PvdD wil snelheid op A6 op 100 km/uur houden

ALMERE • Ma 15 april 2019 | 10:56 • Maandag 15 april 2019 | 10:56

De Almeerse fractie van de Partij voor de Dieren wil dat de maximumsnelheid op de A6 bij Almere blijvend wordt beperkt tot 100 kilometer per uur. De partij vraagt het college van burgemeester en wethouders zich daar hard voor te maken bij het Rijk.

De maximumsnelheid op de snelweg was tijdens de werkzaamheden bij Almere verlaagd tot 100 en deels 90 kilometer per uur. Nu de werkzaamheden vrijwel klaar zijn, gaat de snelheid weer naar 120 kilometer per uur. De Partij voor de Dieren vindt dat ongewenst omdat daarmee ook de uitstoot van fijnstof weer zou toenemen.

Fijnstof 'dodelijker dan gedacht'
"De hoeveelheid fijnstof ligt nu al boven de WHO-luchtkwaliteitsnorm, en concentreert zich rond de A6", zegt PvdD-raadslid Jesse Luijendijk. "De maximumsnelheid van de snelweg, die dwars door Almere gaat, zou juist verlaagd moeten worden naar 80 kilometer per uur." Volgens de partij is uit recent onderzoek gebleken dat fijnstof dodelijker is dan gedacht.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel

reacties (49)

  • Hans

      Do 18 april Donderdag 18 april

    Kinderachtig en hypocriet!! Allemaal nieuwe bewoners in almere die er gelijk vanuit gaan dat de hele stad op hun aan moet passen. Wil je rust? Verhuis dan maar lekker naar een dorp en laat de randstad met rust. 130 minimaal ookal word het 100 dan zal ik wel die gene zijn die gaat bumperkleven eens kijken of het veiliger word op de weg. Almere is een stad met veel jonge inwoners en we laten ons niet de les wijze door een stel zeurpieten vind je het logisch dat het alleen maar verhard

    reageer
  • RvK

      Di 16 april Dinsdag 16 april

    Je wordt langzamerhand toch doodziek van dat linkse geleuter. Zie ook dat gelul telkens over dat vliegveld, nu mogen ze weer boven de 45.000 vliegbewegingen per jaar maken. Het zet allemaal geen zoden aan de dijk je kunt niet het een verlagen en dan het ander verhogen.
    Fijnstof, pfffff zwarte Piet, de Efteling, wat hebben we nog meer? we moeten terug naar zinnige partijen en waar dieren dan in de klem komen moeten de andere partijen dan maar opstaan, immers NIEMAND wil dierenleed, maar om nou een dierenpartij te hebben?

    De A6 loopt overigens hoofdzakelijk langs Almere.
    o ja we moeten ook van het gas af, bent u ook op de hoogte dat ten zuiden van Nederland, Frankrijk, Spanje Portugal enz enz gaan investeren in gasleidingen??? daar moeten straks alle huizen op het gas. En dat is dichterbij Afrika, China en noem maar op.
    We kloppen gewoon geld uit de zakken van de Nederlander en maken graag de sier met andermans centen. Bent u zelf al uit uw auto gestapt?

    reageer
  • RvK

      Di 16 april Dinsdag 16 april

    Ik hoor net dat deze meneer zelf nog steeds dagelijks auto rijdt.
    Waarom dan? Hij woont in Almere dan kan je toch makkelijk op de fiets.
    Als al die linkse rakkers op de fiets komen en het voorbeeld geven wat ze graag prediken, dus gewoon trappen en niet elektrisch(trappen is immers schoner) dan zullen vele (linkse rakkers) volgen.Voordeel is ook nog eens dat het file probleem is opgelost, want geloof me, er staan heel veel linkse typetjes dagelijks in de file met hun eigen gehaakte trui aan!

  • kees

      Di 16 april Dinsdag 16 april

    Gewoon 130. moet al 2 uur rijden elke dag wil niet in slaap vallen.

    reageer
  • Mohammed Bazichi

      Di 16 april Dinsdag 16 april

    In heel Flevoland niet harder dan 100km en vliegveld LA niet uitbreiden !

    reageer
  • Rode baksteen

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Dan is die verbreding ook voor niks geweest, en die meneer zegt als het toch 120 wordt hij gewoon meedoet om het verkeer vloeiend te laten rijden, sloop dan alle rotondes maar weg, want dat is een stop en go

    reageer
  • laat alle reacties zien
  • A6 rijder

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Gewoon snelheidsbeperking hetzelfde houden als bij andere grote steden als Eindhoven en Utrecht: op de doorgaande hoofdrijbaan 130 en op de parallelbaan (met de in- en uitvoegers) 80 of 100.

    reageer
  • jo jo

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Ik pleit voor 140! Op zondag voor alle zondags rijders 100 😁

    reageer
  • Bouwer

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Dagelijks als ik ga werken in de randstad moet ik helaas langs almere waarom omdat er geen andere verbinding is ben echt niet van plan om n treincoupe af te huren incl politieke dragers stop dan eerst maar eens om vlak naast een autosnelweg te bouwen en geniet van de weilanden ipv hoogbouw ccq het dempen van het weerwater wat ook in de politieke agenda staat

    reageer
  • Flevolander

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Opzouten met de PVDD.
    6 rijbanen breed en dan nog steeds als een slak met 100 km per uur vooruit kruipen.

    reageer
  • Piet

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Verkiezingen voorbij? Dan toont de partij weer zijn ware gezicht!

    reageer
  • Pieter

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Waarom geen 50km per uur ?
    Dan kunnen ze ook veel bekeuringen uitschrijven en de party van de dieren ook nog meer overal naar toe gaan vliegen

    reageer
  • De Vries

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Houden zo, die snelheid. Eigenlijk overal maximaal 100. Maakt het een stuk rustiger op de weg. Al dat gejakker. Kijk eens tussen Almere en Lelystad. Als je je daar aan 130 houdt zitten ze continue achter op je bumper.

    reageer
  • Jaap

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Misschien dan eens een baantje naar rechts gaan en niet links blijven hangen

  • Inwoonster

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Dat doen ze bij iedere snelheid... Of je nou 130 of 50 rijdt, bumperkleven doen ze toch wel....

  • vladimir

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Ik heb 25 jaar van mijn werkende leven daar in de file gestaan. En dan komt groen rechts nu ff mijn feestje verpesten.

    reageer
  • Jan R. Bakker

      Ma 15 april Maandag 15 april

    In de middenberm van de A6 een kanaal aanleggen en de twee linker rijbanen gebruiken als jaagpad, kunnen we weer gezellig, veilig en schoon met de trekschuit. Aan boord worden dan voorlichtingsfilms over geboortebeperking vertoond, want dat blijkt uiteindelijk toch de enige oplossing van ALLE milieuproblemen....

    reageer
  • Yvon

      Di 16 april Dinsdag 16 april

    Strak plan, maar ja dan krijgen we weer te maken met vergrijzing en de hoge kosten die dat met zich mee brengt en toch door iemand moet worden opgebracht. Heeft u vast wel een goede oplossing voor neem ik aan.

  • René

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Wat een achterlijke partij is dit toch samen met GroenLinks. De lawaai overlast en vervuiling die boven Almere wordt veroorzaakt door vliegtuigen daar hoor je deze partijen niet over. Maar vliegtuigen boven Almere vanaf 04:00 uur ‘s nachts tot 00:00 uur dit vinden ze normaal. Als ze hun huiswerk zouden doen dan weten ze dat de scheep en luchtverkeer de grootste vervuilers op deze planeet zijn. Het zijn en blijven maar onzin vertellende flut partijen.

    reageer
  • A3

      Di 16 april Dinsdag 16 april

    Rene, de uitstoot van luchtverkeer is minder dan van het wegverkeer. Dat komt omdat we zo heel veel auto rijden met elkaar.

  • peter van den bemt

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Als jij je huiswerk zou doen, zou je zien dat het nier waar is wat je zegt. (Dat GRL en PvdD niets aan dat vliegen zouden willen doen)

  • Pim

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Je zou maar aan de Antillenweg in Almere wonen. Met, volgens het RIVM, tussen 23.00-07.00 uur 55-60 dB en gedurende de gehele dag 65-70 dB geluidsbelasting afkomstig van wegverkeer.
    En met 65-70 dB geluidsbelasting gedurende de gehele dag veroorzaakt door weg-, spoor- en vliegverkeer, industrie en windmolens.
    De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert m.b.t. het wegverkeer een geluidsniveau van minder dan 53 dB gedurende de gehele dag.
    Echter, een advies kan en mag genegeerd worden.

  • Meri

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Volgens mij is de PvdD juist ook bezig met de luchtvaart en tegen de uitbreiding van Lelystad Airport? Heb je dat ook nagezocht Rene?

  • Ruud

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Mensonterend dit!

    reageer
  • Peter

      Ma 15 april Maandag 15 april

    😱

    reageer
  • Dieuwertje

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Ga eens achter een koe staan als die een wind laat! Mag je blij zijn dat je rechtop blijft en niet vergast wordt.

    reageer
  • Yvon

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Helemaal niet waar dat de uitstoot omlaag gaat als je minder hard rijdt. En ook niet waar dat het aantal ongelukken dan omlaag gaat. Ik had een link geplaatst naar het artikel dat nog niet zo lang geleden is gepubliceerd maar wordt klaarblijkelijk niet geplaatst. Dus iedereen die het wil lezen kan op Google invullen Bewijs! 130km/u rijden is goed voor milieu.

    reageer
  • Pieter

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Goed artikel. Dank dat je hier op gewezen hebt.

  • Thomas

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Slecht plan. Er zullen enorm veel uren verloren gaan door forensen die langer onderweg zijn. Bovendien wordt de uitstoot al veel lager en liggen er geen woningen vlakbij de weg.

    Hoezo verzwijgt de PvdD eigenlijk dat er geen woningen liggen binnen de zone waar een hogere fijnstofconcentratie merkbaar is?
    Wisten ze dat niet en roepen ze bewust onzin, of wisten ze het wel en was de PvdD doelbewust aan het liegen?

    reageer
  • Dirkje

      Ma 15 april Maandag 15 april

    uren? Het gaat over 30 seconde en bovendien zullen er minder files zijn omdat er minder ongelukken gebeuren.

  • Lelystedeling

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Ik vind als de weg ervoor 120/130 met 2 rijbanen is, ennu 4/8 banen 100:80 word vind ik ook dat de max snelheid mag blijven op 120/130. anders is de baan verdubbeling ook deels zinloos geweest...

    reageer
  • Jos

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Dirkje. Traject controle gaat niet werken. De banen blijven niet apart. Als je eens goed naar links of rechts kijkt na de afslag stedenwijk, dan zie je een toekomstige baan met uitvoegstrook lopen. Staan nu nog oranje paaltjes op. Hier kan je straks van de parallelbaan naar de hoofdrijbaan en vervolgens 1000 meter verder de wisselbaan op.
    Dus iedereen die vorige week hier zei dat er geen oprit meer komt vanaf de parallelbaan naar de wisselbaan omdat banen kruizen zo gevaarlijk is heeft ongelijk.
    RWS heeft dit schriftelijk gemeld en gaat rond de zomerperiode open.

  • Dirkje

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Onzin, de aparte baan is er om in en uitvoegen geen hinder te laten geven. De winst is juist maximaal .

  • Bromsnor

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Goed ideen, instellen met trajectcontrole op de binnen en buiten banen. ZO wordt het heerlijk rustig.

    reageer
  • De meester

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Zo gek is dat niet. Van de Hollandse brug tot de A27 of de Hoge Ring daar. Goed tegen het geluid en ook minder uitstoot en verbruik.

    reageer
  • Frans

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Zeker met de huidige benzineprijzen! Bij 100 km/h i.p.v. 120/130 km/h is dat zeker merkbaar!

  • Sander

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Nog slimmer is het om het vliegveld Lelystad te schappen.

    reageer
  • Gerrit

      Ma 15 april Maandag 15 april

    nog slimmer is om te verhuizen naar Noord Siberie of de Sahara. Geen autos en geen vliegtuigen daar!

  • PCM

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Ok, dan blijf ik 100 rijden.... in zijn tweede versnelling

    reageer
  • Boer Harms

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Prima het liefst overal!

    reageer
  • Karel

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Was was de PvdD toen de Flopriade vooral een stenen woonwijk bleek te worden?

    reageer
  • peter van den bemt

      Ma 15 april Maandag 15 april

    @Karel: Ja.

  • Karel

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Ja, Peter, weet ik natuurlijk. Maar dit artikel gaat over de Partij voor de Dieren die ineens "groen" gaat denken, pal naast een nog te bouwen woonwijk en een zogenaamd groen evenement, waarvoor al veel groen in de directe omgeving is gekapt. Hebben ze toen hun mond opengedaan?

  • peter van den bemt

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Waar waren VVD, CDA, D66, PVV, CU, GRL, Leefbaar.........? Waar was de gehele gemeenteraad?

  • KC

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Het meest schadelijk is de PvdD en GL

    reageer
  • Toerist

      Ma 15 april Maandag 15 april

    De winst aan reistijd die geboekt wordt door 120 i.p.v. 100 km per uur te rijden over het Almeerse deel van de A6 is verwaarloosbaar. Ik zou zeggen; leg maar neer die verkeersdrempels.

    reageer
  • Karel de G.

      Ma 15 april Maandag 15 april

    1) we moeten ergens dood aan gaan
    2) de gemiddelde leeftijd van de nederlander stijgt nog steeds.

    Zo slecht gaat het niet. Ik houd niet van onheilsbrengers, daar win je niets mee.

    reageer
  • peter van den bemt

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Goed punt. De vervuiling is ook op de ring Amsterdam aanleiding voor stukken niet harder dan 80.

    reageer
  • peter van den bemt

      Ma 15 april Maandag 15 april

    @A3. Dan heb jij nog niet gezien hoed dichtbij de flats in de Floriadewijk op de A6 gebouwd gaan worden. Daarbij: dat men er zelf voor kiest, daar te gaan wonen, betekent toch niet dat die vervuiling er niet is?

  • A3

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Daar staan de huizen met hun balkons zo ongeveer boven de weg. Onvergelijkbaar met Almere. Bovendien zijn daar inmiddels alternatieve snelwegen, zoals de A5. Almere is een nieuwe geplande stad, waarvan al decennia bekend is dat er een snelweg ligt. Wie daar vlakbij gaat wonen, bijvoorbeeld in Nobelhorst, Poort of de Floriadewijk, kiest er bewust voor.

  • Lelystedeling

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Oplossen van fijnstof/co2 dmv snelheidsverlaging.... Wat nu als meer en meer electrisch wordt? Mogen we dan naar de 140

    Hoe sneller je mag, hoe min mogelijk de tijd is dat je verblijft op de a6

    reageer
  • mark

      Ma 15 april Maandag 15 april

    pvd moet zich lekker bezig gaan houden met de Oostvaardersplassen.. Regering is hypocriet. Techniek is er allang om uitstootvrij te rijden. wel grappig dat in Nederland het minst geïnvesteerd wordt in duurzame energie binnen Europa, maar wel zeuren over fijnstof

    reageer
  • K

      Ma 15 april Maandag 15 april

    De techniek is er ook om iedereen te verhuizen naar mars. Dat wil nog niet zeggen dat dat economisch en praktisch haalbaar is.

  • Lucky Loek

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Strak plan.

    reageer
  • Boels

      Ma 15 april Maandag 15 april

    De voorstanders van elektrisch rijden vergeten dat het grotere gewicht door de accu's juist zorgt voor meer fijnstof.
    Dan maar naar een maximum snelheid van 60 km per uur?

    reageer
  • Flevolander

      Ma 15 april Maandag 15 april

    De snelweg was er eerder? Eerder dan wat? Schone lucht? In het geval van Flevoland was het water er eerder. Dus dan kunnen we de boel beter maar weer onder water zetten. Gebeurt trouwens ook vanzelf als je klimaatproblemen blijft negeren.

    reageer
  • Piet

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Belachelijk!

    reageer
  • Stephan

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Terug naar de 130!

    reageer
  • Piet

      Ma 15 april Maandag 15 april

    En heel snel graag! :-)

  • Joop

      Ma 15 april Maandag 15 april

    O jee dat woord weer met paard en wagen naar je werk of boodschappen doen heb wel een voordeel geen wegen belasting of dure brandstof hooi en haver is goed koper

    reageer
  • K

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Maar dan blijft er geen hooi over om over het hek van de OVP te gooien.
    Aan de andere kant hebben we best wat paarden nodig dus 2 vliegen in 1 klap.
    Ik ben voor!

  • Jond

      Ma 15 april Maandag 15 april

    De A6 gaat dwars door Almere...... Lekker gebracht, die ene zin. Het is maar hoe je het bekijkt. Volgens mij valt het allemaal wel mee met dat 'dwars door Almere'!

    reageer
  • Freek 3

      Ma 15 april Maandag 15 april

    De zorg is terecht . 80 is doorgeslagen . Met 100 kan ik prima leven. Kans op ongelukken die de weg blokkeren wordt er ook kleiner van. En laat de floriade bewoners er vooral wonen. Hun keus, niet de mijne.

    reageer
  • EdK.

      Ma 15 april Maandag 15 april

    En dan is politiek zo slim ter wille van de Floriade een busstation boven de A6 te bouwen. Mogen de wachtende op de bus de rest van je leven fijnstof happen. Hoe geschift kan je zijn!!!

    reageer
  • Pieter

      Ma 15 april Maandag 15 april

    K, het busstation wordt door de gemeente gerealiseerd. De busmaatschappij gaat niet over de infrastructuur. En projectontwikkelaars investeren ook niet in OV-haltes.

  • Jos

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Het busstation ligt dan vlak naast Mc Donalds. Ik zou dan liever in een hamburger dan fijnstof happen. Als ik uw reactie lees is dat veel gezonder.

  • K

      Ma 15 april Maandag 15 april

    1) de politiek bepaalt dat niet maar de projectontwikkelaar en de busmaatschappij. De ‘politiek’ (lees gemeente) zet alleen maar een handtekening voor goedkeuring.
    2) het oor (de oude bushalte) ligt al sinds jaar en dag nog net niet onder de A6 zonder dat ooit iemand ergens last van had of heeft geklaagd.

  • Urker

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Voor de rest gaat het wel met de PvdD moesten ze op 130 km zetten

    reageer
  • Michael

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Weet je wat we moeten doen, allemaal elektrisch gaan rijden zodat het energie netwerk uitvalt, of beter iedereen in de trein proppen en de auto's weggooien. Kijken of er dan nog genoeg poen binnenkomt in Den Haag ??

    reageer
  • Flevolander

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Terechte zorg. En het is nu ook al 100 km, dus goed moment. Zsm overstappen op elektrisch rijden of waterstof.

    reageer
  • Jos

      Ma 15 april Maandag 15 april

    @K. Bedoel je Kobalt en Cadmium met je grondstoffen oorlog? Je kijkt teveel naar Discovery Channel. Afleveringen van 5 jaar geleden in de herhaling. Tegenwoordig gebruikt met Lithium en dat hoeft niet alleen maar uit Azië te komen. Verdiept u zichzelf eens wat meer

  • K

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Enig idee wat voor oorlogen er gevoerd worden voor de grondstoffen in de accu’s van die elektrische auto’s?
    Da’s nog veel dodelijker dan fijnstof.

  • whoknows

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Om alle auto's elektrisch te laten rijden, moeten ze opgeladen worden.
    Dat houd in dat de centrales 24/7 op top moeten draaien om het net onder spanning moeten houden, nu gaan ze naar tijd x op halve kracht omdat er nu minder verbruikt wordt.

    En de stroom die de centrales in NL opgewekt worden is niet genoeg om NL van spanning te voorzien.
    Dus moet er energie ingekocht worden. Deze komt voor een groot gedeelte uit t voormalig Oostblok, en daar zijn de centrales niet zo schoon als die in NL.
    Dus wij gaan Energie bewust doen, en zadelen andere landen met onze uitstoot op

  • Max

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Terechte zorg van de PvdD lijkt mij.

    reageer
  • K

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Zorg zonder gedegen kennis blijkt maar weer.
    A) laat eens cijfers zien waaruit blijkt dat fijnstof is afgenomen sinds de snelheidsbeperking in is gegaan.
    B) hoe gevaarlijk dat fijnstof ook is, dat is niet de kern van de discussie. Met een onderzoek naar hoe dodelijk kogels zijn als ze uit een pistool komen, bewijs je niet dat het op straat gevaarlijk is en de wereld veiliger wordt als we overal metaaldetectors plaatsen.

  • Arend

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Wat een gezwets. Dan moet Almere maar geen Floriadewijk bovenop de snelweg bouwen. Die snelweg was er eerder. 80 km/uur, hoe verzin je het. Gelukkig gaat de gemeente Almere hier niet over.

    reageer
  • K

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Beste Frans, het grappige aan fijnstof is dat je het niet merkt als je het inademt. Mensen die het ‘ruiken’ zijn niet goed snik. Net als mensen die straling ‘voelen’ als ze onder hoogspanning door lopen. Dat heet ‘confirmation bias’.

  • Frans

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Als u echt zou weten wat fijnstof vooral bij mensen met een longaandoening doet zou u een andere mening hebben. Trouwens, ook voor mensen zonder longaandoening is fijnstof nou niet bepaald gezond. En wat maakt het uit dat die snelweg er eerder was? Inzichten kunnen veranderen m.b.t. fijnstof. En dat stukje wat je 100 i.p.v. 120 zou moeten rijden maakt in tijd bijna niets uit en bespaar je ook nog in de portemonnee; een win-winsituatie dus.

  • Johan

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Ben benieuwd hoe de PvdD denkt over al de drempel in Almere, iets waar de raad over gaat. Met remmen en optrekken komt nog veel meer fijnstof vrij dan bij continu snelheid. Of is dit symbool politiek?
    Dus PvdD doe wat aan de wildgroei van drempels als je fijnstof in woonmileu wil terug brengen.

    reageer
  • peter van den bemt

      Ma 15 april Maandag 15 april

    @K. Als 80 op een stuk, zoals ook op de ring Amsterdam, verplicht wordt, komt DAT niet meer voor. Goed idee dus.

  • K

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Wat dacht je van al die 80 rijdende moraalridders op de snelweg waarvoor hele rijen auto’s vol in de remmen gaan? Hun ‘milieubesparende’ rijstijl wordt 10 keer onderuit gehaald door het gerem dat ze achter zich veroorzaken.

  • peter van den bemt

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Dat is een sluwe Johan. Maar van die drempels hebben alleen die chauffeurs last, die lak hebben aan een matige snelheid in een woonwijk. Het is niet verplicht om van de ene naar de andere drempel te scheuren en dan weer af te remmen. Als je een constante lage snelheid rijdt, is er niets aan de hand: geen vervuiling. Je bent dus echt zelf de vervuiler, niet de PvdD.

  • 13xx

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Wanneer een automobilist rustig door de woonwijken (waar de drempels zijn) rijdt, is het remmen en optrekken nauwelijks nodig.

  • Jos

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Laten ze eerst maar een vliegverbod boven Almere afdwingen. 1000 keren schadelijker dan de uitstoot van moderne auto's. En elektrische auto's dan? Krijgen we verschillende snelheidsbeperkingen.. Lekker veilig. Pvd zo'n simpel denkend clubje. Gelukkig hebben de andere partijen meer verstand van dit soort zaken en komen hun ideeën toch niet door.

    reageer
  • peter van den bemt

      Ma 15 april Maandag 15 april

    @Cindy " Fijnstof komt niet alleen van brandstof maar veel van het wielcontact met de weg." Dan is met elektrisch rijden toch in ieder geval de fijnstof van de brandstof minder.

  • Jos

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Maar dat heeft toch niets met de snelheid te maken? Hoe sneller je rijdt des te sneller slijten je banden, maar des te korter de afstand. Slijtage van de band en fijnstof gaat per afgelegde kilometer en niet de snelheid. Elektrisch rijden is op dat gedeelte altijd schoner...

  • Cindy

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Henk net zo slecht. Ook geven ze nog net zoveel fijnstof als een benzineauto. Is onderzocht.

  • Henk

      Ma 15 april Maandag 15 april

    @Cindy: Dat is geen fijnstof maar slijtstof

  • K

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Vliegen is helemaal niet vervuilender dan autorijden. Doe eens gedegen onderzoek voor je wat doms uitkraamt.

  • Pim

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Almere staat qua uitstoot koolstofdioxide in 2016 op nummer 198 van de 380 Nederlandse gemeentes. Gemeente Lelystad met de Maximacentrale op de 187-ste plaats. En gemeente Haarlemmermeer (met Schiphol) op de 43-ste plek.
    Gemeente Almere stootte in 2016 ruim 94 maal minder CO2 uit dan de meest vervuilende gemeente Velsen. En ruim 4 maal minder dan gemeente Haarlemmermeer.

    Door de geringe grootte is de uitstoot van primaire fijnstof PM2,5 het gevaarlijkst.
    Voor het jaar 2015 was in provincie Flevoland de sector NL/huishoudens de grootste primaire PM2,5 vervuiler. Gevolgd door de sectoren NL/wegverkeer (verbranding) en NL/industrie. De sector NL/wegverkeer (slijtage) stond op de 7-de plek.
    De sector NL/luchtvaart stond over 2015 in provincie Flevoland op de 14-de plaats met ruim 24 maal minder uistoot dan die door de huishoudens. En met ruim driemaal minder dan door NL wegverkeer (slijtage).

    De achterliggende gedachtegang van de PvdD is lovenswaardig: Allereerst de grootste vervuiling aanpakken. Doch is door de verkeerde volgorde gedegradeerd tot symboolpolitiek.

    Een goed milieu begint bij jezelf. Dus minder fossiele elektriciteit en verwarming verbruiken. Minder de auto pakken. Minder reizen. Meer streekproducten consumeren. Minder met dozen (laten) schuiven.

  • Cindy

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Elrctrische auto’s zijn niet veel schoner. Er is onderzoek naar gedaan en ze stoten net zoveel fijnstof uit als de gewone auto. Fijnstof komt niet alleen van brandstof maar veel van het wielcontact met de weg.

  • peter van den bemt

      Ma 15 april Maandag 15 april

    Jij beschuldigt de PvdD van onveiligheid die er niet is (en waarschijnlijk nooit zal komen); verschil in max snelheid tussen benzine en elektrische auto's.(dat is een iets te simpel totstandgekomen gedachte bij jou) De max. snelheid op 100km houden is, ongeacht de soort auto, altijd veiliger. Bovendien stroomt het beter door, minder files. Je hebt gelijk waar je zegt dat vliegen nog vervuilender is.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert