Oplossingen voor stikstofproblematiek dijkverhoging en bouw brug

DRONTEN • Ma 28 oktober 2019 | 20:01 • Maandag 28 oktober 2019 | 20:01

De provincie en het Waterschap Zuiderzeeland zijn optimistisch dat de aanleg van de nieuwe brug bij Roggebot en de verhoging van de Drontermeerdijk geen last krijgen van de stikstofproblematiek van dit moment.

Beide projecten zijn in een vergevorderd stadium van voorbereiding als onderdeel van de het project Ruimte voor de Rivier IJsseldelta. Hierbij is tussen de IJssel bij Kampen en het Drontermeer het Reevediep uitgegraven en wordt de Reevesluis gebouwd.

Stikstofproblematiek raakte beide projecten
Tijdens de werkzaaheden komt stikstof vrij. De provincie wil tijdens de aanbestedingsprocedure met aannemers afspraken maken om de uitstoot tot een minimum te beperken. Projectmanager De Vries stelt dat de totale uitstoot van stikstof door de nieuwe brug omlaag zal gaan, omdat autoverkeer bij Roggebot aanzienlijk minder stil hoeft te staan voor een geopende brug.

Bij de dijkverhoging komt ook stikstof vrij, maar Oskar de Kuijer van het waterschap zegt dat de provincie in juli de natuurvergunning heeft verstrekt. Ook worden de effecten van de extra stikstof in een kwetsbaar Natura 2000-gebied vlak bij de Drontermeerdijk gecompenseerd. Dit gebeurt door plantensoorten die juist dankzij de extra stikstof groeien tijdig te maaien, zodat die planten geen kans krijgen om kwetsbare soorten te overwoekeren.

Reevesluis maakt Roggebotsluis overbodig
De nieuwe Reevesluis maakt de bestaande Roggebotsluis overbodig. Het bestaande complex van een brug en een sluis wordt vervangen door een nieuwe brug met een vaarhoogte van tien meter. Schepen met een vaste mast kunnen een beweegbare brug passeren.

De provincie is bezig om het project aan te besteden bij aannemers. Volgend jaar worden de plannen ter inzage gelegd voor reactie en worden ze vastgesteld. De bouwstart staat gepland in 2021 en eind 2022 moet het complex gereed zijn, zegt projectmanager Albert de Vries van de provincie.

Dijk moet hoger door extra waterafvoer
Om het extra water vanuit de IJssel af te voeren, moet de Drontermeerdijk over een lengte van drie kilometer met drie meter worden verhoogd en verstevigd. Het gaat om het stuk tussen de Reevesluis en Roggebotsluis.

Het Waterschap Zuiderzeeland wil volgend jaar beginnen met de verhoging door in januari eerst een tijdelijke weg onderaan de huidige dijk aan te leggen. Voor de dijkverhoging wordt 250.000 kuub zand gebruikt uit het Drontermeer zelf om het vervoer met kiepwagens zoveel mogelijk te beperken.

Gevolgen voor recreatieplekken
De nieuwe situatie heeft gevolgen voor recreatieplekken aan het Drontermeer. Als de Roggebotsluis is weggehaald, zakt het waterpeil tussen de nieuwe Reevesluis en het Ketelmeer met zo'n 20 centimeter. Hierdoor krijgen de buitendijkse passantenhavens aan het Drontermeer te maken met een lagere waterstand en kunnen bootjes de havens minder gemakkelijk bereiken.

Om ze bereikbaar te houden, zullen de havens moeten worden gebaggerd en aangepast, zegt Peter van Wijk van de provincie Overijssel. Tegelijk lopen de havens het risico op hoogwater bij een noordwesterstorm. Omdat de havens buitendijks liggen, hebben de eigenaren in principe geen recht op waterveiligheid. Toch zoeken de provincies naar oplossingen om hen tegemoet komen, omdat zij risico lopen door de aanleg van het Reevediep.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel