Regeling vluchten voor Airport stuit op verzet

LELYSTAD • Do 7 februari 2019 | 16:58 • Donderdag 7 februari 2019 | 16:58

De regeling waarmee minister Van Nieuwenhuizen vakantievluchten wil spreiden over Schiphol en Lelystad, stuit op verzet bij actiegroepen, maar ook luchtvaartmaatschappijen en luchthavens. Om verschillende redenen vinden zij dat de regeling niet juist is.
Dat blijkt uit de zienswijzen, die tot donderdag konden worden ingediend op de zogeheten verkeersverdelingsregeling.

Actiegroepen in Overijssel, Gelderland en Friesland zijn er op tegen dat er op Lelystad Airport ruimte komt voor zelfstandige groei van vliegverkeer. Daarmee wijkt de minister volgens onder meer Hoog Overijssel af van de oorspronkelijke afspraken over Lelystad Airport. Daarin zou Lelystad uitsluitend worden gebruikt als overloopluchthaven van Schiphol door luchtvaartmaatschappijen die hun plek op Schiphol opgeven.
Omdat deze regeling volgens de Europese Commissie discrimineert, heeft de minister die aangepast. Lelystad is bij voorkeur voor maatschappijen die hun plek op Schiphol opgeven voor transferverkeer, maar ook nieuwkomers zijn welkom.

Minister maakt van groei Lelystad doel
Met deze aanpassing maakt de minister Lelystad Airport niet tot middel van haar beleid, maar tot doel, stellen de actiegroepen. Zij vinden dat de minister zich moet houden aan de oorspronkelijke afspraken over de verdeling van vliegverkeer tussen Schiphol en andere luchthavens.
Hoog Overijssel en de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen vinden het bovendien merkwaardig en onzorgvuldig dat de minister een nieuwe regeling ter beoordeling presenteert, terwijl een week eerder het ontwerp-Luchthavenbesluit over de groei van Lelystad Airport ter visie is gelegd.

TUI: regeling discrimineert
Op de verkeersverdelingsregeling was vrijdag 75 keer gereageerd. Naast de actiegroepen hebben veel individuele inwoners uit verschillende regio's gereageerd, maar ook luchtvaartmaatschappij TUI.
TUI vindt dat de regeling die de minister voorstelt nog steeds discrimineert, omdat zij vluchten bevoordeelt waarop passagiers overstappen op Schiphol (transfervluchten) en ander verkeer benadeelt. TUI verwacht dat Brussel de regeling daarom opnieuw afwijst. TUI wil van Lelystad Airport graag een succes maken, maar in de huidige opzet biedt de luchthaven onvoldoende capaciteit voor vakantievluchten.

Ook de organisatie van reisorganisaties ANVR vindt het voorstel van de minister discriminerend voor maatschappijen die vanaf Schiphol vakantievluchten willen blijven aanbieden. Lelystad Airport biedt voor aanbieders nu nog te weinig voordelen om de 'overstap' te maken.
De luchthavens van Londen Gatwick en Belfast vinden dat de huidige regeling vooral extra capaciteit voor transferverkeer op Schiphol regelt en daarmee lijkt gemaakt om de KLM te bevoordelen.

Lelystad en Schiphol: regeling helpt ons
Lelystad Airport en haar eigenaar Royal Schiphol Group zijn positief over de verkeersverdelingsregeling. Zij denken dat die er toe bijdraagt dat de positie van Schiphol als belangrijk knooppunt blijft behouden. Op zich is een regeling helemaal niet nodig, denkt Schiphol: maatschappijen zullen ook uit zichzelf voor Lelystad kiezen als ze er lagere luchthavengelden hoeven te betalen.
Volgens directeur Hanne Buis van Lelystad Airport voldoet de regeling aan de Europese regels voor concurrentie. Zij verwacht dat het voorstel de politieke steun voor haar vliegveld bevordert.

Luchtvrachtbedrijven willen vrachtvluchten
De organisatie van luchtvrachtbedrijven Air Cargo Netherlands heeft kritiek. Zij vindt dat de ruimte die op Schiphol beschikbaar komt door het verplaatsen van vakantievluchten naar Lelystad niet alleen naar transfervluchten met passagiers mag gaan, maar ook ten goede moet komen aan vrachtverkeer. De organisatie vindt het niet terecht dat Lelystad geen vrachtvluchten mag afhandelen.

Werkgeversorganisatie VNO-NCW wil dat Lelystad Airport op 1 april 2020 open moet door de markt van vraag en aanbod van vluchten zijn werk te laten doen. Als dat niet werkt, zou een regeling kunnen worden toegepast.

Minister Van Nieuwenhuizen gaat de reacties inventariseren. Daarna legt ze de verkeersverdelingsregeling ter beoordeling voor aan de Europese Commissie. Zij hoopt in mei te weten of de regeling mag worden toegepast of niet.


WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel