Actiegroepen tegen Lelystad Airport slaan handen ineen

LELYSTAD

15 actiegroepen die tegen de geplande vliegroutes van Lelystad Airport zijn, hebben de handen ineen geslagen. De groepen gaan samenwerken onder de naam SATL, Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegroutes. Dat bevestigt voorzitter Jan Rooijakkers van de Stichting HoogOverijssel, één van de actiegroepen. 

De uitbreiding van het vliegveld heeft geleid tot de oprichting van een reeks actiegroepen. Ze hebben elk hun eigen redenen om tegen de vliegroutes te zijn. De activisten zitten verspreid over de provincies Gelderland, Overijssel, Drenthe, Friesland en Noord-Holland. 

Acties onderling afstemmen
De actiegroepen besloten tot samenwerking op een vergadering op 8 maart in Hattem. Ze gaan elkaar beter op de hoogte houden en stemmen acties voortaan onderling af. Ook bundelen de actiegroepen uit Noord-, Oost-, Midden- en West-Nederland op deze manier hun krachten.

Website
Er is inmiddels ook een website van SATL. Daarop is in een gezamenlijke verklaring van SATL onder meer te lezen: "Door de reikwijdte en intensiteit van de Lelystad Airport-problematiek is het beoogde vakantievliegveld uitgegroeid tot een katalysator in een nationale discussie over het effect van luchtvaart op het klimaat en over de samenhang tussen luchtvaart, welzijn van mens en dier, volksgezondheid, economie en mobiliteit in het algemeen."

reacties (17)

  • Rob

     

    Tegenstanders verwijten overheid van ondeugdelijk onderzoek. Lees de argumenten van de tegenstanders die vaak lachwekkend zijn en direct naar het land der fabelen kunnen worden verwezen. Verhalen worden steeds spannender. Ik zou alle auto's in een straal van 1800 meter van bebouwing ook verbieden.

    reageer
  • Hannes

     

    Men moet toch wat kunnen verzinnen, om het imago terug te kunnen winnen!

  • Jan S.

     

    Zoals oud politicus, wetenschapper en auteur Jan Terlouw gisteren op TV maar ook in zijn boeken aan de orde stelt. We moeten durven praten over minder i.p.v. meer vliegbewegingen. Lelystad moet helemaal niet doorgaan en Schiphol moet verder afbouwen. De economische groei en bijbehorende banen moet je op een duurzame manier realiseren en niet ten koste van natuur, milieu en mensen.

    reageer
  • Ellende

     

    1800 is wel degelijk te laag. Dat is al gebleken uit de testen.
    Men kan elkaar niet verstaan als je buiten in de tuin wilt praten.

    reageer
  • Bram

     

    Beste mensen,
    ik woon in Zeewolde en maak 4x per jaar mijn dakgoten (40 meter) schoon.
    En iedere keer zie ik het rood van de kerosine op het water drijven en tegen de zinken rand geplakt. Immers, kerosine wordt geloosd door de vliegtuigen die op Schiphol moeten landen met een zo goed als lege tank.
    Nu heeft mijn huis heeft maar een klein oppervlak. De landbouwakkers zijn wat groter en hebben zeer vruchtbare aarde. Veel van ons eten op wordt erop verbouwd.
    Dus als het vliegverkeer in Flevoland intensiever wordt met een streefgetal van 45000, dan kan het niet anders dan dat onze meest vruchtbare grond in Nederland ernstiger zal worden vervuild dan tot nu.

    Over deze ernstige vervuiling lees ik niets terug in reacties van wie dan ook, van direct of indirect betrokkenen.

    Nog afgezien van de geluidsoverlast zouden wij alleen al om deze vervuiling cq. vergiftiging met elkaar geen groter vliegveld moeten wensen in onze mooie Flevopolder. Sproeivliegtuigen zijn toch ook verboden.

    reageer
  • Bram

     

    Beste Ron,
    hartelijk dank voor jouw reactie.
    Natuurlijk kun je van mijn reactie vinden wat je wil. Maar ik heb mijn belangrijke argument van vervuiling ook niet enkel voor jou geschreven!

    Immers, het lijkt mij absoluut zeer nuttig om het argument van ernstige vervuiling van de Flevopolder te noemen en te voegen bij alle bezwaren tegen de uitbreiding van Vliegveld Lelystad.

    Tenslotte verdiend deze vervuiling inderdaad nader gedegen onderzoek met een duidelijke uitkomst dat kan worden meegewogen in de besluitvorming. In het belang van ons allemaal!

  • Ron

     

    Duidelijk verhaal Bram maar het klopt niet, sorry. Wat je in je dakgoot ziet is een afbraakproduct van organisch materiaal (bladeren en ander organisch materiaal wat in de dakgoot terecht komt). Dat geeft op water een zelfde beeld als brandstof. ALS er al kerosine geloosd wordt is dat al lang en breed verdampt voordat het bij jou in de dakgoot kan belanden.
    Prima als je met tegenargumenten komt maar doe dan wel eerst gedegen onderzoek. Argumenten die uit de dikke duim gezogen zijn heb ik niets aan.

  • Johan

     

    1800 meter is niet laag. Open dat vliegveld!

    reageer
  • hans.

     

    Elke extra geluidsoverlast en milieu vervuiling door flutvliegveldje L'stad is te veel. Afspraak is afspraak!

  • laat alle reacties zien
  • Edwin

     

    Waar kan ik me aanmelden voor de actiegroep tegen vliegveld in zee. Slecht voor milieu, horizonvervuiling, gevaar vogels, slecht voor vissers, geluidsoverlast strand.

    reageer
  • Ben

     

    Hmm..... En uiteraard gaat niemand van deze actiegroep op vakantie.... om te voorkomen dat anderen overlast van hun zou kunnen hebben... Niet met het vliegtuig.... en ook niet over de 'route de soleil' of soortgelijke wegen...

    reageer
  • Jan2

     

    Inderdaad

  • Ellende

     

    Het vliegveld gaat uiteindelijk heel veel ellende opbrengen, ook in Lelystad.
    Het begint met zwart roet op je tuin tafel ook al is het heel weinig.
    Maar in de toekomst wordt dat meer. Want over tien jaar vliegt er veel meer over dan ze nu zeggen.
    En dan gaan ze toch ineens lager vliegen dan aangegeven. Dat houd in dat wij niet meer door kunnen praten in de tuin met elkaar vanwege de herrie. En dat wordt alleen maar erger.
    Ook al zeggen ze nu dat het niet gaat gebeuren. Maar als de politiek het wilt. Dan drukken ze het er toch doorheen.
    En Nederland is te klein voor nog meer vliegvelden.
    Maar men denkt weer in de ik vorm. Als ik maar niet naar Schiphol hoef en zo kan opstappen op vliegveld Lelystad.
    En ik merk in Lelystad dat veel mee lopers zijn met de voorstanders. Maar als je ze laat inzien hoe het er straks werkelijk uitgaat zien boven ons Lelystad dan willen ze dat ook niet.

    reageer
  • Hans de Boer

     

    Wat een zeurpieten weer, laat Lelystad Airport nou maar gewoon komen!

    reageer
  • Hannes

     

    Vliegveld Lelystad ligt er al jaren, alleen de uitbreiding is te hoog gegrepen! Vandaar dat men de uitbreiding in zee gaat neerleggen!

  • Prd

     

    Laat dat vliegveld nu maar komen. Mensen willen alles maar nergens last van hebben. Zo werkt het niet.

    reageer
  • Maartje

     

    Ik wens alle actiegroepen tegen dit vliegveld alle succes. Laten we hopen, duimen en bidden dat dit waardeloze vliegveld er niet komt.

    reageer
  • Jan2

     

    Jammer dat enpassent het grote aantal tegenstanders in Flevoland niet aan kan haken omdat ze (helaas) niet georganiseerd zijn.

    reageer
  • Leander

     

    Vroeger vlogen de vliegtuigen nog veel meer over en waren de regels allemaal niet zo scherp, hadden er maat weinig last van. Nu heeft iedereen er opeens last van. Doe niet zo moeilijk en ga eens mee met verandering. Mocht het wel zo zijn dat je er zo'n last van ervaart, went snel genoeg en valt het je niet meer op.

    reageer
  • sjp

     

    vroegah... was alles beter...

  • Hannes

     

    Wat een welgemeende samenvatting!

  • Ron

     

    "Ze gaan elkaar op de hoogte houden..." Goed idee! Als ze dan genoeg hoogte houden zodat we er geen last van hebben dan kunnen we er met die vliegtuigen onderdoor blijven vliegen.
    Leuk initiatief om de krachten te bundelen maar dit is bij voorbaat gedoemd te mislukken omdat elke club een eigen agenda heeft.

    reageer
  • De Vries

     

    Daar gaan we weer, pfff. Friesland, Noord Holland, Drenthe. Wat zullen die een last hebben zeg.

    reageer
  • Ron

     

    “Ze gaan elkaar op de hoogte houden...” hopelijk hoog genoeg zodat we er met de vliegtuigen nog onderdoor kunnen.
    Deze samenwerking is natuurlijk bij voorbaat al gedoemd te mislukken. Er spelen bij elke club andere belangen.

    reageer
  • Antje

     

    Stop maar. Het algemeen belang gaat voor en het vliegveld moet zo snel mogelijk geopend worden.

    reageer
  • hans.

     

    Algemeen belang?? Complete ONZIN. Geen geluidsoverlast en extra milieuvervuiling voor een paar vakantievluchten.

  • hans.

     

    Complete onzin! Miljoenen mensen krijgen overlast! Sluiten dat overbodige flutvliegveldje

  • Benny Hulscher te Lelystad

     

    Het algemeen belang is het halen van de milieudoelstellingen. Omdat wij zo nodig moeten vliegen gaat de aarde naar de verdommenis. Dat kan nooit uw bedoeling zijn.

  • René

     

    Dat is een innerlijke tegenstrijdigheid.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert