Wisselende reacties op aangepaste coronamaatregelen

ALMERE • Wo 24 februari 2021 | 0:07 • Woensdag 24 februari 2021 | 0:07

In Almere is wisselend gereageerd op de aanpassing van de coronamaatregelen. Ondernemers met contactberoepen zoals kappers, rij-instructeurs en masseurs zijn blij dat zij vanaf volgende week weer aan de slag mogen, maar bij winkeliers is de situatie anders.

Osteopaat Evert-Jan Ilbrink uit Almere zegt superblij te zijn dat hij weer mag werken. "Helemaal top dat we weer mogen beginnen. Ik sta te popelen. Vanaf 14 december zijn we gesloten geweest. Dus dat is ruim twee maanden. Ilbrink zegt de afgelopen weken vaak "nee" te hebben moeten verkopen aan mensen die een behandeling nodig hadden. Volgens de osteopaat ging het om mensen met diverse klachten zoals rugpijn, migraine, nekklachten en ademproblemen.

Vanaf volgende week verwacht hij drukke dagen. Volgens Ilbrink zitten zeker 45 mensen te wachten op een afspraak. "Die ga ik allemaal bellen, mailen en appen voor een afspraak. Daarnaast heb ik natuurlijk nog vaste patiënten die ik nog weer kan indelen."

Situatie bij winkeliers is anders
Vanaf volgende week mogen klanten op afspraak naar winkels gaan om bijvoorbeeld kleren te kopen. Voorwaarde is wel dat de winkelier niet meer dan twee klanten per verdieping binnen laat. Aanmelden voor een winkelbezoek moet minimaal 4 uur van tevoren.

Volgens directeur Martin Ort van Ondernemersvereniging Stadscentrum kan deze maatregel goed werken voor sommige modewinkels, zoals Siempre, Only for Men of Hugo Boss. De klant kan daar in één keer een paar honderd euro betalen, als hij een pak en een paar schoenen koopt. "Zo'n bedrijf in het hogere segment met kleding en goede schoenen, die kan met zes klanten per uur toch nog een aardige omzet maken."

Maar bij de meeste winkels is de situatie volgens Ort heel anders. "Bij de Bruna bijvoorbeeld is het een ander verhaal. Dan komt een klant op afspraak binnen. Het licht moet aan. Het personeel moet draaien. Allerlei kosten moeten worden gemaakt. En de klant komt voor maximaal negen euro besteden. Daarmee wordt het verlies groter dan die nu is."

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel