Bijna 2.500 'claims' over verwachte overlast vliegveld

FLEVOLAND • Ma 3 augustus 2020 | 14:31 • Maandag 3 augustus 2020 | 14:31

Vanuit Flevoland zijn bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 2.425 brieven van particulieren en bedrijven binnengekomen, die overwegen om een schadeclaim wegens overlast door Lelystad Airport in te dienen.

Dat melden de Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) op basis van cijfers van het ministerie. In totaal zijn er uit het hele land ruim 13.000 zogeheten stuitingsbrieven ingediend.

SATL voerde in maart in diverse provincies actie om inwoners er op te wijzen dat ze voor 1 april een brief moesten sturen, wilden ze voor het indienen van een schadeclaim in aanmerking komen. Op 1 april was het vijf jaar geleden dat Luchthavenbesluit Lelystad Airport van kracht werd. Een aangepast Luchthavenbesluit moet nog door de Tweede en Eerste Kamer worden vastgesteld. Als dat is gebeurd, geldt opnieuw een termijn van vijf jaar waarin een claim kan worden ingediend.

Actiegroepen: huizen minder waard
De actiegroepen stellen dat door de vliegroutes van en naar Lelystad Airport de geluidsoverlast toeneemt en dat dit leidt tot waardevermindering van woningen. Voor huizen in een omgeving waar al veel geluid is zou het om drie procent waardevermindering gaan, in stille gebieden om tien procent. Dat treft vooral de Veluwe en Overijssel. Vanuit deze regio zijn ruim 10.000 brieven ingestuurd.

Een woordvoerder van SATL zegt dat de actie in Flevoland de inwoners wakker heeft geschud. " Er zijn toch meer mensen bezorgd over het vliegveld dan de provincie doet voorkomen." Waar de indieners wonen weet SATL niet: "Die informatie heeft het schadeloket ons niet gemeld, maar we zijn in Dronten en Lelystad geweest."

Overlast moet vastgesteld worden
In februari heeft Leefbaar Zeewolde met een eigen actie inwoners al op de termijn van 1 april gewezen.Toestellen van en naar Lelystad Airport komen boven Flevoland straks vooral laag langs Dronten, Biddinghuizen, Zeewolde en over het buitengebied.

Het versturen van de brief betekent niet dat alle indieners ook worden gecompenseerd. De mate van overlast zal na opening van de luchthaven voor groot verkeer moeten worden vastgesteld. Namens het ministerie is dat een taak van Rijkswaterstaat. Claims kunnen worden beoordeeld door een onafhankelijke adviescommissie.

Minister: definitief geen lage vliegroutes meer
Overigens heeft minister Cora van Nieuwenhuizen vlak voor het reces aan de Tweede Kamer gemeld dat er van laagvliegen geen sprake meer zal zijn. Mocht Lelystad Airport in november 2021 open gaan, dan vliegen de toestellen volgens de aangepaste en hogere vertrek- en naderingsroutes. Deze aanpassingen zijn inmiddels met Luchtverkeersleiding Nederland afgerond, aldus de minister.
SATL blijft niettemin ongerust en wijst er op dat de sneller stijgende vliegtuigen alsnog voor overlast zullen blijven zorgen, met name bij Wapenveld.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel