Klachten over overvolle bussen tijdens ochtendspits

FLEVOLAND
Reizigersorganisatie Rover heeft uit Flevoland diverse klachten gekregen over overvolle streekbussen tussen Emmeloord en Zwolle. 

Op het internetmeldpunt www.vollebussen.nl staan sinds begin november dertien klachten over buslijn 71, die van Emmeloord via Zwartsluis naar Zwolle rijdt. Reizigers beklagen zich er over dat de bus in de ochtendspits rond half acht al in Vollenhove vol is.
Over lijn 141 van Urk via Kampen naar Zwolle wordt twee keer geklaagd. Een reiziger meldt dat de bus op 20 november zo vol was, dat hij helemaal niet meer mee kon.

Almere
Rover heeft ook klachten gekregen over de bussen in Almere. Mogelijk steeds dezelfde reiziger meldt dat hij op lijn 153 bij het instappen op de Count Basiestraat tot vier keer toe geen zitplaats kon krijgen.

Registreren
De reizigersorganisatie gaat zeker tot januari door met registreren van klachten, omdat op 10 december op veel plaatsen de nieuwe dienstregeling in gaat. Daarna worden de klachten geanalyseerd en indien nodig voorgelegd aan de vervoersbedrijven.

Schooljaar
In september waren er ook klachten over overvolle bussen op lijn 141. Connexxion zei toen dat het probleem zich voordeed aan het begin van het nieuwe schooljaar, omdat dan altijd eerst een inschatting moet worden gemaakt van het aantal scholieren dat met de bus reist.
In antwoord op vragen van SP-Statenfractie antwoordde het college van Gedeputeerde Staten destijds dat Connexxion moet zorgen voor extra materieel wanneer zich piekmomenten voordoen.

reacties (10)

  • ratje

     

    hoezo zeker tot januari? we hebben nog 2 weken kerstvakantie, dan zijn er veel mensen thuis, dus minder gebruik van weg en OV, ook de dagen er om heen is het altijd rustiger. Misschien verstandiger om een beter beeld te krijgen door door te gaan tot ergens in februari of maart?

    reageer
  • Flevoburger

     

    Een goede infrastructuur ( waaronder een goed en betaalbaar openbaar vervoer netwerk ) Kan wel degelijk een doel zijn ( dat was het vroeger ook ) en is misschien wel noodzakelijk. Als je de maatschappelijke en ook economische gronden van een goed / voor iedereen betaalbaar OV netwerk niet begrijpt.... Tja dan houdt de discussie voor mij hier even op. Dit heeft overigens niets te maken met de ontwikkeling van technologie. ( waar NL overigens internationaal gezien mijlenver achter loopt / het wachten is bijvoorbeeld op de eerste sneeuwbui van dit jaar )

    reageer
  • HH

     

    Het doel kan toch ook niet het bieden van openbaar vervoer zijn? Openbaar vervoer is een middel om het doel - een verplaatsing van a naar b - mogelijk te maken. Of eigenlijk zelfs is het doel vaak alleen maar het hebben van contact. Zowel een verplaatsing als contact hebben kan ook op allerlei andere manieren. We leven niet meer in 1930. Oude technologie verdwijnt, en wordt vervangen door nieuwe.

    reageer
  • pieter de oude

     

    De gewenste marktwerking (versnippering) in het ov zorgt er voor dat genoemde klachten nooit worden opgelost, bedrijven gaan geen extra kosten maken voor een paar scholieren die op de halte achter blijven of iemand waarvoor geen zitplaats is, hun doel is winst maken. Wel is het zo dat een grote exploitant makkelijker op bepaalde zaken kan inspelen.

    reageer
  • Busvrouwtje

     

    Rover kan zijn borst nat maken met de nieuwe bus maatschappij en regeling in Almere. Er verdwijnen heel wat lijnen en een aantal regiobussen gaan ook in de spits maar 2x per urr rijden, dat zijn nu 6 overvolle ritten. En nee ik ga niet met de overvolle veel te dure trein,.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Kanook

     

    Daarom wordt het ook wel “openbaar vervoer” genoemd. Ook kinderen kunnen hier gewoon gebruik van maken. Moeten ze dan ook wel gewoon voor betalen hè.

    reageer
  • pieter de oude

     

    Zo'n "inefficient" spits ritje kost de belasting- betaler klauwen met geld, en dat terwijl er een trein rijdt.

    reageer
  • HH

     

    Die kinderen kunnen met de fiets naar school, maar jij hebt ook een alternatief: je kunt ook met de trein naar Amsterdam. En ga dan niet piepen dat dat duurder is, want de maatschappij hoeft jouw rit tich niet te subsidieren? Mensen uit andere plaatsen kunnen ook alleen maar met de trein.

    reageer
  • Flevoburger

     

    Tja vroeger was het einddoel het verzorgen van een goed openbaar vervoerssysteem. Nu ( privatisering) is het einddoel "het maken van winst" en is het openbaar vervoer zelf een ordinair bedrijfsmiddel. Hetzelfde zien we terug bij medische / ouderen zorg enz. Valt er aan u geen winst te behalen dan zoekt u het maar uit is het devies van Dhr Rutte en vrienden. Of het moet ergens van invloed zijn op de (toekomstige) positie van de beleidsmakers / politici zoals bijvoorbeeld in verkiezingstijd. Dan kan alles.

    reageer
  • eva

     

    Wat erg En wat dacht je vanaf 10 december rijdt lijn 153 helemaal niet meer vanaf almere buiten , is gewoon door bezuinigingen eruit gehaald maar wel de stadsbussen met allemaal kinderen die ook met de fiets kunnen er ingelaten! Actie!

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert