Dominee bezorgd over zondagsrust door komst hotel

URK • Di 12 december 2017 | 19:13 • Dinsdag 12 december 2017 | 19:13
Dominee Alwin Uitslag uit Urk is bezorgd over de zondagsrust in het dorp nu er gesproken wordt over de komst van een hotel. Dat schrijft hij in een mail aan politieke partijen en het college van B en W. De gemeente wil kijken of er in de haven een hotel kan komen. 

Aan een hotel kleven verschillende nadelen volgens de dominee. Doordat een hotel ook op zondag open is, moeten Urkers op de rustdag werken, worden omliggende bedrijven zoals restaurants verleid om ook de deuren te openen en krijgt de haven een hele andere uitstraling. 

In de mail roept de dominee politiek Urk op om de stem te horen van de Urker bevolking en Urker kerken, mede omdat er met het onderzoek naar het hotel 100.000 euro gemoeid is. 

reacties (48)

  • ./\/\.

      Do 14 december 2017 Donderdag 14 december 2017

    Wat doet die dominee eigenlijk op zondag? Ja precies: werken.

    reageer
  • Marc uit Elspeet

      Wo 13 december 2017 Woensdag 13 december 2017

    Met verbazing heb ik de uitspraak van dhr. Taanman gelezen. Het kan niet waar zijn dat dhr. Taanman de SGP vertegenwoordigd. Waren er maar meer van dit soort predikanten die hun mening durven te geven.

    reageer
  • Karel

      Wo 13 december 2017 Woensdag 13 december 2017

    Het is een zucht van verlichting als Dirk Taanman zou opstappen voor de SGP.

    reageer
  • ikke

      Wo 13 december 2017 Woensdag 13 december 2017

    Volgens mij had je voor de oorlog op Urk al het hotel: Het wapen van Urk. Daar moest toch ook gewerkt worden op zondag?

    reageer
  • Pikke

      Wo 13 december 2017 Woensdag 13 december 2017

    Na de oorlog (zowel Tweede Wereldoorlog, Golfoorlogen, Balkanoorlog) is de radicalisering van Urk helaas doorgeslagen.

  • Luppien

      Wo 13 december 2017 Woensdag 13 december 2017

    Als hier maar geen aanslag komt met al die verhitte betogen. Alle gekheid op een stokje: Ds. Uitslag uit zijn bezorgdheid en dat mag. Ook als je het niet met hem eens bent. Ik ben er tegen om een ton kosten te maken terwijl nu toch al vast staat dat het um niet wordt. Het onderzoek is slechts een politieke zet om zometeen te kunnen zeggen dat een hotel niet uitkan. Dan hebben ze een officieel rapport en kan het weer een aantal jaren de la in totdat er weer eens vraag naar een hotel komt. Let op mijn woorden. Het is een en al politiek steekspel. Overigens mag de Bijbel daar niet verkeerd bij worden gebruikt Taanman. Foei.

    reageer
  • Klaas

      Wo 13 december 2017 Woensdag 13 december 2017

    Het zou zomaar kunnen dat je gelijk krijgt. Wethouder Brouwer van de CU zegt dat er veel exploitanten in de rij staan, om een hotel te realiseren. Namen noemt de wethouder niet, dus kun je het niet controleren. De exploitatie van Willem de Boer voor een hotel was behoorlijk negatief. De subsidie van € 500.000 die bestemd was voor het hotel is extra in het plankier van de CU gaan zitten. Als het hotel er niet komt mogen de burgers de € 500.000 ophoesten.

  • laat alle reacties zien
  • Jacob

      Wo 13 december 2017 Woensdag 13 december 2017

    Dirk Taanman was vroeger mijn schoolmeester. Ook al had Dirk Taanman geen gelijk, dan moest hij zijn gelijk toch hebben. Al schrijft een dominee 10 brieven, van Dirk Taanman zal hij het nooit winnen. Zelf respecteer ik de mening van ds. Uitslag. Ik vraag me wel af wat Taanman voor een klas te zoeken heeft.

    reageer
  • Kees

      Wo 13 december 2017 Woensdag 13 december 2017

    Nou dan gooi je ze op zondag naar buiten in een tent. En om 12 uur savonds weer naar binnen.

    reageer
  • Rikus

      Wo 13 december 2017 Woensdag 13 december 2017

    Dominee Uitslag is ietwat hypocriet, staat iedere zondag op de kansel zijn werk uit te oefenen. Een veehouder moet iedere dag zijn dieren voederen of melken, zelfs op zondag, dat moet gewoon. De Dominee is niet aan een dag gebonden, hij kan zijn preek ook in de rest van de week houden maar misschien is dat voor zijn commercieel belang niet zo handig! Foei Dominee!

    reageer
  • Willem

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Goede vragen van Willard Woord van de UGP. Blijkbaar zijn diverse mensen boos en vooral teleurgesteld omdat predikanten ongeveer dezelfde gevaren zien.

    reageer
  • Baarssen

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Zeer nette brief van dominee Uitslag. Die Dirk Taanman verpest alles voor de samenleving. Dirk Taanman ziet geen enkel gevaar omdat hij weinig tot geen bijbelkennis heeft.

    reageer
  • Kramer

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    'En in de herberg was geen plaats voor hen'... Moeten de gasten op Urk dan nu in een stal slapen?

    reageer
  • Jaap

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Het probleem is dat Dirk Taanman weinig bijbelkennis heeft en de vraag is of hij iets geloofd. Taanman heeft het over vreemdelingen herbergen, maar in de Bijbel gaat het over vluchtelingen die de economie van Urk niet kunnen spekken, maar die je gratis eten moet geven en wie je vanuit Bijbels perspectief gratis laat overnachten.

    reageer
  • Henkie

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Ik dacht dat de Middel Eeuwen al voorbij waren.

    reageer
  • Aaltje

      Wo 13 december 2017 Woensdag 13 december 2017

    Dat zijn ze ook. alleen op Urk bij een bepaald deel van de bevolking niet. Ook op Urk lopen de kerken langzaam leeg (voor urker begrippen). Daardoor wordt de strijd om het boek en de zondagsrust alleen maar feller. Echter met 20 jaar als de vergrijzing de kerk uit is zal ook op Urk een groot aantal kerken moeten sluiten...

  • Anoniem

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Zo vreemd leest die brief niet van deze dominee. Hij ziet dat het einde der tijden nabij is op Urk wanneer er een hotel komt dat 7 dagen per week dag en nacht geopend zal zijn, waaronder de zondagen. Dat heeft onherroepelijk consequenties voor de hele middenstand, overige horeca en toeristische activiteiten. De toerist die in dit hotel te gast is zal zich vast en zeker ook buiten het hotel willen kunnen amuseren. Juist op zondag die voor velen de enige vrije dag is! De schijnheil dat bidden of kerkbezoek alleen op zondag rust zou kunnen brengen zou er van af moeten dan is er niks aan het handje.Dominee heeft dan ook een eens een vrije dag!.

    reageer
  • Gerard

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Iedeereen praat maar over deze dominee!!! Maar hij mag toch zijn mening geven en ja als een herder en leraar hoor je ook een signaal af te geven en ik hoor hem helemaal niet zeggen dat hij erop tegen is hij geeft alleen aan als je Urk Urk wilt laten houden dan is de zondagsrust een must voor echte christelijke mensen en zo niet ja dan binnen een paar jaar is alles open mij interesseert het niet ik zou het toejuichen maar ik begrijp die beste man het is zijn plicht om te reageren

    reageer
  • Rob

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Zondagsrust, dominee dan mag u ook niet preken op zondag.

    reageer
  • Frans

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Ik respecteer de mening van de dominee omdat ik vind dat hij dat vinden maar de wereld is groter dan Urk en die draait ook gewoon door. Dus ik zou graag wederzijds respect willen en zien dat dit hij dit soort zaken aan zijn volgelingen moet voorleggen en dat hij niet moet uitmaken wat goed is of niet voor de rest van Urk

    reageer
  • Frans

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Die opmerking over vreemdelingen van Dirk Taanman slaat nergens op. Waar haalt Taanman het lef vandaan om de Bijbel erbij te halen en te misbruiken. Dirk zijn wandel staat haaks om er de bijbel bij te halen.

    reageer
  • Whoknows

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Een hotel mag niet want je mag op zondag niet werken. Hoe doen ze dat in de verzorgingshuizen, moeten de bewoners dan wachten tot maandag. En de medewerkers van de kerk, die zijn toch ook aan het werk? Of maakt onze lieve Heer hier uitzondering voor.

    reageer
  • Schaapjes

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Zo'n verzorgingshuis dient nog een maatschappelijk doel, een hotel is slechts commercie maar dat had jij zelf ook wel kunnen bedenken. Uiteindelijk kiest de meerderheid van Urk nog steeds voor een christelijk college en dus verwacht ik ook die koers. En daarin mag iedereen zijn mening geven ook dominee Uitslag. Ik persoonlijk geniet enorm van de zondagsrust en ik hoop dat nog lang te ervaren op Urk.

  • Peter

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Keurige vragen van een predikant. Eigenlijk zouden alle christelijke partijen de gevaren van een hotel moeten inzien. Hoezo is een hotel goed voor de economie. Het begint al met 100.000 aan kosten.

    reageer
  • Jo

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Met een dominee kan je ook meer kerk gangers krijgen wat de zondagrust weer bevorderd. Ik vind de dominee te conservatief, daarnaast is de dominee niet de stem van Urk maar de Urker bevolking en geloof mij maar die is eerder progressief.

    reageer
  • urker

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    ik ben het helemaal eens met Ds Uitslag ...

    reageer
  • Brouwer

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Een SGP partij zou toch tegen een hotel moeten zijn en daarom ook tegen € 100.000 aan onderzoekskosten?

    reageer
  • Ras

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Veel waardering voor deze predikant. Veel predikanten geven alleen hun mening in het kerkelijk platform.

    reageer
  • Lies

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Wat ouderwets! vooral vasthouden aan tradities hoor! Stel je voor...

    reageer
  • Karin

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Waarom mag een predikant zijn zorgen niet uiten? Een hotel is niet goed voor de omgeving van Urk en vooral niet op zondag. De SGP was hier altijd principieel op tegen, maar sinds Geert Post in het college zit gelden er andere waarden en normen bij deze partij.

  • Karin

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Hele terechte zorgen van een Urker predikant.

    reageer
  • Hendrik

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Wat heeft Alwin Uitslag verkeerd gedaan. Ik stem deze keer weer Jan Koffeman. SGP is met Geert lieg ongeloofwaardig.

    reageer
  • kees d.

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Als die dominee Urk en haar bewoners achterlijk wilt houden moet hij dat binnen zijn kerkelijke gemeente houden en er verder niemand mee lastig vallen. Men kan niet alleen van de visvangst blijven leven.

    reageer
  • Auke

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Een predikant is ook een burger en mag best zijn zorgen uitspreken over de verkeerde koers van de SGP. De heer Taanman denkt de bijbel bewust verkeerd te misbruiken om zo zijn eigen ongelijk te verbloemen.

    reageer
  • Frenky

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Iedereen mag zijn eigen mening geven en daarvoor strijden. De voor- en tegenstanders.

    reageer
  • Freek

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Oh jee! Daar hebben we de oud gereformeerde kerk weer, in mijn tijd mocht er ook geen zwembad komen op Urk van ze, maar de eersten die erin zwommen waren de oud gereformeerden. Ik ben wel voor een hotel op de haven, goed voor de werkgelegenheid, goed voor toerisme. Prima plan. En laten we niet net doen alsof iedereen op zondag braaf in de kerk zit, ik kom regelmatig Urkers op zondag in Emmeloord tegen die even snel om wat chinees gaan.

    reageer
  • Dirk

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    de predikant heeft groot gelijk, het is een dom plan en totaal niet nodig voor Urk, hotels genoeg in de omgeving!!

  • Hein

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Ik schaam me dat ik op de SGP heb gestemd. Dirk Taanman moet zo snel mogelijk stoppen met politiek.

    reageer
  • Sjaak

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Alleen christelijke partijen aangeschreven zeker

    reageer
  • Klaas

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Keurige vragen van dominee Uitslag. Een predikant maakt zijn zorgen ook op een kansel bekend en mag dat ook in een brief doen.

    reageer
  • Juustem

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Ik weet niet of het allemaal bewoners van ons mooie Urk zijn die hier hun mening geven, maar ik zou zeggen: laat iedereen zich nu bemoeien met z'n eigen toko. Ds. Uitslag uit zijn bezorgdheid over ons mooie dorp met onze eigen identiteit. En hij wil een signaal afgeven aan de bevolking dat dit niet strookt met onze identiteit.

    reageer
  • S. de Liefde

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Dat is dus het probleem... U geeft aan 'ons' mooie dorp met 'onze' eigen identiteit. Maar deze beste man is niet Urk, hij is slechts een van de bewoners in Urk. Hij kan dan wel dominee zijn, maar hij vertolkt niet de mening van elke bewoner. Ook in Urk zijn mensen die ongelovig zijn of minder streng vwb onder andere de zondagsrust. Laat mensen hun eigen keuzes maken, in Urk, buiten Urk, ongeacht waar.

  • S. de Liefde

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Dat is dus het probleem... U geeft aan 'ons' mooie dorp met 'onze' eigen identiteit. Maar deze beste man is niet Urk, hij is slechts een van de dominees in Urk. Hij vertolkt dan ook niet de mening van elke bewoner. Ook in Urk zijn mensen die ongelovig zijn of minder streng vwb onder andere de zondagsrust. Laat mensen hun eigen keuzes maken, in Urk, buiten Urk, ongeacht waar.

  • jps

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Net als iedere burger mag ook deze dominee vinden wat hij vindt en op grond daarvan zijn zorgen uiten naar de gemeente. De gemeenteraad bestaat voor een groot deel uit partijen die de Bijbel als ideologisch kompas hanteren voor hun politieke koers. Hierop mag je dus ook deze partijen aanspreken als zij 'uit koers' dreigen te raken. Dit vertolkt niet mijn mening, die houd ik lekker voor mezelf.....

    reageer
  • Urker

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Niet met je eens. Hij probeert hierdoor z'n 'gezag' uit te oefenen als dominee en ik vind dat hij hiermee een verkeerd signaal afgeeft. Hij bemoeit zich met politiek en dat zou hij gezien zijn functie beter niet kunnen doen. Ook hoeft ie politieke partijen niet aan te spreken op hun koers, want opnieuw geldt: dan bemoeit hij zich met politiek. Als hij politieke partijen wil afrekenen op hun koers, moet hij dat op 21 maart doen in het stemhokje (en dat vooral voor zichzelf houden).

  • Jannie Snoek

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    meneer uitslag laat zich voor het karretje van de UGP van jan de kogel spannen.

    reageer
  • Jan Hakvoort

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Ik werd net even gebeld. Volgens mij laat geen enkele predikant die een eed heeft afgelegd zich voor een karretje van mij spannnen. Zelf heb ik als raadslid en als ambtenaar ook een ambt en laat me ook niet voor een karretje spannen. Ook al zouden wij zelf geen bed & breakfast hebben dan was ons standpunt over een Hotel op de haven niet veranderd. Een bed & breakfast heeft een totaal andere doelgroep dan een hotel, maar dat terzijde. Onze bed & breakfast is zondag open, maar we hebben geen aankomst op zondag en dus ook geen schoonmaak etc. op zondag. Financieel gezien zou ik zelfs een Hotel op de haven toejuigen. Het versterkt juist elkaar aldus de mensen die er voor geleerd hebben.

  • Jelle Jonkers

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Jannie, ik denk dat je de plank mis slaat.

  • Ik

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Ik krijg hier uitslag van...

    reageer
  • Rinus

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Er is plaats in de herberg, maar niet op zondag?

    reageer
  • Pieter

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Prima dominee dat u de zondagsrust wilt behouden. Ga uw gang, ik zal u niet storen. Maar weet u wat ik zo vervelend vind aan u: U legt uw grondprincipes op als dwang aan een ander. En dat zou ik niet doen. Ook niet in naam van uw god.

    reageer
  • Rob uit Z

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Helemaal mee oneens.

    reageer
  • Urker

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Ik ben ook niet voor de komst van een hotel op het haventerrein, maar niet vanwege de schending van de zondagsrust. Het is een van de weinige centrale plekken in de oude dorpskern waar iets te organiseren valt. Ik denk aan Visserijdagen, activiteiten op Koningsdag, intocht Sinterklaas etc. Deze zouden allemaal moeten verkassen naar een andere plek (en die is er eigenlijk niet). Ik vind echter dat die dominee zich er buiten moet houden; is zijn taak niet om zich met politiek te bemoeien.

    reageer
  • Zonde ?

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Inderdaad zou het haventerrein niet verder bebouwt moeten worden! Als bezoeker kom ik al bijna 40 jaar op Urk het zou zonde zijn dit plein radicaal te onttrekken aan de bevolking ten gunste van de activiteiten. Zet het hotel tussen de windmolens altijd frisse wind.

  • S. de Liefde

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Ik kom niet uit Urk, ben wel gelovig en vind dat een dominee hoe dan ook niet dient te bepalen of iemand al dan niet werkt op zondag. Deze dominee is van een 'strenge' christelijke gemeente. Daar wordt de zondagsrust op grond van de bijbel als 'heilig' gezien. Prima als je dat vindt. Alleen zijn er niet alleen maar 'strenge' kerken in Urk. En er zijn ook dominees en gelovigen die hier op grond van diezelfde bijbel anders over denken en veel makkelijker in zijn (zoals mijn eigen vader en broer die dominee zijn). En dat is ook prima. Ik geniet op zondag gewoon van een terrasje als ik daar zin in heb, of doe de was, of wat dan ook. Leven en laten leven, elkaar respecteren, gelovig of niet, dat is voor mij belangrijk.

    reageer
  • Piet

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Ik begrijp niet hoe ze zondagsrust kunnen verdedigen "op grond van de bijbel". Ik dacht dat in de bijbel de sabbatsrust was ingesteld op zaterdag en pas ver na het schrijven van het laatste bijbelboek is vervangen. Moeten ze zelf weten, maar er is geen enkele reden om een menselijke instelling op te leggen aan andere mensen.

  • Cees

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Ik zeg, boycot Urk... Als de kerk zich ook al gaat bemoeien met ondernemers wordt het wel heel erg... Niet iedereen krijgt geld in een mandje geworpen en op die manier onderhouden...

    reageer
  • ed

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Dus daarom zitten de snackbars en chinese restaurants in Emmelootd vol met urkers elke zondag...

    reageer
  • Fred Brouwer

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    En de heer hakvoort van de UGP heeft het grootste vakantie-pension van Urk. 12 bedden. En nu zijn ze tegen een hotel? En dat is ook gewoon op zondag open. Best vreemd?

    reageer
  • Flevoburger

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Als ik zo eens naar de inhoud van het christelijk geloof en de daarbij behorende normen en waarden kijk, dan kan deze dominee , gezien de "maatschappelijke problematiek" van vandaag de dag beter andere prioriteiten stellen. Daar zou hij God veel gelukkiger mee maken. ( Denk ik )

    reageer
  • Oale

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Helemaal mee eens

    reageer
  • Bewoner

      Di 12 december 2017 Dinsdag 12 december 2017

    Ik ook!

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert