Telefoon Spoedpost roodgloeiend; wachttijd van enkele uren

ALMERE • Ma 12 juli 2021 | 15:21 • Maandag 12 juli 2021 | 15:21

Het is drukker dan ooit bij de Spoedpost in Almere. De huisartsen worden in het weekend en avonduren overspoeld met telefoontjes. De wachttijd kan daardoor oplopen tot enkele uren. De Zorggroep Almere, die de huisartsenpost runt, roept mensen op om echt alleen te bellen als de situatie dringend is.

Het probleem speelt volgens Zorggroep-woordvoerder Manon Kastermans niet alleen in Almere, maar in heel het land. "Mensen bellen overdag de huisarts met vragen over corona, de vaccinatie, of uitgestelde zorg. En als ze dan overdag niet bij de huisarts terecht kunnen, is het een soort domino-effect. Dan bellen ze 's avonds, 's nachts, of in het weekend met de huisartsenpost."

Lang niet altijd spoedeisend
Veel van de klachten waar mensen over bellen zijn volgens de Zorggroep niet direct spoedeisend. "Dat soort vragen nemen heel veel tijd in beslag. Normaal gesproken als mensen een hoog-urgente zorgvraag hebben, dan kost het gemiddeld zo'n vier minuten aan telefoon. Bij laag-urgente zorgvragen kost het al gauw tien minuten."

Deze lange telefoongesprekken plus de enorme hoeveelheid aan telefoontjes zorgt ervoor dat de telefoonlijnen overbezet zijn. Het daadwerkelijke werk op de Spoedpost zelf kunnen de medewerkers wel aan, zo verzekert Kastermans. Maar doordat de lijnen vaak bezet zijn voor minder spoedeisende zaken komen mensen die wel snel hulp nodig hebben ook in de wacht te staan.

De Zorggroep roept mensen op om bij minder urgente zaken toch echt eerst de eigen huisarts te benaderen. "De huisarts neemt doorgaans ook veel meer tijd voor je. Het is een veel rustigere plek om een gesprek te voeren." Maar ook de huisartsen komen op dit moment om in het werk.

'Niet bellen maar typen'
Een tip die de Zorggroep Almere mensen graag wil meegeven is dat niet-spoedeisende vragen ook op een andere manier gesteld kunnen worden als alleen telefonisch. "Je kunt bij elke huisartsenpraktijk in Almere gebruikmaken van de website MijnGezondheid.net. Daar kun je dan met je DigiD inloggen en een vraag stellen. Dan krijg je via die weg - of misschien wel telefonisch - een reactie van je huisarts." Voor huisartsenpraktijken is mensen op deze manier te woord staan minder belastend, zo vertelt de woordvoerder.

Ondertussen probeert de Zorggroep de capaciteit op de telefoonlijnen van de Spoedpost te vergroten. "Maar daar is eigenlijk heel Nederland mee bezig. Dus de vijver waarin wij vissen is heel beperkt." Daar komt nog eens bij dat niet iedereen zomaar kan bijspringen, voor het werk is een opleiding als triagist benodigd.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel