'Mogelijk meer vluchten van en naar Lelystad Airport'

LELYSTAD
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat houdt rekening met maximaal 60.000 vliegbewegingen per jaar van en naar Lelystad Airport. Dat schrijft NRC Handelsblad. Dat is meer dan de afgesproken 45.000 vliegbewegingen. Het nieuwe plafond betekent dat er in 2043 niet 62 vluchtbewegingen per dag zijn, maar 82.

Volgens de krant blijkt dit uit nieuwe cijfers die afgelopen vrijdag zijn gepresenteerd bij een bespreking op het ministerie met een bewonersdelegatie. Die bespreking was vertrouwelijk, maar Leon Adegeest van de actiegroep HoogOverijssel vindt de verhoogde limiet aanleiding om de vertrouwelijkheid op te zeggen. Hij stapt uit het overleg.

Verbazing
Tweede Kamer lid Suzanne Kröger van GroenLinks is verbaasd over het nieuwe aantal vliegbewegingen. Ze heeft voor dinsdag een debat aangevraagd met minister Cora van Nieuwenhuizen. 

GroenLinks is vooral boos over het feit dat er geen duidelijkheid is voor omwonenden. Die weten volgens de partij niet meer waar ze aan toe zijn. "De afspraken blijken boterzacht. Keer op keer veranderen er weer dingen", zegt Kröger. De partij eist volstrekte helderheid over de toekomst van het vliegveld. 

Stillere vliegtuigen
De reden dat er meer vliegtuigen kunnen landen en opstijgen is de vastgestelde norm, ook wel 'geluidsruimte' genoemd. Binnen die norm worden er per jaar 45.000 vluchten toegestaan bij Lelystad Airport. In de toekomst komen er stillere vliegtuigen waardoor er meer vliegtuigen kunnen vliegen.  

Inmiddels heeft de minister gezegd dat de berichtgeving van het NRC niet klopt. Er wordt volgens haar geen rekening gehouden met 60.000 vliegbewegingen en de ambtenaren hebben nergens mee ingestemd. 

Geen voorstel vergroting vliegbewegingen
Voorzitter Alexander ter Kuile van de Bewonersdelegatie aansluitroutes Lelystad Airport bevestigt dat er geen voorstel ligt om het aantal vliegbewegingen te verhogen tot 60.000. Maar het viel delegatielid Leon Adegeest op dat in de aangepaste versie van de milieu effectrapportage wel met dit getal werd gerekend.

Adegeest legt een verband met het regeerakkoord, waarin staat dat het kabinet meer vluchten mogelijk wil maken bij gebruik van stillere en schonere vliegtuigen. Volgens Ter Kuile is Adegeest daarop uit ‘gewetensnood’ uit de bewonersdelegatie gestapt, omdat hij niet medeverantwoordelijk wil worden gehouden voor een mogelijk groter aantal vluchten naar Lelystad.

De bewonersdelegatie brengt vrijdag advies uit aan de minister.

reacties (69)

  • Pim

     

    En burgers die zich onder meer d.m.v. fossiele brandstof voortbewegen, laten verwarmen of verlichten of een houtkachel stoken. Enig idee hoeveel restwarmte er in Nederland door centrales in de lucht en het water wordt verspild? Soms worden mensen pas wakker n.a.v. een ramp, zoals aardbevingen in Groningen.

    reageer
  • Karel

     

    De overheid regeert hier niet, dat zijn de multinationals en een luchthaven als Schiphol.

    reageer
  • Wie heeft nog mededogen?

     

    Een overheid die dit veroorzaakt is geen beschermheer van het leven. Per jaar krijgen 12.400 kinderen luchtwegklachten als gevolg van luchtvervuiling, zegt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

    reageer
  • Louise

     

    Meneer Adegeest is rijk geworden in de meeste vervuilende en CO2 uitstotende tak van transport, de scheepvaart las ik in een interview. Dan heb je toch wel heel erg veel boter op je hoofd als je zo tekeer gaat tegen een paar vliegtuigen en informatie naar buiten framed die onjuist blijkt. Geluidsruimte voor 60.000 vluchten is wat anders dan daadwerkelijk zoveel vluchten......

    reageer
  • hans.

     

    Dat kan heel simpel: leg een aantal zonnepanelen op je dak! Dan eens kijken wat er met je meter gebeurd! De duitsers hebben zo'n overschot dat ze het goedkoop verkopen!

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • hans.

     

    Matje:behalve het door jou beschreven zgn markt model van vraag en aanbod, is er ook zoiets als internationale afspraken en regelgeving. Nederland heeft zich verplicht om zich aan b.v de CO2 afspraken te houden. Doen we dat niet volgen er sancties en/of boetes. Daarnaast blijkt maar weer eens uit het voorbeeld van de gaswinning in Groningen dat het milieu wel degelijk grenzen stelt. Grenzen waar aan zelfs een VVD minister zich moet houden. De recente forse beperking was de gasproductie mag gevolgd worden door een grens te stellen aan overbodige, onrendabele en levensgevaarlijke flutvliegvelden zoals L'stad.

    reageer
  • Boels

     

    Begin maar eerst met de zogenaamde groene stroom die ons voorgelogen wordt. Dat veroorzaakt meer milieuschade dan een paar vluchten per dag.

    reageer
  • Jan

     

    Dat deden ze dus wel, anders had je nooit kunnen reageren!

    reageer
  • Matja

     

    Waarom is het dat tot vervelends toe alles altijd om de kinderen moet gaan??? Ja zelf heb ik 3!

    reageer
  • ./\/\.

     

    Natuurlijk gaat dit op termijn gebeuren, ik denk zelfs meer dan 100.000. Mooi voor de werkgelegenheid, het vliegveld wordt een succes.

    reageer
  • Roel

     

    Blijkt weer nepnieuws te zijn! Onze (voor-) ouders dachten ook niet altijd aan hun kinderen en kleinkinderen. En kijk eens: we zijn er nog!

    reageer
  • Maartje

     

    We gaan ervoor.

    reageer
  • Greetje

     

    Inderdaad, hoe meer vluchten hoe meer overlast en hoe meer zieken als gevolg hiervan. En dit wil je je medemensen aandoen. Lekker sociaal!

    reageer
  • Karel

     

    U en velen hier met u denken noch aan onze kinderen noch aan onze kleinkinderen. Die mogen het lekker uitzoeken!

    reageer
  • sherlock

     

    Degenen die dit vliegveld niet willen zullen nu helaas wel het onderspit delven.

    reageer
  • Linda

     

    Dat gaat ook heus wel gebeuren hoor! Kun je heerlijk vliegtuig spotten...

    reageer
  • jan

     

    geweldig! meer vluchten zijn alleen maar goed. meer keuze straks ook

    reageer
  • Ik ben voor

     

    Kappen met dat OHen. Open dat vliegveld en ajb gisteren!!

    reageer
  • John

     

    Werd Lelystad airport maar net zo groot als schiphol,goed voor de stad, als ik in mijn tuin zit hoor ik af en toe een vliegtuig, meer ook niet,dus open die baan.

    reageer
  • Boels

     

    Het milieuargument telt niet meer: zie VPRO Lubach zondag 4 februari: groene stroom is niet groen, we worden grotesk bedonderd.

    reageer
  • Henk d

     

    Fantastisch meer vluchten goed voor werkgelegenheid.

    reageer
  • Come fly with me.....

     

    Hoppetatee om deze groei te kunnen bewerkstelligen moeten we wel volgend jaar beginnen met vliegen! Gas der bij zou ik zeggen.

    reageer
  • HH

     

    Keiharde overheidsterreur richting de burgers. Tijd voor een revolutie in dit land.

    reageer
  • pieter de oude

     

    Niet bij de snackcar van Frank Patat. ?????

    reageer
  • Linda

     

    Ik laat mijn culturele stedentripjes niet afnemen door een campingvakantievieder in eigen land met kratje bier en pakje shag op de plastic tuintafel

    reageer
  • Bas

     

    Ik zal zeker weer VVD stemmen. Laatste gemeenteraadsverkiezingen werd de VVD zelfs de grootste partij in Lelystad!

    reageer
  • Lelystedeling

     

    En zo wordt je weer bedonderd. D Hele politiek/overheid nist te vertrouwen

    reageer
  • Matja

     

    Aan alle tegen en voorstanders. Het is een kwestie van vraag en aanbod, is er voldoende vraag, ja dan wordt er meer gevlogen. Is er geen vraag zal er minder gevlogen worden. Het maakt niet uit hoe JIJ je vakantie opneemt. Gun een ieder recht op wat hij/zij denkt dat ze toekomt. En voor al die mensen die milieueffect iedere keer maar weer noemen als argument tegen het vliegveld....begin bij jezelf als je het zo belangrijk vindt. Je auto? Je houtkacheltje? Waar komt je batterij van je elektrische fiets vandaan, hoe is die gemaakt? Denk daarbij ook aan je telefoon en laptopje etc etc. Ontwikkeling/vooruitgang heeft nu eenmaal zijn voor en tegens. Er zijn legio gebieden wereldwijd die wel willen maar niet kunnen, hebben die het beter???

    reageer
  • Peter

     

    Weet je wat nou nooit begrepen heb? Dat is die ontzettend onhandige en klunzige routeset B+, wat een gedrocht is dat uit operationeel oogpunt zeg. Men had echt véél beter bij vertrek in ZW richting 12 km baan heading aan kunnen houden en dan lichtjes naar links. Tegen de tijd dat de vliegtuigen dan ter hoogte van de A27 zijn zitten ze al boven de 6000 voet. Vanaf dat punt kan er of richting zuid worden doorgevlogen (en gekomen) of richting oost/zuidoost om zo aan te sluiten op de hogere luchtroutes welke er al liggen. Dat had AL het gedoe met Overijssel en Gelderland voorkomen, veel economischer (en dus milieu vriendelijker) en overzichtelijk voor LVNL. Mijn professionele mening is dan ook dat de heer Alders eens met pensioen moet, de tijd is zijn "gepolder" voorbij gestreefd. Hadden er echte experts bij het ministerie gezeten dan had dit allemaal voorkomen kunnen worden... Jammer want Lelystad ligt echt fantastisch om een serieuze luchthaven te kunnen worden.

    reageer
  • pieter de oude

     

    Nederland: "IMMIGRATIELAND," omdat allemaal samen met de bestaande voorzieningen te kunnen bekostigen zijn wel economische activiteiten nodig.

    reageer
  • steven stedenwijker

     

    Gezien de ontwikkelingen in de weerstand tegen fossiele brandstofgebruik kun je wel aannemen dat er al snel een stop op vlieguitbreidingen zal komen en zelfs een grote vermindering.

    reageer
  • Jan

     

    Ik ben groot voorstander van deze luchthaven. Afstand korter en wellicht ook veel sneller dan schiphol de afhandeling. En die overlast nou dat valt wel mee. In Almere hebben we alleen als er veel wind is een beetje last van vliegtuiglawaai. Dus dat probleem is niet zo groot. Top eind 2018 zou ik zeggen.

    reageer
  • peter van den bemt

     

    Wordt Cora van Nieuwenhuizen de Kamp van de Luchtvaart? Zij is ook VVD. Waar Kamp dwars inging tegen wat voor Groningen nodig was, wordt onder van Nieuwenhuizen, terwijl de problemen rond Lelystad, en de luchtvaart in het algemeen, zich opstapelen, stilletjes het aantal vliegbewegingen met 33% verhoogd. Met de VVD kun je echt vertrouwen in de toekomst hebben.

    reageer
  • Peter

     

    Alhoewel ik groot voorstander ben van Lelystad Airport is het toch niet erg handig van het bureau TO70 om het getal van 60.000 te noemen, al is het maar in de context van geluidsruimte (in tegenstelling tot vliegbewegingen). Net zo onhandig als de uitspraak van Michiel van Dorst (CEO LVNL) om zo stellig te zeggen dat hij geen beloftes doet. Die handige henkies moeten toch snappen dat dit soort uitspraken onder een mega vergrootglas liggen en derhalve zeer zorgvuldig afgewogen moeten worden. Maar goed, ik hoop dat alles goed komt en we vanaf 1 april 2019 de eerste 737/A320 mogen verwelkomen.

    reageer
  • Rob

     

    Zoals gewoonlijk van de politiek moet je het hebben. ( Niet) Firma list en bedrog uit den Haag partner van gemeente Lelystad.

    reageer
  • LaLoupe

     

    Als Nederlanders niet meer vliegen naar de rest van de wereld is heel Lelystad-airport niet nodig! Maar dat zie ik niet gebeuren Tot die tijd moeten de vluchten toch ergens stijgen en landen Duzz.... En ik woon in Lelystad dus ga er vast ook overlast van ondervinden

    reageer
  • gdterwfw

     

    Natuurlijk worden het veel meer vluchten dan nu voorgespiegeld. Zo is politiek nu eenmaal. En laten de tegenstanders nu maar oppassen want als het met de passagiersvluchten niet gaat lukken, wordt Lelystad Airport het tweede cargo vliegveld van Nederland. Links of rechts, het vliegveld komt er.

    reageer
  • Maartje

     

    Geweldig!!! 🤣🤣

    reageer
  • Fred

     

    Tja, de Overheid is aantoonbaar de meest onbetrouwbare gesprekspartner die je kan treffen. Helaas worden zij gesteund door domme mensen die het acceptabel vinden om anderen, de tegenstanders op te zadelen met geluidsoverlast en vervuilde lucht. en hou alstublieft op met dat gezeur over werkgelegenheid. Daarvoor wil ik mijn woonomgeving niet verkwanselen.

    reageer
  • ./\/\.

     

    "(...) omdat alle omliggende velden al aan hun geluidscontouren zitten." - ach, dan passen we de rekenmethode toch gewoon aan? Bij Schiphol is dat ook gelukt.

    reageer
  • Schaapjes

     

    Ik vind het prima als jij dit straks kunt uitleggen aan je (klein)kinderen. Ik vlieg al jaren niet meer, vakantie in eigen land bevalt ons prima i.p.v. opgevouwen in een vliegtuig, 's morgens vechten om een bedje aan het zwembad en 's avonds frikandellen eten in je hemd.

    reageer
  • Ron

     

    2043. Waar hebben we het over. Laat het eerst maar eens open gaan. Dan zien we wel verder.

    reageer
  • Dirk

     

    goed nieuws leg meteen even baan 2 en 3 aan daar . want anders word het op baan 1 file , dat geeft weer vertragingen dus verder uitbreiden daar .

    reageer
  • Eri Onassis

     

    Goed nieuws voor Lelystad, hoe meer vluchten des te meer werk gelegenheid.. Ik zie de reacties van de loosers en werkschuwen vanmiddag met vertrouwen tegemoet!!!!

    reageer
  • Roel

     

    De enige die de regels steeds veranderd is Groen Links toch?

    reageer
  • Bob

     

    "Een woordvoerder van het ministerie zegt dat de berichtgeving van het NRC niet klopt. Er wordt volgens haar geen rekening gehouden met 60.000 vliegbewegingen en de ambtenaren hebben nergens mee ingestemd. " M.A.W. fake/nep nieuws om hun groen linkse gezeur weer nieuw leven in te blazen...2043 pffff waar hebben we het over..waarschijnlijk vliegen we dan electrisch maar daar zullen ze tegen die tijd ook wel tegen zijn...

    reageer
  • Gerard

     

    En weer de zoveelste misleiding. Stoppen is de enige remedie!

    reageer
  • A. de Jonge, Dronten

     

    Ik heb heel lang over de compensatie nagedacht. Ik wil een gratis bonnenboekje met vouchers om gratis pinda’s en flesjes ranja te kunnen kopen als ik 10 keer per jaar ga vliegen naar Madurodam

    reageer
  • Janny

     

    HAHAHAHAHAHA en 2043 wordt 2027 en geen vrachtvluchten wordt in het jaar 2032 wel vrachtvluchten, waarom denk je anders dat Inditex hiernaar toe komt. Ruimte in overvloed links en rechts van deze airport...iedereen wordt er met open ogen ingeluisd.

    reageer
  • Cordia

     

    Met de groeten van de firma list en bedrog uit Den Haag

    reageer
  • Drontense

     

    Dus meer landings- en vetrekbanen en überhaupt meer banen (eetgelegenheid)

    reageer
  • Bas

     

    Ik ben in ieder geval erg blij met deze nieuwe informatie. Hoe meer vluchten, hoe meer vreugde!

    reageer
  • Nadenken

     

    Volgens mij is de grootste groep criticasters (dat is wat anders als tegenstanders) heel goed van de feiten op de hoogte en hoor ik u uw standpunten zeker net zo hard benoemen. Maar je mag het schreeuwen noemen. Geen punt. Goed dat ook hier vragen over worden gesteld.

    reageer
  • Piet

     

    Jawel, maar er zijn al 100.000 bewegingen per jaar zonder dat grote verkeer erbij. Het huidige verkeer kan niet uitgeplaatst worden omdat alle omliggende velden al aan hun geluidscontouren zitten.

    reageer
  • Dirk Buiswater

     

    Kijk wel uit welke kant je op gaat...

    reageer
  • Hannes

     

    Democratische koehandel! Hoe hard schreeuwende wil men nog in zetten..!!

    reageer
  • SKJ

     

    O ja, hoe gaat u dat regelen? Ik kan u in weinig dossiers betrappen op enige terzake doende deskundigheid. Ook dit zijn uitspraken, waar werkelijk niemand iets mee kan!

    reageer
  • Maartje

     

    Zoiets heet democratie, ook al is de kleinste groep tegenstanders niet van feiten op de hoogte en toch de hard schreeuwende

    reageer
  • Peter

     

    Onnodig, op één baan kun je makkelijk 100.000 bewegingen per jaar aan.

    reageer
  • Linda

     

    Heel goed en vooral POSITIEF nieuws.

    reageer
  • Boels

     

    De meerderheid moet dan wel weten of en hoeverre er gelogen wordt door voor- en tegenstanders. Het milieuargument telt niet meer: zie VPRO Lubach zondag 4 februari: groene stroom is niet groen, we worden grotesk bedonderd.

    reageer
  • Me

     

    Zie je wel en daarom moet je dir niet willen stelletje idioren die dit verzinnen dag rust van flevoland. Zodra ik kan verhuizen ga ik flevoland verlaten door dit soort praktijken

    reageer
  • Stevie

     

    Ik voel een reactie van Maartje, Bas en HH aankomen.

    reageer
  • Frans

     

    Uit opiniepelingen blijkt nog steeds dat de meerderheid voor is.

    reageer
  • hans.

     

    Geweldig nieuws!

    reageer
  • Pieter

     

    Hoe moeilijk is het voor de politiek, de mensen die graag op het rode pluche zitten, om eerlijk te zijn tegen hun burgers. Ze zitten daar omdat de burger hun heeft gekozen en daar als hun vertegenwoordiger zitten! Maar keer op keer bedriegen ze deze mensen en doen ze wat ze zelf willen en daar verdraaien ze dan de feitelijke zaken! Hoe lang zal het nog duren voordat ook de Nederlandse burger gaat doen wat ze zelf willen! Kijk naar Griekenland en alle andere oost europesche landen... Lelystad is net als Groningen! De overheid doet wat hij wil en de burger moet maar gewoon slikken.

    reageer
  • Inwoner

     

    Nog niet geopend en worden we nu al belazerd!!

    reageer
  • Ed Molenaar

     

    Of de burger voor/tegen is het doet er niet toe; er gebeurd wat een paar mensen willen. Het is niet handig dat de burgers met elkaar discussiëren wat zij wensen. Het is handiger dat er gezorgd wordt dat er gebeurd wat de meerderheid wil.

    reageer
  • Piet

     

    Ik voel een tweede baan aankomen.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert