Imago Almere bezig aan opmars: 'Tijd van verdedigen Almere is voorbij'

ALMERE • Ma 3 mei 2021 | 11:19 • Maandag 3 mei 2021 | 11:19

Het imago van Almere is de laatste jaren aan een opmars bezig. Negen van de tien Almeerders geven aan (een beetje) trots te zijn op de stad, blijkt uit onderzoek van de gemeente. Imagodeskundige Zabeth van Veen: "In Almere zie je veel online activiteit van de inwoners, er is veel positieve energie vanuit Almeerders. Het helpt ook dat Almere de laatste tijd in de media genoemd wordt als redder in woningnood."

Almere werd in een ver verleden door de Volkskrant bestempeld als 'de lelijkste stad van Nederland'. "De lezers van die krant zijn een ander publiek dan de mensen die in Almere wonen. Die mensen wonen niet voor niks in Almere. Steeds meer gezinnen zien het groen en de ruimte in Almere. Er is een imagoverandering gaande. Het verdedigen dat je in Almere woont begint een beetje te verdwijnen. Dat doet ook wat met de inwoners."

Volgens de imagodeskundige heeft het winnen van de prijs 'de beste binnenstad van Nederland' bijgedragen aan een positiever imago van de stad. De grootste groep van de deelnemers aan het onderzoek (48 procent) verwacht dat mensen van buiten Almere nu ook positiever over de stad denken, 28 procent denkt dat dit gelijk blijft, 15 procent geeft aan dat het imago van Almere slechter wordt en 9 procent heeft geen idee wat mensen van buiten Almere van de stad vinden.

Opmars
De imagodeskundige haalt een quote van hoogleraar planologie Len van de Klerk aan die haar doet denken aan Almere: "Het is onterecht dat Almere als afvoerputje wordt gezien. In steden waar je nooit iets van hoort gaat het beter dan steden waar je veel van hoort."

Beter imago door gemeenteraad en inwoners
Volgens Van Veen is het mede te danken aan de inzet van de Almeerse gemeenteraad dat het imago van Almere beter wordt. "Je merkt het al aan de slogan van Almere: 'Het kan in Almere', het geeft aan dat de gemeenteraad ambitie heeft. De gemeenteraad heeft een visie voor langere tijd. Dat is nodig om het imago op te krikken."

Ook de inwoners hebben een groot aandeel bij de imagovorming van de stad. Van Veen verwijst naar Zaandam. Die stad kwam een aantal jaar geleden negatief in het nieuws door jongeren op straat. "Het vervelende van imago is dat het beeldvorming is. Je kunt het als gemeente allemaal nog zo goed doen, maar dan gebeurt er iets in de stad en dat kan je imago killen. Het vasthouden van een goed imago is best lastig. Je kunt het nog allemaal zo goed doen, maar de bewoners zijn ook verantwoordelijk voor het imago van een stad."

Imagoschade in een klein hoekje
Een imagodeuk zit dan ook in een klein hoekje. "Die Floriade is een beetje te veel ambitie vanuit de gemeenteraad. Dat is een van de weinige dingen die ik in negatieve zin online kan vinden over Almere. Dan gaat het voornamelijk over dat de Floriade het woongenot van bepaalde wijken in de weg zou staan", aldus Van Veen.

Van Veen denkt dat het imago van Almere de komende jaren nog beter kan worden wanneer de gemeente investeert in 'hippe horeca'. "Om ook voor studenten een fijne leefomgeving te creëren moet er hippe horeca zijn. Ze moeten niet het gevoel hebben dat ze naar Amsterdam hoeven. Ik zou eerder mijn geld zetten op horeca dan op een museum."

Dit verhaal is gemaakt door verslaggever Vincent Smit. Hij focust zich het komende jaar voor Omroep Flevoland en 1Almere op verhalen over Almere. Voor tips: vincent.smit@omroepflevoland.nl

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel