Oppositie verwacht weinig van hoger vliegen

LELYSTAD • Do 25 april 2019 | 13:09 • Donderdag 25 april 2019 | 13:09

Vooral oppositiepartijen in de Tweede Kamer zijn niet overtuigd dat hogere vliegroutes voor Lelystad Airport in 2021 ook echt de overlast gaan verminderen. Dat blijkt uit een overleg in de Kamer.

Het kabinet kondigde vlak voor Pasen aan dat vliegtuigen vanaf Lelystad boven Gelderland sneller kunnen stijgen naar kruishoogte. Het vliegverkeer van Schiphol en dat van Lelystad zouden vanaf eind 2021 gescheiden afgehandeld kunnen worden. Dan zouden de lagere routes op 1800 meter boven Gelderland maar bij uitzondering nodig zijn. Ook stelt Defensie het luchtruim boven de Veluwe open voor civiel verkeer.

Coalitiepartij CDA is positief over de aanpassingen, al wil de partij wel weten welke effecten dit voor omwonenden heeft. Oppositiepartijen PvdA, Partij voor de Dieren, SP en GroenLinks zijn kritisch. Zij zijn verbaasd dat de minister nu zegt dat het verkeer voor Schiphol en Lelystad gezamenlijk kan worden afgehandeld, terwijl jaren werd gezegd dat dit niet mogelijk is.

'Zo hoog mogelijk'
PvdA wil weten hoe de hoogte wordt gecontroleerd en wat met 'zo hoog mogelijk' vliegen wordt bedoeld. D66 sluit zich hierbij aan. De SP ziet de aanpassing als de ultieme poging om goodwill voor Lelystad te scheppen bij de tegenstanders: "Is de minister het met ons eens?", vroeg Kamerlid Cem Laçin. Het CDA vindt dat de SP blijft hangen in wantrouwen en is positief over de aangekondigde hogere routes.

GroenLinks vraagt zich af of het mengen van Schiphol- en Lelystadverkeer wel veilig kan. De partij vindt dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) hiernaar onderzoek moet doen. De OVV is eerder kritisch geweest over de veiligheid in het drukke Nederlandse luchtruim. Regeringspartij ChristenUnie steunt het idee voor een onderzoek. De VVD is blij dat over een paar jaar het woord 'laagvliegen' kan worden geschrapt, omdat de routes worden verhoogd.

GroenLinks, Partij voor de Dieren en SP betwijfelen dat en verwijzen naar de situatie rond Rotterdam, waar afspraken over routes in de praktijk niet worden nageleefd. "Dan is het toch begrijpelijk dat inwoners van Overijssel en Gelderland geen vertrouwen hebben dat de overlast minder wordt", aldus Suzanne Kröger (GroenLinks).

'Nadrukkelijke wens van de kamer'
Minister Cora van Nieuwenhuizen ontkent dat de hogere routes bedoeld zijn om goodwill te kweken: "Het is een nadrukkelijke wens van de Kamer zelf om zo kort mogelijk lage routes te hebben." Dat verkeer van Schiphol en Lelystad nu wel gezamenlijk kan worden afgehandeld komt doordat de minister naar eigen zeggen sinds haar aantreden heeft gehamerd op samenwerking met Defensie. Dat is gebeurd, aldus de minister.

Hoe vaak hoger vliegen niet kan vanwege weersomstandigheden of het baangebruik op Schiphol, laat de minister nog exact uitzoeken. In elk geval zal er zo’n anderhalf jaar nog wel laag moeten worden gevlogen, aldus Van Nieuwenhuizen. Daarbij gaat zij dus er van uit dat Lelystad Airport in 2020 open gaat.

De Tweede Kamer heeft na het meireces een apart overleg over de verkeersverdelingsregeling, waarin de verdeling van vluchten tussen Schiphol en Lelystad is geregeld.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel