Almeerse Floriadecursus 'vol met stereotypes'

ALMERE • Ma 22 februari 2021 | 6:00 • Maandag 22 februari 2021 | 6:00

In een training voor Almeerse ondernemers in de aanloop naar de Floriade worden stereotiepe beelden gebruikt van andere culturen en dat werkt stigmatiserend. Dat vindt Marloes Huijsen van Bureau Gelijke Behandeling Flevoland. Volgens Huijsen is de cursus problematisch: “Alsof we teruggaan naar de jaren zeventig”.

Het e-learning-platform is een initiatief van en betaald door Almere City Marketing, het marketingbureau van de gemeente Almere. Op het platform staan uitleg en vragen die betrekking hebben op de culturen van internationale gasten. 'Japanners nemen alles wat je zegt letterlijk' en 'Duitsers houden niet van verrassingen' zijn twee voorbeelden uit de online training.

‘Alles is stigmatiserend’
Huijsen heeft veel problemen met het platform. “Mijn eerste reactie: Almeerse ondernemers zijn slimmer dan dit. Ook worden vooroordelen bevestigd en worden die continu herhaald. Het voelt alsof we hiermee teruggaan naar de jaren 70, we leven in 2021.”

Ze vervolgt: “Zo’n beetje alles is stereotyperend en stigmatiserend. De Belg, de Duitser, de Fransman, die bestaan niet maar dat zeggen ze met deze training wel. Daarbovenop geven ze een lijstje hoe je deze mensen het beste kunt benaderen.”

'Geen ontkomen aan'
Nik Smit, directeur van Almere City Marketing geeft aan dat het belangrijk is dat ondernemers weten hoe om te gaan met culturele verschillen. "We gaan door de Floriade meer internationale bezoekers verwelkomen. Als je gewend bent om met Nederlandse gasten te werken, kan het volgen van de training helpen met het voorbereiden op internationale gasten."

"Dat je een aantal generaliserende dingen over een bevolkingsgroep zegt, daar ontkom je niet aan"

— Nik Smit, Almere City Marketing

Smit herkent zich niet in de kritiek van Bureau Gelijke Behandeling. "Deze cursus is gemaakt voor medewerkers van vrijetijdsbedrijven, die wellicht minder weten over de culturen van andere landen. Dan ga je uiteraard uit van stereotypes. Dat je een aantal generaliserende dingen over een bevolkingsgroep zegt, daar ontkom je niet aan." Hij vervolgt: "Ik zie hier niet echt een probleem in. Je wilt niemand te kort doen, maar je wilt wel een aantal overeenkomsten meegeven. Het is niet de intentie om stereotyperend te zijn."

Slimme Belgen
De training over Belgen is volgens Smit van belang omdat er culturele verschillen zijn tussen de landen. "Nederlanders vinden het niet per definitie erg als je een trappistenbier uit een Leffe glas krijgt, een Belg is bij dezelfde situatie juist beledigd. Wij hopen dat wij onze ondernemers hiermee kunnen leren om de belevenis voor internationale gasten te verbeteren."

In een andere passage over onze zuiderburen leren ondernemers dat Belgen niet écht dom zijn, maar dat dit een stereotype is. 'Bij menig Nederlander heerst de stereotiepe gedachte dat Belgen wel gezellig, maar een beetje dommig zijn. En dat ze veel van ons kunnen en moeten leren. Het tegendeel is waar. België is een heel ander land dan Nederland, met een andere wetgeving, cultuur, verwachtingen en dergelijke meer. De Belg zegt dingen niet rechtstreeks, maar communiceert op een subtielere manier.'

Zo gaat de Floriade in Almere eruit zien:

Ni Hao
Naast de vermeende vooroordelen over Belgen, Japanners en Duitsers vallen er nog meer zaken op. Zo staat er in een passage over Chinezen dat zij 'vaak geen of matig Engels spreken en prefereren daarom duidelijke en korte aanwijzingen.'

Marloes Huijsen is het hier niet mee eens. "Dit draagt niet bij aan het verbeteren van de belevenis van toeristen. Dat een Chinees het leuk vindt als je ni hao ('hallo', red.) zegt, dat is achterhaald. Er wordt tegenwoordig juist vaker gezegd dat je dat juist niet moet doen. Stel jij gaat op basis van deze cursus toeristen benaderen zoals je het geleerd hebt? Dan kunnen mensen zich gestigmatiseerd voelen. Dit kan een gevoel geven van: 'Oh je komt uit dit land, dus dan zou je wel zo benaderd willen worden.'"

Maar hoe moet het dan wel? Volgens Huijsen kan de organisatie beter inzetten op een inclusieve houding. "Interessante onderwerpen zouden zijn hoe je geïnteresseerd kunt overkomen en hoe je zorgt voor een open houding richting gasten. Je zou niet zo zeer mensen moeten leren hoe we andere mensen in hokjes moeten stoppen."

Dit artikel is gemaakt door verslaggever Vincent Smit. Hij gaat zich dit jaar speciaal richten op nieuws uit Almere. Voor tips: vincent.smit@omroepflevoland.nl

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel