Open brief aan Rutte over Lelystad Airport

LELYSTAD • Za 12 januari 2019 | 9:42 • Zaterdag 12 januari 2019 | 9:42

De stichting Lelystad Airport Moet Door heeft zaterdag een paginagrote open brief aan premier Rutte geplaatst in de NRC. In de brief schrijft initiatiefnemer Cees Okkerse dat Rutte zich 'moet laten leiden door de feiten' rond Lelystad Airport. De advertentie is betaald uit donaties die de stichting heeft gekregen.

"Steeds vaker zien we dat een (vaak kleine) groep activisten met groot fanatisme een onderwerp zo weet te framen dat de politiek meebuigt", stelt Okkerse. Als voorbeeld noemt hij de aanleg van het spoor in de Oostvaardersplassen, die 'door de milieulobby jarenlang werd vertraagd'. Dat is bij Lelystad Airport ook gebeurd, stelt hij.

Vrije marktwerking moeilijk te regelen
Okkerse is fel tegen de recente roep om een wet die luchtvaartmaatschappijen dwingt te kiezen tussen Lelystad en Schiphol. "Dat mag van actievoerders en enkele politieke partijen niet in de vrije marktwerking worden gerealiseerd", aldus de brief. "En tja, daar moet Brussel mee instemmen. En die is van de vrije marktwerking. Waarom stellen zij die eis zo? Omdat ze weten dat dat moeilijk te regelen is en dat de kans daardoor vergroot wordt dat Lelystad Airport dan niet los kan gaan? Het middel wordt zo tot doel verheven", aldus Okkerse.

"Bij de Oostvaardersplassen heeft fictie gezorgd voor vertraging, bij Lelystad Airport leidt fictie al jaren tot vertraging. We mogen onze democratie niet laten kapen door verhalenvertellers", vindt Okkerse. Als premier Rutte zich door de feiten laat leiden, kan Lelystad Airport in april 2020 eindelijk open, schrijft hij, om te besluiten met "Een betrouwbare overheid is niet een voorrecht van de tegenstanders!"

Deel artikel

reacties (58)

  • Hans

      Ma 14 januari Maandag 14 januari

    Er ligt een prima luchthaven bij Groningen, maar gezien die geen eigendom van Schiphol Group is, was dat vanaf moment 0 al geen optie voor de staat.

    Welke tourist gaat er met de niet bestaande openbaar vervoer opties van Lelystad naar Amsterdam? Of Zwolle? Weet je hoeveel bussen er moeten rijden om 10 Transavia vluchten per dag naar Amsterdam te brengen? Punt is dat alleen vracht enig succes kan hebben op Lelystad. Die kunnen ook een fijne stijle aanvliegroute nemen naar de baan, dus minder geluidsoverlast.

    reageer
  • Harry

      Ma 14 januari Maandag 14 januari

    90% van de reizigers gaat met de auto. Uit die Transavia vlucht met ca. 190 reizigers, gaan er dus een stuk of 20 met het OV. Vanaf Lelystad Airport rijdt er een bus in 10 tot 15 minuten naar station Lelystad. Daarvandaan zijn er prima treinverbindingen naar Amsterdam en Zwolle. Dat redt je vanaf Groningen Airport Eelde naar Amsterdam echt niet zo goed met het OV.

  • Linda

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Eindelijk de overgrote meerderheid ook een stem!

    Tientallen miljoenen Europeanen willen wél vliegen en ook naar Nederland.

    reageer
  • Joop

      Di 15 januari Dinsdag 15 januari

    Wij fietsen! Of gaan met de trein! Kunt u al zonder diesel??

  • Hans J.

      Ma 14 januari Maandag 14 januari

    @ Joop, ja en jij en je gezin kunnen in Nederland ook alles lopend bereiken. Dus waarom heb je dan een auto?

  • Joop

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Welke overgrote meerderheid dan? U bedoelt een(1) advertentie?
    Ze kunnen, heel goed, met de bus en trein in Nederland komen.
    Tientallen miljoenen Europeanen willen zeker ook schone lucht en vooral een goede gezondheid!

  • Waterwijker

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    "De vrije markt maakt meer kapot dan je lief is".

    Gelukkig niet zo vaak van toepassing, maar hier duidelijk wel.

    Stop luchthaven Lelystad, houdt het vliegveld zoals het was, een thuisbasis voor de kleine luchtvaart. Verkeersluchtvaart heeft niets te zoeken in de polder.

    reageer
  • Schaapjes

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Wat een kulverhaal. Als er een sector een vele malen sterkere lobby heeft dan de groene clubs is het wel de luchtvaart. De enige transport sector die nog steeds geen accijns kent en vrijwel onbeperkt mag groeien.

    reageer
  • Boer Harms

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    De laatste stuiptrekkingen van de klimaatverprutsers
    Helaas meneer Cees het gaat hem niet worden

    reageer
  • Janmaat H.

      Ma 14 januari Maandag 14 januari

    Klimaatverprutsers? Dat is de mens die maar doorfokt en doorfokt. Meer mensen betekent meer CO2 uitstoot en minder ruimte om die uitstoot te compenseren met bijvoorbeeld bossen. Een probleem moet je bij de bron aanpakken en niet bij het gevolg.......

  • laat alle reacties zien
  • Jaap

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Schoenmaker houd je bij je leest.

    reageer
  • Jk

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Heerlijk verfrissend om eens een gefundeerd tegengeluid aan de eco/emo lui te horen/lezen. Zou veel vaker moeten gebeuren tegen onder andere alle postcode loterij gesubsidieerde proffesionele zeiksnorren

    reageer
  • B.k

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Wat een gezeik, de vliegveld had al open moeten zijn , voor het milieu maak het weinig uit, als niet in Lelystad landen dan gaan ze wel ergens anders landen!je heb zóveel zeikers die niks anders te doen hebben dan dwars liggen BAH!!!!!!

    reageer
  • Babet

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Het is niet een ‘beetje’ werkgelegenheid maar ‘heel veel’ wergelegenheid.
    Buiten het vliegveld, komen er ook bijvoorbeeld 2 hotels, toeleveringsbedrijven, trekt een vliegveld nog meer bedrijven aan. Toeristen die via Lelystad gaan zetten Lelystad maar ook de toeristische attracties op de kaart (even voor of na de vlucht naar Aviodrome of bataviastad) etc etc....dit heeft echt een mega goede impact

    En tuurlijk is het zo dat er ook misschien een klein beetje overlast is. Maar het is ook niet eerlijk om daar alleen Schiphol
    mee op te zadelen! Beetje egoïstisch om alleen de lusten van het vliegen maar niet de lasten te willen dragen!

    reageer
  • Harry

      Di 15 januari Dinsdag 15 januari

    Eerlijk is eerlijk, Vd Valk heeft al heel wat termijnen genoemd voor de eerste paal. Ik snap best dat ze de bouw uitstellen zo lang er geen duidelijkheid is over Lelystad Airport. Dus dat tijdelijke verlies aan werkgelegenheid is vooral het geklungel op het ministerie en het politieke getreuzel op basis van protesten uit de Bible belt aan te rekenen. Maar Vd Valk heeft wel de grond gekocht, en zal dus ook echt wel eens gaan bouwen, maar moet veel eerlijker zijn over de planning en de afhankelijkheid van de besluitvorming over Lelystad Airport. De huidige manier van zakendoen leidt tot twijfels.

  • Joop

      Ma 14 januari Maandag 14 januari

    L: dat zeiden ze ook in 2017, 2018, ...

  • Linda

      Ma 14 januari Maandag 14 januari

    @Jan, je mist blijkbaar heel wat. Van der Valk gaat gewoon rond de zomervakantie beginnen met de bouw!

  • Jan

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Kwats! Totaal geen extra werkgelegenheid! Een hotel gaat niet door en het vogelhotel zou twee jaar geleden met de bouw beginnen. Dit pretvliegveld kost al tientallen banen!

  • B.k

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Wat heb je toch een hoop zeikers , als ze maar kunnen dwars liggen, ze hebben volgens mij verder niks te doen ! Het word tijd dat de vliegveld open gaat . Al dat gezeik eromheen !

    reageer
  • Jaap

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Stop toch met dat vliegveld. Dat klein beetje werkgelegenheid dat het geeft weegt niet op tegen alle overlast voor mens, dier en milieu.

    reageer
  • Joop

      Ma 14 januari Maandag 14 januari

    Vergeet de miljarden aan extra gezondheidskosten en de schade aan mensen en de natuur niet!

  • Harry

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Vergeet het plezier voor miljoenen vakantiegangers niet. Dat weegt wel op tegen de nadelen.

  • Bas

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    He vaker gehoord. Wordt geen napraten!

  • Albert

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Super verwoordt.

    reageer
  • Ro

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Als Heer Okkerse denkt dat door dit briefje te schrijven, Rutte in z'n ééntje het pretveldje door kan drukken, dan heeft Okkerse NIETS begrepen van wat democratie inhoud. Terug naar de schoolbank dan maar

    reageer
  • Johan

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Prima actie. Geef de meerderheid ook een stem. AirPort Lelystad moet snel open. De overgrote meerderheid in Flevoland is voor snelle ingebruikname van het vliegveld.

    reageer
  • Jaap

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    En waar baseer jij dat op?

  • Hannes;

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Een achteraf gedefinieerde juridische samenstelling, vraagt in alle bescheidenheid en respect naar een maatschappelijke samenleving! ("Op een zwak fundament kan men niet verder bouwen, vandaar de velen tegenstanders!")

    reageer
  • Spookk

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Geweldig Cees 👍🏼

    reageer
  • Marcel

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Helemaal mee eens Cees👍👍🛫
    Zo snel mogelijk open!
    Kost onze samenleving al genoeg deze vertragingen.

    reageer
  • Heintje

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Dit valt dus niet onder het framen van een onderwerp wat deze heer doet!

    reageer
  • R.S.

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Lelystad AirPort moet zo snel mogelijk open en ik sta volledig achter het artikel van de heer Cees Okkerse.
    Laat de opening van Lelystad AirPort niet langer ophouden door een kleine groep activisten.

    reageer
  • Ro

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Hij kan wel zoveel brieven naar Vriendje Rutte schrijven. Rutte kan weinig anders dan het aan zijn mislukte Ministertje Nieuwenhuizen doorgeven.

    En ieder die nog steeds denkt dat het om een klein groepje tegenstanders gaat. Het kleine groepje is intussen vele malen groter dan de club van voorstanders.

    reageer
  • Harry

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    @Ro: een minderheid in de provincies die je noemt is tegen. Daar zijn voldoende enquetes op basis van een objectieve steekproef naar gehouden. Grote delen van Friesland, Drenthe en Overijssel krijgen niet eens vliegroutes over zich heen, of op meer dan 4km hoog. Noord-Brabant is al helemaal niet tegen; daar steunt de meerderheid ook de ontwikkeling van Eindhoven Airport, zelfs in de wijken van Eindhoven waar langs gevolgen wordt.

  • Ro

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Herman
    De minderheid zal nooit de meerderheid worden..
    Helemaal mee eens.. 3 keer raden wie meerderheid zijn, aangezien Friesland, Gelderland, Drenthe, Brabant, Overijssel, groot deel van Flevoland finaal over de zeik zijn.

  • Herman

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Niet gaan raaskallen nu.
    De minderheid zal nooit de meerderheid worden

  • Ro

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Mooi bericht. Erg goed geschreven.
    Deze man moet de politiek in.
    Net zo leugenachtig en onbetrouwbaar.
    Zal hij zich zeker thuis voelen.

    Overigens ben ik van mening dat mensen niet zozeer tegen LA zijn, maar vooral tegen die lange lage vliegroutes.

    reageer
  • P.G.W.

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Jan2
    Deze man heeft het lef om over "verhalenvertellers" te schrijven. Hij is een sprookjesverteller van het ergste soort.

    Beste Jan, ik ken dhr. C.Okkerse al meer dan 40 jaar, één ding weet ik zeker, hij is géén sprookjesverteller. Hij is een kundige man en een gerespecteerd jurist. De waarheid komt altijd te hard, leer daar maar mee te leven!!!!! Prettig weekend.

    reageer
  • Ro

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Wat voor belang heeft deze jurist bij dit pretveldje??

  • Logisch Nadenken?

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Kundig misschien, maar zonder empathie voor een medemens met gezondheidsproblemen en in zijn gedachtegoed links.Echt een tekortkoming in denken.

  • Logisch Nadenken?

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Een bijzonder verhaal van een bijzondere verhalen verteller.
    Het schets precies de hoogmoed waarin de schrijver in verkeerd om alles op alles te zetten om anders denkende te stigmatiseren.
    Opmerkelijk voor een vertegenwoordiger van het rechtssysteem met als doel laat de rest maar kletsen.

    reageer
  • Mjamjam

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Goed initiatief, er wordt teveel geluisterd naar een klein groepje mensen die veel te hard schreeuwen.

    reageer
  • Jaap

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Je bewijs??

  • Mjamjam

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Goed initiatief, er wordt teveel geluisterd naar een veel te hard schreeuwend klein clubje mensen.

    reageer
  • Joop

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Klinkklare onzin. De Tweede Kamer beslist.

  • Fred

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Laten we LA snel openen en alle mensen die op de Veluwe wonen en andere facebookactivisten verbieden er gebruik van te maken. Dan heeft het nog steeds meer dan genoeg bestaansrecht. Het aantal mensen dat er last van heeft weegt niet op tegen het aantal mensen wat er in de toekomst plezier van gaat hebben.

    reageer
  • Ineke

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Goed zo Cees! Open dat vliegveld. Laten we ons alsjeblieft niet laten gijzelen door dat kleine groepje hysterische anti’s. Zet hem op Cees!

    reageer
  • Flevoburger

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Voor Mark Rutte / de VVD is er maar 1 ding belangrijk: de BV Nederland.
    En gezien er dan in eerste instantie alleen naar de economische aspecten wordt gekeken zal Mark er alles aan doen om dat vliegveld zsm open te krijgen..
    En zolang we met z'n allen die hele goedkope "lang leve de lol" / vakantie reisjes blijven maken....
    Lelystad Airport zal er gewoon komen. Het is nu gewoon een kwestie van tijd

    reageer
  • Jaap

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Dat zeiden ze in 2008 ook al!! Elf jaar geen herrie en luchtvervuiling! Doorgaan met die natuurgebieden in Flevoland!

  • Henk

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Jaren onder de rook van Schiphol gewoond ik vond het geweldig!!
    Er gaan vliegtuigen over nou en?
    Je kan je overal aan ergeren.
    Treinen , boten , bruggen, auto,s , buren enzv.
    Gewoon zo snel mogelijk open dat vliegveld .

    reageer
  • Jaap

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Wat komt u dan doen tussen de natuurgebieden?

  • KC

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    De PvdA is ook voorstander

    reageer
  • Harry

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Klopt, ook de PvdA gaat het alleen om de randvoorwaarden, en is deze partij niet tegen Lelystad Airport. Datzelfde geldt voor 50plus. De PVV, FvD en DENK zijn voor ontwikkeling van Lelystad Airport zonder randvoorwaarden. Daarom haalde de motie van CDA/D66/CU om de besluitvorming uit te stellen totdat er duidelijkheid is over de aanpassing van de vliegroutes ook geen meerderheid. De enige echte tegenstanders zijn GL/SP/PvdD.

  • Rob

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Prima actie. Inderdaad zeer veel roeptoeters die met ongenuanceerde uitspraken, vaak met valselijk opgemaakte onderzoeken de media bespelen. Blij dat er nu een club opstaat met op feiten gebaseerde argumenten de anonieme meerderheid vertegenwoordigen.

    reageer
  • Jaap

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    U bedoelt met gemanipuleerde cijfers van hun vorige website!!

  • Rob

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Beste Albert blijf bij de feiten. Geluidsoverlast wordt amper. Mis even de context . Links zorgt voor de zwakkere in de samenleving. Klopt en wie betaald dat. Even lelystad als voorbeeld, van oudsher zwakke gemeente met grootst aantal uitkeringen. Voor de economie en werkgelegenheid (zeker voor de " zwakkere " ) zeer welkom het vliegveld. Mínder geld aan uitkeringen. Dus meer geld over voor oa groene zaken.

    reageer
  • Yvon

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    En uiteindelijk weer meer zorgpremie ivm mensen die luchtwegproblemen krijgen en behandeling en/of medicatie nodig hebben, enorme stress ervaren ivm herrie en ten gevolge daarvan een slecht werkend immuunsysteem ontwikkelen,waardoor zij om de haverklap ziek worden. Niet kunnen werken en thuis komen te zitten. Oh nee kunnen ze natuurlijk het vliegtuig pakken om naar een stressloze bestemming te vliegen , bij voorkeur ook nog met schone lucht en zo is de cirkel dan weer rond.

  • Henk

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    EN zo is het.

    reageer
  • Jaap

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Wat? Dat er al tientallen banen weg zijn door het vliegveld!!

  • X

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    LA is helemaal niet nodig. Het is puur een geld kwestie. Schiphol is de eigenaar. Er zijn genoeg vliegvelden in Nederland die de groei makkelijk op kunnen vangen. Zoals altijd een groep mensen die dit roepen die er financieel veel beter van worden. Laat de groei door bestaande vliegvelden opgevangen worden. Daar worden die sterker en gezonder door.

    reageer
  • Harry

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    @Jaap: volgens de geluidscontouren en afgesproken aantallen vliegbewegingen zijn die vliegvelden dus gewoon vol, en die kunnen dus geen extra vliegbewegingen overnemen. Niet proberen de normen daar op te rekken om Lelystad gesloten te kunnen houden! Overigens zit Eindhoven al wel echt behoorlijk vol, ook qua capaciteit. Defensie moet daar ook nog kunnen vliegen.
    Je verhaal over het ziekenhuis en de brandweer in Lelystad kan ik niet volgen. Het ziekenhuis heeft er niets mee te maken (heeft Eelde ook niet), en de brandweer op Lelystad Airport wordt door Schiphol betaald. Dat is dus anders dan bij Eelde, waar de gemeenten en provincies eigenaar zijn van het verlieslijdende vliegveld waar de markt al decennialang geen behoefte aan heeft. Net zo min als aan Twente, waar de gemeenten en provincie Overijssel hun ambities voor een luchthaven wel hebben laten varen nadat er jarenlang geen investeerders te vinden waren.

  • Jaap

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Harry, toch weer een leugentje. Die velden zijn niet vol maar mogen volgens de afspraak niet meer herrie maken en dus niet groeien! Afspraak is afspraak! Niet weer gaan " schiphollen!"

  • Jaap

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Harry: welk ziekenhuis heb brandweer kazerne in Lelystad dan? Ook peperduur belastinggeld!!

  • Joop

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Eigenaar maakt niets uit..in dit geval lange afstandsvluchten vanuit schiphol
    En alle vakantievluchten europa via de kleinere lokale vliegvelden. Waarom wil brussel niet... heeft zelf 2 vliegvelden en vreest daar meer leegloop.
    Lelystad moet door

  • Harry

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    De kans is overigens serieus aanwezig dat Groningen Eelde Airport gesloten gaat worden voor de commerciële luchtvaart. Er moet daar een peperdure nieuwe brandweerkazerne gebouwd worden, en is een forse renovatie van het luchthavengebouw nodig. Nu luchtvaartmaatschappij Nordica besloten heeft te vertrekken vanwege een gebrek aan passagiers, en de aanbesteding van de brandweerkazerne een forse financiële tegenvaller heeft, vragen de aandeelhouders provincies Groningen, Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo zich af of ze nog miljoenen moeten gaan investeren in de brandweerkazerne en luchthavengebouw. Bij sluiting zullen de resterende vluchten van Groningen Eelde naar een ander vliegveld verplaatst moeten worden. Lelystad ligt voor de hand voor TuiFly enz.

  • Harry

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Schiphol en Rotterdam zijn vol, Eindhoven en Maastricht bijna vol (beide nog ruimte voor enkele duizenden vliegbewegingen extra). Alleen Groningen Eelde heeft meer ruimte, maar ook niet voor 45.000 vliegbewegingen per jaar extra. De woonwijken liggen daar veel dichterbij het vliegveld.

  • albert

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    al de voorstanders hebben zeker geen last van geluids overlast.
    En laten we blij zijn met een links wespen nest.
    Linkse mensen zorgen tenminste voor de zwakkeren in de samen leving.
    Kan je van de VVD niet zeggen.
    op naar 20 maart

    reageer
  • Km

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Super goede actie 👍👍👍wij en velen met ons staan er 100% achter!!!
    OPEN DAT VLIEGVELD !!!

    reageer
  • Jaap

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Welke velen? Praat geen lariekoek! Je komt niet eens met bewijs.

  • Jan2

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Deze man heeft het lef om over "verhalenvertellers" te schrijven. Hij is een sprookjesverteller van het ergste soort. Ik heb jaren onder "de rook" van Schiphol gewoond en weet heel goed wat mensen wordt aangedaan. En wat een aantal reacties op positieve wijze beweren over deze advertentie, betaald door een handjevol zakenlieden, wil ik wijzen op de Paginagrote advertentie in de kranten begin 2000, met daarin enkele duizenden handtekeningen van tegenstanders. En die kwamen uitsluitend uit de omgeving van het vliegveld zoals Dronten en Lelystad!! De adv. was ook betaald door die tegenstanders! Stop met dit bij voorbaat mislukte en verliesgevende vliegveld!!

    reageer
  • Yvon

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Ja jan ik heb daar ook gewoond in 3 verschillende steden, Amstelveen, zwanenburg en hoofddorp en was zo vreselijk blij dat ik er uiteindelijk weg kon. Geen medicatie meer, geen herrie. Gewoon in je tuin kunnen zitten.Elke dag die herrie, altijd de enorme aanslag. Je hebt volkomen gelijk wat mij betreft. Ook schieten de omwonenden v Schiphol er nx mee op want de vluchten verplaatsen naar lelystad gebeurd omdat Schiphol dan het aantal vluchten verder kan opvoeren. Ook toen veel overleg, veel beloften maar niets zo onbetrouwbaar als de overheid/ schiphol. Als LA eenmaal open is hebben ze overal schijt aan.

  • Miky

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Een kleine groep kapilisten die over onze gezondheid en gemeenschap geld wil verdienen aan het wangedrocht AirPort Lelystad ;(

    reageer
  • KC

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    En jij zeker met Klaver mee vliegen naar een Europeese bestemming.

  • Dronten

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    En nu huillie huillie doen. Stoppen met dit grote fiasco. Door de strot gedrukt en onschuldige gedupeerde bewoners zijn dik de pineut.!! Stoppen...nu..!!
    Verlies nemen. De boel opruimen. Deuren dicht en weer door. Kunnen wij ook weer rustig slapen en genieten van de rust..!!!

    reageer
  • Dronten

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Nee Harry, maar wel van het feit dat ze in nabije toekomst laag over onze woning heen vliegen met donder en geweld..!!!!

  • Harry

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Hoezo "weer rustig slapen"? Als je nu wakker ligt, kan dat nog niet van de Boeings en Airbussen naar Lelystad Airport zijn.

  • Piloot

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Niets meer dan een losse flodder. Een erg dure, gericht vanuit de hoek van het grote kapitaal op een vertegenwoordiger van de VVD, de parij van het grote kapitaal. De partij die als enige partij van de coalitie nog voor uitbreiding van Lelystad Airport is, een partij waarvoor welzijn zeer ondergeschikt is aan de welvaart en waarvoor alleen de belangen van de huidige generatie tellen en de komende generaties het maar moeten uitzoeken. Prik er doorheen: Niets meer en niets minder dan een een-tweetje.

    reageer
  • Pjotr

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Harry, ja ja de burger krijgt hoge kosten: die zijn er al!! ( energierekening) Het bedrijfsleven wil niet investeringen voor milieu aanpassingen die de kosten verhogen bedoelt u!!

  • Harry

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    CDA, CU en D66 zijn helemaal niet tegen de uitbreiding van Lelystad Airport, het gaat alleen over de randvoorwaarden. Overigens is de vraag hoe lang deze coalitie nog stand houdt, nu D66 en VVD lijnrecht tegenover elkaar staan over het Nederlandse "klimaatakkoord" dat een aantal groeperingen met elkaar gesloten hebben zonder de inwoners van dit land te raadplegen, en zonder de politiek te betrekken. De VVD is niet bereid om de burger met hoge kosten voor elektrische auto's en warmtepompen op te zadelen (het CDA vermoedelijk ook niet), D66 wel (en CU ongetwijfeld ook).

  • Pro Airport Lelystad

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    EINDELIJK. Iemand met ballen en verstand van zaken die zijn nek durft uit te steken in de linkse wespennest.Ik ben helemaal eens met Cees Okkerse. Wij moeten ons niet laten gijzelen door die geitenwollen sokken en niet buigen voor de zogenaamde klimaat veteranen!!

    reageer
  • Pjotr

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Deze meneer is een advocaat.. Hij heeft duidelijk beroepsmatig belang bij het asfaltstripje Initiatief nemer van een website waarbij er niet erg netjes is omgegaan met de zgn ledentallen.

  • Bas

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Die activisten zullen altijd en overal tegen gaan. Treurig is dat dit altijd op kosten van de samenleving is en dat populistische politici zich voor het karretje laten spannen om kies zieltjes te winnen

    reageer
  • Pjotr

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Op welke kosten dan Bas? Kom eens met argumenten ipv onderbuik gevoelens!

  • Niek Beenen

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    We hebben er helaas maar mee te leven dat er gekkies op alle flanken van denkbare spectra met volle overtuiging het oprechte debat saboteren of zelfs willen dreigen met geweld.

    Wel goed dat er nog briefschrijvers zijn zoals deze, die de nuance en een feitenrelaas het publieke debat in helpen.

    reageer
  • Pjotr

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt!! Niek.

  • Ras

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Mooi verhaal deze man moet fictie boeken gaan schrijven.

    reageer
  • Bas

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    De grootste activist is Schiphol zelf.

    reageer
  • Bas

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    M..Het oncontroleerbare gedrag destijds tijdens Alderstafel gesprekken bleek keer op keer dat tijd rekken het enig was wat aan de orde leek. Niet ontdekt door degene die het tafelspel nog niet door hadden. Schiphol zelf wilde uitbreiden, had alleen tijd nodig die Alders keurig voor hen heeft weten op te vullen. Ondertussen gingen op LA meerdere partijen aan de slag om zonder grondige onderbouwing uitbreiding mogelijk te maken.
    Nu het zover is dat Schiphol zelf kan uitbreiden en dit voor hen de meest makkelijke weg is om passagiers van dienst te kunnen zijn heeft het LA niet meer nodig en hoeft er geen luchtvervuiling in welke vorm dan ook plaats te vinden boven de meest schone provincie van Nederland. Voor vakantie vluchten zijn er meerdere vliegvelden beschikbaar.

  • M

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    De eigenaar van LA die activist is tegen LA. Leg eens uit, Bas.

  • René

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Super Actie Cees, inderdaad leiden een handjevol actie voerders tot een compleet vertekend beeld. Hilarisch is natuurlijk de uitzending in een dorp waarbij de klagers zich beklagen over de belevingsvlucht terwijl er een trein langs dendert. LA moet inderdaad door en laten we ons en de politie leiden door feiten. Er zijn tal van bizarre verhalen langsgekomen verzinsels om de feiten maar in een kwaad daglicht te zetten. April 2020 LA opening, ik kijk ernaar uit.

    reageer
  • Flevofan

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Een handvol actie voerders. Ik neem aan dat u dus helemaal hebt uitgezocht hoeveel voor en tegenstanders er voor LA zijn. Dit soort stemmingmakerij heeft geen inhoud

  • Herman

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Precies
    Openen dat vliegveld.
    Minderheden krijgen in dit land steeds meer hun zin dmv traineren, procederen,
    blokkeren, en onwaarheden beweren.
    Dus tegenstanders omkeren, bekeren en wegscheren.

    reageer
  • Barry

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Weer geen onzin! Cijfers over voor en geen voorstanders zijn er niet! En bedankt Weer voor de anti-reclame.

  • Flevofan

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Okkerse meldt dat fictie tot vertraging heeft geleid voor LA. Nee meneer Okkerse, dat komt door de grote fouten die er zijn gemaakt door bestuurders e.d.

    reageer
  • pieter de oude

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Verhelderend die open brief, en dat allemaal om LIEDEN die alleen actie
    voeren om het actie voeren.

    reageer
  • Jan

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Gewoon afblazen alleen maar ellende met dat vliegveld

    reageer
  • Yvon

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    We mogen onze democratie niet laten kapen door verhalenvertellers, zegt okkerse in zijn brief. Hoe triest. Welke verhalen? Er is dus geen vervuiling door de vliegtuigen, er ontstaat geen overlast en natuurlijk strookt de opmerking dat dit vliegveld helemaal niet haaks staat op wat dit kabinet ons door de strot wil douwen voor wat betreft klimaat en milieu, waarvoor wij allen diep in de buidel moeten tasten. Feiten zijn feiten. Een vliegtuig maakt herrie, een vliegtuig vervuilt etc. Mensen die er vanuit gaan dat de overheid zich gaat houden aan afspraken zouden beter moeten weten. Mensen die denken dat Schiphol ontlast wordt en mensen die daar in de omgeving baat hebben bij het overhevelen v vluchten naar LA, vergeet t maar. Het overhevelen vd vluchten zorgt er voor dat Schiphol verder kan groeien. Mensen die zich blind staren op toerisme, werkgelegenheid, een farce.

    reageer
  • Pjotr

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Ga maar eens een dagje bij de Bulderbaan staan!

  • Barry

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    In de V.S is het vliegverkeer al de grootste vervuiler. Het mag duidelijk na de containers bij de waddeneiland, dat een gezonde leefomgeving aanzienlijk belangrijker is dan het door u benoemde economisch belang. Zeker als het een onrendabel en dus aanzienlijk verliesgevend pretvliegveld wordt. Nog nooit zijn in berekeningen de financiële gevolgen voor de gezondheid van mensen en de natuur meegenomen. Het door u, op een voetstuk geplaatste financiële plaatjes is dan met rode cijfers geschreven.

  • Rob

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Vliegen vervuild klopt. Maar zeker niet in die mate als wordt beweerd. Vliegveld levert een veelvoud op ten opzichte van investering. Investering veelal door de private sector. Qua milieu eerder ontlasting voor midden NL omdat de huidige vliegtuigen hoger of elders in de " wacht" gaan. De subjectieve verhalen van tegenstanders zijn pagina vullend. Dus een frisse objectieve kijk gebaseerd op feiten van deze club zeer welkom. De emotie van tegenstanders zullen blijven. Ongetwijfeld zullen deze ook, hypocriet bij de buren, Schiphol, op het vliegtuig stappen.

  • rs

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Steeds vaker zie ik mensen hun eigen mening profileren door te beweren dat het tegengeluid komt van een kleine groep mensen. Erg jammer om op die manier een valide discussie uit de weg te gaan. Misschien wordt Nederland een beter land als we weer wat meer naar elkaar gaan luisteren?

    reageer
  • Jasper

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Graag eerst de A6 verbreden van en naar Lelystad! Je kunt geen vliegveld hebben met 2 snelwegbanen ernaar toe en er vanaf. Snappen mensen dan niet dat je eerst een goede aanvoerroute moet hebben voordat je een groot vliegveld opent. Dit gaat terug naar de Romeinen, Hannibal, Napoleon en de Duitsers in WOII die wel snapten waarom aan/afvoer wegen zo belangrijk waren. Ja, het staat gepland... dat weer ik wel, in 2023 of daarna. Je moet dat EERST doen voordat je überhaupt een vliegveld opent en niet erna!... succes ermee!

    reageer
  • Harry

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    @Barry: inditex heeft gemiddeld nog geen 10 vrachtwagens per uur. Dat is geen file hoor. Je bent weer aan het tegenstanderen...

  • Alexandros

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Misschien moet ook eens een keer worden nagedacht over station Lelystad-Zuid, die via de Warandedreef op de A6 is aangesloten. De Larserdreef is al relatief druk en wordt er niet rustiger op met dit vliegveld. Zo is er altijd een betrouwbare busverbinding voor handen en kunnen forensen gewoon lekker snel Lelystad in en uit via Zuid en Noord. Mensen die niet zo bekend zijn met de stad kunnen dan afslag Larserdreef nemen.

  • Barry

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Harry, je" vergeet" de extra vrachtwagens van de kleding boer. Dat wordt heel veel files!!

  • Ben 2

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Schiphol heeft er 1400 vliegbewegingen per dag en daar is 1 rijstrook voldoende.

  • Harry

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    De eerste jaren gaat het om zo weinig vliegbewegingen, dat die paar auto's op de A6 echt het verschil niet maken. Bovendien zijn dat de eerste jaren vooral mensen die buiten de spits rijden. 's Nachts naar Lelystad Airport toe omdat hun vliegtuig om 6 uur vertrekt, of rond 13 uur in de auto omdat het vliegtuig rond 14:30 vertrekt. En na een landing rond 14 uur of 's avonds na 22:30 uur weer terugrijden naar huis.

  • Niek Beenen

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Men kan tegelijkertijd beide activiteiten uitvoeren. En 12 vliegbewegingen per dag in het begin loopt geen snelweg door vol.

  • Fred

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Wat is er aan de hand bij omroep Flevoland??? Een positief bericht over LA? Was er een staigair aan het werk? Geef hem een vast contract!!

    reageer
  • Piet

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    @Harry: autonome groei is groei die niet voortkomt uit overplaatsing vanaf Schiphol. Dat is dus verkeer dat Lelystad zelf aantrekt en dat was niet de bedoeling van de uitbreiding. Alleen Schiphol wil dat.

  • Harry

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    @Piet: het luchthavenbesluit is al jaren terug genomen, en nu is het concept-besluit gepubliceerd voor een aantal kleine wijzigingen aan dat luchthavenbesluit. Dat gaat gewoon door. Er was geen kamermeerderheid voor de motie om deze procedure op te schorten. De discussie over autonome groei staat hier los van, waarbij de eerste vraag als is: wat is autonome groei? RyanAir vraagt al jarenlang extra slots op Schiphol aan, maar krijgt ze niet. Dat geldt voor nog veel meer maatschappijen. Als ze die slots nu dan wel op Lelystad Airport zou krijgen, is dat dan niet ook overloop van de groei die op Schiphol niet plaats kan vinden, zoals afgesproken aan de Alderstafel? Waarom zou het vrijspelen van slots op Schiphol voor nieuwe transatlantische vluchten naar nieuwe bestemmingen geen autonome groei zijn, en het bedienen van nieuwe bestemmingen vanaf Lelystad wel? Volgens mij moeten zulke vragen eerst beantwoord worden door CDA/CU/D66, voor de minister met een goed verhaal naar Brussel kan.

  • Piet

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Volgens mij bericht OF heel neutraal over de uitbreiding van het vliegveld. Er worden feiten gepresenteerd, en die zijn vaak negatief over de uitbreiding. Daar kan OF weinig aan doen.

    Cees Okkerse roept Rutte ook op om op basis van de feiten te beslissen. Ik hoop dat hij dat dan ook gaat doen. Even de feiten op een rijtje:

    1. Brussel verbiedt een verkeersverdelingsregel omdat dat een vrije martkwerking in de weg staat.
    2. De drie coalitiepartners houden keihard vast aan een vliegveld dat geen autonome groei toestaat.

    Er zijn er nog meer, maar deze twee feiten leiden tot de conclusie dat er tijdens deze kabinetsperiode geen luchthavenbesluit kan worden genomen en dat het vliegveld dus tot na de volgende verkiezingen niet met lijnvluchten kan starten. Feiten zijn feiten. Don't shoot the messenger.

  • peter van den bemt

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Natuurlijk moet Rutte zich laten leiden door de feiten. maar dan ook wel alle feiten. Ook de klimaatfeiten. En de feiten over geluidsoverlast en veiligheid (te vol luchtruim).

    reageer
  • Willem

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    In onze volksvertegenwoordiging is er geen meerderheid om LA kost wat het kost in 2020 te openen Dat is een feit heer Okkerse

    reageer
  • Harry

      Di 15 januari Dinsdag 15 januari

    @Barry: er is al een geldend luchthavenbesluit. Er is luchtverkeersleiding. Snap je nu wat het ontbreken van een akkoord in de Tweede Kamer met wettelijke uitwerking betekent? De directeur van Schiphol kan niet duidelijker zijn: dan is het gewoon een bedrijfsmatige beslissing op basis van de huidige regelgeving. En die regelgeving (huidig luchthavenbesluit uit 2015) maakt opening van Lelystad Airport voor handelsvluchten zonder randvoorwaarden mogelijk. Laat er dus maar een kabinetscrisis komen, dat betekent geen nadere regelgeving, zoals de verkeersverdelingsregeling.

  • Harry

      Di 15 januari Dinsdag 15 januari

    De lucht lijkt alweer geklaard. Althans, over de afspraken uit het coalitieakkoord. Niet over de invulling en de gevolgen voor Jan Modaal. Als politiek de lucht geklaard is, dan zijn er dus achter de schermen afspraken gemaakt. Ik denk dat de partij die het meeste te vrezen heeft van een kabinetscrisis (D66, zie peilingen) achter de schermen het meest ingeleverd heeft. En dat de partij die het in de peilingen voor een coalitiepartij relatief goed doet - VVD - aan de touwtjes trekt. We zullen het merken. Rutte was ook duidelijk: de doelstelling uit het coalitieakkoord staat, maar de maatregelen uit de deal van Samsom staan ter discussie.

  • Barry

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Precies, Harry, er WAS, misschien dat je nu realiseert wat er gebeurd als het kabinet valt?? Alles ligt stil! ( dus ook jouw geliefde vakantievluchtenveldje)

  • Barry

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Weer de halve waarheid: de VVD splitst zich op in een groene tak en een roetzwarte tak. De regeringspartijen praten openlijk over het opzeggen van het regeerakkoord. Die moties waren eind december. Alweer oud "nieuws"

  • Harry

      Zo 13 januari Zondag 13 januari

    Er was in de Tweede Kamer ook geen meerderheid voor de motie om besluitvorming over de opening uit te stellen. Dus gaat het proces door gericht op opening in 2020. Alleen is deze minister wel heel erg traag met dingen in procedure brengen. Een jaar om een paar kleine wijzigingen aan het luchthavenbesluit te schrijven... Gaap. Ik vat de brief aan Rutte dan ook maar op om eens kritisch naar het functioneren van deze minister en haar ambtenaren te kijken.

  • Stevie

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Deze man heeft volkomen gelijk. We laten ons 'gijzelen' een enkeling.

    reageer
  • Willem

      Za 12 januari Zaterdag 12 januari

    Helemaal eens!!

    reageer

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert