Tweede Kamer verdeeld; toekomst Airport niet in gevaar

LELYSTAD • Di 15 mei 2018 | 23:04 • Dinsdag 15 mei 2018 | 23:04

Het probleem van de lange laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport kan na 2023 met de herindeling van het luchtruim worden opgelost. Dat heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) toegezegd aan minister Cora van Nieuwenhuizen, zo zei zij dinsdagavond tegen de Tweede Kamer in een debat over Lelystad en Schiphol. De toekomst van Lelystad kwam daarin niet in gevaar.

De minister wilde zo de Kamer geruststellen dat de overlast door de lage routes (1800 meter hoogte) maar tijdelijk is. Van Nieuwenhuizen herhaalde daarmee haar uitspraak van februari dat hogere vliegroutes na de herindeling een ‘harde voorwaarde’ zijn om Lelystad Airport in 2020 te kunnen openen.

De minister kondigde ook aan dat zij binnenkort met gemeenten in gesprek gaat over hoe en waar het vliegtuiggeluid straks wordt gemeten. Op het ‘oude land’ komen extra meetpunten. In principe moet de luchthaven voor die kosten opdraaien, tenzij gemeenten zelf aanvullende wensen hebben, aldus de minister.

Maximaal 10.000 vliegbewegingen


Op aandringen van ChristenUnie en D66 wil de minister vastleggen dat er tot de herindeling van het luchtruim op Lelystad niet meer dan 10.000 vliegbewegingen mogelijk zijn. De fracties en ook GroenLinks zijn bang voor meer vluchten. De minister vond het opnemen van het maximum in het Luchthavenbesluit overbodig, want totdat het luchtruim opnieuw is ingedeeld, zijn meer dan 10.000 bewegingen niet mogelijk.

Binnen de regeringscoalitie staan VVD en CDA achter de opening van Lelystad. ChristenUnie en D66 nemen pas een definitief standpunt in als de uitkomst van nog lopende onderzoeken bekend zijn. Daaronder is een onderzoek naar hoe Schiphol luchtvaartmaatschappijen kan dwingen om vluchten naar Lelystad te verplaatsen. De minister zal de regeling voor de zomer aan de Europese Commissie voorleggen. Die heeft zes maanden de tijd om erover te oordelen.

Kritiek uit linkse hoek


GroenLinks, SP, Partij voor de Dieren en 50Plus waren zeer kritisch over Lelystad Airport. Zij willen een stop op de groei van de luchtvaart in Nederland vanwege de effecten voor mens en milieu. De partijen missen in de milieurapporten voor Lelystad de effecten van ultrafijnstof en roepen de minister in een motie op hier meer onderzoek naar te doen.

De VVD wil juist dat Schiphol al voor 2020 meer vluchten moet kunnen verwerken om het uitstel van Lelystad te compenseren. VVD en de andere regeringspartijen verschillen van mening over wat hierover in het regeerakkoord en in het Aldersakkoord van 2018 is afgesproken. PVV vindt dat Schiphol moet kunnen groeien tot 600.000 vliegbewegingen, 100.000 meer dan nu is toegestaan.

Routes over het water


De ChristenUnie vroeg de minister nog of vliegverkeer van Lelystad richting het zuiden niet via het IJsselmeer en de Noordzee kan worden geleid, om zodoende de Veluwe te ontzien. Volgens Van Nieuwenhuizen hebben LVNL en Defensie eerder al aangegeven dat deze langere route praktisch op bezwaren stuit. CU en D66 dienden een motie in, die de minister oproept de overlast bij Wezep, Zwolle en het Vechtdal zoveel mogelijk te beperken.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel