Ruim 10 meldingen over winkels die mensen zonder mondkapje weigeren

FLEVOLAND • Di 8 december 2020 | 17:37 • Dinsdag 8 december 2020 | 17:37

Bij Bureau Gelijke behandeling zijn in de eerste week van de mondkapjesplicht meer dan tien meldingen binnengekomen van mensen die geweigerd zijn in een winkel omdat ze geen mondkapje droegen. Al deze mensen hebben een medische of psychische aandoening waardoor ze het gezichtsmasker niet kunnen dragen. De meldingen zijn gedaan na ingang van de mondkapjesplicht op 1 december.

Bureau Gelijke Behandeling neemt de meldingen meteen in behandeling. Volgens een medewerker wordt contact opgenomen met de winkel waar iemand geweigerd is. Uit zo'n gesprek blijkt soms dat winkelpersoneel niet goed op de hoogte is van vrijstelling voor een bepaalde groep.

"Soms komt het voort uit onwetendheid dat iemand wordt geweigerd. In de meeste gevallen willen winkels zich gewoon goed aan de regels houden. Ze weten niet dat voor een deel van de mensen een vrijstelling geldt." Deze groep kan een speciale pas downloaden en uitprinten. Daarmee laten ze zien dat ze vrijstelling hebben op het dragen van een mondkapje. Bureau Gelijke behandeling probeert winkeliers op de pas te wijzen, zodat in de toekomst geen mensen meer geweigerd worden.

Net na de invoering van de mondkapjesplicht kwam al een aantal meldingen binnen. Arja Kruis van de stichting kwam hierdoor tot de conclusie dat mensen soms onterecht geweigerd worden. Ook komen ze onnodig in discussies terecht.

"Zij mogen mij niet weigeren zonder mondkapje, want ik heb een medische aandoening."

— Kenneth Gerritsen, COPD patiënt

Pas getoond, toch geweigerd
Eén van de meest recente meldingen die binnenkwam bij Bureau Gelijke Behandeling, is die van Kenneth Gerritsen uit Emmeloord. Gerritsen zegt aan de chronische longaandoening COPD te lijden. Maandag werd hij, samen met zijn vrouw, uit Kringloopwinkel Het Goed in zijn woonplaats gezet, omdat hij zonder mondkapje naar binnen was gegaan. "Ik had mijn pas bij mij. Toen daar naar werd gevraagd, heb ik die getoond. Dat maakte Het Goed niets uit. Je voelt je dan echt een crimineel, terwijl je er niets aan kunt doen", vertelt Gerritsen. "Wij moesten een mondkapje op, of de winkel verlaten." Uiteindelijk koos de Emmeloorder ervoor om de politie te bellen. Die heeft volgens Gerritsen vooral geprobeerd de situatie te sussen. "Mij werd gezegd dat ik de volgende dag op het politiebureau mijn verhaal kon doen en gevraagd of ik de winkel wilde verlaten. Ik heb gekozen om beide te doen."

Gerritsen vertelt dat hij dinsdag op het politiebureau in Emmeloord is geweest. Daar heeft hij een afspraak gemaakt om aangifte van discriminatie te doen tegen de kringloopwinkel. "Ik word gediscrimineerd. Zij mogen mij niet weigeren zonder mondkapje, want ik heb een medische aandoening. Dit kan niet door de beugel", vertelt Gerritsen.

"Sinds het begin van de maatregelen loopt hij al de grenzen op te zoeken."

— Bedrijfsleider, kringloopwinkel Het Goed Emmeloord

Het Goed: 'Hij is een corona-ontkenner'
Kringloopwinkel Het Goed in Emmeloord wil vooropstellen dat iedereen gewoon welkom is. "Deze meneer komt al lang bij ons in de winkel. Sinds het begin van de coronamaatregelen loop hij al de grenzen op te zoeken. Zo nu en dan gaat hij daar overheen. Hij is een corona-ontkenner", zegt de bedrijfsleider. Maandag kwam meneer Gerritsen binnen zonder mondkapje. Vooraf zou hij dit niet gemeld hebben.

"Vervolgens ontstond een discussie tussen een medewerker en de heer Gerritsen. Daarin werd hem gevraagd aan te tonen dat hij een ziekte heeft, waardoor hij geen mondkapje kan dragen. Volgens Het Goed kon hij dat niet, op een papieren pasje na dat iedereen van internet kan downloaden. Meneer Gerritsen heeft op dat moment de politie gebeld. Toen die uiteindelijk kwam, kon de klant wederom niet aantonen dat hij aan een ziekte leed", aldus de bedrijfsleider. "Uiteindelijk is deze meneer de winkel uitgezet door de politie vanwege vervelend gedrag. Nogmaals, iedereen is welkom bij ons. Maar als je geen mondkapje kan dragen, is het fijn als dit besproken wordt voordat je de winkel in gaat."

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel