Raad dringt aan op behoud goede stadsdienst

LELYSTAD • Di 1 september 2020 | 22:02 • Dinsdag 1 september 2020 | 22:02

De Lelystadse gemeenteraad wil dat het college van burgemeester en wethouders zich maximaal inzet om te zorgen dat er in Lelystad een kwalitatief goede stadsdienst blijft rijden, met bussen door alle wijken. Dat signaal heeft de raad dinsdagavond afgegeven in een commissievergadering.

Op de agenda stond de situatie die is ontstaan, nu het nieuwe contract met vervoerder Keolis per september volgend jaar in de prullenbak ligt. Begin augustus besloten de provincies Flevoland, Overijssel en Gelderland om het contract met Keolis in te trekken, omdat het bedrijf bij de aanbesteding fraude heeft gepleegd. Keolis zou vanaf december het streekvervoer in Overijssel uitvoeren en vanaf september 2021 ook het stadsvervoer in Lelystad. De provincies gaan het contract nu opnieuw aanbesteden met ingangsdatum 1 januari 2023.

De ChristenUnie kondigde aan in de volgende raadsvergadering een motie in te dienen, waarin wordt voorgesteld om tot eind 2022 door te gaan met de bestaande vervoerder Arriva. "Daar is de stad het beste mee gediend", aldus raadslid Jarno Volmer.

Bus moet door wijken blijven rijden
CDA, Leefbaar Lelystad, D66 en GroenLinks zijn vooral bezorgd over het voornemen in het oorspronkelijke nieuwe contract dat de stadsbussen straks voornamelijk via de hoofddreven rijden en niet meer door de wijken. "Het is ondenkbaar dat mensen de hele wijk uit moeten lopen om met de bus te gaan", aldus Judith Boertjens (GroenLinks).

Volgens Diane Bergman (D66) is goede mobiliteit voor veel kwetsbare inwoners een voorwaarde om mee te kunnen doen in de stad. "We moeten bij de provincie benadrukken dat goed openbaar vervoer van cruciaal belang is." D66 stelt voor een onderzoek onder inwoners te houden wat zij vinden.

Mochten de bussen niet meer door de wijken gaan, dan wil de ChristenUnie dat de provincie de gemeente compenseert voor de kosten die eerder zijn gemaakt voor de aanleg van bushaltes.

Provincie trekt de kar
Tijdens zijn eerste vergadering als wethouder zei Luc Baaten (Inwonerspartij) dat het college zich maximaal zal inzetten om de verschraling van het vervoersaanbod te beperken, ook als er een tijdelijke noodconcessie wordt afgesproken. "Maar het is een voldongen feit dat het de provincie is die het voor ons regelt. Die trekt de kar. 'Eisen' en 'moeten' is lastig", aldus Baaten.

De provincie en gemeente zijn nog volop met partijen in gesprek over wie de noodconcessie over een jaar mag rijden, Arriva of toch Keolis. Baaten vraagt zich af of het wel handig is dat Keolis het tijdelijke contract tot eind 2022 krijgt, als dat betekent dat voor hun elektrische bussen eerst laadpalen moeten worden aangelegd. De provincie heeft hiervoor eerder al wel geld gereserveerd.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel