Aangepaste Stint wordt getest bij RDW in Lelystad

LELYSTAD • Di 11 juni 2019 | 14:52 • Dinsdag 11 juni 2019 | 14:52

Deze week wordt op het terrein van de RDW in Lelystad een test gedaan met een aangepaste Stint. De elektrische bolderkar is op dit moment verboden, nadat in september vorig jaar in Oss vier kinderen om het leven kwamen bij een ongeluk op een spoorwegovergang.

Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen heeft een lijst met tientallen eisen opgesteld. Als de aangepaste Stint aan die eisen voldoet, mag hij weer de weg op. De RDW, de organisatie die de registratie van gemotoriseerde voertuigen in ons land verzorgt, voert de controle uit.

Aanpassingen kosten drieduizend euro
De nieuwe bolderkar heeft een noodstop, andere gordels en een nieuwe gasaandrijving. Er mogen maximaal acht passagiers in. De aanpassingen kosten drieduizend euro. Eigenaren die weer met hun Stint de weg op willen moeten dat bedrag zelf betalen.

Zenuwslopend
De fabrikant van de Stint is er klaar voor om duizenden voertuigen om te bouwen, maar kan daar pas mee beginnen na de toestemming van de RDW. Over een week is er meer duidelijkheid, het wachten is zenuwslopend vertelde eigenaar Edwin Renzen tegen RTV Utrecht.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel

reacties (13)

  • Brigit

      Wo 12 juni Woensdag 12 juni

    Wij zijn toevallig bekend met de advocaat van de Stint fabriek en horen van die kant dat het van de kant van Verkeer en de RDW ook geen zuivere koffie was. Hoe erg ook, als er geen kindjes bij betrokken waren had het ooit zover gekomen. Moedwillig een bedrijf kapotmaken, dat is het meer geweest. Ik hoop dat de Stint gauw weer de weg op kan, voor alle Kinderdagbedrijven, ouders die nu toeren moeten uithalen om hun kinderen weg te brengen en de Stintfabriek. Andere vervoermiddelen waarbij slachtoffers vallen worden tenslotte ook niet meteen van de weg gehaald

    reageer
  • Ed

      Do 13 juni Donderdag 13 juni

    @Nonsens
    Voor de wet heeft de stint het etiket "bijzondere bromfiets" gekregen. Dat is een categorie waar verder vooral elektrische steps en ook de segway onder vallen. Een stint vol met passagiers is natuurlijk veel zwaarder dan een step of segway (met maar één persoon) en dus lastiger tot stilstand te brengen. In geval van een noodstop is dat mogelijk een kwestie van leven of dood. Het is onverstandig om (uit winstbejag?) op een paar extra remmen te bezuinigen omdat de wet dat niet expliciet verbiedt. Een ontwerper heeft toch ook een eigen verantwoordelijkheid (en hopelijk enig gezond verstand)?

  • Nonsens

      Wo 12 juni Woensdag 12 juni

    @Ed, waar in welke wet staat beschreven dat alle 4 wielen een rem moeten hebben?
    Anders doe je ook aan stemmingmakerij, hetgeen je andere reaguurders verwijt.

  • Brigit

      Wo 12 juni Woensdag 12 juni

    Omdat de RDW en de verkeersminister al eerder steken hadden laten vallen bij de veiligheidscontrole van de Sint. Dus waren ze ook verantwoordelijk voor het ongeval. Maar dat toegeven, ho maar.

  • Ed

      Wo 12 juni Woensdag 12 juni

    Dat klinkt (bijna) als een complottheorie. Waarom zou de RDW dit bedrijf kapot willen maken?
    Prima toch dat alle vier de wielen een rem moeten hebben? En dat was níet het geval.......

  • Marc

      Wo 12 juni Woensdag 12 juni

    Oké, maar als ouder bepaal je zelf of een kinderdagverblijf je kind mag transporteren. Ben benieuwd hoeveel ouders weigeren om de kinderen in een stint te laten vervoeren....aangepast of niet.....het vervoersmiddel heeft een enorme imago-schade opgelopen...aanpassingen of niet mijn kinderen zouden er niet in meerijden...anders gaan ze gewoon naar een andere opvang.

    reageer
  • EvertK

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Op het terrein van de RDW wordt een test gedaan met een aangepaste Stint. Als de aangepaste Stint na het doorlopen van de testen voldoet aan de tientallen eisen opgesteld door verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen, mogen de aangepaste Stints de weg weer op. Ik vraag me af hoeveel Stints er werkelijk worden getest. Blijft het bij slechts een test met één aangepaste Stint, ik citeer: ‘er wordt een test gedaan met een aangepaste Stint’, dan heeft de uitkomst van de test wat mij betreft weinig waarde. Een test is pas betrouwbaar en zinvol als je meerdere aangepaste Stints test.
    Verder vraag ik mij af of onze verkeersminister ook voor iedere Stint-bestuurder een lijst met tientallen punten heeft opgesteld waaraan door de Stint-bestuurder moet worden voldaan voordat deze met zijn wagen volgeladen met kinderen veilig de weg op kan en mag. Ik vind dat iedere Stint-bestuurder een certificaat moet kunnen tonen waaruit blijkt dat men veilig met de Stint de weg op kan. Het gaat nog altijd om het veilig kunnen besturen van een gemotoriseerd voertuig voor personen vervoer.

    reageer
  • De advocaat

      Wo 12 juni Woensdag 12 juni

    U zult het uitmaken? Een ontwerp test kun je gewoon met één voertuig doen.

  • Nonsens

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Een certificaat heeft net zoveel nut als een rijbewijs, het geeft alleen aan, dat je iets mag, niet of men iets veilig doet, gezien de vele ongelukken.

  • BB

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Een kind mag hoe dan ook met geen enkel middel als een "vervoersprobleem" worden ingezet.
    Verder helemaal eens met Bart en Boels.
    Krijgen hopelijk ook nog snel te horen met welke levende wezens de proef op de som straks word genomen.

    reageer
  • Frenky

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Dat is toch niet te betalen voor een gemiddelde opvang. Ik ken opvang'en die vier Stints hebben staan. Dan kun je even 3000Euro aftikken. Het lijkt mij dat de fabrikant verantwoordelijk is voor de aanpassingen. Zij hebben namelijk een ondeugdelijk product verkocht.

    reageer
  • Edwin

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    De fabrikant heeft de Stint verkocht die aan de destijds geldende regels voldeed. De kosten voor de wijzigingen zijn dus voor de consument.

  • laat alle reacties zien
  • Urker

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Ik wens de ondernemer veel sterkte, hij heeft nooit gewild wat er is gebeurd. En bij elke uitvinding bestaan nu eenmaal onbedachte kinderziektes.

    reageer
  • Ed

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Natuurlijk heeft hij dit niet gewild. Al was het maar vanwege de reputatieschade. De vraag is of hij er alles aan gedaan heeft om het te voorkomen. En dat valt te betwijfelen. Blindgestaart op te hoge winstmarges misschien?

  • Dirkje

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Er zijn scootmobielonderdelen gebruikt. Dit hadden ze niet moeten doen voor passagierskarretje.

  • Flevogoed

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Quote : Zenuwslopend
    De fabrikant van de Stint is er klaar voor om duizenden voertuigen om te bouwen ……….. Snap ik a : 3000,- Euro P.st.

    reageer
  • Faerie

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Eens met zowel Nonsens als Henk. Inderdaad, wat waren de resultaten van het onderzoek naar het ongeluk? En ook, laat mensen altijd, ook bij scootmobielen en andere voertuigen bijvoorbeeld, een (aanvullend) rijbewijs halen. Ik vond de reactie op het ongeluk ook veel te ver gaan. Met vliegtuigcrashes gaan pas typen vliegtuigen aan de grond als er in zeer korte tijd veel incidenten zijn waarbij steeds een zelfde defect aan het licht komt. Niet als 1 vliegtuig crasht, dan volgt er eerst onderzoek en daarna pas aanpassingen als het een technisch iets bleek te zijn, wat betekent dat in die tussentijd alle andere vliegtuigen van dat type gewoon nog in dienst zijn. En dan hebben we het soms niet over 10 doden, nee 100 of meer.

    reageer
  • Jaap

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Uw "informatie" over vliegtuigen is onjuist

  • Pog

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Komen alle hotememtoten ook..?? Zoals de minister en alle andere zg betweters?

    reageer
  • Bartvanderkolk

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Zo'n karretje op de openbare weg, dat zou echt verboden moeten worden: kleine hummels met z'n tienen (nu acht geloof ik) in zo'n badkuipje, met auto's en scooters met 40-50 km p/u die erlangs razen. Op het fietspad is het nog wat (dan wel pakweg max 15 k/m per uur. Maar dan nog onveilig: bestuurder staat achterop en kan heel veel dingen niet zien, als die linksaf moet slaan bv. staan de peuters al weer een meter verder. Gewoon een gevaarlijke 'uitvinding', net als die 2 wiel-'peuterbakfiets' met zo'n grote bak voorop, in Amsterdam gaat dat vaak mis, en hier natuurlijk binnenkort ook. Peuters en kleuters moeten gewoon vervoerd worden in deugdelijke vervoersmiddelen, en dan bedoel ik niet sommige ouders die hun peuters/kleuters vervoeren in een auto, waarvan de bestuurder blijkbaar geen gecontroleerd rijbewijs heeft, of al append het kind naar school brengt....

    reageer
  • Freek 3

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Jij denkt dat 8 keer dit aantal kinderen achterop de fiets of 'naast ' een ouder fietsend veel veiiger is ?

  • Hanako

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Is een busje beter dan een stint? Wie rijdt er nog meer op de openbare weg? Wie kiest voor welke opvang? Wie kiest hoe zijn kind vervoert wordt? De ouders zijn volgens mij nog steeds verantwoordelijk voor de keuzes die zij voor hun kind maken. Ik fietste door Amsterdam met één kind voorop en één kind achterop, wel met deugdelijke zitjes hoor, maar veilig? Ik weet het niet, was wel mijn keuze en verantwoordelijkheid.

  • Boels

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Ik vraag mij af of er botsproeven worden gehouden (uiteraard met zandzakken ipv kinderen aan boord).
    En de max. snelheid was veel te hoog; 5 km is hard zat (net als bij elektrische rolstoelen).
    Fietspaden zijn vaak niet breed genoeg, zeker als de bestuurder/ster bermvrees heeft.

  • Flevogoed

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Vreemd dat de eigenaar van een Stint de ombouw kosten zelf moet betalen , volgens mij is er gewoon een ondeugdelijk product verkocht .

    reageer
  • De advocaat

      Wo 12 juni Woensdag 12 juni

    Hoezo. Het is een nieuw ontwerp en verbetering waardoor het ding langer mee gaat.

  • Freek 3

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Autos worden ook van steeds meer veiligheden voorzien. De daardoor hogere prijs betaal je ook als klant. Een auto kopen is ook geen garantie dat er daarna niks meer omgebouwd ingebouwd moet worden voor rekening van de klant. Alleen een fabrieksfout betaald het merk zelf. Ik zie de aanpassingen vd stint niet per definitie als een fabrieksfout

  • Henk

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Bestuurders eerst maar eens een rijbewijs halen en minimaal 18 jaar zijn.

    reageer
  • KC

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Als je niet weet hoe het nu eea zit, dan moet je niet zulke opmerkingen maken. Als je een verzekeringsplaatje hebt dan moet je een rijbewijs hebben. Dat nu al het geval bij GO in Lelystad en Almere.

  • S

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Nou ook mensen die 18 zijn en een rijbewijs hebben laten dagelijks levensgevaarlijke stunts zien in het verkeer.

  • Nonsens

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Nog steeds is niet bekend gemaakt, hoe dat ongeluk heeft kunnen gebeuren. Hoeveel van deze aanpassingen zijn terecht of hebben met onderbuikgevoelens te maken.

    reageer
  • Ed

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Uit het enkele feit dat niet eens alle vier de wielen van een rem waren voorzien, kan je al opmaken dat veiligheid niet de hoogste prioriteit had. Niets "onderbuikgevoelens" maar een kwestie van gezond verstand.

  • Nonsens

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    @S, lees eerst het artikel, voordat je reageert. De minister heeft een lijst met eisen opgesteld, al dan niet met hulp, en het RDW controleerde alleen maar. Maar mag het publiek dan niet weten, wat de oorzaak was en daarom de juiste aanpassingen geëist zijn?

  • S

      Di 11 juni Dinsdag 11 juni

    Ik denk dat het niemand een bal uitmaakt of ze jou dat even komen vertellen Daarnaast is het aan het RDW om te bepalen welke aanpassingen terecht zijn en welke niet.

Laat een reactie achter

Je reageert op

Je rapporteert