D-Day voor milieurapport Lelystad Airport

LELYSTAD

Zijn de fouten in de milieu-effectrapportage van Lelystad Airport op juiste wijze gecorrigeerd of bevat het stuk toch nog tekortkomingen? Dat wordt woensdag duidelijk, als de Commissie voor de milieu-effectrapportage (mer) haar advies uitbrengt.

Waarom heeft de Commissie de mer opnieuw bekeken?
De mer voor Lelystad Airport is oorspronkelijk in 2014 vastgesteld. In september toonde de actiegroep Hoog Overijssel aan dat er fouten in het stuk stonden. Zo was het geluid van een Boeing 737 verkeerd berekend en moesten vliegtuigen meer motorvermogen voeren dan in het rapport stond vermeld. Ook was de verdeling van het vliegverkeer uit het zuiden en noorden verkeerd verdeeld.
Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft haar ministerie de fouten sinds december laten herstellen en in februari de Commissie voor de mer gevraagd de gecorrigeerde en geactualiseerde mer te beoordelen. Omdat zij zorgvuldig te werk wil gaan, besloot de minister de opening van Lelystad Airport een jaar uit te stellen tot 2020.

Heeft de Commissie alle berekeningen opnieuw gedaan?
Nee, de rekenfouten zijn door het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) hersteld en vervolgens in opdracht van het ministerie door drie adviesbureaus gecontroleerd. Het derde bureau is ingeschakeld nadat de Tweede Kamer om een extra check vroeg.
Ook de Bewonersdelegatie Aansluitroutes Lelystad Airport heeft de mer kunnen bekijken, maar vindt dat de actualisatie en reparatie van het stuk onvoldoende breed zijn opgepakt.

Wat is er dan wel onderzocht?
De Commissie heeft gekeken wat de gecorrigeerde gegevens en de vliegroutes betekenen voor de milieu-effecten voor Lelystad Airport. Volgens de minister worden nergens wettelijke normen voor wat betreft geluid en uitstoot overschreden, maar dat moet de commissie beoordelen.
Daarnaast is de Commissie gevraagd te kijken of de milieu-effecten wel te toetsen zijn, terwijl herindeling van het luchtruim nog niet is voltooid.

Verder is van belang of de Commissie vindt dat het onderzochte gebied groot genoeg is. Nu zijn de milieueffecten onderzocht voor Flevoland en een klein deel van Overijssel. In 2014 vond de Commissie dat voldoende.
Actiegroep Red de Veluwe betoogt dat ook Gelderland had moeten worden meegenomen en verwijst hiervoor naar een richtlijn van de Europese Unie. Die schrijft voor dat alle effecten van een activiteit moeten worden onderzocht, waar zich die ook voordoen.

Is de Commissie wel onafhankelijk? Actiegroepen vinden van niet...
Over de onafhankelijkheid ontstond in februari discussie. Volgens de Bewonersdelegatie was er de schijn van belangenverstrengeling, omdat de directeur van de Commissie Veronica ten Holder is getrouwd met Hans Morel, die door een adviesbureau was ingehuurd om de fouten uit de mer te halen.
Minister Van Nieuwenhuizen stelde dat Ten Holder niet bij het advies over Lelystad Airport is betrokken en dat Morel zich na opmerkingen van de Bewonersdelegatie in februari had teruggetrokken. De Commissie gaf aan dat haar medewerkers en adviseurs zich aan strikte regels moeten houden.

En hoe zit het dan tussen de Commissie en Shell?
Daarover is Red de Veluwe bezorgd. De groep vindt het opvallend dat een aantal ex-topbestuurders van Shell nu directe invloed heeft op het luchtvaartbeleid in het kabinet en Schiphol Group, eigenaar van Lelystad Airport. Eén van hen is Kees Linse, de voorzitter van de zeven-koppige werkgroep van experts die de mer Lelystad heeft beoordeeld.
Naar aanleiding van de kritiek van Red de Veluwe stelde de SP vorige week vragen aan de minister. Die zei op geen enkele manier te twijfelen aan de onafhankelijkheid van de leden van de Commissie, omdat zij worden getoetst aan een protocol.

Wat gebeurt er met het advies van de Commissie mer?
Indien de Commissie het rapport geheel of gedeeltelijk onvoldoende vindt, zal de minister haar huiswerk over moeten doen. In dat geval moet de Commissie later opnieuw oordelen of dit juist is gedaan.
Is de mer in orde bevonden, dan zal de minister het Luchthavenbesluit 2015 aanpassen. Op deze ontwerpwijziging kan iedereen zienswijzen indienen en moet het ministerie reageren. Tegelijk hoort de minister de Tweede Kamer. Nadat de Raad van State advies heeft uitgebracht, stelt de minister het Luchthavenbesluit definitief vast.
Alle procedures zijn naar verwachting uiterlijk na de zomer van volgend jaar afgerond.


 

reacties (12)

  • Freddy

     

    Lelystad airport had 11 jaar eerder open moeten gaan. Actiegroepen laten zien dat de dempcratie is doorgeslagen. Ze verstoren de vooruitgang. Geneuzel over foutjes. Het systeem is onwerkbaar geworden. Iedereen wil dat de luchthaven zo snel als mogelijk open gaat. Een klein groepje lastposten die het nieuwe land geen toekomst gunnen. Alles duurt tegenwoordig veel te lang. Ook zo ' n rapport duurt weer veel te lang. Noemen we dat deskundigheid? Foei!

    reageer
  • Wim

     

    Ik hoop dat het nog lang duurt voordat het vliegveld opengaat.
    Laten we hopen dat van uitstel afstel komt, zou veel beter zijn voor mens en dier.
    Ik woon onder een laagvlieg route, maar daar is geen begrip voor.
    Geld gaat hier ver boven democratie, ons leven onder een laagvliegroute zal behoorlijk verpest worden.
    Bedankt

    reageer
  • Stevie

     

    Graag gedaan. Ook niet meer met het vliegtuig op vakantie dan he !

  • HH

     

    @Wim: wat is jouw defintie van democratie? De meerderheid beslist? Of ik moet als burger alles tegen kunnen houden wat mij persoonlijk niet zint, ook al is het een maatschappelijk belang gesteund door de meerderheid?

  • Melianne

     

    Wanneer mogen bedrijfjes van ZZP'ERS zich gaan vestigen dan? Of is dat ook op de 'lange baan' geschoven?

    reageer
  • Ronald h

     

    Gezien het belang v d regio ,moet men niet zeuren op de Veluwe ,als het eenmaal open is .moet je zien wie als eersten in de rij staan .,zij die nu tegen zijn .en we moeten niet het economisch belang vergeten ,maar ook dat Schiphol vol is

    reageer
  • Robert

     

    Wat een gez.... allemaal, mensen denk aan de werkgelegenheid . Vooral voor onze jongeren onder ons. Er is straks genoeg werk. Helemaal geweldig toch... en straks lekker vliegen van ons mooie vliegveld in de polder.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • kees

     

    het komt er wel jammer er komt geen werk voor lelystad maar dat snapje wel he ook almere maak n niuwe hotel lelystad ook hotel vd valk maar komt geen werk voor lelystad dat is zeker all !

    reageer
  • Linda

     

    Nee, bij Van der Valk in Lelystad komen 175 mensen te werken die op Texel wonen???

  • Bart

     

    LA zo snel mogelijk open !

    reageer
  • Ton Langedijk

     

    Laten we nou eerst belasting op kerosine invoeren en treinregelingen binnen Europa verbeteren. Daarna de behoefte van huidige vliegvelden opnieuw bekijken.

    reageer
  • Jan

     

    Het foutenfestival blijft maar doorgaan! Nu is het risico op botsingen met vogels verkeerd berekend! Weer over dus die mer... wat een amateurs!

    reageer
  • Joop

     

    Hele goede argumenten,bas!

  • Bas

     

    Wat een onzin!

  • Ton Schaap

     

    Corruptie in Nederland is belangenverstrengeling!

    reageer
  • De advocaat

     

    Snel het vliegveld in bedrijf met de charters en aan de gang. Het vliegt nu al zo lekker op de nieuwe baan.

    reageer
  • HH

     

    Wat een raar verhaal van vlieggekkie. De grote kisten vervuilen, maar de kleine niet? Advocaat krijgt het verwijt van pretvluchten, maar juist die kleine toestellen bestaan toch ook voor een groot deel uit zelf vliegende hobbyisten? Die privétoestelletjes vervuilen per reizigerkilometer meer dan mensen in een Airbus A320 of Boeing737, en vaak hebben die niet eens doel waar ze naartoe vliegen, maar zijn het zinloze rondjes.

  • Vlieggekkie

     

    Advocaat is piloot? De nieuwe baan is fantastisch! Kunnen we straks zeker fijn steeds extra lang wachten als die grote kisten gebruik van de runway moeten maken? We staan nu al bij mooi weer vaak in de file bij de runup. Hoeveel vliegscholen en individueel werkende FI's willen ze nog wegjagen? Hoeveel mensen moet dit hun baan nog gaan kosten? Dat is ook lokale economie!

    Laat dit veld toch gewoon voor de GA blijven! Dit lijkt een Berlijn-2... ook zo'n 'ambitieus' project van dure, omhooggevallen jongens die het veel te hoog in de bol hadden en dit erdoor hebben weten te drammen. Het moge duidelijk zijn dat het hele plan voor vakantievluchten enkel draait om inkomsten voor de staat en daarvoor alles moet wijken. Daarnaast past het ook niet in de nieuwe milieudoelstellingen als we kijken naar alle uitstoot die die grote kisten geven. Veiliger zal het er ook niet op worden als het zoveel drukker wordt. Daarbij is de windmolenlobby ook hard bezig om de verkeerden de schuld in de schoenen te schuiven en willen zij ook steeds hoger gaan bouwen.

    Er zijn genoeg vliegvelden waar mensen zoals Advocaat gebruik van kunnen maken voor hun vervuilende pretvluchten, maar ach.. dat is dan weer teveel moeite...

  • Pff

     

    Corruptie wordt door figuren zoals u onder de pet gehouden. En ja met wat extra geld kom je heel wat verder.

  • Pfff

     

    Ja ja getoetst aan een protocol. Kom mensen steek je kop niet in het zand. Hier wordt door onze politici altijd met het vingertje naar het buitenland gewezen maar zij zijjn net zo corrupt als ieder ander.

    reageer
  • De advocaat

     

    Onzin, u weet werkelijk niet wat feitelijke corruptie in houdt en hou blij u moet zijn in Nederland te wonen waar iedereen gewoon doet waar hij voor aangesteld is. Of heeft u ooit dubbel moeten betalen voor een vergunning of een bekeuring kunnen afkopen met wat losse biljetten?

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert