Niet meer vliegbewegingen dan afgesproken 45.000

LELYSTAD
Lelystad Airport zal niet meer vliegbewegingen verwerken dan de 45.000 die eerder zijn afgesproken. Die toezegging heeft minister Cora van Nieuwenhuizen woensdagmiddag in de Tweede Kamer nogmaals gedaan.

SP en GroenLinks vroegen de minister in een Kamerdebat om klip en klaar te bevestigen dat 45.000 vliegbewegingen zonder onderscheid van soort vlucht het maximum is. De minister zei deze motie over te nemen. In een Kamerbrief zal zij binnenkort nader uitleg geven over het aantal.

Onjuiste formulering
Vorige week ontstond er commotie, toen Leon Adegeest van actiegroep Hoog Overijssel via het NRC meldde dat op het ministerie met 60.000 bewegingen wordt gerekend. Van Nieuwenhuizen zei toen dat dit om een ‘rekenexercitie’ ging: 60.000 bewegingen zou haalbaar zijn als alleen de allernieuwste en stilste vliegtuigen in Lelystad komen. Dat is niet realistisch, zei de minister vorige week maandag. Donderdag schiep de minister verwarring, door in een Kamerbrief te melden dat de ‘maximale gebruiksruimte is gebaseerd op 45.000 vliegtuigbewegingen’. Die formulering sloot meer vliegtuigen niet uit. Van Nieuwenhuizen erkende na het debat dat deze formulering niet juist is gekozen en dat elk woord op een goudschaaltje moet worden gewogen.

Tevreden
SP-Kamerlid Sem Lacin is tevreden dat de minister zijn motie overneemt, maar zal scherp in de gaten houden of zij haar woord houdt.

Nog deze maand een besluit
De Kamer houdt op verzoek van de PVV binnenkort een apart debat over Lelystad Airport. Mogelijk is dit al volgende week, anders pas na het voorjaarsreces van de Kamer. De minister herhaalde dat zij nog deze maand een besluit over Lelystad Airport wil nemen.


reacties (15)

  • Hannes

     

    Vroeger was er nog een openbare koehandel; die is nu verplaats in een gesloten participatiehandel waar velen aan hun trekken probeert te komen!! "Wat niet helemaal ten gunste gaat van de leefbaarheid!

    reageer
  • Rob

     

    Zoiets kan ze nooit waarmaken, lees de geschiedenis er maar op na wat er met Schiphol is gebeurd qua groei toentertijd gegarandeerd en waar we nu opzitten en nog naar toegaan. Laat ze haar bewering maar wettelijk voor de komende 50 jaar vastleggen, wedden dat ze dat niet doet!

    reageer
  • Truus

     

    45000 vliegbewegingen per jaar is nog altijd meer dan 7 vliegbewegingen per uur als je 16 uur vliegen per dag rekent. Dat betekent in ieder geval 1 vliegtuig per 10 minuten...het hele jaar door.

    reageer
  • hans.

     

    Afspraak=afspraak! Mogelijk dat er nog een VVD-minister zal aftreden!

    reageer
  • Bas en HH

     

    Zoals dat hoort in politiek Den Haag liegt dit mens ook maar wat. Als er eenmaal gevlogen wordt vanaf dit vliegveld, dan gaat het aantal vliegbewegingen pijlsnel omhoog, met giga overlast en gezondheidsschade voor miljoenen mensen tot gevolg. Stop met dit vliegveld.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Freek

     

    Al die acties zijn al in voorbereiding. Maak u geen zorgen. Dus de extra vluchten kunnen al worden ingepland.

    reageer
  • peter van den bemt

     

    Tja. Wie gelooft tegenwoordig nog een VVDer?

    reageer
  • Frits1

     

    Dan hoeft u ook niet zo verbitterd en treurig te reageren... of is dat onvermogen...

    reageer
  • dave

     

    volgens een poll van de stentor, was 56% voor vertrouwen .

    reageer
  • Hannes

     

    60000 naar 45000; de boeren zijn tevreden en drinken samen een neut!

    reageer
  • Karel

     

    Ach, een andere VVD'er is net op "een leugentje" betrapt en opgestapt. Wie maalt er om wéér een leugen.

    reageer
  • Maartje

     

    Ik! En ik ben totaal niet geïnteresseerd in hetgeen wat u ervan denkt!

    reageer
  • Piet

     

    Omdat de infrastructuur er nu nog niet op berekend is. De A6 moet nog breder, de Larserweg gaat vol lopen, de busverbinding zou een vrije busbaan moeten krijgen, enzovoorts. Eerst de infrastructuur uitbreiden en dan pas het aantal vluchten.

    reageer
  • Frits1

     

    Wie gelooft haar? Wie vertrouwt er nog op politiek den Haag? Stoppen nu het nog kan.

    reageer
  • Ron

     

    Jammer! Bezwaren tegen meer vliegbewegingen zijn gebaseerd op geluidsbeladting en milieubelasting..... als in de (nog verre) toekomst veel stiller worden en veel minder CO2 uitstoten... waarom dan nu 45000 “ in beton gieten”? Maar goed komende 15 jaar zullen die verbeteringen op gebied van geluid en milieu nog niet significant zijn dus speelt nu toch niet. Tegen de tijd dat dit wel het geval is zal op basis vanvoortschijdend inzicht wel anders besloten worden hoop ik.

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert