Cementwagen laat spoor van beton achter op A6

LELYSTAD • Do 11 januari 2018 | 22:27 • Donderdag 11 januari 2018 | 22:27
Een cementwagen heeft een spoor van beton achtergelaten op de A6. De wagen reed bij Lelystad toen er spontaan een scheur in de betonmolen ontstond.

De betonmolen is volledig leeggelopen. Al het cement is op de rechterrijstrook en in de berm van de A6 beland.

Rijkswaterstaat laat weten dat de scheur vermoedelijk is ontstaan door een tandwiel dat is afgebroken. Er is een speciale 'ZOAB-cleaner' ingezet om de weg weeg schoon te krijgen. Een ZOAB-cleaner spuit onder hoge druk water op het wegdek en zuigt de cementresten weer op. 

Cement dat op het gras van de berm terechtgekomen is wordt maandag pas weggehaald. Dit nadat het is uitgehard. Door het ongeluk en de schoonmaakwerkzaamheden stond er een lange file op de A6.

reacties (11)

  • Betoned

     

    De meeste gegeven reacties hebben de klok horen luiden.. in Nederland wordt alle betonspecie in de centrale gemixt en op de bouwplaats gelost. Doe mixen worden hier niet (meer) toegepast.

    reageer
  • Solide dienstverlening

     

    op de beton mixer kan inderdaad een ketel van 15 M3 staan maar in de regel van de betreffende centrales word er niet meer dan 13 M3 geladen omdat bij onevenheden van de weg hij het beton zou verliezen ook bij tunnels of heuvels. En tevens weegt een M3 beton circa 2200 kilo afhankelijk van type beton . De chauffeurs worden continu op de feiten gedrukt door de overheid over milieu delicten en past wel 2 x zo goed op zijn lading. Een beton mixer chauffeur..

    reageer
  • Theo

     

    Professionele reacties allemaal. Mixer gaat niet meer in als toegestaan. Dus overbelading???? Tandwiel/rol is niet in de buurt van de scheur.... vooroordelen zonder kennis !!

    reageer
  • Ervaringsdeskundige

     

    Er gaat wel meer in dan toegestaan. Een 5-assige mixer kan 15 m3 laden. Met een soortelijk gewicht van ongeveer 2,5 ton per m3 kom je alleen op 37,5 ton lading. Tel daar het ledig gewicht van het voertuig bij op en je komt op 57,5 ton. Dat is echt 7,5 te zwaar.

  • JA

     

    Welke tandwielen zijn afgebroken dan? De trommel word hydraulisch aangedreven en ligt achterop los op rollen. Wedden dat die versleten trommel zo dun is als een conservenblikje.

    reageer
  • Ruud

     

    Dit is helemaal geen cement, maar betonmortel. Daar zit behalve cement ook nog veel zand, grind en water in. Moest ik effe kwijt :)

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Urk

     

    Eindelijk een derde rijstrook 😂

    reageer
  • Steven Stedenwijk

     

    Duidelijk dat molen te zwaar geladen is geworden. Men is een beetje uitgeschoten bij het vullen.

    reageer
  • Bas

     

    Dat gaat deze firma heel veel geld kosten

    reageer
  • De ingenieur

     

    Het gaat om beton uit een betonmixer. De automobilisten moeten sofort hun auto wassen. Wanneer de cement eenmaal uitgehard is krijg je het er niet meer af. Het openscheuren zal wel met een overbelasting te maken hebben.

    reageer
  • Dick

     

    Ja en daar diskwalificeert ons ingenieurtje zichzelf weer. Daar zijn deze trommels echt wel op uitgelegd ingenieurtje. En het is geen betonmixer, het mengsel wordt al in de betoncentrale gemaakt, de betonmortelwagen houdt het alleen vloeibaar door continue te draaien. En zelfs dan zit er een limiet aan de tijd die het beton in de auto kan blijven.

  • KC

     

    Doordat geveeg gaan natuurlijk wel alle poriën dicht zitten, zodat het water er op blijft staan. Ook kunnen de andere rijbanen het water niet afvoeren.

    reageer
  • Bertus

     

    Eens even zien wat er ook al weer tond:Er is een speciale 'ZOAB-cleaner' ingezet om de weg weeg schoon te krijgen. Een ZOAB-cleaner spuit onder hoge druk water op het wegdek en zuigt de cementresten weer op.

  • Jos

     

    Jij weet echt alles he...

  • Patrick Sijs

     

    ... Alternatief voor "meer asfalt"?

    reageer
  • Jos

     

    Beter cement op het asfalt dan asfalt in het cement

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert