Gedeputeerde nog steeds overtuigd van opening Airport in april 2020

LELYSTAD • Do 10 januari 2019 | 18:40 • Donderdag 10 januari 2019 | 18:40

Het is wel degelijk mogelijk om in april 2020 met vakantievluchten vanaf Lelystad Airport te beginnen. Als er voor de zomer duidelijkheid is over het luchthavenbesluit, kunnen luchtvaartmaatschappijen april volgend jaar toch nog klaar zijn met hun voorbereidingen.

Dat zegt de Flevolandse VVD-gedeputeerde Jan de Reus. Hij reageert op het bericht van Omroep Flevoland, RTV Oost en Omroep Gelderland van donderdagochtend dat april 2020 niet haalbaar is. De procedures en politieke besluitvorming voor de luchthaven zijn pas op z'n vroegst rond de zomer klaar. Willen luchtvaartmaatschappijen vanaf april 2020 vanaf Lelystad gaan vliegen, dan moeten zij in maart/april dit jaar duidelijkheid hebben.

De Reus zegt signalen te krijgen dat de besluitvorming wel op schema ligt. Zelfs als de Kamer pas in mei over het luchthavenbesluit oordeelt en het kabinet de maanden daarna het definitieve besluit vaststelt, kunnen maatschappijen volgens hem met hun planning aan de slag.

"Alles gericht op opening 2020"
Zijn partijgenoot en VVD-Kamerlid Remco Dijkstra benadrukt dat het streven is en blijft om Lelystad in april/mei 2020 geopend te krijgen. "En daar is alles op gericht", aldus Dijkstra. Als de procedures in mei zijn afgerond, kan de minister een openingsdatum noemen. "Het debat in april/mei geeft dus de doorslag".

Minister Cora van Nieuwenhuizen laat via haar woordvoerder weten dat opening 'in 2020' de doelstelling blijft, maar dat dit door de procedures wel ingewikkelder wordt. De minister zei dit in december ook tijdens een Kamerdebat.

D66: opening 2020 wordt moeilijk verhaal
Jan Paternotte van coalitiepartij D66 is minder optimistisch: "Het wordt blijkbaar een moeilijk verhaal om 2020 te halen. Een ding is duidelijk: je moet Lelystad Airport niet met stoom en kokend water naar de opening willen brengen."

Eppo Bruins (ChristenUnie) vindt het vervelend voor Flevoland als 2020 niet wordt gehaald, maar voorop staat dat de procedures wel zorgvuldig gebeuren. Een jaar later open betekent dat inwoners van het 'Oude Land' ook een jaar minder lang overlast door de laagvliegroutes hebben. Want die lage routes moeten in 2023 door de herindeling van het luchtruim verleden tijd zijn.

SP: opening uitstellen tot 2023
Oppositiepartij SP is positief over het uitstel en zag het al aankomen. Kamerlid Cem Lacin noemt uitstel tot 2021 'weer een stap in de goede richting'. Hij vindt dat om vertrouwen bij inwoners terug te winnen de minister er het beste aan doet om de gehele opening uit te stellen tot 2023.

Voorbereidingstijd
Luchtvaartmaatschappijen hebben ruime voorbereidingstijd nodig om vanaf Lelystad Airport te gaan vliegen. Zo geeft Transavia aan dat het zeker een jaar de tijd kost om een nieuwe bestemming voor te bereiden. Hoe langer duidelijkheid over de opening op zich laat wachten, hoe langer Transavia moet wachten met het maken van de nodige beslissingen. 

Luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft schetst eveneens het beeld dat vliegen vanaf een nieuwe luchthaven niet iets is wat een maatschappij van de een op de andere dag regelt. "Als je het goed wilt doen en een goede operatie wilt starten, heb je daar toch ongeveer een jaar voor nodig."

Deel artikel

reacties (13)

  • Marcel

      Vr 11 januari Vrijdag 11 januari

    Zo snel mogelijk open met Lelystad!
    Jullie staan van de zomer wel weer in de rij op Schiphol om op vakantie te gaan.
    Open Open Open.

    reageer
  • Jaap

      Vr 11 januari Vrijdag 11 januari

    Ach, de gedeputeerden lopen welk vaker een jaartje of drie achter.
    In 2023 zal Jan de R. vragen om een parlementaire enquête naar o.a. de financiering en besluitvorming.

    reageer
  • Mohammed Bazichi

      Vr 11 januari Vrijdag 11 januari

    VVD gaat meerderheid in 1e kamer kwijtraken in maart dan mogen ze naar de pijpen van Klaver dansen m.a.w. helemaal geen LA meer hahaha
    Meer dan de helft van de Nederlanders is tegen uitbreiding luchtvaart dat gaat uiteindelijk de politiek bepalen m.b.t. de luchtvaart .

    reageer
  • Jaap

      Vr 11 januari Vrijdag 11 januari

    Bas: raar opkijken? Na het drama van het ziekenhuis? Heb je iets gemist?

  • Bas

      Vr 11 januari Vrijdag 11 januari

    En dat geloof je zelf? Je zal nog raar opkijken...

  • Logisch Nadenken?

      Do 10 januari Donderdag 10 januari

    Wie bekruipt niet het gevoel dat er iets ernstig mis is met ons allemaal.
    Op de wadden maakt zich iedereen druk om de vervuiling en al wat niet meer.
    Terwijl men nu geoorloofd de kerosinedampen, lawaai en alle vervuiling wil laten droppen .Welk belang staat men te dienen in deze smerige spelletjes.

    reageer
  • Joop

      Vr 11 januari Vrijdag 11 januari

    Bas, wat ben je weer zwart wit aan het denken! Behalve de advertentie voor brandweer mannen verder geen banen gezien. De hotels? Corendon richt zich op Maastricht. De andere vogel;al jaren niets! Geringe milieuvervuiling? Even naar de bieb en de laatste Consumenten gids lezen! Gratis maar wel op de fiets graag!!

  • p

      Vr 11 januari Vrijdag 11 januari

    Het logisch nadenken is hier dus al aangetast.

  • Bas

      Vr 11 januari Vrijdag 11 januari

    Je kunt inderdaad niet meer logisch nadenken als je het aanspoelen van verloren zeecontainers niet kan scheiden van de geringe vervuiling dat een modern vliegtuig veroorzaakt met tientallen mensen aan boord die op zaken reis gaan of op vakantie gaan.

    Wist u dat de adem van de mensheid get meest vervuilende is op aarde? Daar dan ook mee stoppen?

  • Bas

      Do 10 januari Donderdag 10 januari

    @Tafeldame wat heb je gemist?
    Schiphol is 100% eigenaar van Lelystad Airport en bouwt daar voor tientallen miljoenen een ultramoderne luchthaven. Ik geloof toch dat je er echt niets van snapt.

    reageer
  • Jaap

      Vr 11 januari Vrijdag 11 januari

    Bas: niet jokken Laatste berekeningen dan 300 miljoen euries.

  • Piet

      Vr 11 januari Vrijdag 11 januari

    Ja, LA is een heel duur breekijzer om Schiphol uitgebreid te krijgen. Zodra de politiek nee zegt tegen LA heeft Schiphol een zeer zwaar argument om het aantal vluchten flink uit te breiden. Ze zijn de terminals al aan het uitbreiden en er is al een proefbalonnetje opgegooid over het uitbreiden tot 540000 vliegbewegingen per jaar binnen dezelfde geluidsgrenzen. Zo is LA de investering toch waard.

  • laat alle reacties zien
  • Pino

      Do 10 januari Donderdag 10 januari

    Prima, lekker veel werkgelegenheid. Kijk er al naar uit.

    reageer
  • Joop

      Vr 11 januari Vrijdag 11 januari

    Welke banen dan?

  • Piloot

      Do 10 januari Donderdag 10 januari

    Vliegroutes zullen in 2023 dezelfde blijven als nu geschetst. Zeker zolang Schiphol de huidige aantallen vluchten zal behouden. Daarom zal vliegveld Lelystad nooit worden geopend. Politieke tegenstand groeit al gestaag.

    reageer
  • Bas

      Do 10 januari Donderdag 10 januari

    Mocht je willen...

  • Rob

      Do 10 januari Donderdag 10 januari

    Gedeputeerde weer zo’n lintjes knipper die de wijsneus wil uithangen en de boel rijp denkt te kneden zoals de burgemeester van Lelystad, volgens mij gaat er helemaal niets open.

    reageer
  • Sander

      Vr 11 januari Vrijdag 11 januari

    Leg maar eens een waterpas over de lengte van de aarde, alleen dan is het een goede vergelijking.

  • Rob

      Vr 11 januari Vrijdag 11 januari

    Slim Bas ja leg maar eens een waterpas op de weg

  • Bas

      Do 10 januari Donderdag 10 januari

    Nee en de aarde is plat toch?

  • Klaas

      Do 10 januari Donderdag 10 januari

    Vliegveld gaat helemaal niet open Let maar op.

    reageer
  • Tafeldame

      Do 10 januari Donderdag 10 januari

    Schiphol heeft en wil niks met LA. Vanaf dag 1 is dat duidelijk, alleen Gemeente Lelystad dacht er belang bij te hebben en hun sneeky rol te kunnen molesteren met Alders tafel geleuter.Schiphol heeft nu haar zin, het wachten was op het kunnen uitvoeren van meer vluchten en dat hebben ze voor mekaar nu. Dus laat maar waaien dat LA. Voor veel mensen trouwens een s een pak van hun hart!.

    reageer
  • hmm

      Vr 11 januari Vrijdag 11 januari

    @die persoon onder me
    Voor 70% jaa, neemt nog niet weg dat de opmerking van Tafeldame kant noch wal slaat. Dat kun je niet ontkennen. Het is namelijk feitelijk onjuist dat ''schiphol heeft en wil niks met LA'' alsmede dat letterlijk elke zin in het bericht van Tafeldame feitelijk onjuist is.

  • Jaap

      Vr 11 januari Vrijdag 11 januari

    M+H: en van wie is de Schiphol groep?? Precies van de Staat der Nederlanden.

  • Mjamjam

      Do 10 januari Donderdag 10 januari

    Haha, als je geen idee hebt waar je iets over zegt, zeg dan niets. Lelystad airport is van Schiphol en Schiphol investeert daar momenteel tientallen miljoenen in.

  • hmm

      Do 10 januari Donderdag 10 januari

    Ehm? Schiphol is letterlijk de eigenaar van Lelystad Airport. Wat een belachelijk en nietszeggend bericht, echt, dit slaat kant noch wal. Lees je eerst eens in voor je wat onzinnigs loopt te roeptoeteren.

  • Kees

      Do 10 januari Donderdag 10 januari

    Lekker blijven hopen Jan, wij hopen dat deze dwaling in visie op de toekomst van Nederland stopt

    reageer
  • Duzzz

      Do 10 januari Donderdag 10 januari

    Natuurlijk. Ik verwacht niks anders. Dat gaat echt gewoon door!! #kanniewachten

    reageer
  • Jaap

      Vr 11 januari Vrijdag 11 januari

    Je wacht al vanaf 2014....

  • Brek

      Do 10 januari Donderdag 10 januari

    Loopt deze heer voor de VVD fanfare uit?

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert