Vorig jaar explosieve groei afvalklachten
Het aantal Almeerders dat klaagt over stadsreiniging is vorig jaar meer dan verdubbeld. Klachten aan het adres van de gemeente gingen vooral over grofvuil dat niet werd opgehaald, niet geleegde containers of de vuilstort die eerder dicht ging dan gebruikelijk.
Het aantal klachten over afval en de openbare ruimte neemt al een aantal jaren toe, blijkt uit eerder onderzoek van de gemeente. In 2018 kwamen er 120 klachten binnen bij stadsreiniging. Vorig jaar waren het er 310, de grootste stijging tot nu toe. Een groot deel van de klachten is ook gegrond, zo blijkt uit de Klachtenrapportage 2019.
Grote frustratie
"Verreweg de meeste klachten aan het adres van stadsreiniging gaan over niet opgehaald vuil of niet geleegde containers", staat te lezen in het rapport. De gemeente ziet dat stadsreiniging vaak afspraken niet nakomt en dat zorgt voor irritatie bij inwoners. Onderbezetting wordt als argument opgevoerd. Zo zijn chauffeurs met een groot rijbewijs moeilijk te krijgen en heeft stadsreiniging te maken met kapotte voertuigen. Ook is er een grote wisseling onder personeel. Citaten uit de klachten laten zien hoe groot de frustratie is.
Klachtenrapportage 2019
Uit het rapport blijkt ook dat Almeerders hun ergernis uiten over het uitblijven van reactie en actie van de gemeente. Een leerpunt voor de gemeente: "Klagers waarderen het als er contact wordt opgenomen. Zij hebben het gevoel gehoord te worden."
Van de klachten aan het adres van stadsreiniging beoordeelde de gemeente zo'n 68% gegrond. Daarover concludeert het rapport: "Een hoog percentage gegronde klachten in verhouding tot een hoog aantal klachten geeft aan dat de kwaliteit niet in orde is."
Klachtenrapportage 2019
In een schriftelijke reactie laat de gemeente weten zich de uitkomsten van het rapport aan te trekken. Zo zullen onder meer de afvalwagens beter uitgerust worden. Nieuwe boardcomputers tonen precies wanneer, hoe laat en waar de wagens hebben gereden. "Zo kunnen we nagaan waarom het op een bepaalde locatie mis is gegaan". Daarnaast wordt ook de klachtenbehandeling verbeterd.
Maar de Almeerder hoeft er nog niet op te rekenen daar direct resultaat van te zien. "We houden er wel rekening mee dat dit in de cijfers van 2020 nog niet zichtbaar zal zijn. De coronacrisis leidde dit jaar - landelijk en ook in Almere - tot een enorme toename in het afvalaanbod en afvaldumpingen en daarmee ook tot een toename van het aantal klachten."
Andere klachten nemen ook toe
Er zit een algemene stijgende lijn in het totaal aantal klachten dat bij de gemeente binnen is gekomen. In 2013 waren dat er ruim 800, in 2019 meer dan 1500. De meeste komen binnen over afval, op de tweede plek staan klachten over zorg en welzijn. In 2019 waren er veel klachten over de huishoudelijk hulp. Mogelijk is daar een vertekend beeld ontstaan doordat klachten over externe zorgaanbieders meegeteld worden bij klachten aan het adres van gemeente. Dit betreft aanbieders van hulpmiddelen, taxivervoer, begeleiding en huishoudelijke hulp. Maar ook daar gaat de communicatie gaat niet altijd goed, blijkt uit de Klachtenrapportage 2019.
Klachtenrapportage 2019
Ook hier zegt de gemeente te werken aan het verbeteren van de protocollen en met enkele aanbieders om tafel te gaan.
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Nachttrein tussen Amsterdam en Lelystad is meerderheid raad wel een ton waard
LELYSTAD • Wo 24 april • Woensdag 24 aprilEen meerderheid van de gemeenteraad van Lelystad wil 100.000 euro bijdragen om een extra nachttrein te laten rijden vanuit Amsterdam via Almere Centrum. De meeste fracties steunden dinsdagavond het vo...
-
Jeugdtheatergroep kan rekenen op steun van gemeente
LELYSTAD • Wo 24 april • Woensdag 24 aprilDe gemeente Lelystad hoopt in mei duidelijkheid te kunnen geven of jeugdtheatergroep JTL in aanmerking komt voor een tijdelijke subsidie. De gemeente werkt met spoed aan de subsidie, nu JTL in geldnoo...
-
Stadsbestuur Lelystad mag door met vier wethouders
LELYSTAD • Wo 24 april • Woensdag 24 aprilHet stadsbestuur van Lelystad mag door met vier in plaats van vijf wethouders. Dat vindt een ruime meerderheid van de gemeenteraad. Wel zijn er zorgen of de werkdruk voor vier wethouders niet te hoog...