs is al verplicht en diegenen die een trekker inzetten in het beroepsgoederenvervoer moet de hiervoor benodigde vergunning in hun bezit hebben. Overigens staat het een transportbedrijf ook vrij om trekkers in te zetten als dat economisch aantrekkelijk zou zijn.

  • Piet

     

    Rijbewijs is verplicht. Mrb? Waarom? Omdat ze 1-4% van de draaiuren op de openbare weg rijden? Doe even normaal. Kenteken verplichting? Je wilt niet weten hoe hard daar aan gewerkt is door de Nederlandse landbouw lobby. Alles was bijna voor elkaar. Max snelheid zou dan ook omhoog gaan naar 40 km/h. Echter toen het bijna rond was is het afgeschoten door de politiek in den haag. Zwaar teleurstellend was dat..

  • Roel

     

    We wonen nu eenmaal in een agrarisch gebied dus rijd dat materiaal op de weg, maar overal zitten zwaailampen op; laten ze die dan ook aanzetten op de weg.

    reageer
  • kees d.

     

    Het verkeer is een spel van geven en nemen! Ook het landbouw verkeer. Deze mensen zijn voor hun geld op de weg. We zitten nu eenmaal in agrarisch gebied en tot en met december moeten alleen de suikerbieten nog uit de grond. Daarna is alles weer rustig tot de volgende oogst.

    reageer
  • boerenverstand

     

    Levensgevaarlijk deze landbouwvoertuigen op doorgaande wegen. Vaak hebben ze aan een rijbaan niet genoeg, moeten ze slalom rijden tussen de hectometerpaaltjes. Met name bietenrooier hebben anderhalve rijbaan nodig. Bijna alle bestuurders hebben daarnaast een mobiel aan het oor, de werklampen aan de achterkant aan en voorzien ze de weg van een laag bagger. Hoezo veiliger? Verbieden deze voertuigen, zeker tijdens de spits!

    reageer
  • ViKing79

     

    Meneer geeft zelf al aan dat die niet in een makkelijk voertuig rijdt. Dus waarom nog sneller willen. Overigens 25 km/h.........ja dat is de wet. In werkelijkheid rijden vele landbouwvoertuigen al 40 km/h of in sommige gevallen nog harder. Gezien de grotte, wegligging, stuurgedrag etc van landbouwvoertuigen is het allerminst verstandig om deze sneller te laten rijden dan dat ze nu gaan. Het ging toch om verkeersveiligheid? Als de bestuurders die ik nu vaak tegenkom is ophouden met bellen, appen etc. Hun ogen op de weg houden en zich aan de regels houden (denk aan verlichting, uitstekende lading, gezekerde lading), dan zal het al een stuk beter worden. Ook de overige weggebruikers mogen inderdaad wel wat meer meedenken an anticiperen als ze een landbouwvoertuig tegenkomen.

    reageer
  • Hans W

     

    Jazeker moet deze snelheid omhoog van landbouwvoertuigen. Op de Kievitsweg, Watersnipweg en Vogelweg kunnen ze prima met 70km/uur met het verkeer meerijden.

    reageer
  • Avd

     

    Als automobilist moet ik afremmen enz volgens de heer Dijkema. Echter de wet en regelgeving zegt het anders bij voertuigen van 3.50. "Bij het tegemoet komen van een ander voertuig moet het voertuig of samenstel van voertuigen zoveel mogelijk aan de rechterzijde van de rijbaan worden gereden en moet het voertuig of samenstel van voertuigen, indien nodig, tot stilstand worden gebracht". Ontheffingen zijn nodig als je ermee op de openbare weg rijdt. Echter het blijft geven en nemen en een beetje rekening houden met elkaar. Maar claim niet iets, waar je geen recht op hebt

    reageer
  • peter van den bemt

     

    OOK voor een tractor die 40km/h rijdt, moet de automobilist inhouden en inhalen. Dat inhalen gaat dan langer duren, dan wanneer dat logge apparaat maar 25km rijdt. Dat lijkt me niet veiliger. EN dat dat logge ding al harder rijdt, lijkt me niet veiliger. NIET doen, dat verhogen van die snelheid.

    reageer
  • Johan

     

    16 km is toch de max snelheid

    reageer
  • Dick

     

    Welkom in 2017!

  • WuitZ

     

    In het verhaal staat dat landbouwvoertuigen in Nederland 25 km per uur mogen. Ik kan uit ervaring zeggen dat bijna alle tractoren tegenwoordig 40 km per uur rijden en de grote jongens zelfs 50 km per uur..........

    reageer
  • Weggebruiker

     

    Om nog meer ongelukken te voorkomen zouden de landbouwers ook ALTIJD de zwaailichten MOETEN gebruiken en niet alleen bij uitzonderlijke breedte.Goed zichtbaar zijn lijkt mij ook HUN verantwoording!

    reageer
  • Pietje

     

    Lijkt me goed idee in de spits trekkers verbieden op de weg, maar dan buiten de spits om de auto’s verbieden op de wege.dan hebben we ook geen last meer van die auto’s op de wegen en de automobilisten waarvan 9 van de 10 ook aan het bellen appen zijn of de notulen nog even doorleest voor de vergadering

  • HM

     

    Helemaal mee eens. Op de Vogelweg is het iedere ochtend en avond weer prijs. Maar juist in die ochtend en avond spits zijn de zijwegen voor normaal verkeer afgesloten en mogen daar alleen landbouwvoertuigen rijden. Zou het dan niet handiger zijn om op die tijdstippen de Vogelweg af te sluiten voor landbouwvoertuigen. Iedere soort weggebruiker heeft dan zijn eigen weg zonder de ander lastig te vallen.

  • Buitenwegbewoner

     

    Lijkt me niet, ik wil op afstand graag zien of het een gewoon landbouwvoertuig is of een extra brede. Kan ik ruim op tijd mijn snelheid minderen.

  • Jeroen

     

    Het is soms gewoon belachelijk hoe breed de landbouwmachines zijn op de openbare weg, DAT is pas levensgevaarlijk. Daar zouden ze paal en perk aan moeten stellen en deze voertuigen laten begeleiden door een verkeersregelaar wat het veel veiliger zou maken. En anders blijven deze voertuigen maar op de boeren landweggetjes i.p.v. op de doorgaande wegen.

    reageer
  • Buitenwegbewoner

     

    Daar zijn gewoon regels voor. En begeleiding mee laten rijden? Wordt hele karavaan dan. Gun elkaar gewoon de ruimte.

  • Rob

     

    Dhr. Versteijnen komt zeker van een andere planeet, inderdaad je komt ze vaak genoeg tegen in de polder en op provincialewegen, 25 km per uur? De snelheid waarmee deze lieden rijden ligt dichter bij de 50-55 km per uur dan de verplichte 25 km/ uur. Een beter idee zou zijn dat tractoren of wat voor landbouwvoertuigen het verboden zou moeten worden om in de spitsuren zich op de provincialewegen te bevinden. Ook is het belachelijk dat deze loonwerkers grote afstanden over de provinciale wegen moeten rijden om bij een desbetreffende akker te komen. Bijv. Vanuit omgeving Nijkerk de Flevopolder in.

    reageer
  • HH

     

    Landbouwvoertuigen die breder zijn dan de wettelijk toegestane 2,55 meter mogen niet zo maar op de openbare weg rijden. Alleen maar met een ontheffing. Het lijkt mij dat aan die ontheffingen voorwaarden verbonden worden, zoals opzij gaan bij tegenliggers. Als dat niet kan, is het landbouwvoertuig in overtreding. Het lijkt mij er overigens niet veiliger op worden als deze rijdende machines voortaan 40 km/u mogen rijden. Een kenteken lijkt mij wel verstandig. Het is dan veel gemakkelijker om boetes uit te delen bij wetsovertredingen.

    reageer
  • of wat minder scheutig met die ontheffingen omgaan: niet tijdens spitsuren bijv.

  • Jk

     

    Even de regels, landbouw verkeer tot 2,60 m breed mag zonder zwaailicht, tussen de 2,6 en 3 m breed is zwaailicht verplicht, boven de drie meter is enkel met ontheffing. De huidige maximum snelheid is 25 km per uur, wordt gedoogd tot 40 km per uur. In geval van overschrijding wordt gerekend vanaf 25 km per uur, dus krijg je een boete omdat je 45 per uur rijdt, dan is dat 20 te hard. Meer regels zijn in mijn optiek niet nodig als iedereen, auto's en landbouwverkeer, elkaar de ruimte gunt op de weg in plaats van enkel aan zichzelf te denken.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert