Plan voor schrappen wijkhaltes Keolis valt slecht

LELYSTAD • Vr 3 juli 2020 | 11:34 • Vrijdag 3 juli 2020 | 11:34

De gemeente Lelystad maakt zich zorgen over hoe vervoersbedrijf Keolis vanaf september volgend jaar het stadsvervoer wil overnemen. De voorgestelde veranderingen zijn een verslechtering ten opzichte van de huidige situatie. Vooral het schrappen van haltes in wijken valt slecht.

Dat stelt het college van B en W in een brief aan de provincie, waarmee de gemeenteraad donderdagavond formeel heeft ingestemd.

Keolis is vorig jaar door de provincies Flevoland, Overijssel en Gelderland aangewezen als de nieuwe exploitant van het streek- en stadsvervoer. Komende dinsdag besluiten de provincies of zij het contract willen doorzetten, nadat in mei duidelijk werd dat Keolis mogelijk heeft gefraudeerd.

In de brief aan de provincie gaat het college van Lelystad niet op de fraude in, maar wel op de veranderingen die Keolis voorstelt. Zo biedt het bedrijf veertien procent minder vervoer aan dan op dit moment door Arriva wordt verzorgd. Het college wil het aanbod in elk geval op hetzelfde peil houden als nu. Er wordt zelfs een toename verwacht van het aantal reizigers, want het vervoer in de stad groeit.

Keolis: bus via de dreven
Het college heeft kritiek op het voornemen van Keolis om de stadsbussen via de dreven te laten rijden en niet meer door de wijken. Het stadsbestuur wil dat wijken bediend blijven worden, al is het maar met een kleinere buurtbus. Tien jaar geleden speelde dezelfde discussie ook al, toen Arriva het vervoer van Connexxion overnam.

Ook wil de gemeente worden gecompenseerd voor kosten, als er bushaltes langs dreven moeten komen. Vanwege het gescheiden verkeerssysteem zijn er nu vaak geen haltes langs dreven en moeten er dus extra voorzieningen komen zoals trappen en voetpaden.

Extra capaciteit streeklijnen niet zinvol
Kritiek is er ook op het plan om meer capaciteit toe te wijzen aan streeklijnen naar Urk en Noordoostpolder. Volgens het college van Lelystad heeft een eerdere proef met meer bussen aangetoond dat hieraan maar beperkt behoefte bestond. Lelystad vindt dat de capaciteit beter voor het stadsvervoer kan worden benut.

Het bestuur is ook niet tevreden over hoe Keolis de verbinding tussen Lelystad en Apeldoorn wil verbeteren. Nu wordt alleen een 'comfortlijn' naar Harderwijk voorgesteld (zonder halte bij Lelystad Airport), maar die wordt niet doorgetrokken naar Apeldoorn.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel