Politiek wil nog niet ingrijpen bij Keolis

ALMERE • Vr 22 december 2017 | 9:10 • Vrijdag 22 december 2017 | 9:10
Een meerderheid van de Almeerse gemeenteraad vindt het nog te vroeg om nu al in te grijpen bij busvervoerder Keolis. Eerst moet de directie met werknemers en vakbonden de problemen zien op te lossen.

Dinsdagmorgen brak een wilde staking uit onder de chauffeurs. Ze zijn ontevreden over te strakke rijtijden en onveiligheid op de bus. Het werk werd onverwachts een half uur stilgelegd,  waardoor reizigers werden gedupeerd. 

De PVV heeft schriftelijke vragen gesteld en wil dat het college de directie van Keolis op het matje roept. Maar andere partijen als bijvoorbeeld PvdA, VVD, Leefbaar Almere en SP vinden dat te voorbarig. Ze willen dat de directie eerst zelf met het arbeidsconflict aan de slag gaat. Als dat niet snel wat oplevert, zullen ze wethouder Frits Huis vragen zich in te zetten voor een oplossing.

Tweede week voor Keolis
Onder de naam AllGo is dit de tweede week dat Keolis het busvervoer in Almere verzorgd, nadat Connexxion dat achttien jaar heeft gedaan. De busvervoerder maakt een uitermate slechte start omdat ernstige sneeuwval de rittenschema's op dag één al in de war schopte. Bussen waren vertraagd en vielen zelfs uit.

Landelijke staking
Buschauffeurs van de vijf grote maatschappijen klagen over een te hoge werkdruk. Verder vinden ze het loon te laag. Ze worden ondersteund door de vakbonden CNV en FNV. Werkgevers krijgen tot begin januari de tijd om met voorstellen over de brug te komen. Doen ze dat niet dan lijken stakingen in het openbaar vervoer onvermijdelijk. In eerste instantie gaat het om een 24 uursstaking op donderdag 4 januari. 
 

reacties (21)

  • Naomi

     

    In plaats van 18 minuten ben je nu de dubbele tijd kwijt, Almere Buiten naar Flevoziekenhuis. Of je moet overstappen, kan me enkele berichten herinneren. Bussen gaan vaker rijden, weinig veranderingen. Nou alles is verandert van een perfecte verbinding met Connexxion is dit een regelrechte aanfluiting. Neem in vervolg wel trein is sneller en goedkoper. Jammer hoor Almere jullie hadden een goede naam met het OV. Nachtbus vanaf het Leidseplein kwam ook niet opdagen, vervallen stond er op het bord. Tsja dan maar met de taxi. Thanks voor de goede aanbesteding wees er trots op.

    reageer
  • Jury Roest

     

    Ja, het moest allemaal weer 'goedkoper' de komende 10 jaar van de gemeente, dus hebben we het oude vertrouwde Connexxion ingeruild voor een onbekend bus-avontuur van Keolis (Syntus). En wat zal blijken? Dat goedkoop achteraf weer duurkoop zal zijn. En wie zal dat betalen? Juist, de Almeerse reiziger en belastingbetaler.

    reageer
  • Ach

     

    Poitiek begint waar fatsoen ophoudt.

    reageer
  • Ron

     

    Wat een rampen bedrijf. Mijn vrouw zit in een rolstoel en we hadden de pech dat er een oud model bus aankwam. De chauffeur weigerde de rolstoel plank uit te klapppen. En bleef op zijn kont zitten met de woorden wacht maar op de volgende bus..... Dit noemt men service

    reageer
  • René

     

    Gevalletje 'op staande voet', lijkt mij.

  • Alexandros des Burgus

     

    Elk vorm van OV is toch een ramp bij een nieuwe aanbesteding? Het hele systeem moet in de praktijk even nog worden ingewerkt. Altijd worden er even dingen over het hoofd gezien. Daarnaast merken de chauffeurs nu wel wat werken voor een echt bedrijf is en niet voor die SP-kliek genaamd Connexxion. Wat die aanbestedings-OV-bedrijven wel eens zouden mogen doen is het inzetten van conducteurs met bonnenquotum (of ticket target in managementtaal). Dan draaien ze tenminste geen verlies met al die zwartrijders. Ik ken iemand van de NS die hoofdconducteur is en als die voor de gein eens de collegae van Arriva en Veolia helpt door even zo'n trein in te stappen, dan sprint meestal direct de helft de trein uit. Geldt volgens mij ook voor de bus als ik de berichten hier even doorlees...

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Ron Pensioen

     

    Het is jammer dat de chauffeurs hebben moeten besluiten tot werkoverleg waardoor de reizigers even gedupeerd werden. Dat hebben ze niet alleen voor zichzelf gedaan, maar óók voor hun collega's die via een uitzendbureau bij Keolis werken. Zij hebben niets meer te doen terwijl er mensen van buiten Almere worden ingezet die niet eens de routes weten. Vreemd toch? Mede door dat soort zaken kon het de eerste week allemaal zo uit de hand lopen, evenals de vele storingen aan het materiaal dat je niet zo mogen verwachten met splinternieuwe bussen!!! Veroordeel de chauffeurs dus niet. Zij doen hun best om er toch nog wat van te maken...zij hebben óók niet om deze puinhoop gevraagd...

    reageer
  • Anno Niem

     

    De gemeente moet nu al een hand in eigen boezem steken .Lijn 10 en lijn 2 ga je schrappen en dan verwacht je dat de rest van de lijnen dit wel op kunnen vangen.Nee dus . Heet die partij van de verantwoordelijke wethouder niet zo iets als Leefbaar Almere ? Het is natuurlijk erg makkelijk om de schuld bij andere te leggen. Misschien moet er wat beter gecommuniceerd worden en maak het werk van de chauffeurs in Almere ook weer wat leuker.Met je vinger naar andere wijzen is wel erg makkelijk

    reageer
  • Rob Baade

     

    Leuk he? marktwerking......

    reageer
  • Aicha

     

    Tja wat zal ik zeggen de bussen zijn echt te klein sta elke keer in een volle bus. En wat dacht je van het in en uit checken gaat ook niet altijd goed of hij rekent tijden er overstappen wel.het volle tarief terwijl.dit niet hoort. Er word teveel van je kast afgeschreven. Inderdaad bussen hebben steeds pech. En ga zo maar door. Arme chauffeur s die moeten al dat geklaag aan horen terwijl hun er niks aan kunnen doen laten we daarr wel rekening mee houden. Die mensen doen ook gewoon hun werk. En vooral laten we positief blijven.

    reageer
  • MV

     

    Niet te spreken over de nieuwe dienstregeling ook, weer schrappen ze de helft van de bussen naar de stripheldenbuurt en sluiten de bussen die wel gaan niet aan op het treinverkeer je staat nu standaard 10 minuten op de bus te wachten omdat er net eentje weg rijdt als de trein net aankomt

    reageer
  • De advocaat

     

    De gemeenteraad gaat helemaal niet over het dagelijks bedrijf. Dus er valt helemaal niet in te grijpen.

    reageer
  • Passagier

     

    Chauffeurs kunnen er niets aan doen, zowel mijn vrouw als ik moeten dagelijks, ook op zaterdag en zondag met het openbaar vervoer. Ik binnen Almere en mijn vrouw vanaf Poort naar het Amstel station. De 322 rijdt niet regelmatig, of helemaal niet in de weekendde, daar valt ons op dat de 327 wel rijdt, en alle andere streek vervoerders vanaf het Amstelstation dat ook doen. Ik reis zelf elke dag met de M4, een grote ellende, heb al verschillende bussen met pech langs de kant van de busbaan zien staan. IDD de deuren gaan erg traag dicht, de stoelen zitten voor geen meter, en er is volgens mij ook geen rekening gehouden met schoolkinderen. Mooie bussen, maar ik vind dat deze niet geschikt zijn voor Almere. Al met al noem ik dit “NO GO” en zo heeft bijna elke passagier wel wat te vertellen denk ik. Tevens hoop ik wel dat de directie van Keolis inziet dat er toch “iets” niet goed is in het geheel van het vervoer van Keolis, binnen Almere en het streekvervoer vanuit en naar Almere. En dat de directie deze met spoed zal oppakken zodat de Almeerse buspassagiers en de chauffeur er niet de dupe van zijn.

    reageer
  • lexxie

     

    Goed dat de politiek zich er niet mee bemoeit zullen ze vaker moeten doen was Almere niet zo een wereldwijd bekende mislukte puinbak geworden. Of hebben ze het te druk met de FLOPRIADE!

    reageer
  • Pzaal

     

    Onveilig? Er is toch geen cash geld meer te halen in de bus? Controle zie je ook nooit ik reis nu al 3 maanden met abonnement en nog nooit 1 controle gezien. Het loont gewoon om geen abonnement van 84 euro per maand te kopen of niet in te checken.

    reageer
  • grondstof

     

    Het openbaar vervoer wordt net als de zorg telkens weer door het aanbesteden verder uitgekleed. De medewerkers hebben rechten die geschonden worden, salarissen zijn plots lager dan bij de vorige baas en worden bij de volgende aanbesteding nog weer lager. Een chauffeur heeft alle recht om zijn frustraties te tonen en via staking als wapen is dat 1 van de weinige mogelijkheden die hij heeft. Een ieder die staking veroordeelt moet zich is gaan verdiepen in hoe het met arbeiders ging voor het stakingsrecht werd ingevoerd. Zins het rijk in veel bedrijfstakken de privatisering en de aanbestedingen in het leven heeft geroepen is het voor de betreffende medewerkers in elke tak waar het is uitgevoerd een drama geworden. In de schoonmaakbranche zie je het zelfde, telkens weer bezuinigd de werkgever op schoonmaken van gebouwen, steeds minder personeel die meer werk voor een lagere prijs moeten uitvoeren. De hardste schreeuwers die het opkomen van je arbeidsrecht veroordelen zitten met hun kont comfortabel in het pluche en kunnen naar het toilet zoveel ze willen. Dat alles in de baas zijn tijd, dus doorbetaald.

    reageer
  • Politiek

     

    Vreemd dat de politiek zich er niet mee wil bemoeien: zij zijn de oorzaak van de chaos bij Keolis: overvolle bussen (door verkeerd geplande routes en te kleine bussen), veel vertragingen, incheckkastjes die het niet doen, deuren die niet dichtgaan, stoplichten die niet op groen springen etc. Misschien een idee dat de heren en dames uit de gemeenteraad eens een paar keer in de ochtend en avondspits in de bus stappen ipv meteen alle verantwoordelijkheid van zich af te schuiven.

    reageer
  • KC

     

    De politiek moet wel degelijk ingrijpen, omdat zij de aanbesteding heeft gedaan. Het is zo dat als een nieuwe vervoerder het overneemt van de oude vervoeder het personeel een op een door de nieuwe overgenomen moet worden. Dat geldt ook voor de vaste inhuurkrachten. Nu worden er andere mensen via een uitzendbureau uitgezonden die uit Amersfoort komen. Dit mag wettelijk niet. Er is dus bij de aanbesteding niet voldaan aan de eisen. Dus raad en college neem jullie verantwoordelijkheid.

    reageer
  • Hannes

     

    Verantwoordelijkhed nemen bij een aanbesteding, en niet de juiste beslissing te nemen, is jammergenoeg niet voor iedereen weggelegd!

  • Hannes

     

    Verantwoordelijkhed nemen bij een aanbesteding, en niet de juiste beslissing te nemen, is jammergenoeg niet voor iedereen weggelegd!

  • De Vries

     

    Logisch dat politiek niet reageerd. Ze zijn zelf debet aan het vervoersdebacle. Dankzij de privatisering en aanbestedingswet is het OV een ramp. Personeel wordt uitgekneed, ga maar door. Als er bezuinigd moet worden beginnen ze bij het personeel. Klagen helpt niet, directie luistert niet. Enig middel is staken, maar kijk eens bij NS. Een machinist trekt zijn bek open en wordt gelijk ontslagen. Zonder vergoeding!

    reageer
  • Poe

     

    Anderen tot last zijn om je eigen gelijk te halen zonder vooraankondiging zou verboden moeten worden. Lekker, je baas bellen dat je veel te laat bent omdat de buschauffeurs onaangekondigd staken..

    reageer
  • Merreha

     

    Egoïstische reactie. Ben benieuwd hoe u reageert als uw arbeidsomstandigheden niet prima blijken te zijn. Toon begrip en begrijp dat ze het uiteindelijk ook voor u doen.

  • Van Haven

     

    Het slechte weer was zeker mede debet aan de chaos de eerste dagen, maar er zijn ook problemen die daar niets mee te maken hebben, foutief-werkende app en routepagina, niet-werkende apparaten en inderdaad de krappe tijd die de chauffeurs hebben waardoor ze te snel wegrijden, met alle risico's vandien.

    reageer
  • Nico

     

    Snap de frustratie bij de chauffeurs. Bussen vallen erg tegen. Slecht zitcomfort. Bussen rijden niet op de geplande tijd. Uitchecken lukt vaak pas na meerdere keren proberen. Bij elk oversteekplaats na een kruising heeft bus geen doorgaand veilig en ga zo maar door. Kortom:Almere is er niet op vooruit gegaan.

    reageer
  • C. Vreeswijk

     

    Misschien wordt het morgen beter, maar het wordt toch nooit goed.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert