D-Day voor milieurapport Lelystad Airport

LELYSTAD • Di 17 april 2018 | 8:08 • Dinsdag 17 april 2018 | 8:08

Zijn de fouten in de milieu-effectrapportage van Lelystad Airport op juiste wijze gecorrigeerd of bevat het stuk toch nog tekortkomingen? Dat wordt woensdag duidelijk, als de Commissie voor de milieu-effectrapportage (mer) haar advies uitbrengt.

Waarom heeft de Commissie de mer opnieuw bekeken?


De mer voor Lelystad Airport is oorspronkelijk in 2014 vastgesteld. In september toonde de actiegroep Hoog Overijssel aan dat er fouten in het stuk stonden. Zo was het geluid van een Boeing 737 verkeerd berekend en moesten vliegtuigen meer motorvermogen voeren dan in het rapport stond vermeld. Ook was de verdeling van het vliegverkeer uit het zuiden en noorden verkeerd verdeeld.
Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft haar ministerie de fouten sinds december laten herstellen en in februari de Commissie voor de mer gevraagd de gecorrigeerde en geactualiseerde mer te beoordelen. Omdat zij zorgvuldig te werk wil gaan, besloot de minister de opening van Lelystad Airport een jaar uit te stellen tot 2020.

Heeft de Commissie alle berekeningen opnieuw gedaan?


Nee, de rekenfouten zijn door het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) hersteld en vervolgens in opdracht van het ministerie door drie adviesbureaus gecontroleerd. Het derde bureau is ingeschakeld nadat de Tweede Kamer om een extra check vroeg.
Ook de Bewonersdelegatie Aansluitroutes Lelystad Airport heeft de mer kunnen bekijken, maar vindt dat de actualisatie en reparatie van het stuk onvoldoende breed zijn opgepakt.

Wat is er dan wel onderzocht?


De Commissie heeft gekeken wat de gecorrigeerde gegevens en de vliegroutes betekenen voor de milieu-effecten voor Lelystad Airport. Volgens de minister worden nergens wettelijke normen voor wat betreft geluid en uitstoot overschreden, maar dat moet de commissie beoordelen.
Daarnaast is de Commissie gevraagd te kijken of de milieu-effecten wel te toetsen zijn, terwijl herindeling van het luchtruim nog niet is voltooid.

Verder is van belang of de Commissie vindt dat het onderzochte gebied groot genoeg is. Nu zijn de milieueffecten onderzocht voor Flevoland en een klein deel van Overijssel. In 2014 vond de Commissie dat voldoende.
Actiegroep Red de Veluwe betoogt dat ook Gelderland had moeten worden meegenomen en verwijst hiervoor naar een richtlijn van de Europese Unie. Die schrijft voor dat alle effecten van een activiteit moeten worden onderzocht, waar zich die ook voordoen.

Is de Commissie wel onafhankelijk? Actiegroepen vinden van niet...


Over de onafhankelijkheid ontstond in februari discussie. Volgens de Bewonersdelegatie was er de schijn van belangenverstrengeling, omdat de directeur van de Commissie Veronica ten Holder is getrouwd met Hans Morel, die door een adviesbureau was ingehuurd om de fouten uit de mer te halen.
Minister Van Nieuwenhuizen stelde dat Ten Holder niet bij het advies over Lelystad Airport is betrokken en dat Morel zich na opmerkingen van de Bewonersdelegatie in februari had teruggetrokken. De Commissie gaf aan dat haar medewerkers en adviseurs zich aan strikte regels moeten houden.

En hoe zit het dan tussen de Commissie en Shell?


Daarover is Red de Veluwe bezorgd. De groep vindt het opvallend dat een aantal ex-topbestuurders van Shell nu directe invloed heeft op het luchtvaartbeleid in het kabinet en Schiphol Group, eigenaar van Lelystad Airport. Eén van hen is Kees Linse, de voorzitter van de zeven-koppige werkgroep van experts die de mer Lelystad heeft beoordeeld.
Naar aanleiding van de kritiek van Red de Veluwe stelde de SP vorige week vragen aan de minister. Die zei op geen enkele manier te twijfelen aan de onafhankelijkheid van de leden van de Commissie, omdat zij worden getoetst aan een protocol.

Wat gebeurt er met het advies van de Commissie mer?


Indien de Commissie het rapport geheel of gedeeltelijk onvoldoende vindt, zal de minister haar huiswerk over moeten doen. In dat geval moet de Commissie later opnieuw oordelen of dit juist is gedaan.
Is de mer in orde bevonden, dan zal de minister het Luchthavenbesluit 2015 aanpassen. Op deze ontwerpwijziging kan iedereen zienswijzen indienen en moet het ministerie reageren. Tegelijk hoort de minister de Tweede Kamer. Nadat de Raad van State advies heeft uitgebracht, stelt de minister het Luchthavenbesluit definitief vast.
Alle procedures zijn naar verwachting uiterlijk na de zomer van volgend jaar afgerond.


 

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel