Piloten mochten crashtoestel Aviodrome niet besturen

LELYSTAD • Wo 28 augustus 2019 | 8:06 • Woensdag 28 augustus 2019 | 8:06

De twee piloten van de Convair 340 die vorig jaar neerstortte in Zuid-Afrika, waren niet bevoegd om met dat toestel te vliegen. Dat schrijft de Zuid-Afrikaanse luchtvaartautoriteit in een rapport dat in handen is van Omroep Flevoland. Het historische vliegtuig maakte op 10 juli 2018 een testvlucht voordat het aan een lange reis naar het Aviodrome in Lelystad zou beginnen. Bij het ongeluk kwam een inzittende om het leven.

Beide piloten hadden volgens de luchtvaartautoriteit niet de vaardigheidstest en competentiecheck gedaan. De laatste keer dat de piloten met een Convair vlogen, was 17 maanden voor het ongeluk. Piloten moeten iedere 12 maanden vliegen om aan deze vaardigheidseisen te voldoen. Daarnaast mocht de eerste piloot niet vliegen met een twee-motorig toestel.

In een eerder rapport concludeerde de Zuid-Afrikaanse luchtvaartautoriteit dat de piloten de verkeerde noodprocedure volgden. Uit opgenomen gesprekken blijkt dat er in de cockpit verwarring is bij de twee Australische piloten. Te horen is hoe zij aan elkaar vragen welke motor in brand staat. Daarop volgen zij niet de juiste procedures om de propellers in de juiste stand te zetten en het vuur met de ingebouwde brandblusser uit te krijgen.

Het gebrek aan voldoende training en het negeren van de noodprocedures hebben volgens de Zuid-Afrikaanse luchtvaartautoriteit bijgedragen aan het dodelijke ongeluk.

Dit gebeurde op 10 juli 2018
Rond 11:30 uur Zuid-Afrikaanse tijd vertrekt de Convair 340 voor een testvlucht vanaf Wonderboom Airport in Pretoria. Aan boord zijn zeventien passagiers en twee piloten. Drie passagiers zijn medewerkers van het Aviodrome in Lelystad.
Kort na het opstijgen komt uit de linker motor vuur. De co-piloot verstuurt een mayday-signaal en de captain probeert terug te keren naar het vliegveld. Dat lukt niet. Het toestel vliegt door elektriciteitskabels en doorboort een melkfabriek. Eén inzittende komt om het leven.

tekst gaat verder onder afbeelding



Linker motor
Uit het onderzoek blijkt dat de motor al beschadigd was voor de crash. Een deel van de cilinder was gebroken. Tijdens periodiek onderhoud aan de motoren zouden niet de juiste testen zijn uitgevoerd. Voor de crash zou al twee keer eerder melding zijn gemaakt van problemen met druk in de motor.

Luchtvaartmuseum Aviodrome wil voorlopig niet reageren op het rapport. Een woordvoerder zegt dat het een complexe zaak is en dat de tijd wordt genomen om het onderzoeksrapport te analyseren.


WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel