Keolis schorst drie chauffeurs na wilde staking

ALMERE
Vervoerder Keolis in Almere heeft drie chauffeurs geschorst. De drie buschauffeurs zijn woensdagmiddag door het bedrijf op non-actief gezet.

Volgens de vakbond beschuldigt Keolis de chauffeurs ervan de aanstichters te zijn van de wilde staking van afgelopen dinsdag. De chauffeurs in Almere legden toen voor korte tijd het werk neer uit onvrede over de werkomstandigheden.

Woordvoerder Lutz Kressin van de FNV noemt de schorsing totale nonsens. "Keolis geeft geen enkele reden voor de beschuldiging naar de chauffeurs. De aantijgingen raken kant noch wal".
 
Geschorste chauffeurs zitten in OR
De drie chauffeurs die zijn geschorst, zijn kaderlid van de vakbond en zitten tevens in de ondernemingsraad van de vervoerder. Volgens vakbondswoordvoerder Kressin is dat geen toeval. "De schorsing is puur bedoeld om angst te zaaien onder het personeel. De drie hebben er juist voor gezorgd dat de bussen weer gingen rijden terwijl de managers van Keolis het personeel stonden uit te schelden en te bedreigen", aldus Kressin. 

De schorsing van de chauffeurs geldt voor 5 dagen. De chauffeurs krijgen die dagen doorbetaald. De FNV laat door eigen juristen de schorsing onderzoeken op de rechtsgeldigheid.

Vervoerder Keolis wil met een onderzoek duidelijk krijgen wat de aanleiding is geweest voor de staking. In een reactie zegt het bedrijf: "Keolis Nederland stelt zich op het standpunt dat als er onvrede bestaat over werkzaamheden, een medewerker altijd eerst in gesprek gaat met zijn of haar leidinggevende en / of de concessiemanager. Het kan ons inziens niet zo zijn dat medewerkers zonder enig overleg vooraf en enige afstemming het werk neerleggen en daarmee onze reizigers duperen."

reacties (35)

  • She

     

    Het gaat er niet om of connexxion of keolis beter is...connexxion wil zelf ook gaan staken door de strakke rijtijden !! Gewoon de chauffeurs wat meer tijd geven om bij de volgende halte te komen en ze zullen niet klagen over een te grote werk druk! Mijn vriend is buschauffeur en die geeft zelf ook aan dat de tijd veel minder is geworden om bij de volgende halte te komen waardoor ze achter hun tijd aanrace..

    reageer
  • René

     

    Ik mis Connexxion nu al. Een bus (M2) die 9 minuten te laat is rijdt door. Gemeld bij chauffeur erna. Klantvriendelijkheid is sowieso ver te zoeken. "Bus ging naar garage". Misschien handig om er dan garage op te zetten ipv M2 Oostvaarders? De 2 bussen ervoor gingen daar ook heen. Ook defect? Is wel erg vaak bij deze nieuwe vervoerder. Keolis....slimme zet weer...maar ja....In Almere kan alles! Vooral Connexxion na 40 jaar dumpen. Nu al meer ellende dan normaal in 1 jaar bij Connexxion.

    reageer
  • Pjotr

     

    Het is niet de eerste keer dat er vertegenwoordigers van de medezeggenschap in het Almeerse OV onder druk worden gezet. Dat pressie het nu van het overleg heeft gewonnen zegt genoeg over de inspraak over het algemeen in het OV. Dat de tactiek identiek is komt omdat de directeuren van Connexxion en Keolus samen op school hebben gezeten, samen in de kroeg en samen in de kantine, ze kennen elkaar al vele jaren en aten jarenlang uit de zelfde ruif en overtreden ook al jarenlang dezelfde regels. Als ze klaar zijn met die motorbendes kunnen ze door met het zuiveren van de top van het openbaar vervoer.

    reageer
  • Johan

     

    Als je moet pissen stap je gewoon van je bus af geen werkgever die daar wat tegen in kan brengen je bent een mens geen robot en ik ben uiterst te vreden met de dienstregeling super na 20:00 uur kom ik op cs almere aan en 5 min later vertrekt mijn bus elje 15 min een bus super maar dit mag niet ten koste gaan van de gezondheid van de bestuurders.

    reageer
  • Patrick den hertog

     

    Gewoon oprotten met dat KEOLIS gewoon connexxion overal niks geen gezeik altijd die aanbestedingen het wordt er NOOIT beter op😡

    reageer
  • Chris

     

    Was de intro van Connexxion 18 jaar geleden beter?

  • laat alle reacties zien
  • Nvt

     

    Het probleem bij elke vervoerder is dat er te weinig personeel is en de dienstregeling te krap in elkaar zit bij het gvb in amsterdam en de Ret , htm etc hebben de chauffeurs in de spits maar 2 minuten aan het eindpunt om eff op adem te komen en in deze twee minuten moeten ze naar de wc kunnen eff bakkie doen peukje roken etc kortom ook bedrijven waar consessie geen rol speelt knijpt het personeel uit de heren in denhaag moeten maar eens achter hun oren krabbelen of deze ongezonde werk situatie straks niet veel meer geld gaat kosten dan het nu oplevert chauffeurs worden ziek en kosten de regering straks veel geld als ze al de 67 halen! Het draaid allemaal om geld de passagier is geen klant maar een product waar aan verdiend moet worden en laten we wel wezen alleen klootjes volk zit in een bus de heren met geld worden door hun eigen chauffeur bediend en zitten niet bij u in de stadsbus, al met al vind ik het terecht dat chauffeurs het werk neer leggen om betere werkomstandigheden te verkrijgen was getekend een chauffeur uit het openbaar vervoer

    reageer
  • Merreha

     

    Keolis, dit bedrijf laat zich direct van de slechtste kant zien. Vermoedelijk heeft de leiding de bussen aangeschaft. Totaal niet berekend op de hoeveelheid dagelijkse reizigers. Mismanagement noem ik dat. Chauffeurs geven duidelijk aan dat één van de redenen om te staken de veiligheid van de reizigers in het geding is en dan ga je chauffeurs schorsen. Mismanagement noem ik dat. Als er plots moet worden geremd dan vliegt zo’n 80% van de reizigers door de bus. Met alle gevolgen van dien. Wordt de leiding van Keolis dan ook direct geschorst ? Realiteit is dat de bussen overvol zijn met een groot ongemak van de reizigers. En de bussen rijden inmiddels ook al niet meer op tijd. Het is nog te vroeg om te zeggen dat Keolis een slechte vervanging is van Connexxion maar ze zijn hard op weg. En dan moet Frits Huis ingrijpen ? Van deze wethouder heb ik geen hoge pet op. Dus dat gaat’m ook niet worden. We weten uiteindelijk wel wie de dupe zijn. Aanbesteden, de grootste mislukking om geld te besparen.

    reageer
  • Jan Heilig

     

    Het is altijd hetzelfde. Bij elke concessiewisseling wordt er door de nieuwe vervoerder van alles beloofd, maar is er weer niets geregeld als de overgang daar is. FNV neem je kaderleden die nu geschorst zijn in bescherming!! Wethouder Frits Huis spring onmiddellijk op de nek van Keolis, want ze nemen een loopje met het contract dat de gemeente Almere met ze gesloten heeft.

    reageer
  • Peter

     

    Er zijn ook teammanagers bij die dit soort systemen niet kunnen beheersen en behoorlijk gefrustreerd op de werkvloer lopen.Dit natuurlijk niet vertellen anders hebben zij zelf een probleem. Er waren vooraf al discussies in de garage dat dit niet zou gaan werken ,de manier waarop Keolis een aanbesteding gaat beginnen. Waarom wordt een teamleider niet geschorst als hij buiten zijn boekje gaat tijdens calamiteiten ?

    reageer
  • Flevoburger

     

    Privatisering openbaar vervoer: De aanbieder probeert a. de opdracht binnen te halen en b. zoveel als mogelijk winst te maken. Diegene met de laagste prijs krijgt het contract. En ga nou niet kletsen dat er ook naar andere zaken word gekeken want dat is echt een wassen neus. Alle is gericht op het laag houden van de kosten. Dat de kwaliteit van het vervoer / de bedrijfscultuur hier aan ondergeschikt is spreekt vanzelf. Voor vervoer kun je overigens ook medische, ouderen zorg , scholing enz lezen. De wereld zoals de VVD haar graag ziet....

    reageer
  • Jos

     

    Goed. Even een time-out voor de heren. Om aftekoelen en zich te bezinnen. Ik wens de werkgever veel sterkte met dit soory ongeleid gedrag. Wild staken in het openbaar vervoer kun je niet maken.

    reageer
  • ADJ

     

    Wat een bende maakt dat bedrijf ervan. Te weinig plaspauzes toestaan, Boa's niet laten beëdigen doordat de aanvraag simpelweg niet is ingediend, slechte communicatie naar de werknemers, zonder melden uitval van bussen en schrappen van halteplaatsen waar veel reizigers opstappen en overstappen onmogelijk maken, onevenredig de ritprijzen verhogen van losse kaartjes, en als klap op de vuurpijl: 3 leden van de MR schorsen omdat zij "volgens Keolis" schuldig zijn van een werkonderbreking van 30 minuten, en daar buitenproportioneel 5 dagen schorsing voor opleggen zonder gesprek. Staken is zelfs een in de wet vastgesteld recht voor elke werknemer. Keolis en Gemeente Almere verdienen over de rug van werknemers en passagiers bakken geld maar laten ze keihard in de kou staan met een schrikbewind die je alleen nog in bananenrepublieken tegenkomt

    reageer
  • Logisch Nadenken?

     

    Dit bedrijf bij de volgende aanbesteding gewoonweg af serveren . Onbehoorlijk gedrag tegen personeel is niet meer van deze tijd! Riekt naar manipulatie en santage tevens ook naar een onevenredige laster campagne gezien de werkomstandigheden in zijn algemeenheid aan de kaak gesteld werd door meerdere werknemers terwijl nu een individuele werknemer ter verantwoording wordt gesteld!

    reageer
  • Schande dat mensen zo worden behandeld er is maar 1 weg contract op zeggen. Wegens het niet na komen van de af spraken en gewoon een betrouwbaar bus bedrijf laten reiden sta achter de bus chauffeurs

    reageer
  • Rob

     

    Alles draait om geld en nog eens geld. Dat hele aanbesteden is alleen maar bedoelt om als Gemeente voor een dubbeltje op de 1e rij te willen zitten en niet door kennis gedreven krijg je dan dit soort van situaties. Waarom iedere paar jaar een nieuwe aanbesteding. Investeer met als doel dat het beter wordt ipv te kijken van nog goedkoper terwijl de burger uiteindelijk duurder uit is met minder service.

    reageer
  • Robbie

     

    Ok dus even op een rij. Sinds de overname zijn er regelmatig problemen met de bussen. Onterecht saldo afgeschreven en bijna niet terug te krijgen. Ritten duurder. Minder beveiliging. Chauffeurs worden als stront behandeld en mogen gvd niet eens pissen. Nu word er gestaakt en niet eens heel lang en nu worden de chauffeurs aangewezen als boosdoener? Mensen, schaam je diep. Keolis, rot lekker op. Ik heb steeds minder zijn om met de bus te gaan op deze manier.

    reageer
  • jos

     

    Ga lekker lopen

  • Chauffeur

     

    4 uur op een bus zonder enige tijd om even naar het toilet te kunnen, chauffeurs uit andere gemeentes die hier komen rijden zonder ook maar enige kennis te hebben, pakken gewoon compleet verkeerde bussen met omloopnummers, waardoor andere chauffeurs het dupe worden. Beloftes voor werk naar uitzendkrachten van 30-35 per dag, maar omdat Keolis in Amersfoort lijnen heeft geschrapt komen deze mensen die teveel zijn daar hier werken. Waardoor er dus geen 30-35 diensten voor uitzendkrachten zijn maar slechts 10! Bussen die nu al veel storingen veroorzaken, systemen die niet werken. Passagiers die steen en been klagen over onterecht afgeschreven saldo terwijl ze een abbonnement hebben. Personeel dat niet genoeg kleding krijgt, Uitzendkrachten krijgen niet eens een jas!!! ze moeten maar zelf wat regelen als ze het koud hebben word er dan gezegt. Nee lekker geregeld bij Keolis, en de service en veiligheidsmedewerkers die passagiers gewoon compleet op een verkeerde bus zetten omdat ze de lijnen niet kennen! ronduit beschamend wat ze aan het doen zijn. In Amersfoort maakte ze er een grote puinhoop van, in Almere is dat niet anders... Naar hun mensen luisteren HO maar! alleen maar denken aan hun eigen hachje te redden. De concessiemanager is pas sinds een 3/4 jaar werkzaam in het OV. en die moet het in Almere allemaal beheren... KANSLOOS

    reageer
  • Hannes

     

    Beste chauffeur; een betoog waar niemand omheen kan! Deze scenario heeft niets met kinderziektes en weersomstandigheden te maken; het is duidelijk een continuïteit verandering; wat nooit op zo!n strategische en drastische manier had mogen gebeuren!! Waarbij men verblind de bestaande goedlopende activiteiten heeft verkwanselt! "Conclusie dat een"vrije markt" aanbesteding niet in alle bedrijven een toegevoegde waarde met zich mee brengt!""

  • Barbara

     

    Er deugd iets niet dat is duidelijk.Wil personeel kans maken op werkelijke verbetering zal er naar hen geluisterd moeten worden. Gaat dat niet goedschiks, dan kwaadschiks. Zo te lezen lijkt me dat zij hiermee absoluut een punt hebben. Doorzetten dus, anders lukt het nooit meer een verziekte werksfeer op te ruimen.

  • Yorel

     

    De gemeente heeft er gewoon fout aan gedaan om keolis te kiezen de werkdruk ligt te hoog, de ritten zijn duurder, de situatie is onveilig omdat er bijna geen boa’s zijn. Dan der bij hebben ze de verkeerde mensen geschorst. ..!

    reageer
  • Lijn153terug

     

    Keolis heeft een groter probleem als straks de klanten gaan staken. Ik hoop dat er afspraken met de gemeente zijn over klantgerichtheid want die is erg laag nu.

    reageer
  • almere

     

    ik ben al begonnen met staken door niet meer in te checken bij deze slechte vervoeder dus ik betaal geen cent meer voor de ritjes zo lang t een puinhoop blijft en me te veel betaalde geld niet terug komt .

  • Uk

     

    Ik zeg geen goede connexcion tussen werkgever en werknemer

    reageer
  • Frenky

     

    Die chauffeurs moeten eens gewoon aan het werk gaan en niet zeiken. Zulk zwaar werk hebben ze niet. Hoeven alleen maar te zitten de hele dag.

    reageer
  • Keolis

     

    Hier kan Keolis wel opeens snel optreden, maar als het om een goede uitvoering van de dienstregeling gaat, of de beantwoording van een email, laat het busbedrijf het afweten. Slecht en arrogant bedrijf!

    reageer
  • Jond

     

    Nee, natuurlijk, de cliënten van de vakbond hebben nóóit iets gedaan. Het is altijd de ander (KEOLIS) waar de fout ligt. Vakbond: jullie gedragen je als een louche advocaat die de media bespeelt om je handen te wassen in onschuld!

    reageer
  • Hans

     

    Je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Zo'n domme opmerking heb ik nog niet gehoord of gelezen

  • moon

     

    Wat sneu van Keolis. Lekker bedrijf zeg.

    reageer
  • Held

     

    Wat een top bedrijf dit!

    reageer
  • Chris

     

    5 dagen betaald verlof, heerlijk toch?

  • Muiderpoort

     

    Ze moeten die zogenaamde managers schorsen zonder doorbetaling. Een schande is het.

    reageer
  • Lijn153terug

     

    Opmerkelijk om chauffeurs te schorsen. De dialoig aangaan lijkt mij beter dan meteen sanctioneren. Hiermee is de toon meteen gezet en het problerm niet opgelost. Keolis had beter zijn excuses kunnen aanbieden en naar een oplossing mieten zieken. De reiziger was al de dupe met het afschaffen van lijn 153.

    reageer
  • Hans K

     

    Het is toch niet te geloven dat buschauffeurs om elk wissewasje gaan staken. Dan is het de werkdruk, dan het type stoel, zelf aan einde rit de bus aanvegen en noem maar op. Er zijn heel veel mensen die dromen van een baan als bus chauffeur die elke dag hetzelfde rondje mag rijden, geen stress en op tijd thuis achter het bordje met aardappels. Heel helder dat de busmaatschappij hier orde in wil scheppen. Dit kan toch niet.

    reageer
  • Peter

     

    Geen stress? Overduidelijk dat je niet weet waar je over praat.

  • van Haven

     

    Onzin. Er wordt niet om elk wissewasje gestaakt. Ik reis al tientallen jaren meerdere dagen per week met de bus, dus ik weet waar ik over praat. Keolis heeft z'n zaken gewoon niet goed op orde, voor de klanten niet en blijkbaar ook voor hun werknemers niet. In plaats van schorsen kunnen ze beter hand in eigen boezem steken.

  • Jozef

     

    Een criminele bende die top van keolis lekker je eigen je chauffeurs schorsen en de rest bang maken dat de andere chauffeurs niet meer durven op te komen voor hun rechten . Leve de vrije marktwerking bah

    reageer
  • Albert

     

    En terecht, je zal zulke lui aan het werk hebben.

    reageer
  • Arjan

     

    Walgelijk om zo van de medezeggenschap af te komen

    reageer
  • Heleen

     

    Lijkt mij een geweldig bedrijf om voor te werken en dat bedoel ik cynisch. Een soort terreur heerst daar.

    reageer
  • Jos

     

    Frits Huis, bedankt voor deze ellende!

    reageer
  • Stefan

     

    Tsjah, gemeente Almere zit wel lekker goedkoop 1e rang met het busvervoer. 2 weken Keolis meer drama dan 18 jaar connexxion. Goed gedaan gemeente Almere en prijsvechter Keolis, lastig hé met mensen werken die tegenstribbelen als je zo weinig marge maakt. Moderne slavernij!

    reageer
  • M Janssen

     

    Van mij mag je best staken, maar wel aangekondigd en je moet je nieuwe bedrijf de kans geven orde op zaken te stellen. Dit sloeg nergens op. Als Keolis hard kan maken dat deze 3 chauffeurs de veroorzakers zijn dan hebben ze wat mij betreft goed gehandeld.

    reageer
  • WilmaAlmere

     

    Mee eens. Toen Connexxion nog reed hadden de chauffeurs ook altijd commentaar. (niet allemaal). Ze wisten wat ze hadden en nu blijkt dat Keolis nog strenger is. Dat is even schrikken.

  • ./\/\.

     

    "Van mij mag je best staken (...)" - nou dat is fijn hoor.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert