Ondernemersvereniging wil reclameheffing invoeren

LELYSTAD • Ma 8 januari 2018 | 15:02 • Maandag 8 januari 2018 | 15:02
De Stichting Ondernemers Stadshart Lelystad (SOSL) wil in het Stadshart van Lelystad onder de middenstanders een collectieve heffing invoeren. De voorkeur gaat uit naar een reclamebelasting volgens het zogeheten 'Veldhovensmodel'. Daarbij bepaalt de WOZ-waarde van een bedrijfspand de hoogte van de aanslag. De ervaringen in de gemeente Veldhoven zijn positief: meer draagvlak, een hogere netto opbrengst en minder werk voor de gemeente.

Financiële slagkracht
De belangrijkste reden om reclamebelasting in te voeren, is de wens van de ondernemers in het centrum om zich te organiseren en financiële slagkracht te realiseren. Dit om activiteiten uit te voeren die het economisch functioneren en de aantrekkelijkheid voor inwoners, ondernemers en bezoekers verbeteren.

Voldoende draagkracht
In het verleden is diverse malen tevergeefs geprobeerd een Business Investerings Zone (BIZ) in het leven te roepen. De vorm van de BIZ is wettelijk vastgelegd, maar blijkt minder geschikt voor stadscentra. Het college van burgemeester en wethouders staat achter het plan. Voorwaarde is wel dat er bij de achterban voldoende draagkracht is. Volgende maand wordt er een enquête gehouden onder de ondernemers.

Dinsdag spreekt de gemeenteraad over het plan van de ondernemersvereniging.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel

reacties (10)

  • Thomas

      Ma 15 januari 2018 Maandag 15 januari 2018

    Dit is feitelijk het zichzelf verrijken van locatie-afhankelijke ondernemers, ten koste van ondernemers die hun klantenkring niet trekken op basis van toevallig voorbij lopen. Laat wie maatregelen wil, dat zelf betalen. Minder dwang, minder overheidsbemoeienis en veel eerlijker.

    reageer
  • Mark

      Ma 15 januari 2018 Maandag 15 januari 2018

    De nieuwste actie van de grote ketens om de laatste zelfstandigen weg te pesten?

    reageer
  • rikky

      Zo 14 januari 2018 Zondag 14 januari 2018

    natuurlijk moet je vooral doen,dan gaan er nog meer winkels weg,het is al droefig de leegstand!!!

    reageer
  • Stevie

      Zo 14 januari 2018 Zondag 14 januari 2018

    Ik ben benieuwd wat de enquete oplevert en of er dan ook echt voldoende draagvlak is. En hoe bereken jw dan de WOZ van die ondernemers die in het stadhuis zijn gesitueerd ?

    reageer
  • John

      Zo 14 januari 2018 Zondag 14 januari 2018

    Reclame!,voor wat? Waarschijnlijk voor de ondernemers in de ondernemersvereniging die denken dat ze belangrijk zijn en hun reclame niet zelf willen betalen.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • HH

      Zo 14 januari 2018 Zondag 14 januari 2018

    Als je de hoogte van de WOZ-waarde als uitgangspunt neemt, en niet de hoeveelheid reclame, is het geen reclamebelasting. Noem het dan baatbelasting. Anders is de kiem voor bezwaarprocedures alweer gelegd...

    reageer
  • Jaap

      Zo 14 januari 2018 Zondag 14 januari 2018

    Weken kapotte betaalautomaten en stinkende trappenhuizen. Doe mij maar Dronten

    reageer
  • Dirk

      Zo 14 januari 2018 Zondag 14 januari 2018

    Belasting betalen voor een steeds grotere leegstand? Neem La Place in het centrum en met brood geen droog brood te verdienen maar een half uur later bij La Place in Bataviastad 3 kassa’s aan het werk en heel goed bezet. Dus de één dicht en de ander wil uitbreiden. En maar belasting betalen voor leegstand en een steeds “legere” zaterdagmarkt.m

    reageer
  • koosie

      Zo 14 januari 2018 Zondag 14 januari 2018

    heerlijke sukkels daar. het gaat slecht dus de ondernemers moeten verplicht betalen. slim hoor!

    reageer
  • ./\/\.

      Zo 14 januari 2018 Zondag 14 januari 2018

    Daar komt gedonder van

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert