"Vakantievluchten Schiphol opgeven, anders niet naar Lelystad"

LELYSTAD • Wo 20 juni 2018 | 20:52 • Woensdag 20 juni 2018 | 20:52

Luchtvaartmaatschappijen kunnen alleen capaciteit op Lelystad Airport krijgen als zij op Schiphol vakantievluchten opgeven. Zij zullen hiertoe niet worden gedwongen. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer. 

Met deze zogeheten verkeersverdelingsregeling wil zij garanderen dat Lelystad alleen dient als overloop van Schiphol. Maatschappijen die nu geen vakantievluchten op Schiphol aanbieden, mogen niet naar Lelystad.

De minister wil hiermee tegemoet komen aan zorgen in de Tweede Kamer dat door opening van Lelystad extra capaciteit zou ontstaan. Van Nieuwenhuizen wil dat ook niet. Capaciteit die op Schiphol vrij komt, mag alleen worden opgevuld met vliegverkeer dat de netwerkfunctie van Schiphol versterkt.

De definitieve versie van de regeling wordt nog uitgewerkt. Nog voor het zomerreces stuurt zij het voorstel ter beoordeling naar de Europese Commissie in Brussel. Die heeft een half jaar de tijd om te toetsen of de regeling juridisch deugt en niet discrimineert.

Luchtvaartmaatschappijen


Maatschappijen als Corendon, easyJet en Vueling hebben eerder aangegeven dat zij de verkeersverdelingsregeling niet eerlijk vinden. Om hieraan tegemoet te komen zegt Van Nieuwenhuizen dat zij het aan de markt over laat om te bepalen wie naar Lelystad verhuist. Van dwang is geen sprake.

Ochtendpiek


Schiphol heeft er het meeste baat bij als er capaciteit beschikbaar komt in de ochtendpiek tussen 7.50 en 10.40 uur en 's avonds tussen 18.20 en 21.40 uur, aldus een rapport van bureau SEO. Maar juist op deze tijden is het aandeel vakantievluchten beperkt, omdat zij vooral 's ochtends vroeg vertrekken en rond de middag aankomen. Uitplaatsen van verkeer naar Lelystad met een verkeersverdelingsregeling in combinatie met andere maatregelen geeft Schiphol in de praktijk halverwege de dag de meeste 'lucht'. 

SEO verwacht dat Lelystad Airport rond 2030 de helft van de vakantievluchten van Schiphol in deze tijdsblokken zou kunnen overnemen, er van uitgaande dat de luchthaven dat jaar de geplande 25.000 vliegbewegingen kan verwerken. 

86 Bestemmingen


Op basis van een aantal criteria als afstand, wel of geen hoofdstad of aantal passagiers dat op andere vlucht overstapt komen er 86 bestemmingen in aanmerking voor vakantievluchten vanaf Lelystad. Het gaat om onder meer Kos, Funchal, Las Palmas, Marrakech, Katowice of Innsbruck. Milaan Malpensa, Malaga en Istanbul Sabiha Gokcen stonden ook op de lijst, maar zijn er weer afgehaald.

Vogels


De minister schrijft verder dat uit een nieuw onderzoek blijkt dat trekvogels in Flevoland geen risico vormen voor vliegtuigen van Lelystad Airport op 600 tot 1800 meter hoogte. Dit onderzoek bevestigt conclusies uit een eerdere studie naar de effecten tussen 1800 tot 3200 meter hoogte. 
Hoewel het onderzoek aangeeft dat er vooral in maart en oktober een meer dan gemiddeld aantal vogels voor komt en het risico op vogelbotsingen in zuidwestelijke richting hoger is, zijn de risico's gemiddeld genomen beperkt en bij Lelystad niet anders dan rond andere luchthavens.
Er zijn dus geen extra maatregelen nodig, zegt Van Nieuwenhuizen. Op dit moment wordt gemeten hoeveel vogels er voorkomen tot zes kilometer van de luchthaven. Dat wordt na opening van het vliegveld herhaald.
Overigens kondigt de minister in een andere brief aan dat rond Schiphol wel wordt doorgegaan met het vangen en vergassen van ganzen om risico's op botsingen te beperken.

Routes


De minister kondigt verder nog enkele wijzigingen aan de vliegroutes aan, maar allemaal buiten Flevoland. Dat gebeurt na simulatie van de routes. Boven Noord-Brabant is een aanpassing nodig, omdat daar te veel vliegverkeer samen komt. Verkeer van en naar Lelystad gaat hier nu hoger vliegen.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel