Kamer kritisch op koppeling nachtvluchten aan opening Lelystad Airport

LELYSTAD • Do 2 juli 2020 | 8:58 • Donderdag 2 juli 2020 | 8:58

Een deel van de Tweede Kamer heeft kritiek op de koppeling die het kabinet maakt tussen Lelystad Airport en het steunpakket van 3,4 miljard euro aan de KLM. Zowel coalitie- als oppositiepartijen vinden het raar dat de opening van Lelystad Airport een voorwaarde is voor vermindering van het aantal nachtvluchten op Schiphol. Dat bleek woensdagavond tijdens een overleg tussen de Kamer met de ministers Wopke Hoekstra (Financiën) en Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat).

Het kabinet kondigde afgelopen vrijdag een reddingspakket aan voor KLM, dat door de coronacrisis in grote problemen zit. De luchtvaartmaatschappij kan 3,4 miljard euro aan leningen krijgen, waarvoor het Rijk voor een groot deel garant staat. KLM moet dan wel voldoen aan een reeks voorwaarden.

Eén van de voorwaarden is dat het aantal nachtvluchten op Schiphol wordt verminderd. Van 32.000 per jaar nu, naar eerst 29.000 en op termijn dalend naar 25.000. Voor die laatste stap is de opening van Lelystad Airport een voorwaarde. Schiphol kan toe met minder nachtvluchten, maar dan moet daar overdag ruimte worden gecreëerd door vluchten te verplaatsen naar Lelystad.

''Van koppelverkoop mag geen sprake zijn. Het kabinet mag geen bochten afsnijden bij de afspraken rond Schiphol en Lelystad Airport''

— Eppo Bruins, ChristenUnie

"Niet KLM, maar Kamer gaat over nachtvluchten"
De Kamer is verbaasd. "Niet de KLM gaat over nachtvluchten, maar de Kamer. De logica voor het verplaatsen van nachtvluchten ontbreekt", aldus Jan Paternotte van regeringspartij D66. "Afspraken met Schiphol worden verknoopt met het steunpakket aan KLM. Dat is vooruitlopen op een nieuw luchthavenbesluit voor Schiphol. Van koppelverkoop mag geen sprake zijn. Het kabinet mag geen bochten afsnijden bij de afspraken rond Schiphol en Lelystad Airport", aldus Eppo Bruins van coalitiepartij ChristenUnie.

Bruins herhaalde zijn standpunt dat Lelystad Airport alleen open mag als de cijfers kloppen en alles is besproken. Hij diende een motie in, waarin hij uitspreekt dat de Tweede Kamer niet gebonden is aan de uitbreiding van Lelystad Airport zolang besluitvorming over het Luchthavenbesluit voor Lelystad Airport nog niet in de Tweede en Eerste Kamer heeft plaatsgevonden. Die motie werd aangenomen door de Kamer.

SP: voorstel is vorm van chantage
GroenLinks, Partij voor de Dieren en de SP spraken zich ook ronduit uit tegen de koppeling van nachtvluchten en de opening van Lelystad Airport. "Waarom is de opening van Lelystad Airport, die overigens nooit zal plaatsvinden, plotseling een voorwaarde?", aldus Lammer van Raan van de PvdD. Hij diende een motie in om deze koppeling los te laten. SP-Kamerlid Mahir Alkaya noemde de koppeling "een vorm van chantage". Ook hij diende een motie in, waarin het verminderen van overlast bij Schiphol los moet worden gezien van Lelystad. Deze moties haalden het niet.

Zonder opening Lelystad wordt vermindering nachtvluchten moeilijker
Minister Van Nieuwenhuizen herhaalde dat het kabinet op basis van het regeerakkoord vasthoudt aan opening van Lelystad Airport, ook al moet de Kamer dat nog besluiten. Verplaatsing van vluchten naar Lelystad geeft op Schiphol ruimte in de piekuren, zodat het belangrijke wereldwijde netwerk intact kan blijven. Als Lelystad niet open gaat, kan dat niet. Vermindering van nachtvluchten wordt dan moeilijker. De minister wilde het misverstand bij D66 wegnemen dat er straks nachtvluchten van Schiphol naar Lelystad gaan. "Dat is niet aan de orde. Voor Lelystad blijft gelden wat ik eerder heb gezegd: geen nachtvluchten en geen vrachtvluchten."

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel