Raad dringt aan op behoud goede stadsdienst
De Lelystadse gemeenteraad wil dat het college van burgemeester en wethouders zich maximaal inzet om te zorgen dat er in Lelystad een kwalitatief goede stadsdienst blijft rijden, met bussen door alle wijken. Dat signaal heeft de raad dinsdagavond afgegeven in een commissievergadering.
Op de agenda stond de situatie die is ontstaan, nu het nieuwe contract met vervoerder Keolis per september volgend jaar in de prullenbak ligt. Begin augustus besloten de provincies Flevoland, Overijssel en Gelderland om het contract met Keolis in te trekken, omdat het bedrijf bij de aanbesteding fraude heeft gepleegd. Keolis zou vanaf december het streekvervoer in Overijssel uitvoeren en vanaf september 2021 ook het stadsvervoer in Lelystad. De provincies gaan het contract nu opnieuw aanbesteden met ingangsdatum 1 januari 2023.
De ChristenUnie kondigde aan in de volgende raadsvergadering een motie in te dienen, waarin wordt voorgesteld om tot eind 2022 door te gaan met de bestaande vervoerder Arriva. "Daar is de stad het beste mee gediend", aldus raadslid Jarno Volmer.
Bus moet door wijken blijven rijden
CDA, Leefbaar Lelystad, D66 en GroenLinks zijn vooral bezorgd over het voornemen in het oorspronkelijke nieuwe contract dat de stadsbussen straks voornamelijk via de hoofddreven rijden en niet meer door de wijken. "Het is ondenkbaar dat mensen de hele wijk uit moeten lopen om met de bus te gaan", aldus Judith Boertjens (GroenLinks).
Volgens Diane Bergman (D66) is goede mobiliteit voor veel kwetsbare inwoners een voorwaarde om mee te kunnen doen in de stad. "We moeten bij de provincie benadrukken dat goed openbaar vervoer van cruciaal belang is." D66 stelt voor een onderzoek onder inwoners te houden wat zij vinden.
Mochten de bussen niet meer door de wijken gaan, dan wil de ChristenUnie dat de provincie de gemeente compenseert voor de kosten die eerder zijn gemaakt voor de aanleg van bushaltes.
Provincie trekt de kar
Tijdens zijn eerste vergadering als wethouder zei Luc Baaten (Inwonerspartij) dat het college zich maximaal zal inzetten om de verschraling van het vervoersaanbod te beperken, ook als er een tijdelijke noodconcessie wordt afgesproken. "Maar het is een voldongen feit dat het de provincie is die het voor ons regelt. Die trekt de kar. 'Eisen' en 'moeten' is lastig", aldus Baaten.
De provincie en gemeente zijn nog volop met partijen in gesprek over wie de noodconcessie over een jaar mag rijden, Arriva of toch Keolis. Baaten vraagt zich af of het wel handig is dat Keolis het tijdelijke contract tot eind 2022 krijgt, als dat betekent dat voor hun elektrische bussen eerst laadpalen moeten worden aangelegd. De provincie heeft hiervoor eerder al wel geld gereserveerd.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
gerelateerde artikelen
-
Qbuzz tekent bezwaar aan tegen contract EBS voor busvervoer Flevoland
FLEVOLAND • Do 26 mei • Donderdag 26 meiVervoerder Qbuzz tekent bezwaar aan tegen de vergunning die EBS heeft gekregen om tot 2035 het busvervoer in delen van Flevoland, Gelderland en Overijssel te regelen. Dat hebben de drie provincies lat...
-
EBS nieuwe busvervoerder in grootste deel provincie
FLEVOLAND • Di 12 april • Dinsdag 12 aprilVervoersbedrijf EBS gaat tot 2035 het busvervoer regelen in het grootste deel van Flevoland. Dat is dinsdag bekendgemaakt in het provinciehuis van Overijssel in Zwolle. Het gaat om een gezamenlijke bu...
-
Drie inschrijvingen voor busvervoer IJssel-Vecht
FLEVOLAND • Wo 15 december • Woensdag 15 decemberDrie OV-bedrijven hebben zich gemeld om het streekvervoer in Flevoland, Gelderland en Overijssel te verzorgen. Het gaat om vervoerders EBS, Keolis en Qbuzz. Dat meldt de provincie. Het gaat om een con...
recent nieuws
-
Na 40 jaar moet Volksuniversiteit Almere dicht: 'Verwarmingskosten liepen op tot 80.000 euro'
ALMERE • Vr 29 maart • Vrijdag 29 maartDe Volksuniversiteit Almere houdt op te bestaan. Hoge kosten voor de verwarming zorgen ervoor dat er geen nieuwe cursussen meer aangeboden kunnen worden. 40 jaar lang konden Almeerders er terecht voor...
-
Urker politiek zet stap in legalisatie barren, maar heeft opnieuw vraagtekens bij regels
URK • Vr 29 maart • Vrijdag 29 maartDe gemeenteraad van Urk stemt in met het aanpassen van de plaatselijke APV om zo dertig illegale barretjes te legaliseren. Wel heeft een deel van de raad nog flinke vraagtekens bij de concrete regels...
-
Wens om straat te vernoemen naar gecrashte WOII-piloot, monument is in de maak
URK • Vr 29 maart • Vrijdag 29 maartDe voltallige gemeenteraad van Urk wil een straat in de nieuwe Zeeheldenwijk vernoemen naar de Canadese piloot Lorne McBurney. Hij kwam op 17 december 1942 samen met zes andere bemanningsleden om het...