Schiphol-baas begrijpt zorgen, maar Lelystad moet 2019 open

LELYSTAD
Schiphol-directeur Jos Nijhuis is het met critici eens dat 'we' ons moeten afvragen of er per se gevlogen moet worden, als er ook andere vormen van duurzamer vervoer bestaan. Tegelijk vindt hij dat Lelystad Airport gewoon volgend jaar open moet gaan, aangezien die afspraak al negen jaar geleden is gemaakt. 

Dat zei Nijhuis maandag tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van Royal Schiphol Group. 
Hij constateert dat het politieke sentiment rondom luchtvaart in Nederland is veranderd. De magie van vliegen lijkt verdwenen, maar tegelijk willen steeds meer mensen vliegen. Ook wordt Schiphol niet langer gezien als motor van de Nederlandse economie en lijkt het succesvolle poldermodel met afspraken maken niet meer te voldoen.

Duurzaamheid is het sleutelwoord
Als antwoord op deze ontwikkelingen vindt de Schiphol-directeur het logisch dat duurzaamheid het sleutelwoord voor de toekomst hoort te zijn. Ook als dat betekent dat er dan minder wordt gevlogen. Daar hoort ook bij dat er duidelijke afspraken komen en dat aan gemaakte afspraken wordt vastgehouden.

Nijhuis is in het geval van de milieu-effectrapportages van Schiphol en Lelystad Airport voor zorgvuldigheid: 'maar de uitbreiding van het vliegveld is wel gewoon nodig en wat ons betreft in 2019'. Hij roept het kabinet op om het dossier luchtvaart met nieuw beleid voor iedereen duidelijk ,duurzaam en minder complex te maken.

Nijhuis, die in de loop van dit jaar vertrekt bij Schiphol, wilde zijn toespraak niet nader toelichten.
 

reacties (23)

  • Stephan

     

    OK, de MER moet misschien op punten herzien worden waardoor de vliegroutes iets moeten worden aangepast. Maar dat zal de uitbreiding niet stoppen. Zoals iemand hier op dit forum ook al schreef, vele honderdduizenden willen maar al te graag voor weinig geld met een vliegtuig naar een zonbestemming. Als Lelystad er niet zou komen dan worden vliegmaatschappijen gedwongen om vanaf andere vliegvelden te vertrekken waardoor velen of niet meer gaan vliegen of eerst met de auto naar omliggende vliegvelden moeten. Overigens zal de druk op die omliggende vliegvelden dan ook toenemen zoals op Eelde, Eindhoven of Rotterdam. Dat willen de omwonenden daar dan weer niet. Kortom, wat je ook besluit, er is altijd wel een groep tegen.

    reageer
  • Hannes

     

    Wat je ook besluit, eigenbelang gaat voor andermans belang! En dat allemaal voor een paar tientjes goedkoper vliegen, om dan weer in een ander land met een taxi of bus, naar plaats van bestemming moeten van pakweg twee uur rijden!

  • ALARM

     

    Klopt helemaal!En dan alles verdoezelen!Er zou een aanklacht tegen de staat moeten plaatsvinden net zo als bij de gemanipuleerde sigaretten!Nu treft men maatregelen om alles zo rooskleurig voor te stellen. Kinderen horen we te beschermen volgens de rechten van het kind.Of is dit verdrag nu enkel een papieren tijger ?

    reageer
  • Rob Baade

     

    Is nodig......??? voor wie dan??

    reageer
  • Henk

     

    Zoveel arbeidsplaatsen en economische groei weggooien voor de overlast van een paar vilabewoners buiten de polder

    reageer
  • Frits1

     

    Blijf lekker dromen . Een groot aantal arbeidsplaatsen verhuist van Schiphol naar Lelystad en slecht een aantal arb pl (minder dan 100) zijn voor mensen uit de regio.!!! Maar succes en bedankt voor alle ellende die dat met zich meebrengt!

  • peter van den bemt

     

    Jos Nijhuis hecht dus erg veel waarde aan gemaakte afspraken. Dan zou ik hem graag willen houden aan de afspraak van maximaal 500.000 vluchten, die er nu staat. Het is dan erg vreemd, dat je die grens, omdat je daartegenaan loopt, nu op wil trekken naar 600.000. Dat is je houden aan je afspraak, behalve als ik me er niet aan kan houden. Verder spreekt Nijhuis de milieu-aanhangers naar de mond door zogenaamd te erkennen dat vervoer duurzamer moet. Maar feitelijk is de wens vast te houden aan de afspraak van 9 jaar geleden, niet meer dan het negeren van wat er in die 9 jaar op het gebied van klimaat en milieu gebeurd is. Dus duurzaamheid me hoela. Wat gebeurd is en gaande is, is alle reden om Schiphol niet verder te laten groeien en Lelystad niet uit te breiden.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Leo

     

    Over ultra fijnstof wordt in alle toonaarden gezwegen. Dat komt in je longen en gaat er nooit meer uit. Zie onderzoek rond Schiphol op scholen vanwege longproblemen bij kinderen die veel buiten spelen aldaar. Het wordt verdoezeld door het accent te leggen geluid.

    reageer
  • Inwoner

     

    Weer zo’n semi booboo die wat denkt te moeten kraaien. Helpt Lelystad hier niet mee. Dat het om het vliegveld gaat is ook in dit geval zelfs niet belangrijk.

    reageer
  • Steven Koestal

     

    Het woord MOET is 'olie op het vuur'. Héél dom!

    reageer
  • ./\/\.

     

    Iedere dag 2 tot 3 items op deze site over het vliegveld, iedere dag dezelfde paar tegenstanders. Het zijn een paar druktemakers die zich druk maken om een paar vliegtuigen per dag tot 2021. Get a life.

    reageer
  • Hannes

     

    Tegenstanders zijn nu de politieke beleidsmakers zelf; op hun eigen verkwanselde strategische imago beleid! Wat zo langzamerhand verloren gaat! Tenzij ze in alle bescheidenheid hun gevoelswaarde laten spreken wat past rond de omliggende omgeving!! (Hou ook je zelf in de gaten op deze site!)

  • Linda

     

    Precies, klagen klagen en eigenlijk niet eens weten waarover... zo tekenend in deze discussie en al die lui die zich zo belangrijk voelen terwijl zij compleet buitenstaander zijn.

  • wijnschenk

     

    jarenlang heeft de schiphol groep de uitrbreiding geboycot gefrustreerd schiphol zit niet!!! te wachten op lelystad willen maar een ding schiphol !!

    reageer
  • Lely 81

     

    De hele gemeenteraad in Lelystad is voor toch.? Wat vinden de nieuwe partijen in Lelystad? PVV en Denk., zijn dat ook draaikonten.? Of volgen die wel hun landelijke partij lijn., 1 van de weinige PVV punten die op mijn symphatie kunnen rekenen., de tem erop wat betreft het vliegveld. Wat je er ook van vindt, gekke ideeën vaak bij de PVV, maar ze luisteren wel naar ‘het volk’ zoals dat genoemd wordt

    reageer
  • Poe

     

    MER wordt door de overheid gemaakt niet Schiphol. Verder stijgt de wens om te vliegen heel hard maar niemand wil een vliegveld. Wat mij betreft een enquête..stem je tegen? Prima, mag gewoon..maar dan kan je voortaan met de auto of trein op vakantie en zit vliegen er niet meer in. Verder dat geneuzel over de budget airlines..wanneer half Nederland voor een appel en een ei wil vliegen moet je wat..naar Turkije voor 100 euro zit er anders niet meer in.

    reageer
  • weg met dat vliegveld,meneer heeft hier geen last van zeker,ziet alleen maar dollar tekens en gaat rustig mee doen met liegen en bedriegen om maar door te drammen

    reageer
  • Bas

     

    Over liegen en bedriegen gesproken, wie gaat er dan last van krijgen?

  • Bizar!!

     

    Hoezo, eens kijken naar een ander soort duurzaam vervoer! Voor zijn statuur werkelijk een hypocriete uitlating! Onder zijn leiding steeg het aantal passagiers op Schiphol van 46 miljoen naar 63,6 miljoen.Prijsvechters werden gelokt met financiële voordeeltjes waardoor minder ruimte overbleef voor de netwerkvluchten van onder andere KLM. Deze bestuurder laat juist nu zien wie bedrogen wil worden, want er is op een zeer geraffineerde een te kort aan vliegrechten gecreëerd op Schiphol. Zeer overtuigend om zo elkaar uit te spelen zeer intelligent!!!

    reageer
  • Gerrit

     

    Veel politici maken graag gebruik van de woorden "voortschrijdend inzicht" dhr. Nijhuis slaapt liever verder?

    reageer
  • Bert

     

    Heeft helemaal gelijk we hebben de afspraken al 9 jaar geleden gemaakt dat wil niet zeggen dat er geen wijzigingen kunnen plaatsvinden maar daar kan de opening wel gewoon om door gaan.

    reageer
  • Ed

     

    Vliegveld Lelystad zal zorgen voor veel arbeidsplaatsen, nu al trekken grote ondernemingen naar Lelystad anticiperend op de opening in 2019. Als over een aantal jaren ook die vliegtuigen elektrisch aangedreven worden heeft niemand, niemand dus, er nog enige last van. Bovendien zal door de opening van Lelystad de overlast bij Schiphol niet nog verder toenemen en dat lijkt mij wel zo solidair aangezien we allemaal mogen profiteren van de economische vooruitgang.

    reageer
  • euro

     

    dhr NIjhuis had niet zoveel gesubsidieerde airliners moeten binnen halen. hij heeft zelf de problemen veroorzaakt. en gewoon door denderen wat nou zorgvuldigheid gewoon burgerluchtvaart en militair in een hok en klaar is kees.

    reageer
  • Maartje en Bas

     

    Deze man zegt eigenlijk dat uitbreiding van het vliegverkeer boven een van de dichtsbevolkte landen ter wereld ongewenst is. En daar heeft hij gelijk in. Stoppen dus met dit vliegveld.

    reageer
  • Chris

     

    Of heel Schiphol verplaatsen naar Lelystad, aangezien er dan minder mensen last hebben van de vliegtuigen. Amsterdam is namelijk dichter bevolkt dan onze saaie provincie.

  • Maartje

     

    Wat een onzin

  • Gz

     

    Ik wil die vervuiling en overlast niet punt.... Draaid alleen maar om de euro winst en burgers zitten met luchtvervuiling en geluidsoverlast

    reageer
  • hans.

     

    Als de vos de passie preekt, boer pas op je kippen! The best of Schiphollen! Heldere conclusie dat zeker een half miljoen mensen in Nederland het laatste jaar anders zijn gaan denken over de noodzaak van de ernstige geluidsoverlast en milieu vervuilende luchtvaart. Vele tientallen jaren heeft de Schiphol groep de kans gehad om goede plannen te maken. " Heel toevallig" bleken de MER van zowel Schiphol als van Flutvliegveld L'stad zeer ernstige fouten te bevatten. Deze tientallen miljoenen kostende gang van zaken leidt tot behoorlijke onrust in grote delen van Nederland. Zodanig dat de minister gedwongen wordt het grootste deel van het traject over te doen. Van een groepje van 270 demonstranten tot het huidige door de minister genoemde half miljoen zegt zeker meer dan iets over de noodzaak en belang van groei van de (vakantie!)luchtvaart. De verkiezingen o.a in Flevoland zullen nog meer duidelijkheid geven over de noodzaak van het flutvliegveld L'stad en de huidige hinder van het vliegverkeer boven Lelystad. Daarna zullen de landelijke partijen hun voorbehoud duidelijk moeten maken. De tijd zal het zeggen...

    reageer
  • Poe

     

    Wordt nog mooi, aangezien Lelystad meer voor dan tegenstanders kent..laat maar komen dat vliegveld.

  • Louise

     

    En je punt hans punt? Dat "heel toevallig" de MER dezelfde rekenfouten had omdat die uit een ander rapport waren overgenomen en eerder waren gebruikt. Goh, wat een vooropgezet plan om de burger een rad voor de ogen te draaien zeg.... Dat zou u niet overkomen, u schrijft geen woord voordat u het driedubbel gefactcheckt heeft. Toch?

  • Robo

     

    Weer zo'n clown die alles aan zijn laars denkt te lappen. Zijn prestaties t.a.v. Het leiding geven op Schiphol hebben hem daar ook al niet populair gemaakt. Eerst een fatsoenlijke MER anders helemaal niets!

    reageer
  • Wallander

     

    Wat een hypocriet!

    reageer
  • Cato

     

    Eens, ik ben getuige geweest van een gebalanceerde strategie om onze luchthaven gestaag, in samenwerking met de omgeving en de luchtvaartmaatschappijen, te laten groeien . Vanaf de jaren eind 1999- 2000 zijn de toenmalige bestuurders alleen maar bezig geweest onze eigen Home carriers te dwarsbomen door pretvluchten voor te laten gaan en kostbare slots weg te geven. Schiphol werd een pretpark een vastgoed bedrijf. Dit is dus het resultaat van slechte politiek , slechte verhoudingen met KLM c.s en slechte, niets van luchtvaart wetenden verantwoordelijken. Daar waar geld het verstand overneemt blijkt het niet meer uit te maken of het wel of niet goed is voor ons land. En Lelystad blijft een knollenveld, waar ze al 25 jaar mee bezig zijn , zonder infrastructuur.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert