Regeling vluchten voor Airport stuit op verzet

LELYSTAD • Do 7 februari 2019 | 22:33 • Donderdag 7 februari 2019 | 22:33

De regeling waarmee minister Van Nieuwenhuizen vakantievluchten wil spreiden over Schiphol en Lelystad, stuit op verzet bij actiegroepen, maar ook luchtvaartmaatschappijen en luchthavens. Om verschillende redenen vinden zij dat de regeling niet juist is.
Dat blijkt uit de zienswijzen, die tot donderdag konden worden ingediend op de zogeheten verkeersverdelingsregeling.

Actiegroepen in Overijssel, Gelderland en Friesland zijn er op tegen dat er op Lelystad Airport ruimte komt voor zelfstandige groei van vliegverkeer. Daarmee wijkt de minister volgens onder meer Hoog Overijssel af van de oorspronkelijke afspraken over Lelystad Airport. Daarin zou Lelystad uitsluitend worden gebruikt als overloopluchthaven van Schiphol door luchtvaartmaatschappijen die hun plek op Schiphol opgeven.
Omdat deze regeling volgens de Europese Commissie discrimineert, heeft de minister die aangepast. Lelystad is bij voorkeur voor maatschappijen die hun plek op Schiphol opgeven voor transferverkeer, maar ook nieuwkomers zijn welkom.

Minister maakt van groei Lelystad doel
Met deze aanpassing maakt de minister Lelystad Airport niet tot middel van haar beleid, maar tot doel, stellen de actiegroepen. Zij vinden dat de minister zich moet houden aan de oorspronkelijke afspraken over de verdeling van vliegverkeer tussen Schiphol en andere luchthavens.
Hoog Overijssel en de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen vinden het bovendien merkwaardig en onzorgvuldig dat de minister een nieuwe regeling ter beoordeling presenteert, terwijl een week eerder het ontwerp-Luchthavenbesluit over de groei van Lelystad Airport ter visie is gelegd.

TUI: regeling discrimineert
Op de verkeersverdelingsregeling was vrijdag 75 keer gereageerd. Naast de actiegroepen hebben veel individuele inwoners uit verschillende regio's gereageerd, maar ook luchtvaartmaatschappij TUI.
TUI vindt dat de regeling die de minister voorstelt nog steeds discrimineert, omdat zij vluchten bevoordeelt waarop passagiers overstappen op Schiphol (transfervluchten) en ander verkeer benadeelt. TUI verwacht dat Brussel de regeling daarom opnieuw afwijst. TUI wil van Lelystad Airport graag een succes maken, maar in de huidige opzet biedt de luchthaven onvoldoende capaciteit voor vakantievluchten.

Ook de organisatie van reisorganisaties ANVR vindt het voorstel van de minister discriminerend voor maatschappijen die vanaf Schiphol vakantievluchten willen blijven aanbieden. Lelystad Airport biedt voor aanbieders nu nog te weinig voordelen om de 'overstap' te maken.
De luchthavens van Londen Gatwick en Belfast vinden dat de huidige regeling vooral extra capaciteit voor transferverkeer op Schiphol regelt en daarmee lijkt gemaakt om de KLM te bevoordelen.

Lelystad en Schiphol: regeling helpt ons
Lelystad Airport en haar eigenaar Royal Schiphol Group zijn positief over de verkeersverdelingsregeling. Zij denken dat die er toe bijdraagt dat de positie van Schiphol als belangrijk knooppunt blijft behouden. Op zich is een regeling helemaal niet nodig, denkt Schiphol: maatschappijen zullen ook uit zichzelf voor Lelystad kiezen als ze er lagere luchthavengelden hoeven te betalen.
Volgens directeur Hanne Buis van Lelystad Airport voldoet de regeling aan de Europese regels voor concurrentie. Zij verwacht dat het voorstel de politieke steun voor haar vliegveld bevordert.

Luchtvrachtbedrijven willen vrachtvluchten
De organisatie van luchtvrachtbedrijven Air Cargo Netherlands heeft kritiek. Zij vindt dat de ruimte die op Schiphol beschikbaar komt door het verplaatsen van vakantievluchten naar Lelystad niet alleen naar transfervluchten met passagiers mag gaan, maar ook ten goede moet komen aan vrachtverkeer. De organisatie vindt het niet terecht dat Lelystad geen vrachtvluchten mag afhandelen.

Werkgeversorganisatie VNO-NCW wil dat Lelystad Airport op 1 april 2020 open moet door de markt van vraag en aanbod van vluchten zijn werk te laten doen. Als dat niet werkt, zou een regeling kunnen worden toegepast.

Minister Van Nieuwenhuizen gaat de reacties inventariseren. Daarna legt ze de verkeersverdelingsregeling ter beoordeling voor aan de Europese Commissie. Zij hoopt in mei te weten of de regeling mag worden toegepast of niet.


WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel

reacties (18)

  • Peter

      Za 9 februari Zaterdag 9 februari

    Heb je de recreatie vliegroutes al gezien? Gaan straks gewoon strak langs de woonwijk. Ongelooflijk wat allemaal moet wijken voor het vliegveld

    reageer
  • Jaap

      Za 9 februari Zaterdag 9 februari

    Altijd leuk, een stukje over het vliegveld, staat garant voor een kwartiertje leesplezier.

    reageer
  • Mohammed Bazichi

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    Dit gaat tante Cora nooit voor elkaar krijgen in Brussel , hahaha

    reageer
  • Matja

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    @jan. Nee hij noemt het klimaatakkoord niet, dat is wat jij ervan maakt. Het klimaatakkoord is overigens meer dan een paar vliegtuigjes.

    reageer
  • Roos

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    Als ik die reacties hier zo lees, schaar ik mij liever achter de voorstanders.

    Wat een betweterige en agressieve reacties hebben de tegenstanders Duidelijk activisten, die geen democratie of weerwoord dulden.

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • Miky

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    Gewoon kappen met die handel en voor de kust op nieuw beginnen en dan gelijk ook een F1 circuit er bij bouwen is Zandvoort ook blij ;)

    reageer
  • peter van den bemt

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    Gaat lekker. Nou is iedereen tegen. Om tegenovergestelde redenen.

    reageer
  • kees d.

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    men is alleen maar in verzet om het verzet en de aandacht die ze denken nodig te hebben. ik weet niet hoe het komt maar Flevoland is de laatste jaren in zijn geheel negatief in beeld en dat moet veranderen.

    reageer
  • Walking dead

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    Ik vind eigenlijk dat Brussel zich wat minder gaat bemoeiien wat wij in ons eigen land doen. Ik begrijp steeds beter dat de Britten hier klaar mee waren. Lekker als er van die zware vrachtvliegtuigen gaan vliegen. Ben het helemaal eens met Overijsel en Gelderland. Kom daar graag voor mijn ontspanning en vakanties. Dat hoeft straks niet meet: dan bestaan de stiltegebieden niet meer. Ga er nu eens lekker wandelen en geniet van die stilte. Dan hoor ik iedereen mog wel als ze daar wandelen en al die vliegtuigen daar overheen komen.

    reageer
  • Maartje

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    Activisten die tegen zijn en blijven... Hoe verrassend?

    reageer
  • Bassie

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    Hele sterke argumenten weer! (NOT)

  • Linda

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    Ach de beroepsactivisten vinden toch steeds iets nieuws omdat zij hun levwnsbestaan hebben ingezet in het frustreren en framen tegen over Lelystad Airport. Daar hebben zij hun zondebok in gevonden. Erg gevaarlijk, kijk in het verleden wat daar van komt.

    reageer
  • Joop

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    Linda, heb je ooit EEN reactie van de geen voorstanders gelezen? Laten we een schonere wereld achter laten voor onze kinderen. Hier op het nieuwe land is dat nog mogelijk of denk je alleen aan heel misschien een paar euro's winst.?

  • Piet

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    LELYSTAD is al open er komt een grootere vlietuig na dat is alles

    reageer
  • Hanny

      Za 9 februari Zaterdag 9 februari

    Heinz, even iets empatisch: kun je je voorstellen dat er mensen zijn die denken aan een schone toekomst voor hun kinderen?Of Die niet willen dat nieuw land ernstig vervuild wordt door zwaar verouderde techniek!

  • Heinz

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    Jan, je moet begrijpend leren lezen, dan weet je wat er staat.

  • Jan

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    Heinz: noem jij een internationaal klimaatakkoord ( Parijs 2016) getekend door onze regering nou echt kinderachtig??

  • kees d.

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    @heinz die 747 is over de weg gekomen dus jij weet het ook niet.

  • Heinz

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    Piet je kletst uit je nek. Ja er staat een Boeing 747 maar die kwam met een boot. Je komt vast niet uit Flevoland anders zou je deze onzin niet uitkramen. Je past precies bij die protestgroepen die naar een belachelijk kinderachtig niveau zijn afgegleden met argumenten die niet meer kloppen en nu steeds maar weer verzonnen zijn. Herhaling van zetten met steeds nieuwe “deskundigen” die net uit hun winterslaap zijn ontwaakt. Onzin protestvergadering dus.

  • Mohammed Bazichi

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    Rinus is nu echt niet meer serieus te nemen ....

    reageer
  • Abdallahrachman Mohamadi

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    Er zijn er meer niet serieus te nemen

  • Albert

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    Daar gaan we weer, open en doorpakken met dat vliegveld.

    reageer
  • Marry

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    Lekker dicht laten! Vliegvelden genoeg in ons land.

  • Harry

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    Het stukje over Air Cargo Netherlands rammelt. Willen ze vracht op Lelystad Airport, of willen ze dat een overloop van passagiersvluchten van Schiphol naar Lelystad op Schiphol ruimte maakt voor meer cargovluchten? Ik vermoed het laatste, maar dan klopt het niet dat ze vracht op Lelystad Airport willen. Kom op, Omroep Flevoland, nu eens duidelijke en eerlijke verslaglegging.

    reageer
  • Barry

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    Eerlijke verslaggeving? Alsof jij hele rapporten en de vervuiling en geluidsoverlast aantoonbaar " onder het tapijt" veegt! ( giga Pinokkio!!)

  • Joop

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    Stop zetten dat hele vliegveld woord een drama dit gaat niet goed boven een natuurgebied er komen ongelukken en als Almere het toch wil aan vlieg roete en vertrek wel over Almere daan hun de laste

    reageer
  • Henk

      Do 7 februari Donderdag 7 februari

    Open dat vliegveld.

    reageer
  • waterwijker

      Zo 10 februari Zondag 10 februari

    Slopen die terminal in aanbouw, omploegen dat parkeerterrein.

    Terug naar de veilige thuishaven voor de kleine luchtvaart die het ooit was.

  • Jordy

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    Dicht laten dat zevende asfaltstripje

  • Rinus Rooyakkers

      Do 7 februari Donderdag 7 februari

    Hoog Overijssel en Red de Veluwe draven door en zijn niet meer serieus te nemen voor zover ze dat al waren

    reageer
  • Walking dead

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    Wat ben jij een engerd. Woon jij er dadelijk vlakbij als die vliegtuigen en vrachtvliegtuigen met hun enorme herrie over je heen vliegen, ik ga daar graag op vakantie of wandelen voor mijn rust. Nou die is dadelijk ver te zoeken. Het stiltegebied verdwijnt hierdoor. Alles miet maar wijken voor die smerige vliegtuigen. 😡😡😡

  • Paulus Pietsema

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    En waarom zou mening Rinus wel serieus te nemen zijn ?

  • Tinus

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    R, je vergeet de mensen in Noord Holland, Friesland en Flevoland die behoorlijke geluidsoverlast en zeer zware milieu vervuiling krijgen van een overbodig en door de kans op botsing met vogels levens gevaarlijk zwaar verliesgevend zevende vliegveld.

  • Pieter

      Vr 8 februari Vrijdag 8 februari

    Helemaal mee eens Rinus. Ze moeten kappen met die onzin en we gaan volgend jaar gewoon 🛩🛩

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert