Donderdag landelijke staking in het busvervoer

FLEVOLAND
In het hele land rijden donderdag geen of minder streek- en stadsbussen en regionale treinen als gevolg van een staking. Dat hebben de vakbonden dinsdag laten weten, nog voordat een ultimatum dat zij aan de werkgevers hadden gesteld was verlopen.

De bonden hadden de werkgevers tot dinsdag 12 uur de tijd gegeven om op hun eisen voor een nieuwe cao in te gaan. Ook willen ze dat vervoersbedrijven de werkdruk voor chauffeurs verlichten.

Dinsdagmorgen werd bekend dat de werkgevers graag opnieuw om de tafel wilden met de bonden, om zo een staking te voorkomen. De bonden lieten toen weten daar weinig van te verwachten, omdat de werkgevers bij eerdere gesprekken geen enkele toezegging wilden doen. Om die reden hebben de bonden dinsdag rond 11 uur al besloten de 24-uursstaking door te laten gaan.

Reactie vervoersbedrijven
Volgens de busvervoerders is de aankondiging van de staking vooral erg vervelend voor reizigers. Hoewel pas donderdagmorgen exact duidelijk wordt hoeveel chauffeurs aan de staking meedoen, moeten reizigers er volgens de vervoerders rekening mee houden dat er die dag geen bussen rijden.
 
De werkgevers zeggen nog steeds onderhandelingsruimte te zien en benadrukken dat de uitnodiging om verder te praten blijft bestaan. In de tussentijd gaat de vervoerder de reizigers zo goed mogelijk informeren over de gevolgen van de staking en alternatieve vervoersmogelijkheden.
 

reacties (11)

  • Dirk

     

    Lijkt me verstandig om de cao onderhandelaren te vervangen, nergens wordt zo frequent gestaakt dan in het ov. Ik kan geen andere bedrijfstak bedenken die de afgelopen jaren even vaak hebben gestaakt. Moet ik morgen helaas weer met de helikopter naar kantoor.

    reageer
  • Dirk

     

    Staken is een recht, maar ik kan geen andere bedrijfstak bedenken waar zo veelvuldig wordt gestaakt dan in het OV. Lijkt mij noodzakelijk om alle CAO onderhandelaars te vervangen wat betreft het OV. Ik heb er geen probleem mee om eens een keertje met de helicopter naar mijn werk te gaan, maar niet te pas en ten onpas.

    reageer
  • Het is tegenwoordig overal aanwezig het woord:: Werkdruk. Men praat nergens anders meer over dan werkdruk, werkdruk. En dus heeft iedereen werkdruk. Wat we eigenlijk zeggen is, wij willen in slowmotion werken, want in ons privéleven hebben wij een geweldige werkdruk, en dus overdag willen wij dan uitrusten. En laat mij niet vergeten de regeltjes druk, druk... Laat ons toch gewoon doen..

    reageer
  • Robert

     

    Typisch de mentaliteit van het OV personeel: een conflict met de werkgevers uitvechten over de rug van de reiziger. Hopelijk zullen de werkgevers deze "inzet" goed onthouden op het moment dat de contracten van dit personeel verloopt.

    reageer
  • Het is heel simpel de werken worden als slaaf behandeld om dat die dikke bestuurders met een te grote auto de zakken vult en planning kunnen ze ook al niet het is niet normaal als je eigen pis fles mee moet nemen ben wel een voor stander van een dag gratis reizen dan kweek je begrip derest weg met die te veel verdiende macht

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Maurice

     

    Ik geef de chauffeurs groot gelijk ! Als je nu ziet in welk tempo ze moeten rijden en vaak te laat komen niet normaal. Heel normaal om zo een 3 of 4 uur te rijden zonder maar enige tijd om even naar de wc te gaan. Sterker nog , er is niet altijd een faciliteit om naar de wc te gaan( bijvoorbeeld bij de stripheldenbuurt in Almere Buiten ). Wat als je als buschauffeur naar de wc moet ?Men kan naar mijn weten alleen op Almere Centrum (als er tijd is ). Aanbestedingen in het ov , zorg , parkeerbeleid etc etc alleen de werkgever en opdrachtgever worden er beter van , de klant en medewerker alleen maar slechter

    reageer
  • lexxie

     

    Maakt voor Almere weinig verschil daar reed die nieuwe flopmaatschappij al amper

    reageer
  • Hans

     

    Omroep Flevoland schrijft in het bericht dat er donderdag geen of minder bussen rijden. Het lijkt mij verstandig dat er helemaal geen bus gaat rijden want dan zit je weer met pauze en dat er dan geen chauffeur is om het over te nemen want dan krijg je juist wel de passagiers tegen je. Meer dan 70% van de passagiers begrijpen dat er wat moet gebeuren aan de rust en rijtijden van de chauffeurs omdat ze nu soms veel te laat op de plaats van bestemming zijn en bij het overstappen 20 minuten moeten wachten op de volgende bus omdat hun bus te laat bij het overstappunt was. Daardoor krijg je agressie en daar zitten de chauffeurs niet op te wachten. Ook willen de chauffeurs een normale pauze hebben en niet zoals nu amper 10 minuten maar een wettelijke pauze van 2x 15 minuten op een diensttijd van 8 uur.

    reageer
  • Boels

     

    Strijd in plaats van goed overleg? Het zal mij een zorg wezen of de stommiteit ligt bij de werknemers of de werkgevers. Of bij beide. Feit is dat er bij een OV-staking onnodig schade wordt aangericht. Tijd voor arbitrage, want zo moeilijk ligt het niet. Rijtijden zijn te toetsen aan gezond verstand en de beloning gewoon aanpassen aan de inflatie plus een procentje.

    reageer
  • De Vries

     

    Wacht maar tot het jou overkomt. Dan heb je niet zo'n grote mond. Dit is de enige manier om te reageren als overleg verder niet lukt. Groot gelijk hebben de chauffeurs! Het gaat niet alleen om het geld, maar meer om arbeidsvoorwaarden.

  • Ik weet het beter

     

    Geld verdienen over de rug van de chauffeurs. Onmenselijk behandeld. En Ja, vervelend voor de reizigers maar er moet maar eens een daad gesteld worden. Ik geef de vakbonden gelijk en de mannen en vrouwen werkzaam in het openbaar vervoer, heel veel succes. Ik heb er begrip voor.

    reageer
  • Chris

     

    Ik begrijp niet dat chauffeurs blijven werken voor een werkgever als deze. Heb dan het lef om te vertrekken en een werkgever te zoeken die wel goed voor je is. Als iedereen vertrekt zal een bedrijf ook zijn filosofie veranderen...

  • Arjan

     

    Weer een branche die de oorlog met de bonden opzoekt vreemd

    reageer
  • pieter de oude

     

    Met onbetaalde pauzes kun je gewoon je pauze opeisen,wat nu niet kan.

  • settler1978

     

    ik vind dit onbegrijpelijk dat de regering van dit land dit toestaat. hebben de bonden ook in de gaten welke schade de bedrijven lijden door dit soort acties. laat staan dat er in Almere door syntus / keolis / gemeente wordt nagedacht wat dit financieel betkend.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert