LVNL past vliegroutes kleine luchtvaart aan na klachten

LELYSTAD • Do 5 december 2019 | 21:27 • Donderdag 5 december 2019 | 21:27

De vliegroutes voor kleine vliegtuigen van en naar Lelystad Airport worden vanaf zaterdag tijdelijk aangepast. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft dat besloten na klachten van piloten. Die melden onveilige situaties sinds de invoering van luchtverkeersleiding.

Sinds 7 november is Lelystad Airport een gecontroleerde luchthaven met verkeersleiding. Tijdens een inregelperiode zouden verkeersleiders en piloten moeten leren omgaan met de nieuwe procedures, zodat ze zijn voorbereid op het moment dat de luchthaven open gaat voor vakantievluchten met grotere vliegtuigen.

Volgens piloten en vliegbedrijven zijn er door de luchtverkeersleiding chaotische en zelfs gevaarlijke toestanden ontstaan. Op enkele routes vliegen toestellen recht op elkaar af of kruisen elkaar op geringe hoogte in het circuit boven de luchthaven. Zeker in twee gevallen zou het bijna tot een botsing in de lucht zijn gekomen, zo meldde Wings over Holland vorige week aan Omroep Flevoland. Diverse vliegscholen hebben hun activiteiten en vlieglessen opgeschort totdat LVNL aanpassingen zou doorvoeren.

Eerste wijziging: eenrichtingsverkeer
In plaats van tweerichtingsverkeer geldt er op de twee hoofdroutes vanaf zaterdag eenrichtingsverkeer. Vliegtuigen die opstijgen voor een vlucht moeten het gebied verlaten via de Bravo-route richting Harderwijk en via de Randmeren hun koers vervolgen. Toestellen die op Lelystad willen landen, kunnen alleen nog aanvliegen via de noordelijke Mike-route langs de A6 en de Maxima Centrale. Deze wijziging moet voorkomen dat vliegtuigjes elkaar uit tegenovergestelde richting naderen en elkaar kruisen. Alleen bij slechter zicht of specifieke vliegplannen kunnen piloten toestemming krijgen om via de zuidelijke route te vliegen om te landen.

Tweede wijziging: minder radioverkeer
De tweede wijziging is de aanpassing van radiocommunicatie. Piloten klaagden erover dat ze veel te veel meldingen op de radio meekregen van alle toestellen op de luchthaven, zoals het opstarten van de motor, het taxiën en motor weer uitzetten. Op de twee radiofrequenties was het volgens piloten vaak zo druk dat ze belangrijke mededelingen voor henzelf niet meekregen of zich niet konden melden. Volgens de vliegers was de verkeersleider op de toren overbelast. LVNL zegt nu dat vliegers alleen de registratie van hun vliegtuig, de weersinformatie, hun positie en hun intentie hoeven te melden. Dat moet meer rust brengen op de radio.

De wijzigingen zijn goedgekeurd door de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT). LVNL bespreekt op 18 december met de gebruikers van de luchthaven hoe de aanpassingen worden ervaren.

Bijna honderd meldingen bij de Inspectie
LVNL stelde vorige week dat de veiligheid op Lelystad Airport niet in het geding is geweest. Toch heeft de Inspectie tussen 7 november en vorige weekeinde 97 'veiligheid gerelateerde' meldingen ontvangen van voorvallen op en rond te luchthaven. De ILT kan de voorvallen niet nader duiden, omdat ze nog in onderzoek zijn. Wel geeft de Inspectie aan dat van de meldingen er negentig zijn gedaan door LVNL zelf.

Voordat op Lelystad Airport luchtverkeersleiding werd ingevoerd kwamen er bij de Inspectie gemiddeld zeven meldingen per maand binnen. De stijging van 7 naar 97 is fors, maar volgens LVNL te verklaren doordat er nu een compleet andere situatie geldt. Sinds 7 november is Lelystad Airport een 'controleerde luchthaven' en gelden er nieuwe regels voor het melden van zaken.

Volgens LVNL betreft tweederde van de 97 meldingen "kleine onregelmatigheden". In zes gevallen zijn vliegtuigen in de lucht dicht bij elkaar gekomen. "Deze onderzoeken lopen nog en hieruit kunnen we dus nog geen conclusies trekken", aldus een woordvoerder van Luchtverkeersleiding Nederland.

Andere voorvallen die bij de ILT zijn gemeld zijn onder meer het taxiën of het luchtruim binnenvliegen zonder contact op te nemen met de verkeersleiding, het afwijken van de voorgeschreven route, het maken van een doorstart op eigen initiatief of op instructie van de verkeersleider of verwarring bij het oproepen van het vliegtuig op de radio.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of opmerking? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 06 - 52 52 4891 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel