Actiegroepen willen harde toezegging over vliegroutes

LELYSTAD • Di 13 november 2018 | 13:55 • Dinsdag 13 november 2018 | 13:55

De Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) willen de garantie van minister Van Nieuwenhuizen dat bij de herindeling van het Nederlandse luchtruim geen enkele vliegroute vooraf al vastligt.

De actiegroepen tegen Lelystad Airport vragen de minister om uitspraken te bevestigen, die twee topambtenaren vorige week hebben gedaan in een gesprek in Hattem. De ambtenaren zouden hebben gezegd dat de omstreden B+ routes van en naar Lelystad Airport geen uitgangspunt zullen zijn bij de herindeling. Ofwel: bij de herindeling wordt begonnen met een blanco vel papier.

Loslaten B+ routes is basiseis
Voor de SATL is het loslaten van de B+ routes een basiseis. Doordat vliegverkeer naar Lelystad onder dat van Schiphol moet blijven, verplichten de B+ routes vliegtuigen over grote delen van Nederland lang laag te vliegen.

De SATL vindt het onbegrijpelijk dat minister Van Nieuwenhuizen vasthoudt aan de opening van Lelystad, terwijl de vliegroutes na herindeling volkomen anders kunnen komen te liggen. De actiegroepen vinden dat de minister nog steeds geen consequenties trekt uit de fouten, die haar voorgangers hebben gemaakt. Daardoor is de al in 2012 aangekondigde herindeling nog steeds niet gerealiseerd en moet die pas in 2023 gereed zijn.

Ministerie: alle opties worden bekeken
Het ministerie zegt in een reactie dat voor de integrale herziening van het luchtruim het uitgangspunt is dat er gekeken wordt naar een efficiënter gebruik van het hele luchtruim (minder hinder, meer capaciteit). Dat betekent dat alle mogelijke opties, inclusief de B+, bekeken kunnen worden.

In het Startbesluit voor de herziening van het Luchtruim zal komend voorjaar naast de te onderzoeken scenario’s voor de luchtruimherziening ook worden aangegeven welke verbeteringen nog voor de herindeling in 2023 doorgevoerd kunnen worden. Het verhogen van de aansluitroutes van Lelystad Airport valt daar in ieder geval onder.

Herindeling biedt volgens LVNL kansen
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zei afgelopen juni in de Tweede Kamer op vragen van D66 dat de herindeling kansen biedt om de B+ routes 'opnieuw te overwegen'. "Op het moment dat je het luchtruim gaat herindelen en de aan- en uitvliegroutes in dat gebied veranderen, zul je op zijn minst de aansluiting op B+ opnieuw moeten bekijken, want anders kom je op een uitgangspunt waar vervolgens geen vervolgroute meer ligt," aldus Jurgen van Avermaete van LVNL.

Heroverweging van de B+ routes is aan de orde als de randvoorwaarden die aan de huidige routes zijn gesteld komen te vervallen. Dan gaat het vooral om de voorwaarde dat er niet over de Oostvaardersplassen wordt gevlogen.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel