Gemeenten verwachten minder hinder na herindeling luchtruim

FLEVOLAND • Do 4 maart 2021 | 18:17 • Donderdag 4 maart 2021 | 18:17

De gemeenten Lelystad en Almere staan positief tegenover het voornemen van minister Van Nieuwenhuizen om vliegroutes van en naar Schiphol in de toekomst te verleggen. Hierdoor komen er minder vliegtuigen over de twee steden.

Dat schrijven de colleges van B en W van Lelystad en Almere in hun zienswijze over de herindeling van het luchtruim. Wijzigingen moeten in 2024 ingaan, al moeten de exacte routes nog worden uitgewerkt. Lelystad en Almere zien verschillende voordelen in de voorkeursroute, die de minister op dit moment ter inzage heeft liggen.

Het plan is om de huidige ARTIP-wachtruimte ten noordoosten van Lelystad en bij Swifterbant te verleggen naar het luchtruim boven het IJsselmeer. Vliegtuigen naar Schiphol zullen dan minder of niet meer over oostelijk en zuidelijk Flevoland vliegen. Dat scheelt qua overlast in Lelystad, maar vooral in Almere. Daar komen de toestellen nu geregeld op minder dan 900 meter hoogte over de stad, met name als de Buitenveldertbaan in gebruik is.

De minister stelt verder voor een extra 'verzamelpunt' voor inkomend verkeer boven Utrecht en Gelderland in te richten. Dit ontlast de drie bestaande verzamelpunten en zorgt eveneens voor minder vliegverkeer over Flevoland. Almere heeft hier al eerder op aangedrongen.

Meer over water
Almere is blij dat er na de herindeling meer over water zal worden gevlogen: "Dit zijn uitstekende resultaten voor de toekomstige ruimtelijke en economische ontwikkeling van Almere. In de toekomst zal vliegverkeer onze stad zo goed als mogelijk gaan vermijden", aldus het college. Lelystad zegt: "Het is noodzakelijk dat de beoogde vaste naderingsroutes en daalprofielen eveneens zo veel mogelijk boven water komen te liggen, evenals het wachtgebied van ARTIP. Op deze manier wordt het stedelijk gebied van Lelystad ontzien."

Het college van Lelystad koppelt de veranderingen in het luchtruim wel aan de opening van Lelystad Airport en dringt er op aan dat die doorgaat: "Het vierde naderingspunt (boven Utrecht/Gelderland) moet doorgroei van Lelystad Airport naar 45.000 vliegbewegingen mogelijk maken."

Wel rekening houden met windmolens en woningbouw
Net als in een eerdere zienswijze van de provincie, stelt Lelystad dat er bij de herindeling wel rekening moet worden gehouden met de plannen voor windmolens en woningbouw. Ook moeten eerst alle gevolgen van de herindeling duidelijk zijn, voordat een definitief besluit wordt genomen.

De gemeente Dronten pleitte in zijn zienswijze recent voor steilere aan- en uitvliegroutes van Lelystad Airport, zodat de overlast voor Dronten en de dorpen zoveel mogelijk wordt beperkt. Ook was het gemeentebestuur voor verplaatsing van de wachtruimte naar het IJsselmeer.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel